Ethernet till kallvind, större genomföring

Permalänk
Medlem

Ethernet till kallvind, större genomföring

Då jag för ett tag sedan fick (betalade dyrt =D ) för fiber in i huset, så tänkte jag utrusta varje rum med 2-4 nätverksuttag.
Detta medför då att där jag tänkt montera patchpanelen så måste jag dra upp en hel hög med ethernet kablar.
Hur gör man då bäst denna genomföring då det kommer att bli ett rätt stort hål? (eller flera hål?)
Har inte möjlighet att dra kablarna under all isolering, utan måste dra ovan isoleringen och sedan ner i respektive rum.
Bor i en 1-plansvilla med kallvind.

Permalänk
Medlem

Hålsåg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågan? Det är väl bara köpa en hålsåg om du ska göra ett stort hål till patchpanelen för att dra kablage?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Ska du ha en sådanhär i väggen så behöver du hålsåg i rätt storlek, och en dosa.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Detta borr är rätt smidigt om man ska få igenom kablar
https://www.byggmax.se/verktyg/f%C3%B6rbrukningsverktyg/borr/...

Om du ska "fuldra" kablaget se till att du tätar hålen där kabeln går igenom!

Anledningen till att en riktig elektriker lägger flexslang under isoleringen är för att värmeskillnaden inte ska orsaka kondens som rinner längs med kabeln inne i väggarna.

och en dosa
Permalänk
Medlem

Det jag är orolig för är ju att det blir ett rätt stort hål, varm i rummet och kallt på vinden.
Bör jag göra flera mindre hål och pvc-rör eller ett stort? Eller finns det någon smart genomföring.
För det blir så här, Varmt rum->hål->många centimeter isolering->kallvinda
Sedan uppe i kallvindan, för att slippa dra kablaget endast liggande på isoleringen, finns det någon bra kabelsamlare man kan använda sig av?

Vet inte om jag blev tydligare nu, men min oro är främst hur man gör genomföringen så tät som möjligt, utan att det blir kallras in i rummet, eller kondens.
Sen vill man ju även att det ska se lite proffsigt ut =D

Permalänk
Medlem

Har du en diffusionsplast under isoleringen?
Isåfall ska du täta mot den så bra som möjligt. Vet att det finns speciella genomföringar för just sån plast. Men ett litet hål borde ju inte göra så stor skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

en variant. 40 mm avloppsrör som genomföring. täta med tejp för ångspärr mellan ångspärr och rör. dra kablarna i röret och pula sen i isolering i röret så det bli hyffsat tätt runt kablarna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Kondensering sker i rör som går upp tillräckligt långt i den kalla delen, så att varm luft som stiger inne i röret kyls ner och kondenserar. Vatten rinner ner i rörets insida.

Om du inte vill utföra det fackmannamässigt och lägga rören så de hamnar i samma temperaturzon, så kan du antingen borra ett hål per kabel och täta runtom, eller borra ett större hål för ett rör där alla kablar ryms och täta både runt och inne i röret.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.