Permalänk

Ny gaming skärm för pc

Hej! Tror det kan vara läge för att införskaffa en ny skärm till datorn.

Nuvarande är en "Samsung SyncMaster T220" noterade på googling att jag haft den i 8år nu, så funderar om det kan vara läge att investera i en ny, för att få ut så mycket som möjligt av de spel jag lirar.

https://www.cnet.com/products/samsung-syncmaster-t220/specs/

Får man ut mer av effekterna i spel, med en nyare skärm än den jag har idag ? Tänker då på kvalitén i spelen, när en kör på exempelvis "ultra", skarpare bild dvs.

Dessa är de specc jag har, om det gör någon skillnad av vetande:

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
MSI GeForce GTX 970 Gaming
16gb minne

Har läst om högre Hz dvs 144, om jag inte missminner mig är det 60 på den jag har nu. Är det just 144 Hz jag ska sikta in mig på, vid val av en ny skärm för "gaming"? Storleksmässigt, så känns både 22" och 24" helt okey. Är det något positivt av att titta på 27", eller är det bara en smaksak.

Priser har jag inte helt reflekterat över, men över 4000kr känns överilat. Faktum är ju att jag är inte missnöjd med nuvarande skärm, utan mer intresserad om skillnaden i spelupplevelse blir avsevärt mycket bättre med en nyare skärm.

Vad för förslag har ni att rekommendera ?

Permalänk
Medlem

Ta det här med en klassisk nypa, men ungefär det här är "standard" idag:
24"/27", 2560x1440, IPS-panel, 144hz, G-Sync/Freesync

Vad som är runt hörnet är skärmar som klarar högre frekvenser, 4k och HDR/utökad färgrymd.
Typ sånt här: https://www.asus.com/us/Monitors/ROG-SWIFT-PG35VQ/

Med det nämnt, blir det bra... eller är det så stor skillnad? Jo, det är helt löjligt stor skillnad mot att sitta med en 60hz 1080-skärm. Många utrycker det som att dom inte kan sitta vid en sådan skärm igen utan att känna obehag eller förstå hur dom tidigare klarat av att spela på en sådan.

Jag törs knappt rekommendera någon skärm i din budget mer än att jag personligen har bra erfarenheter av Acer och just nu hittade jag denna som är på väg in: https://www.komplett.se/product/902871/gaming/skarmar-tillbeh...

Här på swec hittar du väldigt kompetenta tester:
http://www.sweclockers.com/tester/skarmar
Bra idéer och tips där!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺

@streamner: Planerar du att byta ut din GTX 970 inom nära framtid? För siktar du högre även där i framtiden kan du tänka framåt och kanske välja en bättre skärm. Mycket hänger på vad du spelar för spel.

Alternativet är att hålla sig till antingen en gaming-skärm med 1920x1080-TN-panel och 144 Hz som matchar din budget med god marginal. Jag känner inte till egenskaperna hos din gamla skärm men där bör dagens gamingskärmar vara ungefär samma (låga eller usla beroende på perspektiv) nivå av bildkvalitet. Förmodligen till och med bättre med tanke på hur gammal din nuvarande skärm är. Vad du vinner är spelegenskaperna för spel som är kapabla till mer än 144 Hz.

4000 kr räcker också till en standard allround 2560x1440/60 Hz-skärm med IPS/PLS/AHVA-teknik och då får du istället betydligt högre bild- och färgkvalitet.

Tredje alternativet som sträcker sig mer åt spelandet är en gaming-skärm med 2560x1440-144 Hz där panelkvaliteten överlag är högre jämfört med andra TN-paneler. Men fortfarande sämre än allroundskärmarna ovan. Blir också mer gränsfall för din budget.

2560x1440 är överlag betydligt mer tungdrivet och du kommer tappa en hel del kraft jämfört med din nuvarande skärm eftersom det är dubbelt så mycket pixlar att rendera. Men samtidigt är det ett mer långsiktigt alternativ.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@streamner: Planerar du att byta ut din GTX 970 inom nära framtid? För siktar du högre även där i framtiden kan du tänka framåt och kanske välja en bättre skärm. Mycket hänger på vad du spelar för spel.

Alternativet är att hålla sig till antingen en gaming-skärm med 1920x1080-TN-panel och 144 Hz som matchar din budget med god marginal. Jag känner inte till egenskaperna hos din gamla skärm men där bör dagens gamingskärmar vara ungefär samma (låga eller usla beroende på perspektiv) nivå av bildkvalitet. Förmodligen till och med bättre med tanke på hur gammal din nuvarande skärm är. Vad du vinner är spelegenskaperna för spel som är kapabla till mer än 144 Hz.

4000 kr räcker också till en standard allround 2560x1440/60 Hz-skärm med IPS/PLS/AHVA-teknik och då får du istället betydligt högre bild- och färgkvalitet.

