Hej, tänkte köpa en 4k skärm. Behöver lite råd tack.

Permalänk

Hej, tänkte köpa en 4k skärm. Behöver lite råd tack.

Hämtade ut mitt 1080 TI strix OC grafikkort på webhallen som är rekommenderad av Sweclockers idag. Ska nog köpa en till när Elder scrolls 6 kommer ut för att kunna spela det med mods i 4k.

jag ska köpa en 4k skärm också inom en snar framtid, är väldigt dålig på detta och vet absolut inte vilken skärm jag bör köpa. En IPS 27/28 tum skärm vore bra. Priset får absolut inte överstiga 6000kr men och jag vill helst inte lägga mer än 5500kr på en sådan skärm. Vill även kunna njuta av filmer så som spel med fantastisk upplösning och bra färger.

Jag har kanske hittat en passande skärm men jag är lite osäker, vad tycker ni?
Är väldigt tacksam för seriösa svar.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Y6K73AA...

Spel som jag vanligtvist spelar:
Skyrim super modded
Minecraft med väldigt extrema shaders
ARK

Mitt setup: CPU
i7 7700k

Motherboard
Aorus by Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5

RAM
LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz

GPU
ASUS GeForce GTX1080Ti STRIX OC

Case
Cooler Master Storm Stryker - White

Storage
Samsung 850 EVO Series 250GB

PSU
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G2 850W

Display(s)
AOC G2460VQ6 + AOC E2470SWDA

Cooling
Corsair Hydro H115i

Keyboard
Mission SG GGK 3.1

Mouse
Razer DeathAdder Elite

Operating System
Windows 10 pro

Permalänk

Den skärmen du har länkat är en FreeSync skärm. Jag hade kikat på något med Gsync.

Permalänk
Medlem

Som en användare av en 4K skärm tycker jag inte att PC världen är redo för det ännu, iaf inte under 30".
Under 30" så lär du troligen behöva köra med skalning om du vill se texten hyfsat enkelt, och inte alla program i Windows stödjer detta (en del program blir pytte pytte små (alla Java program), en del program har suddig text (Steam), en del program är helt perfekta (Chrome) och resulterar i en del buggar där och där.
Om du däremot köper en 4K skärm som är över 30" kan du troligen köra i native res/100% skalning, och då är allt som vanligt förutom att du får enorm skrivbords yta.

Om du är ute efter 27" hade jag istället sikta på en 1440p panel.

(Beställde själv en 27" 1440p Gsync skärm idag, ska slänga min 4K skärm på tippen tror jag)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Som en användare av en 4K skärm tycker jag inte att PC världen är redo för det ännu, iaf inte under 30".
Under 30" så lär du troligen behöva köra med skalning om du vill se texten hyfsat enkelt, och inte alla program i Windows stödjer detta (en del program blir pytte pytte små (alla Java program), en del program har suddig text (Steam), en del program är helt perfekta (Chrome) och resulterar i en del buggar där och där.
Om du däremot köper en 4K skärm som är över 30" kan du troligen köra i native res/100% skalning, och då är allt som vanligt förutom att du får enorm skrivbords yta.

Om du är ute efter 27" hade jag istället sikta på en 1440p panel.

(Beställde själv en 27" 1440p Gsync skärm idag, ska slänga min 4K skärm på tippen tror jag)

Känns som att man gör ett dåligt val med 1440p men du har nog rätt. en 27 tums 1440p blir nog bra då. Tack så mycket. Skulle kunna ha en 30 tums men det blir nog för stort.

Permalänk
Skrivet av Grishnackh:

Den skärmen du har länkat är en FreeSync skärm. Jag hade kikat på något med Gsync.

För dyrt.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Som en användare av en 4K skärm tycker jag inte att PC världen är redo för det ännu, iaf inte under 30".
Under 30" så lär du troligen behöva köra med skalning om du vill se texten hyfsat enkelt, och inte alla program i Windows stödjer detta (en del program blir pytte pytte små (alla Java program), en del program har suddig text (Steam), en del program är helt perfekta (Chrome) och resulterar i en del buggar där och där.
Om du däremot köper en 4K skärm som är över 30" kan du troligen köra i native res/100% skalning, och då är allt som vanligt förutom att du får enorm skrivbords yta.

Om du är ute efter 27" hade jag istället sikta på en 1440p panel.

(Beställde själv en 27" 1440p Gsync skärm idag, ska slänga min 4K skärm på tippen tror jag)

Kanske inte 30 då men vad sägs om denna: Acer Predator XB281HK

Permalänk
Bildexpert 📺

@owns good: Poängen med G-sync är att även en 1080Ti kommer att kämpa med att hålla 60 Hz konstant för V-sync i många speltitlar. Särskilt om du önskar hålla grafikkvaliteten på en högre nivå. Då måste du kompromissa med sänkt grafikkvalitet. Då löser G-Sync problemet med att hålla spelen flytande. Men då måste du betala mer och det finns endast en handfull modeller att välja på.

Generellt måste du betala mer för att få en 4K-skärm med hög kvalitet på bilden. Med tanke på att det är kämpigt att få till den höga grafikkvaliteten såväl som att du inte är beredd att betala för en skärm som svarar mot de krav du har: då återstår att att välja en skärm som bättre matchar dina krav. Dvs en skärm med 2560x1440-upplösning.

Permalänk

@Laxpudding: Känns som att en "dålig/billig" 4k skärm ändå ger bättre än en 1440p.. Eller vad säger du?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av owns good:

@Laxpudding: Känns som att en "dålig/billig" 4k skärm ändå ger bättre än en 1440p.. Eller vad säger du?

