AOC arbetar på spelskärmar med 0,5 millisekunders responstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur pålitliga är dessa då, jag personligen litar betydligt mer på tftcentral ex, och där är inputlagget betydligt lägre på spelskärmarna än dessa.
I dessa är dessutom random IPS skärmar dom skärmar med lägst inputlag.

Och att säga att responstid osv inte spelar roll är också helt fel, då hade vilken IPS skärm som helst nästan varit underbar att spela på typ, vilket är helt fel.

Tack men nej tack, håller mig till sidor som tftcentral om jag ska få en bra bild över en skärm gällande responstid och inputlag.

Hur pass korrekta siffrorna är och om det finns olika sätt att mäta på vet jag inte, men de skärmarna som är listade som "Excellent" brukar fungera bra som spelskärmar ur just den synpunkten.
Men det är mycket möjligt att tftcentral har bättre uppgifter på detta.

Sen har jag aldrig sagt att responstid inte spelar någon roll, jag sa att 5ms räcker om skärmen har bra input lag, men sticker responstiden över det kan det mycket väl få en inverkan.
Sen sa jag också att input lag har större inverkan än responstid på en spelskärm och det håller jag fast vid.

Poängen med mitt inlägg var att många fokuserar på fel saker om dom enbart jagar låg responstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Om vi säger så här. Det finns skitpaneler av typen IPS. Det finns riktigt fina paneler av samma typ. Samma gäller TN. Den enorma avgrund som finns mellan en bra TN och en billig går dock inte att förneka.

En dålig IPS panel är ändå enormt mycket bättre än en dålig TN panel när det kommer till färgåtergivning och synvinklar. En dålig TN panel är som att sticka nålar i ögonen varje gång man tittar på den. Dåliga IPS paneler är iallafall godtagbara i många fall.

Iallafall om man frågar mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hur vore det om de la lite krut och pengar på att få bort backlight bleeding och döda pixlar istället?

Det är ju ett stort lotto varje gång man köper en skärm.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Hur vore det om de la lite krut och pengar på att få bort backlight bleeding och döda pixlar istället?

Det är ju ett stort lotto varje gång man köper en skärm.

Och hur ska man få bort detta hade du tänkt dig? Tillverkning i sig är ett lotteri. Det är ju inte så att de medvetet tummar på detta utan det sker av en ren slump.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kan slå vad om att AOC inte går nånting mer än att väntar på paneler som uppfyller dessa krav.
Precis som ASUS och ACER =).
LG Display, AU Optronics, Sharp och Samsung SDI är väl de som utvecklar och tillverkar 95% av alla paneler.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Och hur ska man få bort detta hade du tänkt dig? Tillverkning i sig är ett lotteri. Det är ju inte så att de medvetet tummar på detta utan det sker av en ren slump.

Bättre tillverkningsmetoder som minimerar slump? hårdare QC? ..men det skulle nog resultera i dyrare skärmar... och tror de som tillverkar paneler och skärmar löpande försöker förbättra detta då det är ekonomiskt intressant för dem. Sen är det ju nog så att många skärmar med små fel aldrig RMA's och billigare att ta hand om de som gnäller än att ha hårdare QC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Varför skall folk som kör Freesync behöva betala extra för Nvidias licenspengar och kostnad för Gsync modulen?
Freesyncskärmen kommer ju säkert vara iaf 1000:- billigare.

Det ska dom inte, men om en skärm ändå har G-Sync så skulle det vore bra om den har FreeSync också.

Tänk vad tråkigt att köpa en G-Sync skärm till sitt Nvidia grafikkort och sedan släpper AMD något saftigt grafikkort som man vill köpa, då är man ju låst.

Jag håller mig borta från G-Sync skärmar då jag blir inlåst till Nvidia med en sådan. Jag vill ha en skärm som stödjer båda.

Det borde finnas billiga FreeSync skärmar som bara stödjer FreeSync så man slipper betala för G-Sync.
Men på G-Sync skärmar så borde det finnas stöd för FreeSync också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Och hur ska man få bort detta hade du tänkt dig? Tillverkning i sig är ett lotteri. Det är ju inte så att de medvetet tummar på detta utan det sker av en ren slump.

