Smidigt backupprogram

Permalänk

Smidigt backupprogram

Någon som vet något smidigt backupprogram man kan använda för backup mellan två datorer över internet? Helst att man ställer in allting en gång och att backup sedan görs t.ex. dagligen, men bara att nya filer laddas upp eftersom det rör sig om ett par TB. Båda datorerna kör W10, men fungerar det för Linux med är det ett plus.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

rsync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

rsync

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog en snabbkoll och tyckte att detta mer verkar vara något man aktivt måste köra igång då varje dag. Jag skulle vilja ha ett program som man ställer in och som sedan körs i bakgrunden som man inte behöver göra något mer med så länge man inte behöver återställa någon data.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Går förmodligen att göra med rsync och cron job i linux + schtasks i windows.

Permalänk
Inaktiv

@kaptenperre: Crashplan kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag tog en snabbkoll och tyckte att detta mer verkar vara något man aktivt måste köra igång då varje dag. Jag skulle vilja ha ett program som man ställer in och som sedan körs i bakgrunden som man inte behöver göra något mer med så länge man inte behöver återställa någon data.

Du har en schemaläggare i alla OS. Använd den att köra ett script i godtyckligt intervall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Garmzon:

Du har en schemaläggare i alla OS. Använd den att köra ett script i godtyckligt intervall.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart möjligt, men jag antar att det då poppar upp ett kommandotolk fönster t.ex. som stör om man sitter och spelar eller gör något. Jag får googla, det bör finnas något program till W10 som kan köras i bakgrunden och där man kan ställa in en del för sin backup, t.ex. att programmet max får använda 10 % CPU så att prestandan inte går ner när backup körs osv.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon284015:

@kaptenperre: Crashplan kanske

För en vecka sedan så hade Crashplan varit ett bra alternativ. Nu är det tyvärr inte lika bra.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1487761-crashplan-lamna...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ballistic:

För en vecka sedan så hade Crashplan varit ett bra alternativ. Nu är det tyvärr inte lika bra.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1487761-crashplan-lamna...

Oj, det har jag missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Klart möjligt, men jag antar att det då poppar upp ett kommandotolk fönster t.ex. som stör om man sitter och spelar eller gör något. Jag får googla, det bör finnas något program till W10 som kan köras i bakgrunden och där man kan ställa in en del för sin backup, t.ex. att programmet max får använda 10 % CPU så att prestandan inte går ner när backup körs osv.

Kör du win10 kan du använda Borg oxå
https://borgbackup.readthedocs.io/en/stable/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Duplikati ställer man in en gång och sedan glömmer - kan köra mot flera olika molntjänster som Amazon S3, blackblaze B2 mfl. - via SSH till någon NAS (bra om man vill skydda mot ransomware och med villkoret att filerna som lagras på NAS inte är synliga eller skrivbara över nätverket senare) förutom sedvanliga fysiska HD och nätverksvolymer.

Det som packar allra bäst (med deduplicering och kompression) och störst frihet när det gäller att ta bort eller behålla backup utan beroenden av andra backup före och efter och aldrig behöver göra en 'masterbackup' igen efter att den första väl är gjord - det är borg-backup!!!

dock borg är enbart kommandoradsdriven, inga grafiska gränssnitt ännu - körs under cygwin i windowsvärlden ännu

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med JottaCloud unlimited för 69 kr i månaden.Har över 800GB backup där nu

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

dock borg är enbart kommandoradsdriven, inga grafiska gränssnitt ännu - körs under cygwin i windowsvärlden ännu

Installera bash i win10 så kan du köra det native

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder Cobian i Win 10. Det utvecklas inte aktivt sen nåra år tillbaka men det funkar utan knussel och har ett användarvänligt gui. Nån dag tänkte jag försöka med rsync men det har liksom antingen varit betalGUI eller en del trixande för att få fart på..hade gjort det för länge sen om inte just trixande var mitt heltidsjob och man normalt känner sig lika full av liv och lust-till-datorknusslande som ett uppsköljt kaskelott-lik efter en arbetsdag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

FreeFileSync använder jag för backup inom mitt LAN. Går att schemalägga i både Windows och Mac
(ditt antivirus kanske gnäller på installationsfilen men det är bara lite ADware)

Permalänk
Medlem

Windows backup?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Syncthing uppsatt med versionshantering på servern som tar emot dina synkroniserade filer.
Ser ganska smidigt ut, och fungerar på Windows, macOS och Linux.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Reflect

@kaptenperre:

Macrium Refelect, har använd detta i flera år, fungerar klockrent. Duger utmärkt med gratis versionen, vill man kunna göra lite speciella saker som att göra backup på specifika mappar gäller köpeversion, men för att enbart göra backup på "C" räcker gratisversionen..

https://www.macrium.com/reflectfree

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Själv kör jag med JottaCloud unlimited för 69 kr i månaden.Har över 800GB backup där nu

Kör du med Windows eller Linux?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av Hubbe1:

@kaptenperre:

Macrium Refelect, har använd detta i flera år, fungerar klockrent. Duger utmärkt med gratis versionen, vill man kunna göra lite speciella saker som att göra backup på specifika mappar gäller köpeversion, men för att enbart göra backup på "C" räcker gratisversionen..

https://www.macrium.com/reflectfree

Går det bra att göra över internet till en annan dator också, så att det inte bara fungerar smidigt lokalt?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kör du med Windows eller Linux?

