AMD försvarar designval för Epyc-processorer med fyra kretsar

Permalänk
Melding Plague

AMD försvarar designval för Epyc-processorer med fyra kretsar

Att kombinera fyra kretsar istället för att skapa en stor monolitisk innebär stora kostnadsfördelar och överväger nackdelarna. Det berättar AMD under årets Hot Chips-konferens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men, men, vad är detta? Försöker AMD försvara sina hoplimmade kärnor?!

Permalänk
Inaktiv

Knappast konstigt, AMD hade inget annat val. Får de upp försäljningen så kan de börja göra olika kretsar. Sedan så är det väldigt sällan som mer än 8 kärnor har så mycket kommunikation mellan varandra. Och redan på 90talet så användarna i konfigurationsfilen för diverse applikationer välja kärnor som skulle användas vilka delar.. Men för mer vanligt folk så är det bra att Schemaläggarna är smarta, är processorn inte mycket belastad sprid ut lasten på olika kärnor för att sprida värmen.
Men när processorn är det motsatta, se då till så att de trådar som har mycket kommunikation får ligga på kärnor som ligger i samma krets.
*edit*
Om man bara använder 6 intensiva kärnor och de flaskas av kommunikationen mellan varandra så är det kanske bra om de ligger i samma krets. Så göra en smart schemaläggare blir nog komplicerat.

Permalänk
Medlem

Rör detta sig om klumpigt formulerade uttalanden?
Om AMD försvarar, vem är det som "attackerar" eller anklagar?

Är detta en kvasidebatt eller finns det faktiska siffror om detta?
Har man kört rack med de olika serverarkitekturerna och märkt detta?

Om det är ett problem, hur kommer man att lösa det?
Uppdatera kärnorna i OSen?

Permalänk
Medlem

varför behöver de försvara det?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Rör detta sig om klumpigt formulerade uttalanden?
Om AMD försvarar, vem är det som "attackerar" eller anklagar?

Är detta en kvasidebatt eller finns det faktiska siffror om detta?
Har man kört rack med de olika serverarkitekturerna och märkt detta?

Om det är ett problem, hur kommer man att lösa det?
Uppdatera kärnorna i OSen?

Intel:
http://www.sweclockers.com/nyhet/24122-intel-epyc-ar-bara-fyr...

Sedan vet jag ej hur det framfördes av AMD på konferensen, men det är logisk att de pratade om deras Epic processor och beskriv designvalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

varför behöver de försvara det?

Intels pajkastning kan säkert ge AMD dåligt rep i vissa okunnigas ögon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Yields, ekonomin etc är förstås enorma fördelar redan men...undrar om det finns faktiska prestanda fördelar också jämfört med monolitiska kretsar?

Permalänk
Medlem

Inget fel med detta, ifall pris/prestanda är bättre än intels kommande 32 core?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur lång tid det tar innan vi ser Intel göra samma sak, jag gissar max 3-4år.
Även om Intel klistrat tidigare så är det inte det jag diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag undrar hur lång tid det tar innan vi ser Intel göra samma sak, jag gissar max 3-4år.
Även om Intel klistrat tidigare så är det inte det jag diskuterar.

Komiken i att Intel skulle göra detta efter att ha kräkt ur sig allt de har om Epyc hade varit total.
Jag anser att AMD gjort ett smart designval som kan öka deras yield och hålla priserna nere.
Potentiella issues med latenser osv kommer bli bättre med kommande generation är jag säker på.
Kolla Intels nuvarande arkitektur. Det kan vara lätt att glöma att vi typ talar om generation TIO eller något där.
Jämnför dem med generation 1 så är det rätt stor skillnad.

Så vart AMD är om 2-3 generationer blir riktigt spännande att se.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett bra beslut och inget som de varken behöver motivera, förklara, och framförallt inte "försvara". Att intel ger sig på dem är bara tölpaktigt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig att processorns fysiska storlek är dubbelt så stor om en "vanlig"? Det är ju inte som att vi behöver en ny moderkortsstandard för att anpassa oss. Processorer är redan så små fysiskt sett, så detta är ett "icke-problem" i mina ögon. Det är bara Intel som fick panik och tog till pajkastning, vilket jag inte heller begriper mig på. Hade Intel på största allvar inte en kontringsprodukt liggandes i garderoben och väntade på AMDs Epyc lansering?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Rör detta sig om klumpigt formulerade uttalanden?
Om AMD försvarar, vem är det som "attackerar" eller anklagar?

Är detta en kvasidebatt eller finns det faktiska siffror om detta?
Har man kört rack med de olika serverarkitekturerna och märkt detta?