Döda pixlar kanske, men backlight bleeding borde kunna minimeras med lite bättre tillverkning och kvalitetskontroller?
Eller är jag helt ute och cyklar tycker du?

Och "medvetet tummar på det" Allt handlar väl om pengar, de vill tjäna så mycket som möjligt såklart, så de hade nog kunnat göra ett bättre jobb om de ville, men tycker inte det är värt det.

Jag hade lätt kunnat betala lite mer för en skärm om man visste att dessa problem inte fanns.

Eftersom det finns skärmar med nästan obefintlig bleeding av samma modell som en med mycket bleeding, så går det ju bevisligen att åstadkomma.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Bildexpert 📺

Skärmar som är befriade från bleeding går helt klart att tillverka. Frågan är om konsumenter är beredda att betala för den typen av kvalitet? Jag skulle säga att en del kanske är det och fler är på väg att bli kvalitetsmedvetna. Annars finns det yrkesskärmar som varit problemfria i många år. Men då ligger priserna 2x - 4x högre rent generellt och i många fall än högre. Och knappast gaming-egenskaper.

Permalänk
Avstängd

En kanske dum fråga,
Men när jag läser namnet Aoc får jag lågbudget vibbar.
Är jag helt fel ute??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det ska dom inte, men om en skärm ändå har G-Sync så skulle det vore bra om den har FreeSync också.

Tänk vad tråkigt att köpa en G-Sync skärm till sitt Nvidia grafikkort och sedan släpper AMD något saftigt grafikkort som man vill köpa, då är man ju låst.

Jag håller mig borta från G-Sync skärmar då jag blir inlåst till Nvidia med en sådan. Jag vill ha en skärm som stödjer båda.

Det borde finnas billiga FreeSync skärmar som bara stödjer FreeSync så man slipper betala för G-Sync.
Men på G-Sync skärmar så borde det finnas stöd för FreeSync också.

Jag hade gärna betalat ett par tusen extra i "licens" om jag hade kunnat få både Freesync och G-sync. Som det är nu hade jag hellre köpt en skärm med G-Sync med tanke på att det går bättre för Nvidia och deras kort, men samtidigt blir man så jävla inlåst när det bara supportar en sync-funktion.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jaa betraktningsvinkeln är mycket mycket bättre men personligen sitter jag rakt framför och har aldrig haft det behovet.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

@Ozzed: Jaa betraktningsvinkeln är mycket mycket bättre men personligen sitter jag rakt framför och har aldrig haft det behovet.

Nej det är väl individuellt. Men det vore ju fantastiskt kul om man slapp välja bort något utan kunde få både snabb responstid, bra färgåtergivning och bra betrakningsvinklar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det ska dom inte, men om en skärm ändå har G-Sync så skulle det vore bra om den har FreeSync också.

Tänk vad tråkigt att köpa en G-Sync skärm till sitt Nvidia grafikkort och sedan släpper AMD något saftigt grafikkort som man vill köpa, då är man ju låst.

Jag håller mig borta från G-Sync skärmar då jag blir inlåst till Nvidia med en sådan. Jag vill ha en skärm som stödjer båda.

Det borde finnas billiga FreeSync skärmar som bara stödjer FreeSync så man slipper betala för G-Sync.
Men på G-Sync skärmar så borde det finnas stöd för FreeSync också.

Ohhhh ja, självklart borde Nvidia supporta den öppna VESA standarden för adaptiv sync håller jag verkligen med om. Det hade inte direkt kostad dem något, gett deras kunder fler valmöjligheter osv... Men det är precis vad de inte vill.

Om ett bolag idag säljer endast EN skärm som får stöd för både Gsync och FreeSync så hade de som vill köra på FreeSync ändå fått betala för licenskostnaden för Gsync. Sedan tillkommer det faktum att Nvidia förmodligen ALDRIG kommer lägga till stöd i sin modul för att ge skärmarna stöd för FreeSync. Så de komme rinte lägga till stöd i sina kort och inte i skärmarna som använder deras teknik heller.

Det hade öppnat för kunder som faktiskt lättare hade kunnat "byta" korttillverkare vilket Nvidia absolut inte vill.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Håller med, var i butik och kollade på gaming skärmar, vissa tn paneler ser fan bättre ut än ips, kanske har lite att göra med inställningar också, men men

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Bildexpert 📺

Någon skärm som har både G-Sync och Freesync lär inte komma någonsin (*).