Windows

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Det var ett bra tag sen jag startade tråden nu, men jag ska testa Backblaze då jag har rätt mycket data och samtidigt vill få backup till ett bra pris och även lättanvänt. Tack för alla tips!

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Jag använder EaseUS Todo Backup
https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html

Gratisversionen är briljant. Kör backup på alla system över nätverket varje natt, sparas i 14 dagar. Ett par minuter per system (incremental backup). Koppla på en VPN så kan du nog spara till valfri dator utanför nätverket.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@kaptenperre: Jag använder EaseUS Todo Backup
https://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html

Gratisversionen är briljant. Kör backup på alla system över nätverket varje natt, sparas i 14 dagar. Ett par minuter per system (incremental backup). Koppla på en VPN så kan du nog spara till valfri dator utanför nätverket.

Tack, ska testa! 14 dagars backup räcker för min del i normala fall då jag använder datorn ofta och då märker om något gått sönder.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Ja det är en inställning - du kan köra på en vecka, 32 dagar eller aldrig om du så vill också.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@kaptenperre: Ja det är en inställning - du kan köra på en vecka, 32 dagar eller aldrig om du så vill också.

Ah, men det verkar vara lokalt det sparas bara. Jag vill ha det lagrat i molnet ifall blixten slår ner eller det brinner etc.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Jag förstår - vilken molnlösning har du? Kör du Onedrive kan du alltid spara i motsvarande katalog så synkas det exempelvis.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

@kaptenperre: Jag förstår - vilken molnlösning har du? Kör du Onedrive kan du alltid spara i motsvarande katalog så synkas det exempelvis.

Jag har inte så mycket utrymme nånstans, behöver ca 4,5 TB som det är just nu till backup åtminstone. Det ökar också hela tiden. Jag kör nog på Backblaze då det är billigt och man får lagra hur mycket man vill (seg hastighet).

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, om du ansluter en dator via VPN in i ditt nätverk så bör du teoretiskt kunna spara till den istället. En första backup på 4,5TB kommer ta ett antal dagar även med 100mbit så du bör ju vilja ta hand om den mot en disk eller dator lokalt först och sedan köra incrementals där efter.

Permalänk
Medlem

Kika på Duplicati ver 2. förvisso i klassad Beta ännu men i mina ögon stabil beta.

Den har också en allt växande support mot olika molntjänster där flertal 'stora' är numera är representerade (18 olika 'propertiära' när jag räknade nyss), förutom mot disk och och nätvolymer på lokal nivå, via SSH(SFTP), FTP, optenstack/swift, S3-kompatibelt mfl. standardprotokoll .

Duplicati ver. 2 finns också på ett flertal OS-plattformer och är open source.

Den använder sig inte av inkrementell eller diff-backup av en huvudbackup på klassisk vis.

Den lagrar istället på samma sätt som borg-backup med key-value storage med bitar av filer och med detta också de-duplicerar - bitar både inom filen, mellan filerna och mellan backup-generationerna och dessa fil-stycken läggs då i 'buckets' som databas i repositoriet - mao. en viss fil-stycke finns bara i ett enda exemplar oavsett antal förekomster inom samma fil, samma backup och antal genomförda backupper (tom. från flera olika datorer om dessa delar repositioriet för sina backupper)

Förutom 'huvudbackupen' första gången så görs det ingen ytterligare fullbackup någonsin mer utan nya filbitar som inte redan finns i databasen vid nya backupper läggs till och bitar som inte finns längre i kvarvarande giltiga sessioner av backuper när man gallrar ur/raderar gamla backupper, försvinner - dock eventuellt först efter att 'buckets' har packats om i repositoriet, vilket kan initieras manuellt men görs också då och då automagiskt.

Gillar tanke-konceptet precis som med borg-backup - dock för min del är inte Duplicati Ver 2 av naturliga orsaker lika välbeprövat som den gamla versionen av Duplicati och visat sig vara pålitlig. - men jag tål ganska mycket 'misstag' om man slipper dessa j***la fullbackupper var månad... (och mycket längre mellan kan man inte ha då det blir för många inkrement i kedja som måste vara felfri hela vägen) eftersom jag vill ha minst 3 månader backlogg.

Är man osäker om den nya versionen 'levererar' så får man parallellköra en tid med sin gamla backup-system (om det är viktiga data på burken) och stressa denna med återställningar mm. och se att den fungerar.