Problem med att aktivera HDR

Permalänk

Problem med att aktivera HDR

Hejsan
Är det nån annan som har samma problem som jag? Nämligen att jag har inget HDR alternativ i windows 10!? Det är updaterat till creators update..

Permalänk
Medlem

Den inställningen dyker bara upp om du har datorn inkopplad till en TV (eller monitor) med HDR-stöd aktiverat. Det kan även kräva vissa drivrutinsinställningar. För mig i Nvidias drivisar för de avancerade inställningarna under "Change Resolution"så triggar "Default" HDR-inställningen i W10, men ställer jag in t.ex. 8-bit manuellt så gör den förstås inte det.

Permalänk
Skrivet av Itasha:

Den inställningen dyker bara upp om du har datorn inkopplad till en TV (eller monitor) med HDR-stöd aktiverat. Det kan även kräva vissa drivrutinsinställningar. För mig i Nvidias drivisar för de avancerade inställningarna under "Change Resolution"så triggar "Default" HDR-inställningen i W10, men ställer jag in t.ex. 8-bit manuellt så gör den förstås inte det.

Vad menar du med hdr stöd aktiverat? Jag har en tv med hdr..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många TV-apparater har inte HDR aktiverat automatiskt via HDMR. Gå in i TV:ns inställningar och sätt igång HDR.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Många TV-apparater har inte HDR aktiverat automatiskt via HDMR. Gå in i TV:ns inställningar och sätt igång HDR.

Det är det som är probemet att jag kan inte aktivera uhd color när jag inte har alternativet om hdr i windows.. aktiverar jag i tvn så får jag no signal

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows aktiverar HDR automatiskt om den känner av att en HDR-kompatibel TV är inkopplad. Pröva att aktivera "UHD Color" på din TV först och växla sedan över från din datorskärm till TV:n. Om det inte hjälper så kanske din HDMI-kabel kanske inte klarar av den utökade datamängden om den redan låg på gränsen? Pröva i sådana fall med en annan relativt ny och kort, gärna Deltaco HDMI-1030. Alternativt så har du inte rätt inställningar i drivrutinerna som jag nämnde tidigare.

Permalänk
Skrivet av Itasha:

Windows aktiverar HDR automatiskt om den känner av att en HDR-kompatibel TV är inkopplad. Pröva att aktivera "UHD Color" på din TV först och växla sedan över från din datorskärm till TV:n. Om det inte hjälper så kanske din HDMI-kabel kanske inte klarar av den utökade datamängden om den redan låg på gränsen? Pröva i sådana fall med en annan relativt ny och kort, gärna Deltaco HDMI-1030. Alternativt så har du inte rätt inställningar i drivrutinerna som jag nämnde tidigare.

Det är märkligt att det inte går men mitt sista alternativ är att installera om windows.. så får man hoppas att hdr alternativet finns i inställningarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyKingz:

Det är det som är probemet att jag kan inte aktivera uhd color när jag inte har alternativet om hdr i windows.. aktiverar jag i tvn så får jag no signal

Du ska inte behöva aktivera hdr i windows för att kunna aktivera uhd color.

Om du får blank skärm så kan det - som redan tipsats - vara att kabeln är för lång/dålig.. (hur lång är den?)
Det kan även vara att du kör en HDMI port som inte stödjer 2.0 (vad har du för grafikkort?)
... eller möjligen någon annan konfigurationskonstighet...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Du ska inte behöva aktivera hdr i windows för att kunna aktivera uhd color.

Om du får blank skärm så kan det - som redan tipsats - vara att kabeln är för lång/dålig.. (hur lång är den?)
Det kan även vara att du kör en HDMI port som inte stödjer 2.0 (vad har du för grafikkort?)
... eller möjligen någon annan konfigurationskonstighet...

3m Deltaco premium high speed. Gtx 1070. Asså grejen är den att jag provade på en annan dator med gtx 750 ti då funkade det direkt med att aktivera uhd color. Och i den datorn fanns alternativet med HDR av och på i windows 10 . Det är därför jag tror att det är där kruxet ligger..och gtx 750 ti har bara 1.4 hdmi..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyKingz:

3m Deltaco premium high speed. Gtx 1070. Asså grejen är den att jag provade på en annan dator med gtx 750 ti då funkade det direkt med att aktivera uhd color. Och i den datorn fanns alternativet med HDR av och på i windows 10 . Det är därför jag tror att det är där kruxet ligger..och gtx 750 ti har bara 1.4 hdmi..

Skumt värre..
Jag tror äldre Nvidia kort kan "fejka" UHD färg genom att antingen dra ner frekvensen till 30hz eller dra ner färddjupet till 4:2:0, så den kanske gjorde nått sånt på 750:n...

En 3 meterskabel borde ju funka, men om du har möjlighet att prova med en annan kabel skulle jag göra det

Såvitt jag fattar så behöver man dra igång UHD colour på tex Samsung TV-apparater för att överhuvud taget kunna få ut 4:4:4 färgdjup, så jag kan inte se att det ska krävas någon HDR-funktionalitet i OS:et för att det ska funka.

I vilket fall: har du provat blåsa och installerat nya grafikdrivrutiner?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Skumt värre..
Jag tror äldre Nvidia kort kan "fejka" UHD färg genom att antingen dra ner frekvensen till 30hz eller dra ner färddjupet till 4:2:0, så den kanske gjorde nått sånt på 750:n...

En 3 meterskabel borde ju funka, men om du har möjlighet att prova med en annan kabel skulle jag göra det

Såvitt jag fattar så behöver man dra igång UHD colour på tex Samsung TV-apparater för att överhuvud taget kunna få ut 4:4:4 färgdjup, så jag kan inte se att det ska krävas någon HDR-funktionalitet i OS:et för att det ska funka.

I vilket fall: har du provat blåsa och installerat nya grafikdrivrutiner?

Härligt att du försöker hjälpa till 👍 yes nvidia drog ner till 4:2:0 30hz 8bpc med gtx 750 ti. Det är exakt så som du säger att man måste ha uhd color aktiverad för att få ut 444 60hz, därav jag gärna vill få det att funka. Just nu kör jag rgb full 8 bpc på 30hz. Segt med 30hz. Speciellt med en nyinköpt high end Samsung tv. Men det jävligaste är nog att ramen va typ knäck på två ställen när jag fick hem tvn. Samsung hävda att det är förekommande transport skada. Men samsung kommer imorgon och ska byta panel på hemservice.. mycket klydd 🤔 tur man har semester haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

UHD color kan du väl ändå inte få med 8-bitars färgdjup..!?

Och du får inte ut 4:4:4 över 30Hz med 10bit+.

-----------

Jag kör 4:4:4 30Hz 10-bit och UHD på min Samsung JS9500, aktiverat UHD på rätt HDMI ingång. Högkvalitativa HDMI-kablar som klarar 18GHz.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

UHD color kan du väl ändå inte få med 8-bitars färgdjup..!?

Och du får inte ut 4:4:4 över 30Hz med 10bit+.

-----------

Jag kör 4:4:4 30Hz 10-bit och UHD på min Samsung JS9500, aktiverat UHD på rätt HDMI ingång. Högkvalitativa HDMI-kablar som klarar 18GHz.

Jag vet allt du skriver 👍 Jag får no signal när jag aktiverar UHD color på tvn, och det gäller alla hdmi ingångar. När jag använder min gamla data med gtx 750 ti så går det att aktivera hdmi uhd color men när jag använder min nuvarande dator med 1070 kort så funkar det inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bran:

UHD color kan du väl ändå inte få med 8-bitars färgdjup..!?

Och du får inte ut 4:4:4 över 30Hz med 10bit+.

-----------

Jag kör 4:4:4 30Hz 10-bit och UHD på min Samsung JS9500, aktiverat UHD på rätt HDMI ingång. Högkvalitativa HDMI-kablar som klarar 18GHz.

Har egentligen samma problem med min Samsung tv. Ue55mu7005. Så du menar om jag vill jag 10bit (HDR) så är vi begränsade till 30hz?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av AndyKingz:

Jag vet allt du skriver 👍 Jag får no signal när jag aktiverar UHD color på tvn, och det gäller alla hdmi ingångar. När jag använder min gamla data med gtx 750 ti så går det att aktivera hdmi uhd color men när jag använder min nuvarande dator med 1070 kort så funkar det inte..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fortfarande inte riktigt samma läge om jag fattar dig rätt. Slår du på HDMI UHD Color (som jag antar är högbandbredd-stödet i din tv) och kör mot GTX 750 Ti kommer det sannolikt fungera oavsett, eftersom det kortet inte kan peta ut en signal som använder hela bandbredden ändå.

Däremot, när du har inställningen aktiv och kör med GTX 1070 är det ett annat läge. Då har både kort och tv stöd för full bandbredd, och de försöker köra detta. No signal tyder då på att till exempel kabeln inte hänger med - det kan ju vara ett måndagsexemplar eller så. Har du annan, kort, kabel att testa med i experimentsyfte? Oavsett Windows-setting ska du ju se till exempel boot-skärm, förresten.

Annars stämmer det flera skriver, HDR-alternativet i Windows syns endast om systemet känner av en HDR-kompatibel bildskärm. Det kommer alltså pluppa fram när allt är okej. Sedan ska det sägas att HDR-implementationen i Windows är rena soppan ändå, men det är en annan fråga.