Av samma tekniska och kostnadsmässiga anledningar som det inte finns någon marknad för moderkort med socklar för både Intel och AMD där du själv kan välja vilken CPU som ska köra för stunden. Det är helt enkelt mer rimligt att bygga två separata skärmar med varsin kretsuppsättning.

(*) Nvidia lär förmodligen aldrig bygga in Freesync-stöd i sin G-sync-modul eftersom de vill knyta det till försäljningen av GPU:er. Däremot är Nvidia ingen direkt tillverkare av skärmar och därför är mer troligt att de släpper in Adaptive Sync i sina grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Jag kommer inte att köpa någon ny skärm. Jag kommer inte att köpa något nytt grafikkort.
Jag håller mig till Intelgrafik på en vanlig skärm.
Får se hur det blir framöver om AMD, Intel och Nvidia samt skärmtillverkarna kan komma överens om någon gemensam standard som dom alla följer, annars får det va.

Skrivet av inquam:

Ohhhh ja, självklart borde Nvidia supporta den öppna VESA standarden för adaptiv sync håller jag verkligen med om. Det hade inte direkt kostad dem något, gett deras kunder fler valmöjligheter osv... Men det är precis vad de inte vill.

Om ett bolag idag säljer endast EN skärm som får stöd för både Gsync och FreeSync så hade de som vill köra på FreeSync ändå fått betala för licenskostnaden för Gsync. Sedan tillkommer det faktum att Nvidia förmodligen ALDRIG kommer lägga till stöd i sin modul för att ge skärmarna stöd för FreeSync. Så de komme rinte lägga till stöd i sina kort och inte i skärmarna som använder deras teknik heller.

Det hade öppnat för kunder som faktiskt lättare hade kunnat "byta" korttillverkare vilket Nvidia absolut inte vill.

Dom som vill ha en FreeSync skärm kan ju köpa en FreeSync skärm utan G-Sync.
Men på skärmarna som har G-Sync så borde dom också ha FreeSync.
Då kan dom vill ha FreeSync köpa en FreeSync skärm, medan som dom vill ha G-Sync och betala extra för det köpa en G-Sync skärm och få FreeSync gratis på köpet och ha möjlighet att i framtiden byta ut sitt Nvidia grafikkort till AMD.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot 4k 144Hz HDR i 30"+ men det tar tiiid av någon anledning? 😆

Egentligen ville jag vänta till OLED men får väl nöja mig med quantum dot eller liknande teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

... och en responstid på 0,5 sekunder

Hehe, lite fel där va? @andré

Hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

En kanske dum fråga,
Men när jag läser namnet Aoc får jag lågbudget vibbar.
Är jag helt fel ute??

Nej det är väl det de är kända för... Men de har ju börjat slåss i övre segment nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kommer inte att köpa någon ny skärm. Jag kommer inte att köpa något nytt grafikkort.
Jag håller mig till Intelgrafik på en vanlig skärm.
Får se hur det blir framöver om AMD, Intel och Nvidia samt skärmtillverkarna kan komma överens om någon gemensam standard som dom alla följer, annars får det va.

Dom som vill ha en FreeSync skärm kan ju köpa en FreeSync skärm utan G-Sync.
Men på skärmarna som har G-Sync så borde dom också ha FreeSync.
Då kan dom vill ha FreeSync köpa en FreeSync skärm, medan som dom vill ha G-Sync och betala extra för det köpa en G-Sync skärm och få FreeSync gratis på köpet och ha möjlighet att i framtiden byta ut sitt Nvidia grafikkort till AMD.

Ja men poängen är att det är Nvidias kontrollerkort som driver Gsync skärmarna. Så om de vill ha stöd för Freesync också, även på skärmarna, så måste Nvidia vara de som tar det steget. Detta tror jag inte de kommer göra. Speciellt när de inte ens själva supportar standarden på sina egna grafikkort.

Jag tycker det hade varit bra och jag tycker det hade varit bra för konsumenter om Nvidia även hade Freesyncstöd i sina grafikkort så konsumenter fick mer valmöjligheter. Men jag tror inte Nvidia frivilligt kommer ge konsumenter den friheten att välja.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ser nice ut!