Ger bättre vad? Pixlar per krona? Ja. Bildkvalitet? Förmodligen inte. En dålig skärm är fortfarande sämre än en bra skärm, oavsett hur många pixlar någon av dem har.

Permalänk
Medlem

Hur är det med HDR? Är inte det något man definitivt borde kolla efter idag..?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Imaculent:

Hur är det med HDR? Är inte det något man definitivt borde kolla efter idag..?

Jo, men det finns inte många som levererar datorskärmar med HDR-kapacitet ännu. Det är framför allt nu under höst och vinter 2018 de kommer att komma. Och ganska många av dem kommer att hantera HDR10:s PQ-tonkurva men inte så mycket mer.

Permalänk

@Laxpudding: En 1440p är alltså ett bra val?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jo, men det finns inte många som levererar datorskärmar med HDR-kapacitet ännu. Det är framför allt nu under höst och vinter 2018 de kommer att komma. Och ganska många av dem kommer att hantera HDR10:s PQ-tonkurva men inte så mycket mer.

Vad innebär det? Bör jag vänta ett tag. Kanske tills på black friday.

Permalänk
Medlem

Slänger bara in en vänlig fråga här:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4208943
Är det nått sånt där du köpt? Nästan 8 lax för graffet, du kan köpa två, 16 lax.

Men skärmens budget får maximalt vara 6k?

Ledsen, men förstår inte resonemanget där. En riktigt bra skärm kan LÄTT överleva 3-4 generationer grafikkort. Spelar ingen roll om man sitter på 17 titans i SLI om man sedan förstör upplevelsen med en kass skärm.

Själv spanar jag mot denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4243827
Men verkar knappt ha hittat ut i butik. Dock oklart hur spelprestandan är på den också. @laxpudding kanske har input?
Fattar inte att det ska vara så svårt att hitta en 4K med HDR, gsync, IPS, USB-C och minst 144 hz

Permalänk
Skrivet av owns good:

Hämtade ut mitt 1080 TI strix OC grafikkort på webhallen som är rekommenderad av Sweclockers idag. Ska nog köpa en till när Elder scrolls 6 kommer ut för att kunna spela det med mods i 4k.

jag ska köpa en 4k skärm också inom en snar framtid, är väldigt dålig på detta och vet absolut inte vilken skärm jag bör köpa. En IPS 27/28 tum skärm vore bra. Priset får absolut inte överstiga 6000kr men och jag vill helst inte lägga mer än 5500kr på en sådan skärm. Vill även kunna njuta av filmer så som spel med fantastisk upplösning och bra färger.

Jag har kanske hittat en passande skärm men jag är lite osäker, vad tycker ni?
Är väldigt tacksam för seriösa svar.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Y6K73AA...

Spel som jag vanligtvist spelar:
Skyrim super modded
Minecraft med väldigt extrema shaders
ARK

Mitt setup: CPU
i7 7700k

Motherboard
Aorus by Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5

RAM
LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz

GPU
ASUS GeForce GTX1080Ti STRIX OC

Case
Cooler Master Storm Stryker - White

Storage
Samsung 850 EVO Series 250GB

PSU
EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G2 850W

Display(s)
AOC G2460VQ6 + AOC E2470SWDA

Cooling
Corsair Hydro H115i

Keyboard
Mission SG GGK 3.1

Mouse
Razer DeathAdder Elite

Operating System
Windows 10 pro

Om pris inte har någon betydelse så varför inte denna när den släpps:
https://www.asus.com/se/Monitors/ROG-SWIFT-PG27UQ/

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Om pris inte har någon betydelse så varför inte denna när den släpps:
https://www.asus.com/se/Monitors/ROG-SWIFT-PG27UQ/

Fifan hade den haft USB-C så hade det varit drömmen!

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Fifan hade den haft USB-C så hade det varit drömmen!

I know

Har suttit och dreglat själv när jag tittat på denna skärm, men kommer aldrig få råd tyvärr

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Fifan hade den haft USB-C så hade det varit drömmen!

Det står att den har stöd för dubbla USB 3.0-portar men ser inte ut som USB-C tyvärr vad jag kan se nu iaf men man kan ju hoppas.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

@Huge-Raven: Vad kommer den att kosta?

Permalänk
Skrivet av owns good:

@Huge-Raven: Vad kommer den att kosta?

Finns inget pris satt än men det pratas om 1000-2000$

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Skrivet av Huge-Raven:

Finns inget pris satt än men det pratas om 1000-2000$

Skickades från m.sweclockers.com

Usch, nej tack.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av owns good:

Vad innebär det? Bör jag vänta ett tag. Kanske tills på black friday.

Du bör vänta tills det finns skärmar som bevisligen kan återge HDR med någorlunda god effekt. Om det sedan inträffar Black Friday 2018 eller 2019 är nog för tidigt att sia om. Det kan med lite förhoppning ske att sådana skärmar blir synliga samtidigt som Black Friday 2017. Fast jag tror inte att de skärmarna i fråga kommer att delta i 2017-rean.

Permalänk
Medlem

Du har lagt så pass mycket på din dator, mitt tips är inte att snåla då. Kör på 144p och där finns en stor marknad idag. Jag rekomenderar större än 27" med 144p, sen är det självklart en smaksak.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Skrivet av auToeXeC:

Du har lagt så pass mycket på din dator, mitt tips är inte att snåla då. Kör på 144p och där finns en stor marknad idag. Jag rekomenderar större än 27" med 144p, sen är det självklart en smaksak.

Har hört att 144p är sjukt snyggt. 1440p är för noobs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En Predator X27 eller X35 kan du köpa när dom kommer. Fast då får du hosta upp lite mer

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Har hört att 144p är sjukt snyggt. 1440p är för noobs

Skickades från m.sweclockers.com

Sigh.. Du förstod vad jag menade

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync