Samsung-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring

Permalänk
Melding Plague

Samsung-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring

Efter en utdragen rättsprocess döms nu Samsungs vice ordförande Lee Jae-yongs till fem års fängelse, bland annat för att ha mutat regeringstjänstemän och förskingrat företagets tillgångar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oupsi. Jadu...det är ju inte bra. Påverkar det samsungs aktie är frågan? Inte för att jag bryr mig om dem men kul att veta hur de påverkas av sådanna saker så stora som de är.
Edit: Verkar som att de inte påverkades så mycket av note 7 skandalen förra året (direkt skada iallafall, som syns på aktien) så då gör nog inte det här heller det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Att de tror att dessa summor kommer att vara osynliga när det ska redovisas..300miljoner..hur gömmer man undan detta bland kvittona?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ja alla ska väl vara lika inför lagen så det ska inte vara några undantag bara för att man har kostym och slips. Jag gillar Samsungs utmärkta produkter, men rätt ska ju vara rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Tufft jobb. Jag tror att de i den situation som inte begår fulheter får svårt att konkurrera emot andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Att de tror att dessa summor kommer att vara osynliga när det ska redovisas..300miljoner..hur gömmer man undan detta bland kvittona?

Med så stora bolag är det inga konstiga summor. Vid en revision hade man antagligen behövt följa upp varje transaktion med underlag för att se var det tog vägen för att ens kunna hitta det. Det är ju dock mycket lättare att hitta sånt om man har andra misstankar att gå på och vet vad man ska leta efter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Snusfri

Tyvärr är sådant här förfarande betydligt vanligare än vad folk tror.
99% av alla stora företag pysslar med detta, synd bara att det får ske och att så få åker dit på det.

Förhoppningsvis så med rejäla straff och att de verkligen verkställs kan få andra företag att tänka till innan de gör liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Kolla på Reinfeldt som får jobb på bank och man kan ju bara undra vad han utfört för "tjänster" under sin tid..

Det är nog väldigt vanligt med korruption och förmodligen åker man bara dit om man är för dålig på att muta folk.

Permalänk
Medlem

Inte första gången Samsung-cheferna är i rättsliga problem. Samsungs ordförande (som vice ordföranden i artikeln dessutom är son till) fälldes för skattebrott och nåt som låter som trolöshet mot huvudman 2008. Han benådades sedermera av presidenten - samma president som sonen nu anklagas för att ha mutat. Samsung tuffade på som om ingenting hade hänt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Oupsi. Jadu...det är ju inte bra. Påverkar det samsungs aktie är frågan? Inte för att jag bryr mig om dem men kul att veta hur de påverkas av sådanna saker så stora som de är.
Edit: Verkar som att de inte påverkades så mycket av note 7 skandalen förra året (direkt skada iallafall, som syns på aktien) så då gör nog inte det här heller det

Intel var inte påverkade av sin mutskandal på CPUer heller... problemet är ju att man kommer undan med detta för lätt idag om man bara är stor nog.

Sen är det definitivt inte rätt att göra så här. Men folk köper fortfarande VW-bilar (2015) och Intel-CPUer (2009), NVidia-GPUer (2003) och en hel del andra saker. Fusk gör att det stormar ett tag... o sen glömmer alla bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Intel var inte påverkade av sin mutskandal på CPUer heller... problemet är ju att man kommer undan med detta för lätt idag om man bara är stor nog.

Sen är det definitivt inte rätt att göra så här. Men folk köper fortfarande VW-bilar (2015) och Intel-CPUer (2009), NVidia-GPUer (2003) och en hel del andra saker. Fusk gör att det stormar ett tag... o sen glömmer alla bort det.

Ja ja är ju inte direkt förvånad.
Men jag kommer på mig själv vilja ha deras produkter även fast jag inte vill supporta vad de gör. Vi är konsumenter, när vårt "ha" begär blir stort nog så skiter vi i att de betedde sig som idioter och köper deras produkter ändå. Det har visat sig gång på gång

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Paddanx själva kommer jag inte köpa en ända bil från vw koncernen. Själv skulle jag gärna ha sätt dom falla till konkurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

världen är oerhört korrupt.. Panama dokumenten was just the tip of the iceberg..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja ja är ju inte direkt förvånad.
Men jag kommer på mig själv vilja ha deras produkter även fast jag inte vill supporta vad de gör. Vi är konsumenter, när vårt "ha" begär blir stort nog så skiter vi i att de betedde sig som idioter och köper deras produkter ändå. Det har visat sig gång på gång

Kunde inte sagt det bättre själv...

Skrivet av Noob I am:

@Paddanx själva kommer jag inte köpa en ända bil från vw koncernen. Själv skulle jag gärna ha sätt dom falla till konkurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag önskar man kunde säga det. Men med tiden så vänder man åsikt. Om VW i morgon gör den bästa bilen på marknaden, med 0.1l/m förbrukning och 20 års garanti... är det svårt att ignorera. Det som förvånar mig är lite hur fort det kan vända. Samsung har varit i blåsväder länge, och det finns de som ratar deras produkter av ren principsak, men de går också miste om en hel del.

På samma sätt skulle jag inte vilja sitta låt till en AMD FX CPU sedan 2009 bara för det Intel gjorde... även om jag avskyr allt de gjorde där.

Och som det ser ut nu har AMD slängt ut mig ur deras grafikkortsval, så jag tvingas titta på Nvidia i nästa köp, även om jag hatar att jag behöver göra det.

