Permalänk

Nätverk mellan byggnader

Hej!

Kan i princip ingenting om nätverk, så svara gärna så enkelt som möjligt
Jag har fiber och via en router trådlöst nätverk i huset. Nu vill vi dra en nätverkskabel till en byggnad 65 m från ladugården (vi ska installera solceller på ladugårdstaket och elcertifikatsmätaren vill komma åt nätverket). Jag tror vi bara får en IP-adress från nätleverantören.

Vad behöver jag köpa? Efter att ha läst i forum verkar det som att det skulle fungera med en cat6 nätverkskabel i ett rör nedgrävt i marken från huset till ladugården. Men utöver det?
Fungerar det med enbart en switch eller går inte det då vi bara får en IP-adress? Annan stabil lösning? Tar gärna emot länkar på exakt vad jag bör köpa!

Permalänk
Medlem

@ErikFränd: Du får bara en PUBLIK ip, hur många du får internt är upp till dig själv.
En kabel nergrävd och en switch om det behövs funkar fint.
Annars finns det ju trådlösa länkar med, men kabel är absolut stabilast om möjlighet finns.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vad det är för märke och modell på routern, så kan vi hjälpa dig med om du kan koppla en kabel där.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Skriv gärna vad det är för märke och modell på routern, så kan vi hjälpa dig med om du kan koppla en kabel där.

Det är en ASUS RT-N66U.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErikFränd:

Hej!

Kan i princip ingenting om nätverk, så svara gärna så enkelt som möjligt
Jag har fiber och via en router trådlöst nätverk i huset. Nu vill vi dra en nätverkskabel till en byggnad 65 m från ladugården (vi ska installera solceller på ladugårdstaket och elcertifikatsmätaren vill komma åt nätverket). Jag tror vi bara får en IP-adress från nätleverantören.

Vad behöver jag köpa? Efter att ha läst i forum verkar det som att det skulle fungera med en cat6 nätverkskabel i ett rör nedgrävt i marken från huset till ladugården. Men utöver det?
Fungerar det med enbart en switch eller går inte det då vi bara får en IP-adress? Annan stabil lösning? Tar gärna emot länkar på exakt vad jag bör köpa!

Rekommenderar accesspunkter TP-Link CPE510. Fungerar sjukt stabilt, och dessutom med PoE. Har två stycken riktade mot varandra mellan mig och grannen 90m bort för att dela uppkoppling. 240mbit hastighet mellan dessa två, och inte en omstart på 16 månader. Sjukt nöjd!

Fast nedgrävd kabel är ju alltid bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ledstripes:

Rekommenderar accesspunkter TP-Link CPE510. Fungerar sjukt stabilt, och dessutom med PoE. Har två stycken riktade mot varandra mellan mig och grannen 90m bort för att dela uppkoppling. 240mbit hastighet mellan dessa två, och inte en omstart på 16 månader. Sjukt nöjd!

Fast nedgrävd kabel är ju alltid bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kommer en dum fråga... Hur fungerar en accesspunkt som den du nämner? Sätter man i en vanlig nätverkskabel mellan en sådan och routern i ena änden och mellan accesspunkten och i mitt fall elcertifikatmätaren i andra änden?

Permalänk

Om jag nu satsar på nedgrävd kabel, har det någon betydelse vad det är för kabel då? Funkar det till exempel med en Deltaco cat 6 oskärmad, 100 m.
http://www.clasohlson.com/se/Nätverkskabel-CAT-6-Deltaco-100-...

Eller har ni något annat tips?

Tack för snabba och bra svar som jag redan fått!

Permalänk
Medlem

Funkar bra med oskärmad. Ett tips är att du köper kabel och kontakter samt kontakteringsverktyg, sen gör du kabeln så lång som du behöver den. Så att du inte har 30m upplindat i ena änden.

Och ja även om trådlöst funkar okej i dagens läge så rek jag kabel i 100 fall av 100 om man har möjlighet att gräva ned en sådan. Jag skulle också satsat på att få ned det några dm i backen och i ett skyddsrör, så kan du byta kabel utan att behöva gräva upp igen.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Funkar bra med oskärmad. Ett tips är att du köper kabel och kontakter samt kontakteringsverktyg, sen gör du kabeln så lång som du behöver den. Så att du inte har 30m upplindat i ena änden.

Och ja även om trådlöst funkar okej i dagens läge så rek jag kabel i 100 fall av 100 om man har möjlighet att gräva ned en sådan. Jag skulle också satsat på att få ned det några dm i backen och i ett skyddsrör, så kan du byta kabel utan att behöva gräva upp igen.

Ok, tack för svar. När ska man ha skärmad kabel då? Och är det någon nackdel att ha 30 meter för lång kabel? Förutom det estetiska förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snart kommer det trilla in folk som berättar hur mycket du kommer dö om du drar en kopparkabel mellan två olika hus. Särskilt om dom har separata elcentraler. Det ligger väl kanske något i det dom säger också, även om det inte behöver vara riktigt så dramatiskt. Hur som helst så skulle jag nog rekommendera trådlöst eller fiber. Då det du ska använda nätverket till inte verkar vara så latenskänsligt eller bandbreddskrävande så skulle jag nog personligen köra på trådlöst.

En riktad WiFi-antenn och mottagare kanske? Enklare än att behöva gräva också.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ErikFränd:

Om jag nu satsar på nedgrävd kabel, har det någon betydelse vad det är för kabel då? Funkar det till exempel med en Deltaco cat 6 oskärmad, 100 m.
http://www.clasohlson.com/se/Nätverkskabel-CAT-6-Deltaco-100-...

Eller har ni något annat tips?

Tack för snabba och bra svar som jag redan fått!

Man kan mycket riktigt få problem med kablage mellan byggnader och du kan definitivt få problem om du använder olämplig kabel, jag tycker att du ska sätta upp en radiolänk för det är både elektriskt säkert och oerhört mycket mindre arbete än att gräva 60 m, speciellt om det handlar om tex en gårdsplan så att du måste ner djupt för att klara trycket från fordon.
Tänker du ändå dra kabel så välj då kabel för utomhusbruk för den har mycket bättre fukt och uv tålighet men den bör inte monteras längre sträckor på insidan byggnader pga dess giftighet vid brand, du bör ändå lägga kabeln i en skydsslang så att den får ett extra lager av skydd och det kan då också gå att byta den utan att behöva gräva om det skulle bli aktuellt.
Denna typ av kabel är mer lämplig än inomhuskabel >
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.