Permalänk
Avstängd

Hjälp med inköp av "gamingstol".

Tjenare!
Inledning\förord:
Kollat runt på lite olika datorstolar, s k "gamingstolar".

Funderade först på att köpa en bättre begagnad, restaurerad kontorsstol från ett lokalt företag, där ergonomin kommer i första hand.

Men sedan jag byggt mitt skrivbord med tema bil,så tänkte jag : varför inte toppa det med en urskålad stol som påminner om bl a Recaro och Sparco:s stolar.

Krav,funderingar, och att ha i åtanke vid tipsande om stol:
- Är 180cm lång. (kort? Med tanke på att medellängden tycks öka nu med de nya generationerna som kommit vad jag kan uppleva )

- Stolen som sådan måste klara av hyfsat tung vikt, tänk runt 110Kg+, p g a muskulatur, samt en del mage (kör hybrid mellan bodybuilding och tyngdlyftning.)

- Har dock stor bak p g a mycket omkringliggande muskulatur, så som sätesmuskler och lår, någon rumpmuskel, samt sitter det väl någon mer muskel i den regionen, likaså med bredare parti mellan axlar, så tänker att det kanske finns någon form av "XL" - stol, eller som är lite bredare i sätet, som per automatik är skapt för mer tyngd även?

- Ska helst ha något inslag av färgen röd, då det är genomgående temafärg för LEDs, sleeving m.m.

-Föredrar något tyg, och ser helst att det inte är skinn, eller konstgjort skinn, mer än möjligen på de ytor man inte är i så mycket kontakt med.
P g a sommarens värme, och vinterns kyla, samt att eventuellt få effekten av att man sugs fast i stolen i o m eventuella svettningar.

- Skulle uppskatta om det fanns någon stol som möjligen "andas" mer.

Övrig fundering/fråga:
Är det något speciellt märke som sticker ut ur mängden, som man kan säga andas kvalité, har mindre problem överlag, eller som är exklusivare?

Tack på förhand för svar, hjälp uppskattas gladeligen.
Kan f ö nämna att de stolar jag testat på har samtliga känts sköna, men inte hittat riktigt rätt i stolsdjungeln.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader:
Jag kör med Dxracer som jag har för mig finns i tyg oxå.
Klart bästa stolen jag haft.
190 lång, 82Kg
Brukar finnas att provsitta på olika ställe, jag testade på Chili innan köp.
Går att justera ganska väl och upplever bra kvalitet för dom pengarna.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

jag har en dxracer king pga av att jag är av lite större kaliber ( 85 kg och 185 cm lång) och det är en bra stol som man kan ställa in väldigt mycket så man kan få stolen exakt så man vill ha den när man tex spelar eller typ kollar film.

enda nackdelen är att den är väldigt varm pga av lädermatrialet.

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

@RazerBlader:
Jag kör med Dxracer som jag har för mig finns i tyg oxå.
Klart bästa stolen jag haft.
190 lång, 82Kg
Brukar finnas att provsitta på olika ställe, jag testade på Chili innan köp.
Går att justera ganska väl och upplever bra kvalitet för dom pengarna.

Det var ett väldigt informativt inlägg, förstår att det är en Dxracer i alla fall, och att du uppskattar märket som sådant, men vet inte vad det var för summa heller, likväl som modellen, så vet inte hur mycket du betalade för kvalitén, men att det låter riktigt bra att du är nöjd i alla fall

Skrivet av KnapptEnHammock:

jag har en dxracer king pga av att jag är av lite större kaliber ( 85 kg och 185 cm lång) och det är en bra stol som man kan ställa in väldigt mycket så man kan få stolen exakt så man vill ha den när man tex spelar eller typ kollar film.

enda nackdelen är att den är väldigt varm pga av lädermatrialet.

Tack för ett så utförligt svar, och det låter riktigt intressant att du recenserar just en Dxracer King.

Då King-serien verkar vara en av de få som kan garanteras hålla för 150 kg, annars tycks gränsen gå vid 100Kg, och 110Kg i regel :/

Och det låter riktigt härligt att den har så många justeringsmöjligheter även

Kan även förstå att stolen blir väldigt varm i o m skinnklädseln, men att du lyckas ju torka bort spill och sånt lättare

Har kollat på följande modell nu när jag kollat runt, som ska orka hålla för 150Kg:
https://www.maxgaming.se/king-series/king-k11-nr-1

Är också en King , men med tyginslag, och funderar på att försöka hitta på en fysisk butik som har en man kan provsitta, antingen i tyg eller i läder-utförande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Det var ett väldigt informativt inlägg, förstår att det är en Dxracer i alla fall, och att du uppskattar märket som sådant, men vet inte vad det var för summa heller, likväl som modellen, så vet inte hur mycket du betalade för kvalitén, men att det låter riktigt bra att du är nöjd i alla fall

Tack för ett så utförligt svar, och det låter riktigt intressant att du recenserar just en Dxracer King.

