Vad ska jag välja för komponenter??

Permalänk

Vad ska jag välja för komponenter??

Hej!

Hoppas att ni kan svara på denna fråga angående vad jag behöver!

Min nuvarande rigg:

CPU: AMD A6-6420K
GPU: NVIDIA Geforce GTX 960 (MSi) 2GB
RAM: Dual-Channel DDR3 8GB
Motherboard: Gigabyte Tech F2A88XM-DS2 (support för FM2+/FM2 A-series)
Storage: 931GB TOSHIBA (SATA)

Min fråga lyder nu så här!

Jag vill kunna lira CS:GO, HoN + diverse inte jätte krävande spel på en okej grafik (eller lägre spelar ingen roll egentligen) med en skön FPS (gärna runt 120-150 stabilt på cs:go) och använda datorn på ett bra sätt, gärna streama samtidigt om möjligt utan att behöva pusha min nuvarande CPU till 60-70c (utan att använda den knappt ^^).

Jag undrar då helt enkelt vad som är bäst för min del:
* Köpa ny Processor (lite inne på AMD Athlon x4 8800k 4GHz eller AMD A10 3,9GHz 7870k)?
* Köpa till mer Ram?
* Köpa ett nytt moderkort och sätta in min intel core i5 4460 3,2 GHz som jag har liggande hemma?

Ser att en av de processorerna som jag kollar på har inbyggd grafik (Radeon R7 series) medans den andra inte har det. Gör det någon skillnad?

Notera att jag är ganska grön på datorkomponenter, so bare with me! 😉

Tacksam för svar!

Permalänk

Efter som att du redan har ett riktigt grafikkort så är de inbyggda helt onödigt!

Hade jag varit du hade jag gått moderkortsstigen.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Du bör nog vända dig mot http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad istället för denna del utav forumet

Permalänk
Skrivet av empathish:

Hej!

Hoppas att ni kan svara på denna fråga angående vad jag behöver!

Min nuvarande rigg:

CPU: AMD A6-6420K
GPU: NVIDIA Geforce GTX 960 (MSi) 2GB
RAM: Dual-Channel DDR3 8GB
Motherboard: Gigabyte Tech F2A88XM-DS2 (support för FM2+/FM2 A-series)
Storage: 931GB TOSHIBA (SATA)

Min fråga lyder nu så här!

Jag vill kunna lira CS:GO, HoN + diverse inte jätte krävande spel på en okej grafik (eller lägre spelar ingen roll egentligen) med en skön FPS (gärna runt 120-150 stabilt på cs:go) och använda datorn på ett bra sätt, gärna streama samtidigt om möjligt utan att behöva pusha min nuvarande CPU till 60-70c (utan att använda den knappt ^^).

Jag undrar då helt enkelt vad som är bäst för min del:
* Köpa ny Processor (lite inne på AMD Athlon x4 8800k 4GHz eller AMD A10 3,9GHz 7870k)?
* Köpa till mer Ram?
* Köpa ett nytt moderkort och sätta in min intel core i5 4460 3,2 GHz som jag har liggande hemma?

Ser att en av de processorerna som jag kollar på har inbyggd grafik (Radeon R7 series) medans den andra inte har det. Gör det någon skillnad?

Notera att jag är ganska grön på datorkomponenter, so bare with me! 😉

Tacksam för svar!

jag skulle skippa AMD gamla FM2 plattform med Athlon och A10 & allt vad dom heter. AMD's gamla processorer blir väldigt varma.
vad har det för betydelse att processorn är 60-70c har du utblåset framtill ?
så vad har du för FPS nu ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Alla AMD-processorer före Ryzen är dåliga för spel som CS och antagligen även HoN. Din intel som du har liggande presterar bättre så antingen den eller uppgradering till nyare intel eller ryzen . Hade en fx 8320 @ 4.2ghz före jag bytte till Ryzen och den fungerade OK i cs tills det kom en hel del uppdateringar som drog ner fpsen rejält.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

jag skulle skippa AMD gamla FM2 plattform med Athlon och A10 & allt vad dom heter. AMD's gamla processorer blir väldigt varma.
vad har det för betydelse att processorn är 60-70c har du utblåset framtill ?
så vad har du för FPS nu ?

Tack för svar!

ok så ett nytt moderkort och köra på min intel skulle vara det bästa valet? Har du något tips på vilket moderkort man ska gå på? vet att det är socket 1150 iaf ^^

Tänkte kanske fel, men är det inte risk för överhettning om den går så högt konstant?

Min fps i CS:go ligger just nu på mellan 40-60 fps vilket gör det lite små jobbigt att lira ibland ^^

Permalänk
Skrivet av empathish:

Tack för svar!

ok så ett nytt moderkort och köra på min intel skulle vara det bästa valet? Har du något tips på vilket moderkort man ska gå på? vet att det är socket 1150 iaf ^^

Tänkte kanske fel, men är det inte risk för överhettning om den går så högt konstant?

Min fps i CS:go ligger just nu på mellan 40-60 fps vilket gör det lite små jobbigt att lira ibland ^^

Skaffa en i5 7600k med ett z270 moderkort, behöver skaffa ddr4 ram aswell isf. Annars finns de ju ryzen, men maximala prestandan i CS får man med intels alternativ i nuläget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4