Behöver 6+ bay NAS... DIY eller Synology?

Permalänk
Medlem

Behöver 6+ bay NAS... DIY eller Synology?

Mitt nuvarande system är följande: jag har en vanlig Windows dator med 3st 4 TB (WD Red) diskar i sig i ett mini-ITX chassi, och varje disk delar jag ut separat på nätverket, Media1, Media2 och Media3.

Som backup, har jag en äldre Windows dator, även den har 3st 4 TB diskar i sig (vanliga billiga Seagate Barracuda typ), och när jag känner för det kopplar jag in den och startar den så autostartas ett script i Windows som kopierar alla nya filer och ändrade filer via robocopy. Den speglar helt enkelt, disk för disk. Och detta har fungerat bra i några månader nu, tror jag iaf (ej haft någon HDD fail.)

Iaf så börjar det bli något obekvämt med utrymme, så jag måste expandera, men jag är inte helt förtjust i mitt nuvarande system:
- Det skalar inte så bra. T.ex. vill jag köpa mer utrymme måste jag köpa 2 hårddiskar (en "live", och en för backup), samt att "live" datorn har alla sina SATA platser upptagna redan.
- Jag måste dela upp alla TV/Film mappar. Jag måste tänka på att t.ex. serien X säsong 7 ligger på Media2, medan serie Y säsong 1 ligger på Media3, osv.

Vad jag istället blivit intresserad av är att bara köra alla diskar jag har i RAID5 eller 6. Har kommit fram till att det duger som "backup" för mig, då det enda som lagras på dessa diskar är media så som filmer, TV, musik etc. Inga personliga dokument, bilder eller känsliga saker.
Allt går att ersätta (har kvar original DVD/Blu-Ray etc), även om det vore lite jobbigt och tidskrävande. Men jag tänker att om skiten skulle paja om 5 år, så kanske H.265/HEVC har blivit standard och då har man god anledning att göra om allt iallafall.

Hur som helst, jag funderar då hur jag ska göra detta.

Min enklaste, men dyraste plan, är att bara köpa en 8-bay Synology, typ DS1817, då jag är van vid Synology och är nöjd med dem sedan tidigare, men jag tycker det verkar lite för dyrt, för mina ändamål, så jag började fundera på DIY lösningar typ FreeNAS, OpenMediaVault eller kanske bara Ubuntu Server eller dyl.

Krav/Önskemål:
- Väldigt enkelt och väldigt lite underhåll
- Vill dela ut allt som en stor klump/share via Samba, inte flera shares
- Väldigt enkelt att sätta igång RAID5 eller RAID6 (lutar mot RAID6 mest, men RAID5 skulle kanske också duga) (på en Synology så väljer du diskar och bockar i SHR-1 så får du RAID5, typ så enkelt vill jag ha det)
- Vill enkelt kunna byta ut en disk (typ ut med gamla, in med nya, tryck en knapp)
- Vill enkelt kunna byta ut diskar mot större när tiden är inne
- Notiser om hårddisk hälsa/"dags att byta disk!"
- Systemet ska fungera och hålla sig uppdaterat i några år framåt
- Stöd för UPS (APC ES 550VA), automatic shutdown om mindre än X% batteri kvar osv
- Lösenords skyddat för write operationer (bara jag ska kunna ta bort/lägga till saker)

Icke krav:
- Åtkomst utanför nätverket: Bara det dyker upp som en Samba share på lokala nätverket kan jag använda Teamviewer eller något för att sköta filerna via en annan dator på samma nätverk om det skulle behövas.
- Fint GUI för maintenance. SSH/Terminal går bra också, så länge det är väldigt enkla kommandon, typ "sudo i-swapped-a-disk" är OK. "mount -t cifs -o username=USERNAME,password=PASSWD //192.168.1.88/shares /mnt/share" är INTE ok.
- Prestanda. Som sagt bara media filer typ .mkv .mp4 (dock stora) som ska skriva och läsas fram och tillbaka. Gigabit LAN räcker hitills gott och väl.
- Plex Server. Som ni kanske gissat handlar detta om att lagra media filer för en Plex server, men själva NASen behöver inte köra Plex Servern, utan det kan jag köra på en annan dator i samma nätverk (vilket jag nästan föredrar ändå, då det är mer "portabelt" och troligen bättre prestanda)

Största prio är att det bara fungerar enkelt och utan maintenance. Vill inte gå runt och grubbla på om typ ett cronjob kördes eller inte.
Det är just därför jag gillar Synology, då den bara funkat utan bekymmer.

Detta ska inte köpas nu direkt, men om någon månad kanske. När jag är nere på <500 GB eller så.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att svara på din huvudfråga då jag letar efter liknande rekommendation också.

Kör RAID5 själv nu och är nöjd med det som backup. Men, du vill nog ha "offsite" backup också ifall du skulle bli drabbad av ransomware

Permalänk
Medlem

Nas och valfri RAID-nivå är inte backup.

Backup har man först när samma data finns på minst två olika och helt oberoende lagringsmedia - den ena skall kunna slås ut av blixtnedslag eller en 'rm -R *.*' som root i roten på filsystemet i en SSH-shell i Nasen...

...eller att man tänker formatera och skapa filsystem på en lokal USB-disk under linux och när man trycket på knappen så börja det rassla i diskarna istället på nasen - för att man råkade få fram SSH-fönstret för nasen och skrev kommandona där utan att man märkte det i tron att det var den vanliga terminalfönstret under linux.

(*skyldig* - två gånger dessutom... - då är man glad att man har backup!!!)

Permalänk
Medlem

Mitt tips: https://www.qnap.com/en/product/model.php?II=237

Kör den själv och ångrar inte en sekund att jag köpte den. Funkar prima! Snabbare än Synology i samma prisklass.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Varför inte både och? DIY med Xpenology. Det bästa av två världar. Billig och bra hårdvara + Synologys mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mitt nuvarande system är följande: jag har en vanlig Windows dator med 3st 4 TB (WD Red) diskar i sig i ett mini-ITX chassi, och varje disk delar jag ut separat på nätverket, Media1, Media2 och Media3.

Som backup, har jag en äldre Windows dator, även den har 3st 4 TB diskar i sig (vanliga billiga Seagate Barracuda typ), och när jag känner för det kopplar jag in den och startar den så autostartas ett script i Windows som kopierar alla nya filer och ändrade filer via robocopy. Den speglar helt enkelt, disk för disk. Och detta har fungerat bra i några månader nu, tror jag iaf (ej haft någon HDD fail.)

Iaf så börjar det bli något obekvämt med utrymme, så jag måste expandera, men jag är inte helt förtjust i mitt nuvarande system:
- Det skalar inte så bra. T.ex. vill jag köpa mer utrymme måste jag köpa 2 hårddiskar (en "live", och en för backup), samt att "live" datorn har alla sina SATA platser upptagna redan.
- Jag måste dela upp alla TV/Film mappar. Jag måste tänka på att t.ex. serien X säsong 7 ligger på Media2, medan serie Y säsong 1 ligger på Media3, osv.

Vad jag istället blivit intresserad av är att bara köra alla diskar jag har i RAID5 eller 6. Har kommit fram till att det duger som "backup" för mig, då det enda som lagras på dessa diskar är media så som filmer, TV, musik etc. Inga personliga dokument, bilder eller känsliga saker.
Allt går att ersätta (har kvar original DVD/Blu-Ray etc), även om det vore lite jobbigt och tidskrävande. Men jag tänker att om skiten skulle paja om 5 år, så kanske H.265/HEVC har blivit standard och då har man god anledning att göra om allt iallafall.

Hur som helst, jag funderar då hur jag ska göra detta.

Min enklaste, men dyraste plan, är att bara köpa en 8-bay Synology, typ DS1817, då jag är van vid Synology och är nöjd med dem sedan tidigare, men jag tycker det verkar lite för dyrt, för mina ändamål, så jag började fundera på DIY lösningar typ FreeNAS, OpenMediaVault eller kanske bara Ubuntu Server eller dyl.

