Permalänk

WiFi nätverk som WAN?

Hej. Har nyligen flyttat in på ett internatrum och har genast fått problem med mitt LAN och internetanslutning.

Jag har en netgear WNDR3700 som kör DD-WRT. jag tänkte använda funktionen "client mode" för att få mitt WAN via wifi. Men skolans (landstingets) system verkat inte tillåta en router som klient.

Pratade med skolans IT-kille och han förstod inte riktigt vad jag menade, han pratade i sin tur med landstingets IT tekniker men de trodde inte att det skulle kunna fungera eftersom de har hårda säkerhets spärrar mm. De var även roade att jag skulle slå ut deras AP eftersom de trodde att jag skulle sända ut deras SSID.
(Försåtligt eftersom de har journaler ag smm som ska skyddas, vilket får mig att undra varför i helvete de samkör skolans system med vårdens)

Har följt denna guiden till bästa förmåga, från steg 7 då jag undrar om hard reset är nödvändig
https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode_Wireless

har provat några olika subnet (192.168.X.1) eftersom guiden trycker på vikten att man ska ha olika här. Har ändrat subnetmasken till samma som skolan kör med (som jag får upp genom ipconfig). jag har också provat att ändra i krypteringen TKIP/+/AES och några olika standarder (ser de har 56Mbit wifi B/G (bara G?).

Det närmaste jag kommit att ansluta är att min 2.4Ghz diod har blinkat (släkts) en gång. Så det är kanske inte ens så att min router försöker ansluta?
Förstår inte riktigt varför deras system ska göra så skillnad på en router och en mobil eller dator (klient som klient borde man tycka). Undrar med om det finns ett "wifi-modem" något som ansluter till ett wifi och sen kopplas i en routers WAN-port.

har även kikat på 4/3G internet men det skulle kota ca 800/månad med min nuvarande data användning, inget man har råd med som student. Att jag skulle få in DSL(telejack) eller fiber på rummet är inte heller aktuellt.

om någon har någon idé eller lösning så är jag tacksam

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Exakt vad är det du vill åstadkomma?

Ditt WAN är basically din internetanslutning. Alltså inkommande, från din leverantör.
#7 anger att du ska konfigurera rätt, #2 är en hårdreset vilket ÄR nödvändigt för att rensa den helt och hållet, speciellt RAM.

Client Wireless mode låter routern fungerar som en förlängare om jag förstår texten rätt. Har du en redan fungerande router?

Permalänk

Det jag vill: Skapa ett eget (privat) LAN med internetåtkomst. Har konsoler, datorer skrivare Philips hue lampor mm som jag vill ha i mitt ena LAN, så som man har det "hemma". Enda kontakten med skolans netverk som jag är intresserad av är just internetåtkomst, det som är "wan" "hemma".

Ok! ska köra en reset och se om jag får kontakt då.

Permalänk

Gjorde en reset. Efter lite pill så gick det igång. Fick det att fungera.

Permalänk
Medlem

Bra det. Det finns inget egentligt sätt dom kan hindra dig ifrån att göra det. Tänk på att 802.11 standarden enbart kommer tillåta transport av 1 MAC adress till din klient, då du vill använda flera klienter är du tvingad att NAT'a dessa till routerns WAN IP (vilket du redan gjort).
Sen om du är rätt kan ju diskuteras men rent tekniskt är det inga problem.

Visa signatur

Networking geek, #28735