(ping @Laxpudding så jag inte är helt ute och cyklar)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jnilssonn:

Har egentligen samma problem med min Samsung tv. Ue55mu7005. Så du menar om jag vill jag 10bit (HDR) så är vi begränsade till 30hz?

Om du vill ha full färgupplösning - ja. Lösningen är annars att köra 4:2:2 vid 60 Hz, det är så till exempel Playstation 4 jobbar runt "problemet". Du kan nästan säkert inte se någon skillnad, till exempel är Blu-ray och UHD Blu-ray är lagrat vid 4:2:0 om jag minns rätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det är fortfarande inte riktigt samma läge om jag fattar dig rätt. Slår du på HDMI UHD Color (som jag antar är högbandbredd-stödet i din tv) och kör mot GTX 750 Ti kommer det sannolikt fungera oavsett, eftersom det kortet inte kan peta ut en signal som använder hela bandbredden ändå.

Däremot, när du har inställningen aktiv och kör med GTX 1070 är det ett annat läge. Då har både kort och tv stöd för full bandbredd, och de försöker köra detta. No signal tyder då på att till exempel kabeln inte hänger med - det kan ju vara ett måndagsexemplar eller så. Har du annan, kort, kabel att testa med i experimentsyfte? Oavsett Windows-setting ska du ju se till exempel boot-skärm, förresten.

Annars stämmer det flera skriver, HDR-alternativet i Windows syns endast om systemet känner av en HDR-kompatibel bildskärm. Det kommer alltså pluppa fram när allt är okej. Sedan ska det sägas att HDR-implementationen i Windows är rena soppan ändå, men det är en annan fråga.

(ping @Laxpudding så jag inte är helt ute och cyklar)

Med uhd color på så funkar det fram tills jag är inne i windows.. riktigt märkligt scenario. Det finns en sista utväg och det är att installera om Windows 10..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av AndyKingz:

Med uhd color på så funkar det fram tills jag är inne i windows.. riktigt märkligt scenario. Det finns en sista utväg och det är att installera om Windows 10..

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, fattade som du inte fick bild alls. Teoretiskt är det nog samma sak. När du kommer in i Windows kickar systemet ett grafikläge som använder hela bandbredden - även 4:4:4 8-bit gör ju det. Skulle testa en annan kabel om du kan, som sagt. Du har ingen annan burk eller konsol att köra annars?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Om du vill ha full färgupplösning - ja. Lösningen är annars att köra 4:2:2 vid 60 Hz, det är så till exempel Playstation 4 jobbar runt "problemet". Du kan nästan säkert inte se någon skillnad, till exempel är Blu-ray och UHD Blu-ray är lagrat vid 4:2:0 om jag minns rätt.

Så jag borde med andra ord kunna byta till 4:2:2, 60hz OCH 10Bit färgdjup med HDR?

Just nu har jag en HDMIkabel som stödjer 4K@60Hz, borde väl inte vara en för gammal kabel för att kunna driva den ovanstående inställningen?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av jnilssonn:

Så jag borde med andra ord kunna byta till 4:2:2, 60hz OCH 10Bit färgdjup med HDR?

Just nu har jag en HDMIkabel som stödjer 4K@60Hz, borde väl inte vara en för gammal kabel för att kunna driva den ovanstående inställningen?

Japp, 4:2:2, 60 Hz och 10 bit med HDR fungerar prima. Vad det gäller kabeln, orkar den RGB vid 4K UHD och 60 Hz så orkar den det andra också. Titta på Thomas lilla klipp! http://www.sweclockers.com/artikel/23945-bildanslutningar-det...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Om du vill ha full färgupplösning - ja. Lösningen är annars att köra 4:2:2 vid 60 Hz, det är så till exempel Playstation 4 jobbar runt "problemet". Du kan nästan säkert inte se någon skillnad, till exempel är Blu-ray och UHD Blu-ray är lagrat vid 4:2:0 om jag minns rätt.

Helt rätt, men använder man madVR (vilket man A B S O L U T vill göra) är det en fördel att köra 4:4:4 för att dra full nytta av dess fantastiska uppskalare och bildbehandling.

madVR kräver fö ett bra GFX för att kunna fläska på ordentligt, speciellt om man vill lägga till lite skärpa lr detalj osv.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Bildexpert 📺

@bran: Ifall valet står mellan 10 bitar/4:2:2 (med material som är i 10 bitar från början) och 8-bitar/4:4:4 så är det under alla omständigheter det första man ska välja eftersom det i högre grad reflekterar hur våra ögon fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bran: Ifall valet står mellan 10 bitar/4:2:2 (med material som är i 10 bitar från början) och 8-bitar/4:4:4 så är det under alla omständigheter det första man ska välja eftersom det i högre grad reflekterar hur våra ögon fungerar.