Krav/Önskemål:
- Väldigt enkelt och väldigt lite underhåll
- Vill dela ut allt som en stor klump/share via Samba, inte flera shares
- Väldigt enkelt att sätta igång RAID5 eller RAID6 (lutar mot RAID6 mest, men RAID5 skulle kanske också duga) (på en Synology så väljer du diskar och bockar i SHR-1 så får du RAID5, typ så enkelt vill jag ha det)
- Vill enkelt kunna byta ut en disk (typ ut med gamla, in med nya, tryck en knapp)
- Vill enkelt kunna byta ut diskar mot större när tiden är inne
- Notiser om hårddisk hälsa/"dags att byta disk!"
- Systemet ska fungera och hålla sig uppdaterat i några år framåt
- Stöd för UPS (APC ES 550VA), automatic shutdown om mindre än X% batteri kvar osv
- Lösenords skyddat för write operationer (bara jag ska kunna ta bort/lägga till saker)

Icke krav:
- Åtkomst utanför nätverket: Bara det dyker upp som en Samba share på lokala nätverket kan jag använda Teamviewer eller något för att sköta filerna via en annan dator på samma nätverk om det skulle behövas.
- Fint GUI för maintenance. SSH/Terminal går bra också, så länge det är väldigt enkla kommandon, typ "sudo i-swapped-a-disk" är OK. "mount -t cifs -o username=USERNAME,password=PASSWD //192.168.1.88/shares /mnt/share" är INTE ok.
- Prestanda. Som sagt bara media filer typ .mkv .mp4 (dock stora) som ska skriva och läsas fram och tillbaka. Gigabit LAN räcker hitills gott och väl.
- Plex Server. Som ni kanske gissat handlar detta om att lagra media filer för en Plex server, men själva NASen behöver inte köra Plex Servern, utan det kan jag köra på en annan dator i samma nätverk (vilket jag nästan föredrar ändå, då det är mer "portabelt" och troligen bättre prestanda)

Största prio är att det bara fungerar enkelt och utan maintenance. Vill inte gå runt och grubbla på om typ ett cronjob kördes eller inte.
Det är just därför jag gillar Synology, då den bara funkat utan bekymmer.

Detta ska inte köpas nu direkt, men om någon månad kanske. När jag är nere på <500 GB eller så.

Visst en färdigbyggd NAS är rätt så dyr sett till vilken hårdvara man faktiskt får.
Men jämfört med vad det kostar att fylla den med diskar så är det ju inte så farligt (diskar hamnar på mer än dubbelt mot vad NAS-en kostar...)
Men hur mycket plats behöver du egentligen ?
En 8-bay blir ju 48TB om man antar 8TB diskar och 2 diskars redundans (vilket ju är smart).
Deras 5-bay hamnar ju på 32TB med samma diskar och 1 disk redundans.
(kronor per TB lagring hamnar ungefär lika)

Sitter själv på en 1513+ som migrerats från 5 st. 2TB diskar ursprungligen, via 5x4TB och nu 5x8TB.
Och jag byter inte alla diskar på en gång utan en eller två när jag hittar nån deal på diskarna jag vill ha.
De överblivna diskarna hamnar i en Xpenology maskin (med 6 diskar utan redundans, yolo !) som fungerar som offline backuptarget för min NAS.
Man kan ställa in så att en Synology NAS väcker sitt "backup target" (måste också vara en Synology, eller som i mitt fal Xpenology =)och kör backupp jobben helt automagiskt efter schema om man så vill.

Precis som du så brottades jag länge mellan ett hembygge eller färdig lösning.
Och körde ganska så länge ett hembygge.
Men problemet med hembyggen är ju att man frestas att även göra annat med dom, man tänker "Men den tjänsten kan ju min NAS enkelt köra !".
Spelservrar, media streams, olika fildelningsprotokoll etc. etc.
Och tillslut blir katastrofen ett faktum, en trasig uninstall rensar där det inte skulle och nu måste en raidvolym på åtskilliga TB repareras.
Eller så tycker OS'et att det skall uppdateras och efter omstart så visar det sig att "uppdateringen" även tar bort stöd för just din RAID typ (har hänt!).

Permalänk
Medlem

Som sagt är backup mot ransomware/blixtnedslag/andra katastrofer inte så noga. Allt jag kommer ha på den går att få tillbaka (om än väldigt tidskrävande). Vill bara ha typ RAID5/RAID6 så jag är lite skyddad mot hårddiskar som pajar, vilket kan hända relativt ofta, så jag slipper bygga upp mediabiblioteket varje gång en HDD pajar. Skulle jag få ransomware eller brand har jag andra bekymmer ändå.

Har funderat på Xpenology, men känns som "osäkert", ungefär på samma sätt jag tycker det känns osäkert att köra Hackintosh. Det kanske funkar idag och om 6 månader, men fungerar det lika bra om 2 år?

Ang användbart utrymme så räcker 16-20 TB nu i något år, men har börjat mer och mer med 1080p nu (ist för 720p), och om några år blir väl kanske 2160p aktuellt, så då lär det gå åt ännu snabbare. Så vill lätt kunna byta ut hårddiskarna i framtiden mot större. Typ om en 4 TB disk går sönder nu, kanske jag köper en 8 TB som ersättning, och så småningom pajar en till 4 TB och då köper jag en till 8 TB, osv osv, och successivt får jag då tillslut mer utrymme.
(Ja jag tänkte återanvända 4 TB diskarna jag har, och då 12 TB data lär läsas och skrivas och diskarna är något år gamla vill jag ha RAID6 då jag tror de kommer börja spöka kort därefter)

(Det jag lutar mest mot som backup är någon molntjänst typ likt Backblaze, som tar emot stora mängder data från en NAS, men inte hitat någon tjänst som jag riktigt "litar" på ännu)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ska man upp i 6+ klassen NAS hade jag tittat på något "mer seriöst" än konsument maskiner.
Pris-skillnaden mellan en lite seriösare maskin, och en konsumentversion är inte speciellt stor, någon, några tusenlappar.
Eventuellt kan man plocka på sig något från eBay.

Thecus har en flock maskiner, för "kontorslandskapet", de håller tower format, och ljudnivån är nästan som konsument maskin. Jag hade sneglat åt det hållet för en "lite större" maskin, eller något DELL / HP / IBM via eBay för ett rack-monster, men då är ljudnivån löjlig, och man får i princip inga "extra" funktioner som DLNA, eller extras som torrents osv.

Och bygga själv är alltid ett alternativ.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@lambdan: Rent spontant skulle jag säga unraid på den hårdvaran du har redan så länge du får in dina 6 diskar. där kan du mixa diskstorlekar som du vill, enda kravet är att paritets disken/diskarna ska vara samma storlek som din största disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Som sagt är backup mot ransomware/blixtnedslag/andra katastrofer inte så noga. Allt jag kommer ha på den går att få tillbaka (om än väldigt tidskrävande). Vill bara ha typ RAID5/RAID6 så jag är lite skyddad mot hårddiskar som pajar, vilket kan hända relativt ofta, så jag slipper bygga upp mediabiblioteket varje gång en HDD pajar. Skulle jag få ransomware eller brand har jag andra bekymmer ändå.

Har funderat på Xpenology, men känns som "osäkert", ungefär på samma sätt jag tycker det känns osäkert att köra Hackintosh. Det kanske funkar idag och om 6 månader, men fungerar det lika bra om 2 år?

