Köpa NAS - Vilken passar till mina diskar?

Permalänk
Medlem

Köpa NAS - Vilken passar till mina diskar?

Som rubriken lyder, vilken NAS borde passa mina diskar..

Fick en NAS server av en gammal bekant, så köpte 2 stycken 4 tb diskar för jag vart ju helt exalterad ! Det skulle jag ju inte gjort för nu efter ett tag när jag läst så verkar min NAS bara stödja 2 tb diskar, plus att jag inte får igång den överhuvudtaget, försökt installera FREENAS utan framgång..

EDIT: Glömde skriva att jag har en Netgear READYNAS NV+
Så om någon vet hur jag kan göra för att gå vidare hade det ju vart mer guld värt eller om det är någon som kan ge tips på en relativt billig NAS server (Då jag redan lagt ut 3k på diskarna) Som fungerar med 2 stycken 4tb diskar (Ska spegla dom men måste hitta någon som fungerar först)

Permalänk
Medlem

@ThLoser:

Till att börja med så kan man lugnt säga att den NAS'en inte är ett fynd direkt. Minns jag skulle hjälpa en kompis med exakt samma problem för några år sedan, och allt var bara KAOS! - Iallafall!

Jag skulle rekommendera att du inskaffar dig en HPE ProLiant Microserver Gen 8, och alt. slänger in 16GB ram och uppdaterar till Xeon E3-1265L. Dock fungerar servern perfekt som stock.

Jag kör min med ESXi, och en vanlig ubuntu som filserv samt Plex för enklare tilldelning.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@TimeLeap: Den var ett fynd eftersom man fick den gratis *haha*

Permalänk
Medlem

@ThLoser: Och jag fick en rostig V70 gratis förra vecka, 1000 kr för skrotning. Fynd

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ta dig en titt på en 2bay NAS från QNAP eller Synology.

Din nas är så gmamal att den använder MBR som inte hanterar diskar större än 2TB. Du kommer inte under några omständigheter kunna installera Freenas på den,även om du lyckas så använder den högst troligen proprietära drivrutiner till delar av systemet så det kommer inte fungera i varje fall.
https://www.qnap.com/sv-se/product/items_by_series.php?CA=3&r...
https://www.synology.com/sv-se/products?bays=2

Skulle rekommendera https://www.synology.com/sv-se/products/DS216+II#specs Jag har själv 4BAY versionen av denna DS916+ (2 och 9 i respektive namn står för antalet diskar den klarar av med expansionsenheter.)

Synologys value serie stödjer inte BRTFS. För QNAP borde du hitta en med ZFS.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@ThLoser: En väldigt passande bild

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

Nej och bara nej! Den där är ljusår gammal och minst lika värdelös som Netgear NAS:en. Allt hänger ju på vad du vill åstakomma med NAS:en, ska det bara vara ren lagring så duger en budget modell. Annars får du lägga ut mer pengar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Det var en fin bild! Ska göra RAID 1 och rädda tjejens alla bilder, då hennes externa håller på att ge upp plus 2 datorer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThLoser:

@Peppar2014: Det var en fin bild! Ska göra RAID 1 och rädda tjejens alla bilder, då hennes externa håller på att ge upp plus 2 datorer

Vettefan om jag skulle köra RAID på en NAS, jag har aldrig gjort det på mina Synology enheter och har aldrig förlorat någon data.

Bästa alternativet, och prisvärd: https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
NAS: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3564664

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Men om man nu inte kör en raid, hur sparas det då? Alltså jag menar tänk om disken slocknar, då har jag ju det på andra disken, men speglar jag dom inte med raiden då finns dom ju bara på en disk eller så? Och då har jag en fru som kommer köpa en motorsåg endast för att kapa av mina armar och ben för att sedan dela mig på mitten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThLoser:

@Peppar2014: Men om man nu inte kör en raid, hur sparas det då? Alltså jag menar tänk om disken slocknar, då har jag ju det på andra disken, men speglar jag dom inte med raiden då finns dom ju bara på en disk eller så? Och då har jag en fru som kommer köpa en motorsåg endast för att kapa av mina armar och ben för att sedan dela mig på mitten.

Det sparar på hårddisken som vanligt, chansen att disken slänger in handduken i en NAS är inte vanligt. Men sen beror det kanske på vilken hårddisk tillverkare du använder, Western Digital(WD) är bäst.

Åfan, så du fick behålla "bollarna" vid giftemålet?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nej och bara nej! Den där är ljusår gammal och minst lika värdelös som Netgear NAS:en. Allt hänger ju på vad du vill åstakomma med NAS:en, ska det bara vara ren lagring så duger en budget modell. Annars får du lägga ut mer pengar.

Vet inte hur Q4 2015( strax under 2 år) är ljusår gammal. Kan jämföras med i7 7600K som släpptes Q3 2015. Speciellt inte när den NAS du rekommenderar har precis samma lanseringsdatum och den server du rekommenderar är Q2/Q3 2013.

Synology gör bra skit, detta är dock längst ner i deras absoluta budgetsegment.

Skrivet av Peppar2014:

Vettefan om jag skulle köra RAID på en NAS, jag har aldrig gjort det på mina Synology enheter och har aldrig förlorat någon data.

Bästa alternativet, och prisvärd: https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...
NAS: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3564664

Bara för du aldrig krockat betyder inte det att airbag och säkerhetsbälte är en kass idé. Raid är till för driftstabilitet. Backup är till för att rädda data. RAID är ingen backup.

Skrivet av ThLoser:

@Peppar2014: Men om man nu inte kör en raid, hur sparas det då? Alltså jag menar tänk om disken slocknar, då har jag ju det på andra disken, men speglar jag dom inte med raiden då finns dom ju bara på en disk eller så? Och då har jag en fru som kommer köpa en motorsåg endast för att kapa av mina armar och ben för att sedan dela mig på mitten.

Backup, Backup och till sist backup.

Raid hjälper dig en hel del i och med att datan inte blir otillgänglig vid en diskkrasch, det är relativt enkelt att köpa en disk och plugga i och fortsätta använda systemet medans raiden bygger om.

Brinner huset ner eller NASen blir stulen så är det dock fortfarande så att datan försvinner. Skaffa dig en cloudbackup.

Har du inte raid behöver du köpa en ny disk och plugga i, formatera och sedan återställa allt på den disken från backup samt konfigurera om allt igen.
Detta är om du använder JBOD dvs och disken NASens OS ligger på inte är den som dör, har du raid 0 eller den disken OSet ligger på dör får du börja om från scratch med konfiguration för att sedan återställa från backup.

https://www.synology.com/sv-se/products/DS216se#specs

Detta är den absolut billigaste modellen och är specad därefter. 256MB RAM låter inte så hett 2017.

https://www.synology.com/sv-se/products/DS216j#specs

Denna är lite piggare med 512MB ram men är precis samma NAS som DS216se fast med lite mer kräm i, samma modell samma lanseringsdatum.

Nästa på listan är
https://www.synology.com/sv-se/products/DS216#specs

Lite bastantare men i sort sätt samma sak som DS216 J /SE

https://www.synology.com/sv-se/products/DS216+II#specs
En ganska stor förbättring, kommer med BRTFS, bättre CPU och 1gig RAM. Väsentligt dyrare dock, över dubbla priset mot en SE.

En HP microserver G8 är ingen dålig ide, men då har du en ren server och inte en liten NAS, med alla för och nackdelar det innebär.

Med original specc är microservern bra trött, mer RAM och en piggare CPU hade kanske varit att föredra. behövs dock inte om du enbart ska använda den för lagring.

Här kan du läsa mer om BRTFS
https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Main_Page

Kortfattat så är det budget vs prestanda du får avväga. För ren lagring så krävs inte vidare mycket.

Besitter själv 8GB versionen av https://www.synology.com/sv-se/products/DS916+#specs och är mycket nöjd, jag använder den dock förmodligen hårdare än vad du kommer att göra med din 2BAY nas.

QNAP är ett hett alternativ som är värt att kolla upp.

När det kommer till din data så är backup absolut viktigast, efter offsite backup. Ingen raid i världen håller för en brand.

EDIT:

En läsvärd artikel om dataförlust.

http://www.iperiusbackup.net/en/data-recovery-software-most-c...
http://bhconsulting.ie/and-the-biggest-cause-of-data-loss-in-...

Mänskliga misstag är den vanligaste orsaken till dataförlust, speciellt om man räknar med dataförlust som sker till följd av virus.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

EDIT: Glömde skriva att jag har en Netgear READYNAS NV+

Det låter som om du har en NV+ v1, eftersom du säger att den stödjer max 2tB diskar.
Det är en "OK" NAS, men i dagsläget sjukt efter när det kommer till CPU och minnes prestanda.
Min slavar ett gäng diskar, och kör Transmission för torrents, men för att det ska fungera vettigt behöver den en minnesuppgradering. Utan klarar den helt enkelt inte av transmission något vidare. (Och även med mer minne, blir den aldrig "snabb")

Jag hade antagligen stoppat i ett gäng 2tB diskar i den, kört kört RAID 5, och använt den som media leverantör till någon annan burk som har processor kapacitet att köra Plex eller motsvarande, samt låtit den burken köra torrents, och lagra dem på NAS'en när de är färdiga. Det kräver dock att man har ytterligare en enhet igång mest alltid...
Eftersom du redan bränt en runda pengar på att köpa diskar är du säkert inte intresserad av att göra av med än mer. Trist. Jag gillar min, och hade du bott närmare hade jag erbjudit mig att "hjälpa dig" ge den ett hem.