Om det är ett problem, hur kommer man att lösa det?
Uppdatera kärnorna i OSen?

Skrivet av Mr[M]:

varför behöver de försvara det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/24122-intel-epyc-ar-bara-fyr...

Det var Intel som gick till angrepp mot Epyc och nu har AMD svarat. Det är helt enkelt sandkastning från Intel som känner sig pressade.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Vem bryr sig att processorns fysiska storlek är dubbelt så stor om en "vanlig"? Det är ju inte som att vi behöver en ny moderkortsstandard för att anpassa oss. Processorer är redan så små fysiskt sett, så detta är ett "icke-problem" i mina ögon. Det är bara Intel som fick panik och tog till pajkastning, vilket jag inte heller begriper mig på. Hade Intel på största allvar inte en kontringsprodukt liggandes i garderoben och väntade på AMDs Epyc lansering?

Ja det är mycket märkligt och verkligen dåligt av dem. Tittar man på kvartalsrapporterna från Intel så ser man ju att de fortsätter att gå med god vinst även efter att Ryzen och Epic lanserats, så AMD är inget hot mot dem. De behöver inte hålla på med det de gör nu mot AMD. Det är sandlådenivå på det hela, verkligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är mycket märkligt och verkligen dåligt av dem. Tittar man på kvartalsrapporterna från Intel så ser man ju att de fortsätter att gå med god vinst även efter att Ryzen och Epic lanserats, så AMD är inget hot mot dem. De behöver inte hålla på med det de gör nu mot AMD. Det är sandlådenivå på det hela, verkligen.

Ryzen har varit ute mindre än ett år. Intel har dominerat marknaden i över sju år. Självfallet kommer man inte märka någon markant skillnad under denna eller eventuellt ens nästa generation. Att bygga upp det som AMD har gått miste om under denna period kommer att ta längre tid än vad en generation av CPU:er kan mäkta med. Intel däremot ser uppenbarligen ett hot på sikt och väljer att agera som småbarn.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

AMD har inget att försvara.

MCM tekniken (Multi Chip Module) är lika gammal som IC kretsen och något alla tillverkare använder.

Intel använde det till Pentium PRO, Pentium D, Core 2, dom använder det ju för att "limma" samman sina CPU'er med sin IGP även på senaste gen.

MCM metoden är ett mycket smart val av AMD, håller nere deras kostnader och kundens kostnader sett till pris/prestanda.

Man kan alltid drömma om det perfekta chipet men i slutändan är det resultatet som räknas och där har AMD lyckats mer än väl och IGEN som bryr sig om nåt annat än hur produkten presterar set till kostnaden för deras applikationer och it lösningar kommer bry sig.

Personligen tycker jag MCM lösningar är mycket smartare om dom görs väl.

Och med HBM som ansluts till en GPU med en interposter så har vi en modern variant av MCM teknologi med hög prestanda.
Igen har väl förnekat att detta är dåligt eller? Både AMD och Nvidia har valt det för sina senaste arkitekturer för tex beräknigskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är mycket märkligt och verkligen dåligt av dem. Tittar man på kvartalsrapporterna från Intel så ser man ju att de fortsätter att gå med god vinst även efter att Ryzen och Epic lanserats, så AMD är inget hot mot dem. De behöver inte hålla på med det de gör nu mot AMD. Det är sandlådenivå på det hela, verkligen.

Exakt, sandlådenivå är ordet. AMD är inget "hot" mot intel, då AMD omsätter en försumbar summa pengar jämfört med Intel, det kommer dröja åratal av lyckade produktlanseringar innan AMD är ett "hot". AMD har fått fotfäste igen, och det är väll tillräckligt för att det ska sticka i ögonen på storebror.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

AMD[1] gör vad de kan med det de har.

Lätt för Intel[2] att komma in och kritisera, då de har en bättre position.
Vad hade Intel gjort i samma sits?

*1 och 2 kan bytas mot två andra tillverkare i liknande situation.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

googla ibm power 5

andra gör så oxå, och har gjort så.
https://en.wikipedia.org/wiki/POWER5

flera kärnor + offchip cache på en stor bricka.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Avstängd

Varför ska de behöva försvara en överlägsen design ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Yields, ekonomin etc är förstås enorma fördelar redan men...undrar om det finns faktiska prestanda fördelar också jämfört med monolitiska kretsar?

Jag anar att intels monolitiska 14-18 kärniga inte kan ens leverera 4GHz på samtliga kärnor vid OC.
Varför jag anar att intels monolitiska design inte skalar frekvensen bra när kärnorna ökas vet jag inte.
Vet inte om det är p.g.a. grundläggande arkitektoniska cpu-design skillnader, skillnaden i kommunikations-delen mellan kärnorna som t.ex. kanske ökar temperaturen exponentiellt med antalet kärnor och frekvens, synkronisering av frekvens&krets-signaler och/eller synk av data... eller något annat som skalar dåligt på monolitiska design.

Det kanske är så att det helt enkelt p.g.a. Yield att base clock är låg, för att få med så många CPU:er som möjligt där vissa exemplar inte kommer att klocka alls och vissa klockar bättre.
18 kärnor monolitisk design med 4GHz över samtliga kärnor kommer vara jääääääkligt tufft för intel... anar jag.

Blir spännande att se framöver hur dessa presterar i rendering och förbrukning jämfört med TR.

Lite data:

7980XE 18c/36t:
Base clock: 2,60GHz - OC?
Max Turbo: 4,2GHz
Turbo Boost: 4,40GHz

7960X 16c/32t
Base clock: 2,80GHz - OC?
Max Turbo: 4,2GHz
Turbo Boost: 4,40GHz

1950X 16c/32t:
Base clock: 3,4GHz - Swec OC 4,0GHz (alla 16c)
Turbo 5-16c: 3,7GHz
Turbo 1-4c: 4,0GHz
XFR 1-4c: 4,2GHz

Edit: typ-o

Permalänk
Skrivet av Lucpel:

Men, men, vad är detta? Försöker AMD försvara sina hoplimmade kärnor?!

Lim är fina grejjer tycker AMDs utv. avd. Billigt och bra.

Permalänk
Medlem

Vänta nu, är Intels core2duo byggda med lim då också?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

andra gör så oxå, och har gjort så.
https://en.wikipedia.org/wiki/POWER5

flera kärnor + offchip cache på en stor bricka.

Jupp. Man kan köpa Power 8 i MCM förpackning med.

Cray designade även en del av sina processorer i MCM format mycket likt Power 5+, men det kan ju också bero på att IBM tillverkade dom och därmed har tekniken.

4st processorer och 4st cache chip.
Kylda med vattensprej då det krävs mindre vatten att kyla chipet om det får dunsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laglorden:

Samtidigt hos Intel så anser man att lim passar bra som "kylpasta".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Lägesrapport: "Konkurrens"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Rör detta sig om klumpigt formulerade uttalanden?
Om AMD försvarar, vem är det som "attackerar" eller anklagar?

Är detta en kvasidebatt eller finns det faktiska siffror om detta?
Har man kört rack med de olika serverarkitekturerna och märkt detta?

Om det är ett problem, hur kommer man att lösa det?
Uppdatera kärnorna i OSen?

Techpowerup-artikeln som citeras använder också begreppet "defends". Ordet antyder att det var något negativt AMD gjort som fick hård kritik, men de enda som verkligen verkar kritiserat det är Intel (inte så konstigt då de är konkurrenter).

Allt handlar om kompromisser mellan kostnad, prestanda, värmeutveckling, strömförbrukning, vinstmarginaler o.s.v. Man skulle lika gärna kunna vända på det och säga att Intel måste "försvara" sitt val av en stor monolitisk krets, med tanke på hur mycket mer den kostar att tillverka för bara en liten prestandavinst.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Varför ska de behöva försvara en överlägsen design ?

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.

De har gjort en krets som från gen 1 kan tävla väldigt bra mot storebror Intel.

- Mycket mer prisvärd och betydligt billigare att tillverka än något Intel har.
- Även 50%/25% defekta kretsar kan användas i 2+2 eller 3+3 lösningar.
- Skalbar och möjligt till komplett GPU kombinerat, sk APU
- Bra IPC som även väntas öka med förbättringar i version 2.
- Fastlödd design, utan kompromisser med kylpasta och skit.
- Fulla mängder PCI-E banor, utan tjafs att "det kostar extra".
- Allt upp låst och fritt att välja antal kärnor från 4-32 st.
- Två socklar på hela sin range, som ska kunna användas i framtiden (hej, Cannon-Lake på 200-chipset eller 3 olika X99.)

På pappret är det överlägsen design på många sätt. Det enda som behövs är frekvensen och en generations optimeringar iaf.

Till er som tycker det är skit, behöver nog torka glasögonen för ni ser dåligt. AMD har lagt golvet här till något av det bästa inom CPU design vi har sett på länge. Rom byggdes inte på en dag, och jag förväntar mig inte att AMD kommer göra det heller. Men Intel kan inte konkurrera prismässigt här, då alla deras designer kommer att kosta betydligt mer att tillverka.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT:
Men är det någon som vet när man kan köpa serverblad med EPYC?
Vad kostar de och hur presterar de jämfört med Intel motsvarighet?