Samsung-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Samsung-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring

Efter en utdragen rättsprocess döms nu Samsungs vice ordförande Lee Jae-yongs till fem års fängelse, bland annat för att ha mutat regeringstjänstemän och förskingrat företagets tillgångar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Oupsi. Jadu...det är ju inte bra. Påverkar det samsungs aktie är frågan? Inte för att jag bryr mig om dem men kul att veta hur de påverkas av sådanna saker så stora som de är.
Edit: Verkar som att de inte påverkades så mycket av note 7 skandalen förra året (direkt skada iallafall, som syns på aktien) så då gör nog inte det här heller det

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | CM Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB | 2TB Seagate Barracuda 3,5"| Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Att de tror att dessa summor kommer att vara osynliga när det ska redovisas..300miljoner..hur gömmer man undan detta bland kvittona?

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Ja alla ska väl vara lika inför lagen så det ska inte vara några undantag bara för att man har kostym och slips. Jag gillar Samsungs utmärkta produkter, men rätt ska ju vara rätt.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Tufft jobb. Jag tror att de i den situation som inte begår fulheter får svårt att konkurrera emot andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av VadSaDu:

Att de tror att dessa summor kommer att vara osynliga när det ska redovisas..300miljoner..hur gömmer man undan detta bland kvittona?

Med så stora bolag är det inga konstiga summor. Vid en revision hade man antagligen behövt följa upp varje transaktion med underlag för att se var det tog vägen för att ens kunna hitta det. Det är ju dock mycket lättare att hitta sånt om man har andra misstankar att gå på och vet vad man ska leta efter.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Tyvärr är sådant här förfarande betydligt vanligare än vad folk tror.
99% av alla stora företag pysslar med detta, synd bara att det får ske och att så få åker dit på det.

Förhoppningsvis så med rejäla straff och att de verkligen verkställs kan få andra företag att tänka till innan de gör liknande.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Kolla på Reinfeldt som får jobb på bank och man kan ju bara undra vad han utfört för "tjänster" under sin tid..

Det är nog väldigt vanligt med korruption och förmodligen åker man bara dit om man är för dålig på att muta folk.

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Inte första gången Samsung-cheferna är i rättsliga problem. Samsungs ordförande (som vice ordföranden i artikeln dessutom är son till) fälldes för skattebrott och nåt som låter som trolöshet mot huvudman 2008. Han benådades sedermera av presidenten - samma president som sonen nu anklagas för att ha mutat. Samsung tuffade på som om ingenting hade hänt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av infigo:

Oupsi. Jadu...det är ju inte bra. Påverkar det samsungs aktie är frågan? Inte för att jag bryr mig om dem men kul att veta hur de påverkas av sådanna saker så stora som de är.
Edit: Verkar som att de inte påverkades så mycket av note 7 skandalen förra året (direkt skada iallafall, som syns på aktien) så då gör nog inte det här heller det

Intel var inte påverkade av sin mutskandal på CPUer heller... problemet är ju att man kommer undan med detta för lätt idag om man bara är stor nog.

Sen är det definitivt inte rätt att göra så här. Men folk köper fortfarande VW-bilar (2015) och Intel-CPUer (2009), NVidia-GPUer (2003) och en hel del andra saker. Fusk gör att det stormar ett tag... o sen glömmer alla bort det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Paddanx:

Intel var inte påverkade av sin mutskandal på CPUer heller... problemet är ju att man kommer undan med detta för lätt idag om man bara är stor nog.

Sen är det definitivt inte rätt att göra så här. Men folk köper fortfarande VW-bilar (2015) och Intel-CPUer (2009), NVidia-GPUer (2003) och en hel del andra saker. Fusk gör att det stormar ett tag... o sen glömmer alla bort det.

Ja ja är ju inte direkt förvånad.
Men jag kommer på mig själv vilja ha deras produkter även fast jag inte vill supporta vad de gör. Vi är konsumenter, när vårt "ha" begär blir stort nog så skiter vi i att de betedde sig som idioter och köper deras produkter ändå. Det har visat sig gång på gång

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | CM Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB | 2TB Seagate Barracuda 3,5"| Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Laptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2013

@Paddanx själva kommer jag inte köpa en ända bil från vw koncernen. Själv skulle jag gärna ha sätt dom falla till konkurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra rekommendationer för ljud mm https://www.reddit.com/r/Zeos/
CPU i5 4670k MB Asrock Z87 pro 3 RAM 16GB GPU EVGA 980 SC PSU be quiet L8 600w SSD Crucial BX200 480GB Chassi Lian Li pc-a55b
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 och Hyperx cloud gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

världen är oerhört korrupt.. Panama dokumenten was just the tip of the iceberg..

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@63c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 54c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo Legion y720, Gtx1060, i7 7700hq, 16gb 2133, 250gb ssd, 1tb hdd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av infigo:

Ja ja är ju inte direkt förvånad.
Men jag kommer på mig själv vilja ha deras produkter även fast jag inte vill supporta vad de gör. Vi är konsumenter, när vårt "ha" begär blir stort nog så skiter vi i att de betedde sig som idioter och köper deras produkter ändå. Det har visat sig gång på gång

Kunde inte sagt det bättre själv...

Skrivet av Noob I am:

@Paddanx själva kommer jag inte köpa en ända bil från vw koncernen. Själv skulle jag gärna ha sätt dom falla till konkurs.

Jo, jag önskar man kunde säga det. Men med tiden så vänder man åsikt. Om VW i morgon gör den bästa bilen på marknaden, med 0.1l/m förbrukning och 20 års garanti... är det svårt att ignorera. Det som förvånar mig är lite hur fort det kan vända. Samsung har varit i blåsväder länge, och det finns de som ratar deras produkter av ren principsak, men de går också miste om en hel del.

På samma sätt skulle jag inte vilja sitta låt till en AMD FX CPU sedan 2009 bara för det Intel gjorde... även om jag avskyr allt de gjorde där.

Och som det ser ut nu har AMD slängt ut mig ur deras grafikkortsval, så jag tvingas titta på Nvidia i nästa köp, även om jag hatar att jag behöver göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

@THB: Och nu för att vara så där härligt mysig så skulle jag vilja att du förser oss som är nyfikna på detta, en källa eller två till ditt påstående om 99%.
Jag går och gör ilte kaffe så länge och inväntar ditt svar.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

@backspace har inga direkta källor att länka till, men efter mina egna erfarenheter inom diverse olika företag så mutas det, smusslas osv inom istort sett alla företag, vissa gör det mer än andra, men det händer nästan överallt.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 1.5TB SSD - 15TB HDD - GTX 1070 8GB - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
NAS: HP MicroServer Gen8 - 32TB
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av VadSaDu:

Klart de är osynliga, titta på alla företag som inte åker dit.

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Jag kan tycka att det är konstigt att de håller på med sådant fifflande när deras produkter är marknadsledande i många områden. Det borde väl räcka med att de hotar att flytta verksamheten till ett annat land. Det är ju det vi gör i Europa:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariefred
Registrerad
Jul 2011

Har han så taskig lön så han var tvungen att smita från skatten..Mycket vill ha mer

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av gabriel15:

Kolla på Reinfeldt som får jobb på bank och man kan ju bara undra vad han utfört för "tjänster" under sin tid..

Det är nog väldigt vanligt med korruption och förmodligen åker man bara dit om man är för dålig på att muta folk.

För att vara en fd. statsminister är verkligen inte något som sticker ut på ens CV.

25 år inom politiker skapar även kontakter. Och vilket företag skulle inte vilja ha en fd. statsminister hos sig? Vad han utfört för "tjänster" finner man inget belägg för bara för att han jobbar på banker efter sin politiska karriär. Lika lite som man hittar korruption hos Sweclockers om en av deras fd. anställda skulle börja på säg.. Nordichardware..

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H Gaming | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | EVGA RTX 2070 Black | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Ozzed:

Ja alla ska väl vara lika inför lagen så det ska inte vara några undantag bara för att man har kostym och slips. Jag gillar Samsungs utmärkta produkter, men rätt ska ju vara rätt.

Haha! Så brukar det inte låta på dig när nyheterna handlar om att typ Swefilmergrundare åker dit. Då är det minsann den lilla människan mot stygga systemet, och de ska ha lindriga straff eller slippa undan.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

@Nioreh83: Ja, lite lustigt det där.
Så länge som straffen riktas åt "rätt håll" så är det OK.
Precis som vänstervåldet, det är mer OK än annat.