Skrivet av TimeLeap:

Minns jag skulle hjälpa en kompis med exakt samma problem för några år sedan, och allt var bara KAOS!

Jag vet inte vad som kan bli "kaos" här. Den stödjer helt enkelt inte större diskar. OS'ett har inte uppdaterats, även om hårdvaran i teorin stödjer vad för diskar som helst. Det största problemet folk brukar ha med de här är när man ska konfigurera rättigheter för åtkomst.

Meh.. Skäms. Min har fungerat hur bra som helst sedan den vad ny, tills för någon månad sedan, när den en dag bara var offline. Svårt att diagnosticera när den inte ens blinkar till, men det togs ett beslut om att det "nog" var PSU't, och en 24->20 pin ATX förlängning införskaffades, ett par av kablarna kopplades om, och ett vanligt PSU kopplades in. Och enheten startade. Så nu har jag beställt ett nytt PSU, och sen kommer NAS'en rulla ett tag till... Den här jävla grejen är 6-7 år gammal, så man kanske ska erkänna att man i princip inte rört den sedan installation och konfigurering. Driftsäkert, om än inte högpresterande med dagens mått.

Skrivet av ThLoser:

@Peppar2014: Men om man nu inte kör en raid, hur sparas det då? Alltså jag menar tänk om disken slocknar, då har jag ju det på andra disken, men speglar jag dom inte med raiden då finns dom ju bara på en disk eller så? Och då har jag en fru som kommer köpa en motorsåg endast för att kapa av mina armar och ben för att sedan dela mig på mitten.

Säg till din fru att hon ska spara bilderna på minst två ställen, och då menar jag inte två mappar på NAS'en.
RAID1 skapar förvisso en "kopia", men vad gör du om något händer så NASen bestämmer sig för att skriva över filerna?
Jag kör RAID5 på en NV+, och har den som en av tre platser jag lagrar "sådant som inte får försvinna", där de andra två är min "vanliga" dator, och en liten media server från HP. (Data Vault X310)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Då gick ju den idén åt skogen eftersom min fru (efter att jag sa till henne) gick och köpte två stycken 4tb's diskar.

Permalänk
Medlem

Bra fru. Behåll henne.

Nästan vilken NAS som helst, som stödjer de diskar du har, duger till "backup", så länge du inser att filerna inte kan ligga enbart där. I hennes nya externa, och på NAS'en, så har ni en kopia om, eller snarare, när det skiter sig. RAID 1, eller RAID 5 är en klar fördel, eftersom det minskar risken att det skiter sig något, men det finns fortfarande många scenarion där allt på NAS'en går förlorat så det duger inte som backup. Man måste fortfarande ha grejerna på fler ställen. Helst ställen som inte är anslutna hela tiden, en extern disk är praktiskt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@mini-ryttge: 800MHz och 256mb RAM hade min gamla DS212j ifrån 2012. Och sen är det väl fel att jämföra en desktop cpu med en SoC processor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Och sen är det väl fel att jämföra en desktop cpu med en SoC processor.

Ja, det kan bli rätt fel om det vill sig illa.NV+ v1 (Som tråden började med) har en IT3107 (Sparc baserad "NAS on a chip" framtagen av Infrant, firman NetGEAR köpte för att få tag i ReadyNAS linjen.) på 280MHz, och kommer med 256MB RAM. 64MB flash är "boot" och firmware lagring. (1MB boot loader som bara pekar på andra lagringsmedia, och det officiella firmware paketet är allt som får plats där)
Det är ingen raket med några mått mätt. upp mot 35MB/s read, och 12MB/s write, kräver allt den stackars CPU'n har att ge, och med Transmission är mitt personbästa 8MB/s, och då med bara en torrent, och ett fåtal snabba seeds. Men för en tyst, och kanonstabil enhet har den gjort mig väldigt nöjd med min investering för 6-7 år sedan. Gratis i dag är fortfarande inte fel, det hade jag kunnat leva med. Den inbyggda DLNA servern gör ett fulgott jobb, men det beror kanske på vilken typ av filer, och vilken mediaspelare man har.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.