Ang användbart utrymme så räcker 16-20 TB nu i något år, men har börjat mer och mer med 1080p nu (ist för 720p), och om några år blir väl kanske 2160p aktuellt, så då lär det gå åt ännu snabbare. Så vill lätt kunna byta ut hårddiskarna i framtiden mot större. Typ om en 4 TB disk går sönder nu, kanske jag köper en 8 TB som ersättning, och så småningom pajar en till 4 TB och då köper jag en till 8 TB, osv osv, och successivt får jag då tillslut mer utrymme.
(Ja jag tänkte återanvända 4 TB diskarna jag har, och då 12 TB data lär läsas och skrivas och diskarna är något år gamla vill jag ha RAID6 då jag tror de kommer börja spöka kort därefter)

(Det jag lutar mest mot som backup är någon molntjänst typ likt Backblaze, som tar emot stora mängder data från en NAS, men inte hitat någon tjänst som jag riktigt "litar" på ännu)

Flikar in att Synology verkar vara väldigt bra på att uppdatera support för nyare diskar i sina NAS'ar.
Till skillnad från t.ex. Netgear som glatt slutar att uppdatera när nästa modell kommer ut (lite överdrivet men inte mycket).
Så en Synology du köper idag kommer med stor sannolikhet även att stöda framtida stora diskar.

Permalänk
Medlem

Hårdvaran jag har just nu är ett FD Node 304 chassi (6 bay), MSI H110I Pro, i3 6100, 4 GB DDR4. Största problemet med den är att alla 4 SATA portar är tagna (system SSD + 3st HDD), så jag behöver fler SATA portar. Antar att det finns något jag kan stoppa in i PCI-express slotten som ger mig fler? Typ en sån här? Men tycker det känns väldigt dyrt för det lilla den gör.

Kan FreeNAS vara något? Vet att de har hängt med länge, men tycker inte om att de vill ha 1 GB ram per TB HDD (enligt mig borde 4 GB räcka gott och väl för att dela ut lite filer på nätverket.)

Unraid är intressant men det kostar har jag förstått, så därför ändå inte intressant.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hårdvaran jag har just nu är ett FD Node 304 chassi (6 bay), MSI H110I Pro, i3 6100, 4 GB DDR4. Största problemet med den är att alla 4 SATA portar är tagna (system SSD + 3st HDD), så jag behöver fler SATA portar. Antar att det finns något jag kan stoppa in i PCI-express slotten som ger mig fler? Typ en sån här? Men tycker det känns väldigt dyrt för det lilla den gör.

Kan FreeNAS vara något? Vet att de har hängt med länge, men tycker inte om att de vill ha 1 GB ram per TB HDD (enligt mig borde 4 GB räcka gott och väl för att dela ut lite filer på nätverket.)

Unraid är intressant men det kostar har jag förstått, så därför ändå inte intressant.

Unraid är mycket intressant och något som jag kör hemma nu istället för min gamla maskin med mdadm RAID5. Anledningen är att jag enkelt kan sätta upp cache-diskar och även lägga till diskar i olika storlekar (JBOD (med paritet)). Inte nog med det finns det out-of-the-box Docker och även möjlighet att skapa virtuella maskiner. Jag tycker inte det är farligt dyrt med tanke på möjligheterna man får OOB.
Iom cache-disk som jag kör med (två enkla 120GB SSD) så kan den interna filkopieringen uppgå mot 380MB/s - säkert snabbare med bättre diskar. Sedan kör en mover varje dag och flyttar över data till fuldiskarna och pariteten.
Du kan börja enkelt med en paritetsdisk och sedan utöka om du vill ha bättre redundans.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Unraid är mycket intressant och något som jag kör hemma nu istället för min gamla maskin med mdadm RAID5. Anledningen är att jag enkelt kan sätta upp cache-diskar och även lägga till diskar i olika storlekar (JBOD (med paritet)). Inte nog med det finns det out-of-the-box Docker och även möjlighet att skapa virtuella maskiner. Jag tycker inte det är farligt dyrt med tanke på möjligheterna man får OOB.
Iom cache-disk som jag kör med (två enkla 120GB SSD) så kan den interna filkopieringen uppgå mot 380MB/s - säkert snabbare med bättre diskar. Sedan kör en mover varje dag och flyttar över data till fuldiskarna och pariteten.
Du kan börja enkelt med en paritetsdisk och sedan utöka om du vill ha bättre redundans.

Läser nu lite mer om det, och som jag förstår är det en engångskostnad, inte en prenumeration alltså? Om det är en engångskostnad är jag OK med det. Det är prenumerationer jag hatar.

Cache diskar är intressanta. Ibland händer det att jag redigerar en viss film (typ synkar ljud eller undertexter) och då hade det definitivt hjälpt om det gick fortare. I mitt fall hade jag ju bara kunnat köra med 120 GB SSDn jag just nu kör som system disk.

Men hur enkelt är det att komma igång? Kan jag bara sätta unRAID på en USB-sticka, köra in den i servern, och sedan konfigurerar den mina diskar automatiskt som en stor RAID5/6 volym och min SSD som cache, eller måste jag göra massa avancerade saker?
(Hade bara testat själv, men jobbigt att tömma 3st 4 TB diskar bara för att inse att det inte fungerar som jag vill)

EDIT: Kollade YouTube klippen som finns på https://lime-technology.com/getting-started/ och det ser ju verkligen enkelt ut, precis som jag vill ha det.
Nu är frågan bara hur jag får in fler SATA portar...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Unraid är engångskostnad, du kan testa det gratis i 30 dagar innan du köper det och är väldigt enkelt.
Man skapar inte raid konfigurationer på traditionellt sätt utan du anger om du vill ha 1,2 eller 3 paritets diskar sedan kan du sätta in valfritt antal data diskar i vilken storlek du vill så länge dom inte överskrider paritetsdisken i storlek eller antal diskar du köper med licensen (basic 6st, plus 12st eller pro 24st).

Edit: ett ibm m1015 eller liknande är en betydligt bättre investering om du vill ha fler diskar.

Permalänk
Medlem

@lambdan
Det är enkelt att komma igång. Du kopplar in de diskar du vill ha och startar från USB-stickan. Sedan anger du i webbgränssnittet vilka diskar som ska agera vad. Klart.

Hängde inte riktigt med hur du menar så jag skriver av mig lite:
jag menar inte cache-diskar som man har som temp-diskar för fotoredigering/videoredigering då de bör vara lokala i datorn man redigerar i. Cache-diskarna i en lösning som denna agerar som första lagring (1:st tier). Så när du kopierar in något mot lagringslösningen (Unraid) så kommer 1Gb Ethernet att begränsa det till 100MB/s i alla fall och du vinner inget jämfört med en väl fungerande fuldisk som är lokalt installerad i den dator du redigerar i. Däremot kommer cache-lösningen i Unraid att utöka tiden den klarar hög hastighet (100MB/s baserat på att du kör 1Gb/s nät hemma) då den efter en stund kommer att börja skriva mot paritetsdisken och sänka hastigheten och till sist även hålla hög hastighet för intern kopiering i lagringslösningen.

Ritade en liten bild som kanske kan förklara lite (MS Paint FTW!!):

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: så här ser min inköps lista ut då

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10650219/

8 TB disken som parity, så kan jag enkelt stoppa in diskar upp till 8 TB i framtiden.

SATA kortet ska tydligen vara kompatibelt, dock måste man disabla VT-d (virtualisering), men det är lugnt. Inte tänkt köra några VMs. I värsta fall kanske jag kör en Plex Server Docker.

I slutändan kommer jag då ha 8 TB parity, 120 GB cache, och 5x 4 TB diskar. Jag funderar på att kanske köpa en ytterligare 8 TB disk direkt för att göra det enklare vid migrationen, men det är ganska dyrt (dock billigare än Synologyn fortfarande )

Har inte tänkt köpa nu, men kanske relativt snart. Blev väldigt sugen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan
Jag skulle sett till att det är en riktigt bra USB-sticka. Skiter den sig så fungerar inte Unraid så bra... :/
Köp inte onödigt stor parity, då tappar du bara utrymme. Du kan i efterhand byta paritetsdisken till större.
Jag skulle hellre satsat på större cache-disk. Det är det jag stört mig på mest. T ex när jag vill kopiera 100+GB data så går fuldisk-/paritets-skrivningarna in och då går det långsamt. Det är klart baserat på vad du behöver. Men med facit i hand skulle jag inte kört med 120GB som jag kör med idag utan 240 eller kanske t om 500~GB.