Då menar du specifikt för videouppspelning eller annat 10 bitars HDR encodat material antar jag?
...
För att köra 10 bitar per pixel på desktopen som inte är HDR, är väl knappast värt det om man måste gå ner till 4:2:2?
(vem vill sumpa läsbarhet för text för att få en gnutta mindre risk för banding?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Roger W: Att reducera 10-bitars material till 8-bitar för att hålla en 4:4:4-nivå är fel strategi eftersom våra ögon uppfattar ljusnivåer och skillnader i ljusnivå mycket exakt, vilket är precis vad bitdjupet handlar om. Ögats förmåga att se upplösning i färg är starkt begränsat (få tappar, många stavar) och det är chroma subsampling handlar om från första början. Själva orsaken till att det reduceras färginformation är för att vår biologi är som sämst att ta tillvara på den informationen.

Kör man material som är 8 bitar från början och vill använda exempelvis MadVR kommer 8-bitar/4:4:4 förstås vara det lämpliga. Problemet är väl närmast att det inte finns något smidigt sätt att växla detta med automatik.

Det bästa är ju förstås att slippa välja på detta sätt. Om man bara från början med HDMI 2.0-utvecklingen valt att gå lite högre i bandbredd så... Men det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@bran: Ifall valet står mellan 10 bitar/4:2:2 (med material som är i 10 bitar från början) och 8-bitar/4:4:4 så är det under alla omständigheter det första man ska välja eftersom det i högre grad reflekterar hur våra ögon fungerar.

Mjo, men valet står ju (IMHO) mellan 10b RGB 4:4:4 @<30Hz och 4:2:2 ycbcr 60Hz.

madshi rekommenderar alltid RGB Full.

PS med rätt nvidia drivrutin och madVR .11 behöver man inte längre hålla på o mecka med Windows-togglen för HDR - madVR switchar automatiskt och skickar med metadatan till TVn (endast nvidia).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då menar du specifikt för videouppspelning eller annat 10 bitars HDR encodat material antar jag?
...
För att köra 10 bitar per pixel på desktopen som inte är HDR, är väl knappast värt det om man måste gå ner till 4:2:2?
(vem vill sumpa läsbarhet för text för att få en gnutta mindre risk för banding?)

Du behöver inte gå ner till 4:2:2 om du håller dig till max 30Hz.

Jag använder bara min HTPC för film/serier och musik, så för mig är det en avvägning jag gjort. Slippa hålla på och ändra och ha maximala inställningar.

För er som spelar är det ju surt, då kanske man vill köra 60Hz (om man nu kan driva en 4k bra i 60FPS med en HTPC).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Mjo, men valet står ju (IMHO) mellan 10b RGB 4:4:4 @<30Hz och 4:2:2 ycbcr 60Hz.

madshi rekommenderar alltid RGB Full.

PS med rätt nvidia drivrutin och madVR .11 behöver man inte längre hålla på o mecka med Windows-togglen för HDR - madVR switchar automatiskt och skickar med metadatan till TVn (endast nvidia).

Intressant, det visste jag inte. Vad för inställningar ska man hålla sig till då? För stunden kör jag 4k@60 Hz med RGB (Full) och 8 Bit i drivisarna. Spelar och har ett 1080 Ti så 60 Hz är i högsta grad relevant. Vet att det finns en flik i MadVR för hur den ska hantera HDR, t.ex. passthrough m.m. Är det där man ska ställa in detta?

På tal om MadVR så håller jag på och experimenterar lite vad som är lämpligast att köra för algoritmer för att skala upp till 4K. Finns väl knappt några begränsningar med ett 1080 Ti men NGU verkar ge vettigast resultat overall.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Ah, fattade som du inte fick bild alls. Teoretiskt är det nog samma sak. När du kommer in i Windows kickar systemet ett grafikläge som använder hela bandbredden - även 4:4:4 8-bit gör ju det. Skulle testa en annan kabel om du kan, som sagt. Du har ingen annan burk eller konsol att köra annars?

Jag gjorde en clean install med windows 10. Nu funkar allt utom att jag inte får ut hdmi 2.0. Får inte ut 60hz rgb 8bpc . Bara 30hz. Likadant med 444 60hz 8bpc endast 30hz. Så hdmi sladden som jag köpte klarar inte 2.0 trots det stod 18gbs !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

HDR har inte fungerat som det ska i spel sen creators update, men jag har läst att Microsoft ska släppa en patch som kommer att fixa problemet inom en månad.