Tips om hur nätverket ska förbättras?

Permalänk

Tips om hur nätverket ska förbättras?

Hej!

Efter att ha upplevt dåliga hastigheter och skumma avbrott , vänder jag mig nu till er kunniga här på Sweclockers.

Så i hemmet har vi routern https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/222981..., ett CTS-modem från vår fiberleverantör, där vi har 100/100 fiber. Hela husritningen (gjorde så bra jag kunde med Paint, det är en villa vi pratar om här) https://gyazo.com/11e241a6aee01ad0f9620e255a1fe94b .

På dator 1 och 2 har vi två st Netgear adaptrar (vet inte namnet på dessa) som klarar av 100 MBIT/s, men får bara ut ca 30 MBIT/s, har förståelse att hastigheten försämras eftersom de är våning över routern. Mobilerna (iPhone 6) får inte ut samma hastigheter (om inte sämre), oavsett om man kör via 2,4 eller 5 GHz bandet. Det blir något bättre när man står precis jämte routern, men så fort man förflyttar sig till TVn så blir det genast sämre. Kopplar man datorn med en internetkabel så får man ut ca 100/100, men vi försöker få allt så trådlöst så möjligt då man är ganska trött på att dra kablar snyggt över hela huset..

Ibland har det även hänt att internet hänger sig totalt, man kan sitta en lördagskväll som denna och få ett avbrott i ca 10-15 min efter att man startat om routern och modemet. Kan hända flera gånger på en kväll eller varannan vecka. Har ringt våran leverantör och de säger att problemet ligger hos oss, inte hos dem.

Så nu är det ju att utforska vad det är man ska göra för att fixa detta, byta router och skaffa accesspunkter verkar vara aktuellt om jag tänker efter spontant, men kollar runt och ser att de är väldigt dyra. Att köpa nya adaptrar till datorerna är väl lite onödigt om dessa som vi redan har inte kan få ut snabba hastigheter samt alla andra faktorer? Finns det annat man kan göra?

All hjälp uppskattas, hoppas ni förstår vad jag har för problem

Mvh
Phoenix96

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Rekordmedlem

Om du menar att du vill ha bättre wifi så är det accesspunkter som gäller i första hand men kan du så använd kabel till alla saker som kan använda det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe Tänker om mina enheter som används inte får en snabb hastighet även nära routern, hur ska då accesspunkterna kunna förbättra något? Eller har jag uppfattat accesspunkterna helt fel

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix96:

@mrqaffe Tänker om mina enheter som används inte får en snabb hastighet även nära routern, hur ska då accesspunkterna kunna förbättra något? Eller har jag uppfattat accesspunkterna helt fel

Accesspunkter presterar för det mesta inte sämre än routern men det stora problemet med wifi är att det använder ett delat medium, allt inom radioräckvidd påverkar men flera accesspunkter och bra kanalfördelning brukar ge de bästa förutsättningar som finns.
Routerns prestanda mäter du via kabel för vad den presterar över wifi beror som sagt mestadels på lokala förutsättningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe Okej, då förstår jag! Har du någon rekommendation om vilka accesspunkter man bör köpa?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix96:

@mrqaffe Okej, då förstår jag! Har du någon rekommendation om vilka accesspunkter man bör köpa?

Ubiquitis Unifi serie är vettiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe Är det skillnad på de som är dyra och de som är mindre dyra? Antar att det är hastigheten de kan leverera?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@mrqaffe Är det skillnad på de som är dyra och de som är mindre dyra? Antar att det är hastigheten de kan leverera?

Inte bara hastigheten. Det är byggda för att göra endast en sak. Hemma routrar är allt i ett lådor som är kompromisser.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix96:

@mrqaffe Är det skillnad på de som är dyra och de som är mindre dyra? Antar att det är hastigheten de kan leverera?

Om du syftar på Ubiquiti så är antagligen ac lite de vettigaste just nu för ett mindre hemmanät, det är skillnader men det som är dyrast är inte bäst för det du vill uppnå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@BrusE @mrqaffe https://www.inet.se/produkt/5402476/ubiquiti-unifi-n300?utm_s... så skulle denna funka bra för min del? Har absolut ingen aning om accesspunkter, men vart ska man sätta den någonstans? Bredvid routern eller? Ska man ha en eller flera sådana runt om i huset?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@BrusE @mrqaffe https://www.inet.se/produkt/5402476/ubiquiti-unifi-n300?utm_s... så skulle denna funka bra för min del? Har absolut ingen aning om accesspunkter, men vart ska man sätta den någonstans? Bredvid routern eller? Ska man ha en eller flera sådana runt om i huset?

Titta på denna
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Dessas ska sitta i taket. Det är då man får bra prestanda.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Permalänk

@BrusE Okej, tackar för hjälpen!

@AtreX Visste inte att den fanns, är ingen rutinerad SweClockare än! Men läser igenom den, tack

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phoenix96:

Har absolut ingen aning om accesspunkter, men vart ska man sätta den någonstans? Bredvid routern eller? Ska man ha en eller flera sådana runt om i huset?

Man monterar dem där man vill ha bra wifitäckning, vid routtern är troligen onödigt om den har en integrerad men exakt var de passar bäst är nått man får mäta/testa sig fram till, minst en per våning och på var sida om saker som skärmar av radiovågor typ metall/betong konstruktioner och liknade kraftiga väggar är en bra tumregel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe I sådana fall så tror jag att två st dvs en på varje våning räcker, då jag har även läst att den har en bra räckvidd. Men som du säger, jag får väl prova mig fram och se vad som blir bäst helt enkelt.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@BrusE Okej, tackar för hjälpen!

@AtreX Visste inte att den fanns, är ingen rutinerad SweClockare än! Men läser igenom den, tack

Haha, rutin hade inte hjälpt, den var cirkus 30min gammal när jag skrev inlägget, såg den av en ren slump innan jag gick in på din tråd

Permalänk

@AtreX Aha det förklarar en del haha!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@mrqaffe I sådana fall så tror jag att två st dvs en på varje våning räcker, då jag har även läst att den har en bra räckvidd. Men som du säger, jag får väl prova mig fram och se vad som blir bäst helt enkelt.

Börja med en på övervåningen. Har du inte armerad betong i bjälklaget räcker den täckningen långt!

Permalänk

@Gaist Ingen armerad betong mellan våningarna, men kan absolut börja med en på övervåningen så ser vi hur det går Tack för hjälpen!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15