Plex Media Server som docker fungerar asbra! Sjukt smidig att komma igång med och skiter sig något är det även väldans enkelt att bara plocka bort den och köra upp en ny.

Go for it!!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@lambdan
Jag skulle sett till att det är en riktigt bra USB-sticka. Skiter den sig så fungerar inte Unraid så bra... :/
Köp inte onödigt stor parity, då tappar du bara utrymme. Du kan i efterhand byta paritetsdisken till större.
Jag skulle hellre satsat på större cache-disk. Det är det jag stört mig på mest. T ex när jag vill kopiera 100+GB data så går fuldisk-/paritets-skrivningarna in och då går det långsamt. Det är klart baserat på vad du behöver. Men med facit i hand skulle jag inte kört med 120GB som jag kör med idag utan 240 eller kanske t om 500~GB.

Plex Media Server som docker fungerar asbra! Sjukt smidig att komma igång med och skiter sig något är det även väldans enkelt att bara plocka bort den och köra upp en ny.

Go for it!!

Kanske bara kör på en 4 TB parity då.

Cache disk går väl lätt att byta upp i framtiden om det skulle behövas? Tror inte jag behöver mer än 120 GB då det bara läggs till nya tv episoder 1 gång i veckan, kanske 10 GB per gång totalt.
Är ju bara i början jag lär skriva ofantliga mängder data, för att migrera ~12 TB.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

men inte hitat någon tjänst som jag riktigt "litar" på ännu)

Därför är det ju bättre att hosta det själv. Nextcloud är ingen backup, men en riktigt kompetent self-hosted cloudlösning. Det finns en gratis VM som du kan tanka här: https://www.techandme.se/nextcloud-vm/ för att testa. Om du sedan känner att det är rätt för dig så kan du även använda samma VM i produktion.

Om du däremot inte tycker det så anser jag fortfarande att en NAS är det bästa alternativet. QNAP är att föredra då de är mer enterprise än t.ex. Synology och övriga.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Synology 1815+ är det jag har och är förvånande nöjd, mycket än jag hoppades på.
Rekommenderas (eller en 1817+ nu då)

plex är magiskt tillsammans med VPN stöd och FileGet (torrent mm)

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

@GreyWilk: Beställde grejerna nu. Körde på en 4 TB RED disk.
En sak vi inte riktigt diskuterat är hur jag ska sköta migrationen?
Datan kopierar jag från min "backup dator" hade jag tänkt, i den ligger ju alla Media mappar speglade på 3 st separata HDDs (Seagate Barracudas).

Jag tänkte så här:
1) Koppla in 3 st 4 TB diskar, utan parity, gör en user share som heter Media (som blir då ~12 TB)
2) Kopiera över från backup datorn, över nätverket, 1 Media mapp åt gången (alltså 1 HDD per gång)
3) När kopieringen är klar, stäng av unRAID, koppla in SSD cachen och en fjärde 4 TB disk
4) Ställ in cache på SSDN och ställ in parity på den fjärde 4 TB disken (jag tänker att det är bättre att koppla in cachen nu då 120 GB fylls direkt när jag ska kopiera över ~12 TB, blir väldigt slitage på SSD disken annars)
5) Låt parity bli färdig (nu är alltså datan "säker" igen)
6) Stäng av unRAID, och koppla in 2 ytterligare 4 TB diskar från backup datorn (nu försvinner alltså riktiga backupen och jag lämnar ödet till unRAID)
7) Ställ in dem som lagring också
8) Behåll den 3dje 4 TB disken från Backup datorn som reserv

Om jag tänkt rätt borde detta ge mig ~20 TB användbart utrymme?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

"8) Behåll den 3dje 4 TB disken från Backup datorn som reserv"
Alternativt kopplar du in den som 2a paritetsdisk.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det är bästa lösningen just för dig, men kan dela med mig av mina erfarenheter då jag hade mer eller mindre samma kravlista som dig.

