Pistaschnötternas mysterium [behöver hjälp att tolka innehållsförteckningen]

Permalänk
Medlem

Pistaschnötternas mysterium [behöver hjälp att tolka innehållsförteckningen]

Tjena!

Jag har 100gram pistasch nötter här hemma. Kollar nu på innehållsförteckningen där det står att det är 650kcal per 100g. Betyder detta då med skal? Eller äre näringsinnehållet på bara nötterna? Har undrat detta rätt länge nu.

Mvh

Rubrik förtydligad i enlighet med §3.1 /screamin-daemon, forumledare
Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

om du tycker det är konstigt så skall du läsa innehållsförteckningar på väldigt många så står det av 100g så är det xx gram av bla, bla, bla... men sedan när man adderar ihop allt så blir det bara 75% av innehållet

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fakkahe:

Tjena!

Jag har 100gram pistasch nötter här hemma. Kollar nu på innehållsförteckningen där det står att det är 650kcal per 100g. Betyder detta då med skal? Eller äre näringsinnehållet på bara nötterna? Har undrat detta rätt länge nu.

Mvh

Ohh. Ja du. Det här var ju intressant. Jag... Nä jag har ingen aning här. Andra kanske har svaret?
Här exempelvis?
http://www.thekitchn.com/a-visual-guide-to-100-calories-of-nu...
Dåliga mått visserligen...

Skrivet av Selmalagerlöf:

om du tycker det är konstigt så skall du läsa innehållsförteckningar på väldigt många så står det av 100g så är det xx gram av bla, bla, bla... men sedan när man adderar ihop allt så blir det bara 75% av innehållet

Nä men det är inte så konstigt ändå surru.
Allt i vårt universum kan bestå av fler saker än kolhydrater, fetter, protein och fiber. Så även det vi väljer att stoppa i oss.
Om man föreställer mig som treåring när jag sitter i sandlådan och har bestämt mig för att sätta i mig en spade med grus. Hur ser då innehållsförteckningen ut för gruset? Ja det mesta kommer bestå av annat än protein, kolhydrater och liknande. Nu har man ju i lite högre åder listat ut detta så det är väl inte så vanligt att man försöker äta grus till middag längre utan jag försöker välja mat med lite mer näringsinnehåll.
Men ja vad består grejerna vi äter av då? En hel del olika saker skulle jag vilja påstå. Ett innehåll som inte kvalar in i ovan kategorier är exempelvis vatten. En färdig broccolipaj innehåller säkert en andel av detta men det finns så många andra ämnen som inte tillhör det som måste skrivas ut i näringsväg för oss människor ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Min favorit är fryst kyckling, 80% kyckling.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon173292:

Min favorit är fryst kyckling, 80% kyckling.

och 20% extra sprutinjecerat vatten. "Glacering" som det så snyggt kallas. Det är inte lurendrejeri, hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det måste vara för själva nötterna utan skal. För rent fett är tydligen 884 kcal per 100 g. Dessutom tror jag inte att människans matsmältning klarar av att bryta ner skalet. Därav borde det inte bidra med några kalorier.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Borde inte det här vara rätt så uppenbart?

Näringsinnehållet för tex apelsiner och bananer, där man inte äter skalet, är utan skalet.
Näringsinnhållet för tex äpplen, där man äter skalet, är med skalet.

Edit: av intresse. Livsmedelsverkets databas.

äpple, med skal

äpple, utan skal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gropenator:

Borde inte det här vara rätt så uppenbart?

Näringsinnehållet för tex apelsiner och bananer, där man inte äter skalet, är utan skalet.
Näringsinnhållet för tex äpplen, där man äter skalet, är med skalet.

Edit: av intresse. Livsmedelsverkets databas.

äpple, med skal

äpple, utan skal

Det är inte alls säkert att det är så uppenbart. Jag vet inte svaret men det var någon på jobbet som jag tror sa att man mäter näringsinnehåll på bananer med skalet på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

om du tycker det är konstigt så skall du läsa innehållsförteckningar på väldigt många så står det av 100g så är det xx gram av bla, bla, bla... men sedan när man adderar ihop allt så blir det bara 75% av innehållet

Resten är vatten oftast.

Permalänk

Det verkliga problemet här är att du särskriver pistaschnötter /s

Edit: Oj, såg din signatur.

Visa signatur

MSI z170a SLI-Plus - i7 6700K @ 4,6GHz - RTX 2060 - 32GB HyperX Fury DDR4 2666Mhz - Fractal Design arc midi r2 - Noctua UH-14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

och 20% extra sprutinjecerat vatten. "Glacering" som det så snyggt kallas. Det är inte lurendrejeri, hehe.

Den i särklass roligaste skönmålningen av den grejen jag råkat ut för måste ändå vara neutralmarinering

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har ofta samma problem, speciellt med t ex skal på frukt. Men även annat som t ex pasta, bulgur, ris, svamp. Ibland står det på förpackningen vad som avses men inte alltid.

Permalänk
Medlem

"Jag vet inte svaret men det var någon på jobbet som jag tror sa att man mäter näringsinnehåll på bananer med skalet på."

trump 4 more years amaright?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av non_noutils:

"Jag vet inte svaret men det var någon på jobbet som jag tror sa att man mäter näringsinnehåll på bananer med skalet på."

trump 4 more years amaright?

trump 4 eternity <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Min favorit är fryst kyckling, 80% kyckling.

Sluta köp billig dansk kyckling då

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Jag har 100gram pistasch nötter här hemma. Kollar nu på innehållsförteckningen där det står att det är 650kcal per 100g. Betyder detta då med skal? Eller äre näringsinnehållet på bara nötterna?

Eftersom det handlar om näringsinnehåll är det naturligtvis bara den del man faktiskt äter som avses. Det är alltid näringsinnehåll per 100g som anges och ibland även per portion, helt oavsett om förpackningen innehåller 3000, 100 eller 0.5 gram.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Sluta köp billig dansk kyckling då

Den var svensk.. Det går inte att hitta bättre än 87% kyckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

och 20% extra sprutinjecerat vatten. "Glacering" som det så snyggt kallas. Det är inte lurendrejeri, hehe.

"Marinering" kallas det när det är injicerat

Glacering däremot är faktiskt rätt vettigt när man förstår varför man gör det, det är delvis till för att det inte ska bli "frysbränna" på ytan vilket om inte annat kan se aningen oaptitligt ut på i övrigt råa filéer...i alla fall är det den förklaring jag fått och tycker att det verkar någorlunda vettigt...

Skrivet av anon173292:

Den var svensk.. Det går inte att hitta bättre än 87% kyckling.

Har faktiskt sett fryst (svensk) kyckling med 95% kött, mer än så är nog svårt att hitta med tanke på det jag skrev ovan. Kommer dock inte ihåg vilket märke, men det var inte något av de större välkända märkena.

Permalänk
Skrivet av Fakkahe:

Tjena!

Jag har 100gram pistasch nötter här hemma. Kollar nu på innehållsförteckningen där det står att det är 650kcal per 100g. Betyder detta då med skal? Eller äre näringsinnehållet på bara nötterna? Har undrat detta rätt länge nu.

Mvh

I fallet pistaschnötter avser 650kcal per 100g nötter utan skal.
Innehållsförteckningar ska alltid skrivas för den del av produkten som är menad att man skall äta (om inget annat nämnts) och ingen förväntas äta skalen på nötterna.

I en burk tonfisk i vatten avser innehållsförteckningen bara tonfisk, det är inte meningen att man ska sörpla i sig vattnet, men har man exempelvis tonfisk i tomatsås så ingår såsen i maträtten och då avser "per 100g" tonfisk+tomatsås.

I de fall där det är tveksamt, brukar detta förtydligas. Pizzadeg + burk tomatsås i samma förpackning har t.ex. ofta ett näringsvärde för deg och ett för sås, alternativt ett näringsvärde som förtydligar att det handlar om deg + sås i de proportioner som förpackningen innehåller. På tonfisk i olja där man kan tänkas äta oljan brukar det stå något i stil med (obs. gäller avrunnen tonfisk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Sluta köp billig dansk kyckling då

Alla sprutar in saltvatten i köttet..även de absolut dyraste slakterierna.

Ska man ha det färskt får man köpa direktslaktat från din närmaste slaktare..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Den var svensk.. Det går inte att hitta bättre än 87% kyckling.

Har sett med mer än 87%, men är ganska stor skillnad på 80 och 87% imo.

Skrivet av VadSaDu:

Alla sprutar in saltvatten i köttet..även de absolut dyraste slakterierna.

Ska man ha det färskt får man köpa direktslaktat från din närmaste slaktare..

Ja, är väl krav på det? Men går ju att köpa bättre än 80%

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

I fallet pistaschnötter avser 650kcal per 100g nötter utan skal.
Innehållsförteckningar ska alltid skrivas för den del av produkten som är menad att man skall äta (om inget annat nämnts) och ingen förväntas äta skalen på nötterna.

I en burk tonfisk i vatten avser innehållsförteckningen bara tonfisk, det är inte meningen att man ska sörpla i sig vattnet, men har man exempelvis tonfisk i tomatsås så ingår såsen i maträtten och då avser "per 100g" tonfisk+tomatsås.

I de fall där det är tveksamt, brukar detta förtydligas. Pizzadeg + burk tomatsås i samma förpackning har t.ex. ofta ett näringsvärde för deg och ett för sås, alternativt ett näringsvärde som förtydligar att det handlar om deg + sås i de proportioner som förpackningen innehåller. På tonfisk i olja där man kan tänkas äta oljan brukar det stå något i stil med (obs. gäller avrunnen tonfisk)

Bugar och bockar till en bra förklaring. Nu kan jag gå vidare med mitt liv och inte leva olyckligt ovetande

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

I fallet pistaschnötter avser 650kcal per 100g nötter utan skal.
Innehållsförteckningar ska alltid skrivas för den del av produkten som är menad att man skall äta (om inget annat nämnts) och ingen förväntas äta skalen på nötterna.

I en burk tonfisk i vatten avser innehållsförteckningen bara tonfisk, det är inte meningen att man ska sörpla i sig vattnet, men har man exempelvis tonfisk i tomatsås så ingår såsen i maträtten och då avser "per 100g" tonfisk+tomatsås.

I de fall där det är tveksamt, brukar detta förtydligas. Pizzadeg + burk tomatsås i samma förpackning har t.ex. ofta ett näringsvärde för deg och ett för sås, alternativt ett näringsvärde som förtydligar att det handlar om deg + sås i de proportioner som förpackningen innehåller. På tonfisk i olja där man kan tänkas äta oljan brukar det stå något i stil med (obs. gäller avrunnen tonfisk)

Bra beskrivning! Men har du koll på vad som gäller med tuggummi? Är det som angivs på förpackningen om man bara tuggar och sedan spottar ut (som det är tänkt) eller är det hela själva tuggummit?

Permalänk
Medlem

tuggummi borde väll rimligen ha negativt angivet kcal eftersom det går åt mer energi att tugga dem än de ger, per tidsenhet alltså?

" Bubbelgummi päron : energivärde -9kcal/t "

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint