Permalänk
Medlem

4k skärm för 1512 kr

Tjena! Håller på att kolla efter en billigare 4k skärm och spela casual spel på t.ex Witcher 3 och lite sådant, såg den här från swedex, 1,5 ms responstid och 60 hz FÖR 1512kr!!
What's the catch är det jag undrar? för det låter lite för bra för att vara sant

http://swedx.se/product_info.php?products_id=993

Permalänk
Medlem

Pixelpolicy 2:
Ljusa pixlar (synliga pixlar vid mörk bakgrund)
3 hopsatta subpixlar (helt vit pixel) = 1 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 4 Tillåtet
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) =
4 Tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet ljusa Pixlar = 8 Tillåtet
Mörka pixlar (mörka pixlar vid ljus bakgrund)
3 hopsatta subpixlar (helt svart pixel) = 2 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 4 Tillåtet
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) = 6 Tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet mörka Pixlar = 10 Tillåtet
Totala antalet pixel fel (ljusa+mörka) = 8 Tillåtet

Tror inte att detta handlar om "Kommer jag få en skärm med döda pixlar eller ej" utan mer "Hur många döda pixlar kommer jag få"

Permalänk
Medlem

Om du kan leva med många trasiga pixlar så:

SWEDX specifikation för trasiga pixlar för är enligt nedanstående: pixelpolicy 2
Ljusa pixlar (synliga pixlar vid mörk bakgrund)
3 hopsatta subpixlar (helt vit pixel) = 1 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 4 Tillåtet
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) = 4 Tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet ljusa Pixlar = 8 Tillåtet
Mörka pixlar (mörka pixlar vid ljus bakgrund)
3 hopsatta subpixlar (helt svart pixel) = 2 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 4 Tillåtet
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) = 6 Tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet mörka Pixlar = 10 Tillåtet

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3890449
majoriteten av omdömena är positiva iaf.

Det är ju ingen spelskärm direkt, räkna med eftersläpp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubstha:

Tjena! Håller på att kolla efter en billigare 4k skärm och spela casual spel på t.ex Witcher 3 och lite sådant, såg den här från swedex, 1,5 ms responstid och 60 hz FÖR 1512kr!!
What's the catch är det jag undrar? för det låter lite för bra för att vara sant

http://swedx.se/product_info.php?products_id=993

Bara det att den går under "Pixelpolicy 2" talar ju för hur kvalitén på panelen är.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det finns ett par trådar om Swedx sedan tidigare. Om jag minns rätt så brukar de köpa en skärmar från kända tillverkare som tillverkarna inte riktigt tycker håller måtten. Ibland kan man ha tur, men oftast inte så det gäller att läsa på om deras olika pixelpolicy med mera och fundera på om det är något man kommer att störa sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Om du kan leva med många trasiga pixlar så:

SWEDX specifikation för trasiga pixlar för är enligt nedanstående: pixelpolicy 2
Ljusa pixlar (synliga pixlar vid mörk bakgrund)
3 hopsatta subpixlar (helt vit pixel) = 1 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 4 Tillåtet
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) = 4 Tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet ljusa Pixlar = 8 Tillåtet
Mörka pixlar (mörka pixlar vid ljus bakgrund)
3 hopsatta subpixlar (helt svart pixel) = 2 Tillåtet
2 hopsatta subpixlar = 4 Tillåtet
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå) = 6 Tillåtet
Distans mellan Pixlar = Minst 20mm
Totala antalet mörka Pixlar = 10 Tillåtet

Sen finns det någon som heter öppet köp.
// Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp // distansavtalet (aka distansköplagen)

Så skulle så vara fallet så bara packa ner igen och "ångra köpet"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Sen finns det någon som heter öppet köp.
// Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp // distansavtalet (aka distansköplagen)

Så skulle så vara fallet så bara packa ner igen och "ångra köpet"

Dock inte alla som tillåter att man testar produkten innan man ångrar köpet.

Permalänk
Medlem

@dubstha: Ptja, den fick ju ok betyg i PC för alla faktiskt - http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.667141/test-swedx-sm28k1

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Dock inte alla som tillåter att man testar produkten innan man ångrar köpet.

99% av alla normala svenska sidor iaf.
Så vill man spela rysk roulett för att spara några hundra lappar så är det ju upp till var och en.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Med tanke på att andra skärmar i samma storlek och upplösning brukar ligga på 5000:- så har de antagligen "cut some corners"...om du kan ha överseende med dessa tillkortakommanden är upp till dig. Enligt min erfarenhet brukar det bli lite så här: "Fan va najs, en skärm för 1500:-, de andra tar 5000:-, de måste verkligen ha ett magiskt trollspö i den här fabriken." Sen slutar det att man lägger ut 1500:-...och ytterligare 5000:- då man insett att skärmen var kass och man vill ha en bra.
Så din 1500:- skärm kan i själva verket kosta 6500:-

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, ska kolla lite mer men kanske blir en sådan, om det blir det så hör jag av mig angående kvalitét på min

Permalänk
Medlem

Annars finns ju denna,
https://www.newegg.com/global/se/Product/Product.aspx?sdtid=1...
verkar ju lite bättre även med en resonabel prislapp, Planen är att köpa en 144 hz 1080p skärm sen också

Permalänk
Medlem

Du vet att priset på 1512:- är excl moms
inkl moms kostar den 1890:- eller du kanske köper den på företaget då gäller 1512:- excl moms priset.

Swedx köper in andrahandssortering som inte gått igenom hos LG, Samsung med flera enstaka döda pixlar eller backlight bleeding.
Det är lite lotteri att köpa en skärm hos dem vissa får ok skärmar menar en med backlight bleeding men ingen död pixel eller enstaka svarta pixlar, eller du kan få en skärm med döda pixlar och extrem backlight bleeding en bekant till mig köpte deras 58tummare inga döda pixlar men backlight bleeding och aningen clouding på den dock köpte min bekanta en pixelpolicy 1 när de hade nolltolerans mot lysande pixlar detta har de försämrat i Pixelpolicy 1 sen dess och den du tittar på är en Pixelpolicy 2: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1457630-recension-av-sw...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubstha:

Tack för hjälpen, ska kolla lite mer men kanske blir en sådan, om det blir det så hör jag av mig angående kvalitét på min

Gör det, verkar spännande.

Om inte annat så har du öppet köp, gäller även Swedx.

Ångerrätt - gällande privatpersoner (gäller endast postorder/Internetförsäljning)
SWEDX följer i Sverige reglerna i Konsumentköplagen/Distansavtalslagen gällande avbeställning av köp. Du har som konsument 14 dagars öppet köp, från det att du tagit emot varan. Varor skall returneras med post eller personligen kompletta och i originalförpackning och i samma tillstånd som de levererades. Eventuell returporto för varan står kunden för
Varor som returneras i enlighet med lagen om ångerrätt, varorna skall återsändas i originalemballage med alla tillbehör i samma skick ni mottagit varan (förpackningen får öppnas och produkten kan testas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Dock inte alla som tillåter att man testar produkten innan man ångrar köpet.

Swedx tillåter det.

edit: Blev dubbelpost, sorry.