@THB: Så... det är rent ordbajseri ifrån din sida baserat på absolut ingenting?
Bra, då vet jag iallafall.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kan tycka att det är konstigt att de håller på med sådant fifflande när deras produkter är marknadsledande i många områden. Det borde väl räcka med att de hotar att flytta verksamheten till ett annat land. Det är ju det vi gör i Europa:)

Eller så har korruption och mutor möjliggjort för Samsung att bli just marknadsledande.

i7 4790K, 16GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, Sapphire RX Vega 56 Pulse, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Nioreh83:

Haha! Så brukar det inte låta på dig när nyheterna handlar om att typ Swefilmergrundare åker dit. Då är det minsann den lilla människan mot stygga systemet, och de ska ha lindriga straff eller slippa undan.

Det är såklart att det självklart handlar om vad man själv anser är moraliskt förkastligt eller inte. Jag tycker korruption är förkastligt, oavsett vem som gör det, och jag tycker fildelning är OK, oavsett vem som gör det, och det säger jag inte bara som privatperson utan som musiker med mina verk på spotify och andra ställen. Jag har mina åsikter och är extremt rakryggad i min övertygelse

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tystberga
Registrerad
Jul 2001

Samsung-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring.
22 kommentarer efter ett gäng timmar.

Intel-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring.
250 kommentarer på samma antal timmar?

Har jag fel ? :=)

GAMLA KLENODER 486 DX266@80| P54CP75@90| P54C 150@188| P55C166@233| P2 Celeron 433@520| Dual celeron 366@550|Dual P3 Coppermine 650@880|Athlon 1700+@3200+|Athlon 3200+@4000+|Core2duo 8400@4,2| I7 860@3,8|CD2 7400@3,0|I3 2120|I7 2600k@4,7
AKTIVA SYSTEM4790K@4,85|HTPC I5 4670K@STOCK |Lenovo X1 Thinkpad|KID1 I7 860@STOCK |KID2 2500k@stock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Segeltorp
Registrerad
Okt 2007

Det är bra. Skattesmitare förtjänar hårda straff då de stjäl ifrån folket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Konstigt att alla clowner i USA kommer undan hela tiden, men i Korea åker man dit så det smäller. Kan det vara så att rättsväsende inte tolererar skattesmitare, lobbyister m.f. på samma sätt mån tro xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av snyggmikael:

Konstigt att alla clowner i USA kommer undan hela tiden, men i Korea åker man dit så det smäller. Kan det vara så att rättsväsende inte tolererar skattesmitare, lobbyister m.f. på samma sätt mån tro xD

Skulle väl kunna vara att den sittande presidenten är en av de värsta skattesmitarna och har en agenda där han vill få fart på industrin...

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av snyggmikael:

Han har inte åkt dit så det smäller, vad jag förstår från diskussioner i andra forum. Han fick fem år, vilket är av en anledning. Som förstagångsförbrytare "med gott anseende" (läs: gott om pengar) kan han begära att straffet sätts ner till hälften. Detta beviljas oftast. Då blir straffet under tre år, vilket man får avtjäna som villkorligt. Summa summarum kommer han av allt att döma inte att avtjäna en dag av straffet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av backspace:

@THB: Så... det är rent ordbajseri ifrån din sida baserat på absolut ingenting?
Bra, då vet jag iallafall.

Jag vill inte försvara hans 99% påstående för det går antagligen inte att bevisa om det ens stämmer.

Däremot måste jag hålla med honom om vad jag själv varit med om, sätt och hört från stora företag i Sverige. Man glassar på rejält för de personerna som ska ta besluten om större affärer. I slutändan görs affären med andra bolag bara för att de "tagit väl hand om" de som ska ta besluten.

Visst det rör sig kanske inte om pengar under bordet på det sättet men att låna ut lyxfaciliteter gratis med tillgång till allt som hör till (personal/förtäring) kan räcka långt och är muta det med men väldigt svårt att bevisa. Detta sker i så många nyanser.

Att föra över 300 miljoner är ju extremt dock och den typen av mutor är nog ganska ovanliga.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070