Tredje alternativet som sträcker sig mer åt spelandet är en gaming-skärm med 2560x1440-144 Hz där panelkvaliteten överlag är högre jämfört med andra TN-paneler. Men fortfarande sämre än allroundskärmarna ovan. Blir också mer gränsfall för din budget.

2560x1440 är överlag betydligt mer tungdrivet och du kommer tappa en hel del kraft jämfört med din nuvarande skärm eftersom det är dubbelt så mycket pixlar att rendera. Men samtidigt är det ett mer långsiktigt alternativ.

Senaste köpet av delar som jag byggde samman var 2014-11, så det börjar närma sig 3år sedan det inköpet. GTX 970 hänger väl med ett tag till misstänker jag, men det kommer ju förr eller senare att behöva uppgraderas. Så valet av skärm bör logiskt vara som du säger att hitta en skärm som passar för framtida uppgraderingar.

Budgeten är väl satt för att jag är snål mot mig själv, 4000 tycker jag är hyfsat pris. Men är det en investering för framtiden, så är det väl klart att en kan gå upp i prisklass.

De spel jag spelat är inte så krävande, ja möjligen Bf1, annars har det varit Diablo 3 och nu senaste PUBG, det sistnämnda är förövrigt det jag önskar kunna få mer upplevelse i när jag spelar med en nyare skärm. Tycker bilden känns "grynig" idag... Kan även spela CS:GO ibland, men inte där fokus ligger av spelande.

Utifrån de spelen, vad är ett rekommenderat val då av skärm. Om ni bortser ifrån budgeten jag angivet. Får jag betydligt mycket mer för en skärm som kostar 9000, mot en som går på 5-6000kr ?

Personligen känner jag mig rätt "lost" i de tekniska termerna av upplösningar och Hz nivåer, till MS angivelse. Därav köprekommendationer.

Läste denna artikel och det gav lite mera hum https://www.inet.se/kampanj/3411/gamingskarmar

Det generella svaret är i sådant fall en "Gaming skärm som är förberedd för framtida grafikkortsuppdatering, med inriktning på spel som PUBG/Battlefield 1" Där jag önskar en klarare bild, bättre upplevelse.

Om jag planerar för framtiden är det logiskt då att välja 2560x1440 framför 1920x1080 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av streamner:

Om jag planerar för framtiden är det logiskt då att välja 2560x1440 framför 1920x1080 ?

Helt logiskt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Bildexpert 📺

@streamner: Jag går igenom det mesta av tekniken runt skärmar i guiden länkad i min signatur. En del av spelen du kör vinner helt klart på högre frekvens än 60 Hz/fps, men du har heller inte riktigt orken i grafikkortet för att köra 2560x1440.

Ifall du har datorn mest för spel, sikta i sådana fall på en 2560x1440-144 Hz-gamingskärm. Kan du få till G-Sync för det du är beredd att betala kommer det hjälpa en hel del med en GTX 970.

Ifall du har datorn främst för annat och spel är mer vid sidan av borde en 2560x1440-60 Hz-allroundskärm vara mer lämplig med tanke på den högre bildkvalitet.

Oavsett torde du märka en rejäl skillnad mot den gamla skärmen.

Permalänk

@Laxpudding: Har börjat läsa ur det du skrivit, intressant att skapa sig en egen uppfattning Så tackar för den infon!

Inser väl att även om mitt grafikkort inte klarar av en nyare skärm av bättre kvalité, så är det väl mest logiskt att ta en "dyrare" i tanken av investering för framtida "uppgraderingar av exempelvis grafikkortet".

Om en tar det första svaret av ett alternativ, denna https://www.komplett.se/product/902871/gaming/skarmar-tillbeh...

Hur är den i förhållande till https://www.komplett.se/product/851742/gaming/skarmar-tillbeh...

Ska jag sträva efter att hitta en skärm med just "G-sync", om det ska lämpa sig bättre med nuvarande grafikkort ? Eller fungerar freeSync lika bra ?

Om jag tittar på detta alternativ https://www.komplett.se/product/815653/gaming/skarmar-tillbeh...

Är det dumt att titta på 1920x1080, om jag investerar för framtiden ?

Läste delvis recensionen av denna skärm här, är det bara dumt att köpa en skärm likt denna https://www.komplett.se/product/903569/gaming/skarmar-tillbeh...

Är det avsevärd skillnad jämfört med de jag länkat ovan ? Brukar annars stämma bra, att en får vad en betalar för.

Permalänk
Bildexpert 📺

@streamner: Jag inte är rätt person att fråga om "ska jag köpa modellen X eller modellen Y?". Det är ett beslut du måste fatta själv. En del av dem du länkar till har jag inte testat eller kört. Därför kan jag endast ge generella råd (likt tidigare inlägg) och svara specifikt om de modeller som jag testat.