Vad är fördelarna, poängen med att överklocka en processor?

Permalänk

Vad är fördelarna, poängen med att överklocka en processor?

Jag har en Intel processor med ett K modellnamnet och en bekant sa att det är fabriksöverklockat och går att överklocka mer.

Men vad är fördelarna med att överklocka egentligen? Vad är poängen med det? Sliter inte det mer på delarna att göra det och livslängden förkortas väl?

Permalänk
Inaktiv

Det ökar prestandan. Eventuellt förkortas livslängden, men du kanske ändå inte ska köra samma CPU i 30 år.

Permalänk
Medlem

Du får som sagt bättre prestanda ur den. Om din processor till exempel flaskhalsar ditt grafikkort i ett spel kommer du få högre FPS om du överklockar den.

Visst kanske processorn slits lite mer, men å andra sidan kan man se det som att den får längre livslängd eftersom den kan hänga med ett tag till. Min i5 3570k börjar till exempel bli sig till åren, och jag hade varit tvungen att uppgradera om det inte varit för att jag kan överklockan den ganska kraftigt, vilket gör att den fortfarande presterar bra.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

+ gratis prestanda, 10-20% extra eller ännu mer beroende på vilken processor du har

- mer värme
- tidskrävande om du ska göra det ordentligt
- kräver bättre kylning

Gör du det rätt kommer processorns livslängd inte påverkas nämnvärt alls.

Permalänk
Medlem

Som sagt extra (10-20%) cpu prestanda. Kört alla mina datorer relativt högt clockade i 20 år snart och ingen har än dött av ålder. Min E8400 som morsan nu har gick i 4ghz fram till ett år sen cirka sen fick jag sänka lite pga degradering.
Så länge du har lite koll och håller dig under dom rekommenderade max spänningarna samt temps på rimliga nivåer är det bara köra. Halva nöjet med ny dator är ju att OCa och tweaka
He ä bar å åååk.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Jag har en Intel processor med ett K modellnamnet och en bekant sa att det är fabriksöverklockat och går att överklocka mer.

Men vad är fördelarna med att överklocka egentligen? Vad är poängen med det? Sliter inte det mer på delarna att göra det och livslängden förkortas väl?

I takt med att "Turbo" funktionerna utvecklas så minskar effekten och fördelarna av egen överklockning.
Med Intels senaste CPU släpp så finns det t.o.m. tester där prestandan -minskar- när man överklockar själv.

Men i regel så kan överklockning ge en liten bump i prestanda där den behövs som bäst.
Och överklockning begränsas inte bara till CPU'n, att köra snabbare minnen är även det överklockning och kan ge mycket positiva resultat på minimum FPS i spel.
Samma sak med grafikkort.

Dock så är det sällan en överklockning kan lyfta ett system så pass mycket att det blir märkbart snabbare.
En >20% ökning av valfri mätning är ovanligt numera.
Och även om en enskild komponent kan ökas med >20% så betyder det inte att din FPS ökar lika mycket.

Vad gäller slitage så visst sliter överklockning mer på komponenterna.
Men livslängden är ju betydligt längre än vad den praktiska användningstiden är ändå.
Så en CPU kanske håller 15 år oöverklockat, och vad spelar det för roll om den "bara" håller 10 år med överklockning ?

En sak som många glömmer dock är ju hur mycket effektförbrukningen ökar när man överklockar.
Tillverkarna är ju ganska så bra (oftast i alla fall..) på att placera sina produkter med en bra balans mellan prestanda och strömförbrukning.
När man överklockar däremot (och framförallt toppmodeller) så kan man ju öka på strömförbrukningen enormt mycket.
Så t.ex. en 20%-ig frekvensökning med en smärre spänningshöjning kan mer än dubbla (!) strömförbrukningen.

Som slutsats så brukar överklockning mest handla om att det är kul

Tiden där en 500:- CPU kan överklockas och matcha en 5000:- CPU är sedan länge över.

Permalänk
Medlem

Fix idé...

Ungefär som de som insisterar på att de måste ha en Subaru för att pendla 2 mil till jobbet...

Historiskt sett så skyller jag på moderkorts tillverkarna som grabbade tag i konceptet "överklockning" och mjölkade det till förbannelse...

Till och med mitt Asus P9D WS som asus påstår är ett Workstation moderkort har en massa överklocknings skräp i bioset som (till min stora irritation) inte har en rejäl "OFF" knapp.

Permalänk
Avstängd

@SvenskGaming:
Jag ser det så här.
Är först när din cpu börjar bli lite äldre,Det är då du har nytta av en (K) modell.
Jag har kört min 4790K överklockad i minst 2 år i onödan.
Går lika bra med stocksettings.
Om man som jag har ständig koll på cpu,mm användande.
Så mycket lägre oväsen på alla fläktar,temps.
Men dagen kommer ju komma när jag får pressa max ur den.:)
Ända jag så att säga har överklockat är mina ramminne,eftersom default är endast 1333 mhz,med ddr3.
Så kör dom i 2133 mhertz.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Dagens cpuer är så extremt slöa emot folks behov, det är därför som den stora skaran i princip enbart använder dem till att leka med.
Överklockning skulle kunna öka prestandan, men det är ofta enbart så marginellt. Att klocka en 7700k till 5Ghz lan låtas imponerande, men det är enbart 10% högre klock och resultatet är mint sagt oftast ej en pålitlig processor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Dagens cpuer är så extremt slöa emot folks behov, det är därför som den stora skaran i princip enbart använder dem till att leka med.
Överklockning skulle kunna öka prestandan, men det är ofta enbart så marginellt. Att klocka en 7700k till 5Ghz lan låtas imponerande, men det är enbart 10% högre klock och resultatet är mint sagt oftast ej en pålitlig processor.

Varför skulle den bli mindre pålitlig för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dagens cpuer är så extremt slöa emot folks behov, det är därför som den stora skaran i princip enbart använder dem till att leka med.

Intressant. Min känsla är snarare att dagens CPUer räcker mer än väl till för de behov som den överväldigande majoriteten har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Varför skulle den bli mindre pålitlig för?

Skickades från m.sweclockers.com

För att man kör processorn närmare dens gräns för vad den klarar av. Och nästan alla använder kassa metoder för att se om den är stabil, detta kan dock försvaras med att de ej heller gör något viktigt med datorn.
Att klocka en processor är som att trimma en bil, lite granna är ej så farligt, men ju närmare gränsen man kommer ju mer riskabelt blir det. Att inte använda ECC minne är redan det att leka med elden, men nej här ska klockas så mycket som det går och allt som det testas med är ett begränsat cpu-burnprogram.

Skrivet av joakim99:

Intressant. Min känsla är snarare att dagens CPUer räcker mer än väl till för de behov som den överväldigande majoriteten har.

Jag försökte vara lite komisk och tycker det är synd att så få använder datakraft till något vettigt.

Permalänk

Många gör det både för att det är kul och man får extra prestanda. Man vill lixom se vad grejorna går för. Har man inget intresse för detta så slipper man hehe.

Men vi är faktiskt på SweCLOCKERS ;D