Permalänk
Medlem

@THB: Och nu för att vara så där härligt mysig så skulle jag vilja att du förser oss som är nyfikna på detta, en källa eller två till ditt påstående om 99%.
Jag går och gör ilte kaffe så länge och inväntar ditt svar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Snusfri

@backspace har inga direkta källor att länka till, men efter mina egna erfarenheter inom diverse olika företag så mutas det, smusslas osv inom istort sett alla företag, vissa gör det mer än andra, men det händer nästan överallt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Att de tror att dessa summor kommer att vara osynliga när det ska redovisas..300miljoner..hur gömmer man undan detta bland kvittona?

Klart de är osynliga, titta på alla företag som inte åker dit.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är konstigt att de håller på med sådant fifflande när deras produkter är marknadsledande i många områden. Det borde väl räcka med att de hotar att flytta verksamheten till ett annat land. Det är ju det vi gör i Europa:)

Permalänk
Medlem

Har han så taskig lön så han var tvungen att smita från skatten..Mycket vill ha mer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Kolla på Reinfeldt som får jobb på bank och man kan ju bara undra vad han utfört för "tjänster" under sin tid..

Det är nog väldigt vanligt med korruption och förmodligen åker man bara dit om man är för dålig på att muta folk.

För att vara en fd. statsminister är verkligen inte något som sticker ut på ens CV.

25 år inom politiker skapar även kontakter. Och vilket företag skulle inte vilja ha en fd. statsminister hos sig? Vad han utfört för "tjänster" finner man inget belägg för bara för att han jobbar på banker efter sin politiska karriär. Lika lite som man hittar korruption hos Sweclockers om en av deras fd. anställda skulle börja på säg.. Nordichardware..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja alla ska väl vara lika inför lagen så det ska inte vara några undantag bara för att man har kostym och slips. Jag gillar Samsungs utmärkta produkter, men rätt ska ju vara rätt.

Haha! Så brukar det inte låta på dig när nyheterna handlar om att typ Swefilmergrundare åker dit. Då är det minsann den lilla människan mot stygga systemet, och de ska ha lindriga straff eller slippa undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Ja, lite lustigt det där.
Så länge som straffen riktas åt "rätt håll" så är det OK.
Precis som vänstervåldet, det är mer OK än annat.

@THB: Så... det är rent ordbajseri ifrån din sida baserat på absolut ingenting?
Bra, då vet jag iallafall.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kan tycka att det är konstigt att de håller på med sådant fifflande när deras produkter är marknadsledande i många områden. Det borde väl räcka med att de hotar att flytta verksamheten till ett annat land. Det är ju det vi gör i Europa:)

Eller så har korruption och mutor möjliggjort för Samsung att bli just marknadsledande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Haha! Så brukar det inte låta på dig när nyheterna handlar om att typ Swefilmergrundare åker dit. Då är det minsann den lilla människan mot stygga systemet, och de ska ha lindriga straff eller slippa undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är såklart att det självklart handlar om vad man själv anser är moraliskt förkastligt eller inte. Jag tycker korruption är förkastligt, oavsett vem som gör det, och jag tycker fildelning är OK, oavsett vem som gör det, och det säger jag inte bara som privatperson utan som musiker med mina verk på spotify och andra ställen. Jag har mina åsikter och är extremt rakryggad i min övertygelse

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samsung-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring.
22 kommentarer efter ett gäng timmar.

Intel-chef döms till fem års fängelse för korruption och förskingring.
250 kommentarer på samma antal timmar?

Har jag fel ? :=)

Permalänk
Medlem

Det är bra. Skattesmitare förtjänar hårda straff då de stjäl ifrån folket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Konstigt att alla clowner i USA kommer undan hela tiden, men i Korea åker man dit så det smäller. Kan det vara så att rättsväsende inte tolererar skattesmitare, lobbyister m.f. på samma sätt mån tro xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggmikael:

Konstigt att alla clowner i USA kommer undan hela tiden, men i Korea åker man dit så det smäller. Kan det vara så att rättsväsende inte tolererar skattesmitare, lobbyister m.f. på samma sätt mån tro xD

Skulle väl kunna vara att den sittande presidenten är en av de värsta skattesmitarna och har en agenda där han vill få fart på industrin...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snyggmikael:

Konstigt att alla clowner i USA kommer undan hela tiden, men i Korea åker man dit så det smäller. Kan det vara så att rättsväsende inte tolererar skattesmitare, lobbyister m.f. på samma sätt mån tro xD

Han har inte åkt dit så det smäller, vad jag förstår från diskussioner i andra forum. Han fick fem år, vilket är av en anledning. Som förstagångsförbrytare "med gott anseende" (läs: gott om pengar) kan han begära att straffet sätts ner till hälften. Detta beviljas oftast. Då blir straffet under tre år, vilket man får avtjäna som villkorligt. Summa summarum kommer han av allt att döma inte att avtjäna en dag av straffet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@THB: Så... det är rent ordbajseri ifrån din sida baserat på absolut ingenting?
Bra, då vet jag iallafall.

Jag vill inte försvara hans 99% påstående för det går antagligen inte att bevisa om det ens stämmer.

Däremot måste jag hålla med honom om vad jag själv varit med om, sätt och hört från stora företag i Sverige. Man glassar på rejält för de personerna som ska ta besluten om större affärer. I slutändan görs affären med andra bolag bara för att de "tagit väl hand om" de som ska ta besluten.

Visst det rör sig kanske inte om pengar under bordet på det sättet men att låna ut lyxfaciliteter gratis med tillgång till allt som hör till (personal/förtäring) kan räcka långt och är muta det med men väldigt svårt att bevisa. Detta sker i så många nyanser.

Att föra över 300 miljoner är ju extremt dock och den typen av mutor är nog ganska ovanliga.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC