Fallout 4 VR, Doom VFR och Skyrim VR får lanseringsdatum – släpps innan årets slut

Permalänk
Medlem

Har spelat tusentals timmar i alla Elder scrolls spel, inte kan jag låta bli detta...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

är det bara en simpel patch för att rendera spelet på två skärmar för 3D-effekt?
Om det är det senare så kan det kvitta, kommer inte bli bra...

Folk skriver detta hela tiden.

Om utvecklarna lanserar Fallout 4: VR som ett helt nytt spel till fullpris och har arbetat på det i över 1,5 år verkar det ju ganska osannolikt att det skulle röra sig om "en simpel mod". Det finns heller inget fog för att utvecklarna i fråga skulle ta till ett sådant cash grab-knep.

edit: In before "men paid mods dårå??" Det är en utmärkt idé och inte cash grab. Däremot är Zenimax helt värdelösa på marknadsföring.

Sedan får man gärna basha VR, tycka att Fallout 4 är skit, osv. Åsikter kan man alltid ha. Men alla dessa negativa konspirationsteorier om F4 VR får mig att cringa. De saknar verklighetsgrund och tycks skrivas av personer som inte riktigt vet vad de pratar om.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Så man är alltså bunden till HTC Vive? Tur att inget VR-set inhandlats ännu ...

Som någon nämnt redan så lär Zenimax inte släppa något spel med officiellt stöd för Oculus förrän deras biff i domstolen är avgjord. Dom vill ju få en slant för varje Oculus som säljs pga stulen teknik/kod, och den försäljningen lär gå på högvarv när dessa spel släpps. Så egentligen så har det ju inget att göra med att Zenimax/Bethesda vill splittra marknaden med exklusivitet, utan det är nog kostymerna som styr tills vidare.

Skrivet av LeVvE:

Får se hur de fixat den värdelösa spelmotorn som inte kan köras över 60 FPS utan att allt går snabbare än tänkt.

Enligt vad jag läst så kan man gå runt den begränsningen i både Fallout4 och Skyrim Special Edition. Så det ska inte vara nå problem längre.

Skrivet av Tune:

Men kommer alltså Skyrim VR bara till PS4?

Med största sannolikhet bara en tillfällig exklusivitet. Min uppfattning är att det är olika grupper av utvecklare som jobbar på spelen, och behöver fokusera på en specifik plattform till att börja med. id Software är väl undantaget då som gör sin egen grej med Doom, men vilket bygger på en betydligt modernare motor som säkert är flexiblare för multiplattform.

Man får inte glömma att detta är Bethesdas första VR-titlar, så dom vill väl även utforska marknaden och prova sig fram med olika typer av lösningar på gameplay innan dom storsatsar. Nästa år kommer säkert Skyrim till PC och Fallout 4 till PS4.

Skrivet av Fissure:

Ja det måste ju vara underbart att få uppleva den urusla storyn och alla buggar i VR.

Vem spelar dessa spel för storyn?

Skrivet av talonmas:

Någon som vet hur dessa nya versioner fungerar? Vad är det egentligen som görs med spelet?
Jag hoppas att det inte bara är en patch för att få dina glasögon att agera skärm.

Det som behöver ändras är väl saker som hastigheter (hur snabbt man går/springer t.ex), skalor på saker (typ dörrars storlek kontra "dig") etc etc. Gör man nån ny modellering eller är det bara en simpel patch för att rendera spelet på två skärmar för 3D-effekt?

Om det är det senare så kan det kvitta, kommer inte bli bra...

Tror knappast dom har modellerat om något i omgivningen. Spelen är väl dimensionerade redan, och NPC's är av olika längder (+-10cm) som borde täcka de flesta spelares längd. Det stora jobbet går väl åt att få vr-kontroller att funka med allt interaktivt, och det har dom visat lite av redan. Det kommer även finnas både teleport och "locomotion" att använda för att ta sig fram, beroende på vad man föredrar.

Men ja i grund och botten så är det ju en konvertering, eller retrofit för VR, hur man nu vill uttrycka det, till skillnad från många andra VR-titlar som är gjorda för VR i grunden. Så lite flum är ju att förväntas, men är lätt förlåtet med tanke på spelens storlek, och potentiellt mod-stöd, vilket inte liknar något annat vi har för VR i dagsläget.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Som någon nämnt redan så lär Zenimax inte släppa något spel med officiellt stöd för Oculus förrän deras biff i domstolen är avgjord. Dom vill ju få en slant för varje Oculus som säljs pga stulen teknik/kod, och den försäljningen lär gå på högvarv när dessa spel släpps. Så egentligen så har det ju inget att göra med att Zenimax/Bethesda vill splittra marknaden med exklusivitet, utan det är nog kostymerna som styr tills vidare.

Om Bethesda/Zenimax tänker agera missunsamt mot Oculusägare med exklusivitet för konkurrenterna i spel pga att de ligger i en ekonomisk rättstvist med Oculus om tekniken, så är det ett stort självmål de gör. Där tänker "kostymerna" fel.

De flesta Oculusägare har bara ett headset. då handlar det om en engångsintäkt per sålt headset (som Zenimax säkert kan hävda ska utgå retroaktivt om de vinner tvisten), men dessa ägare kan säkert tänka sig att köpa flera spel från Bethesda/Zenimax. Zenimax har alltså allt att vinna på att separera de två sakerna från varandra, både ekonomiskt och ur pr-synpunkt, och inte binda sina spel.

Inte direkt INT +1. PER +1 eller CHR +2 i dessa kostymer isf...

Permalänk
Hjälpsam

Vi vems fel det egentligen är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Tänkte gnälla över att jag hellre sett Skyrim VAR (eller New Vegas) på PC, men med ett bokat Rift så behöver jag väl inte bry mig...