Då King-serien verkar vara en av de få som kan garanteras hålla för 150 kg, annars tycks gränsen gå vid 100Kg, och 110Kg i regel :/

Och det låter riktigt härligt att den har så många justeringsmöjligheter även

Kan även förstå att stolen blir väldigt varm i o m skinnklädseln, men att du lyckas ju torka bort spill och sånt lättare

Har kollat på följande modell nu när jag kollat runt, som ska orka hålla för 150Kg:
https://www.maxgaming.se/king-series/king-k11-nr-1

Är också en King , men med tyginslag, och funderar på att försöka hitta på en fysisk butik som har en man kan provsitta, antingen i tyg eller i läder-utförande

Skickades från m.sweclockers.com

den du länkade är samma jag har fast en äldre modell så den tror jag kommer passa dig riktigt bra men som du säger så åk till en butik och prova annars kolla om du kan testa någon annans stol i staden du bor i :P.

såg inte riktigt på bilden om själva ryggstödet är i tyg nu istället för läder men hoppas dom har ändrat det för på sommaren blir det rikgti varmt och lökigt med läder

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

@RazerBlader:

nu vet jag inte din budget men då de flesta är inne på DX racer stolarna finns även DXracer tank som är i den större kaliberna och klassad för 200Kg

har en kompis med denna och innan han skaffa den förbrukade han 1-2 stolar per år då de gick sönder antingen i fästet under stolen eller det som håller ihop sisten med ryggstödet

men den är tung och väldigt välbyggd om du frågar mig
men kan vara en förslag iaf

//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KnapptEnHammock:

den du länkade är samma jag har fast en äldre modell så den tror jag kommer passa dig riktigt bra men som du säger så åk till en butik och prova annars kolla om du kan testa någon annans stol i staden du bor i :P.

såg inte riktigt på bilden om själva ryggstödet är i tyg nu istället för läder men hoppas dom har ändrat det för på sommaren blir det rikgti varmt och lökigt med läder

Åh, det låter riktigt härligt att få läsa ett utlåtande från dig, som även du har erfarenhet av King, och jag har tur då jag bor i nära anknytning till en stad med många kedjor/butiker

Och tack för din input även, är kul att du tror den kommer passa så bra

Och förstår att det blir lökigt med läder på sommaren, och förhoppningsvis så har dem ändrat det, en kan bara hoppas

Skrivet av erieri02:

@RazerBlader:

nu vet jag inte din budget men då de flesta är inne på DX racer stolarna finns även DXracer tank som är i den större kaliberna och klassad för 200Kg

har en kompis med denna och innan han skaffa den förbrukade han 1-2 stolar per år då de gick sönder antingen i fästet under stolen eller det som håller ihop sisten med ryggstödet

men den är tung och väldigt välbyggd om du frågar mig
men kan vara en förslag iaf

//Erik

Tusen tack för tipset om Tank:en även, det uppskattas till tusen.
Och förslaget uppskattas sannerligen, då denna definitivt kommer att prövas på i butik om möjlighet finns, då även denna såg intressant ut och värd att kolla på

F ö så har jag ingen budget att förhålla mig till, men när vi börjar prata om 5 tusen plus i pengar, så börjar jag även fundera på den stol som Sweclockers testpilot recenserade, då den såg än mer ergonomisk ut, och såg snygg ut med dess lagom röda inslag: https://m.sweclockers.com/testpilot/23519-testpilot-vertagear...

Ska nog även testa på den, då mediamarkt tycks kunna saluföra den, men måste hitta på vad den är specificerad till, då den borde vara lämpad till tyngre vikter även för dess efterfrågade pris kan tyckas.

Så överlever förhoppningsvis stolen även mig till det priset, OM den utlovar att hålla till hög vikt d v s

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd

Nyss fått svar från Vertagear, om hur mycket vikt Vertagear Triigger Line 350 special edition klarar, och det är 330lbs, konverterat till Kg=150Kg.

Så blir nog att testa en sån även, synd att den röda är den enda som verkligen är snygg, och verkligen har iögonfallande detaljer, då lillebror 370 ser förjäklig ut med helsvart baksida, utan någon större utsträckning av rött i rött utförande.

Men att det blir definitivt att provsitta Vertagear Triigger Line 350 special edition, då den ser ut att vara en sån skönhet, och älskar att den verkligen har ergonomi-tänket i grund och botten, och att den är skapt utifrån det.

Och upplevs utifrån bilder, och recensionen på den, som jag snubblade över, som en riktig skönhet, såväl som någonting man kan spendera timtal i, och ändå sitta i exakt rätt position utan att glida till fel ställning med baken.

Och om den verkligen upplevs som att den är värd 8 o 5,så kan det mycket väl bli en sån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Maxnomic. Vi har två i huset eftersom vi är över 185 och nära 100kg. De har fler modeller men ingen i tyg så vitt jag vet. Tror det handlar om att tyg är svårare att hålla rent och tar åt sig svett och annat plus att det snabbare blir fulslitet.

Kolla gärna min recension här på Swec: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1417932-gamingstol-maxnomic-unboxing-montering-review

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

gamingstol

@RazerBlader: Jag och mina vänner har bra erfarenheter av att köpa premium stolar, visst man betalar mycket mer men man sitter väääldigt skönt och de håller väldigt många riktigt länge:
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar.ht...
 
Denna köpte jag själv och har faktiskt inte alls mycket att klaga på, är helnöjd!
https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/ma...
 
Tips:
Dom har nu en kampanj som ger 10% rabatt med rabattgkoden ”gaming2018” som jag såg annonserad i några tidningar.