Skrivet av lambdan:

Iaf så börjar det bli något obekvämt med utrymme, så jag måste expandera, men jag är inte helt förtjust i mitt nuvarande system:
- Det skalar inte så bra. T.ex. vill jag köpa mer utrymme måste jag köpa 2 hårddiskar (en "live", och en för backup), samt att "live" datorn har alla sina SATA platser upptagna redan.
- Jag måste dela upp alla TV/Film mappar. Jag måste tänka på att t.ex. serien X säsong 7 ligger på Media2, medan serie Y säsong 1 ligger på Media3, osv.

Vad jag istället blivit intresserad av är att bara köra alla diskar jag har i RAID5 eller 6. Har kommit fram till att det duger som "backup" för mig, då det enda som lagras på dessa diskar är media så som filmer, TV, musik etc. Inga personliga dokument, bilder eller känsliga saker.
Allt går att ersätta (har kvar original DVD/Blu-Ray etc), även om det vore lite jobbigt och tidskrävande. Men jag tänker att om skiten skulle paja om 5 år, så kanske H.265/HEVC har blivit standard och då har man god anledning att göra om allt iallafall.

Personligen så gick jag DIY-vägen. Har en liten Ubuntu-server som kör SnapRAID för redundans vid hårddiskhaveri, samt MergerFS för att klumpa ihop alla hårddiskar så de visas som en enhet, för att därefter dela ut den via Samba.

SnapRAID fungerar även för Windows, men vill du klumpa ihop hårddiskar så får man söka efter andra lösningar, t.ex. StableBit DrivePool.

En fördel med SnapRAID kontra RAID5/6 är att ifall fler hårddiskar havererar än vad redundansen är anpassad för så går fortfarande datan på resterande diskar att läsa då filerna inte delas upp över flera hårddiskar. Du kan även lägga till diskar som redan har data på sig.

Skrivet av lambdan:

Krav/Önskemål:

  1. - Väldigt enkelt och väldigt lite underhåll

  2. - Notiser om hårddisk hälsa/"dags att byta disk!"

  3. - Lösenords skyddat för write operationer (bara jag ska kunna ta bort/lägga till saker)

1. Att installera och konfigurera allt kräver en del tid om du går min väg, speciellt om man inte är van Linuxanvändare (jag var totalt nybörjare). När väl allt är klart så rullar servern bara på. Har knappt rört den alls senaste året.

2. Hårddiskars hälsa kan övervakas och skicka rapporter vid problem via smartmontools i Linux eller CrystalDiskInfo i Windows. Den senare är betydligt enklare att konfigurera.

3. SnapRAID har funktionen att skapa en read-only disk pool. Du skulle i så fall kunna ge alla tillgången till den poolen, medans du har en annan read/write-pool skapad av MergerFS som endast du har tillgång till.

Ifall man föredrar GUI så är nog OpenMediaVautl en bättre lösning. SnapRAID finns som tillägg, och efter en liten snabb googling så verkar det finnas diskussioner kring MergerFS som tillägg också.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@GreyWilk: Beställde grejerna nu. Körde på en 4 TB RED disk.
En sak vi inte riktigt diskuterat är hur jag ska sköta migrationen?
Datan kopierar jag från min "backup dator" hade jag tänkt, i den ligger ju alla Media mappar speglade på 3 st separata HDDs (Seagate Barracudas).

Jag tänkte så här:
1) Koppla in 3 st 4 TB diskar, utan parity, gör en user share som heter Media (som blir då ~12 TB)
2) Kopiera över från backup datorn, över nätverket, 1 Media mapp åt gången (alltså 1 HDD per gång)
3) När kopieringen är klar, stäng av unRAID, koppla in SSD cachen och en fjärde 4 TB disk
4) Ställ in cache på SSDN och ställ in parity på den fjärde 4 TB disken (jag tänker att det är bättre att koppla in cachen nu då 120 GB fylls direkt när jag ska kopiera över ~12 TB, blir väldigt slitage på SSD disken annars)
5) Låt parity bli färdig (nu är alltså datan "säker" igen)
6) Stäng av unRAID, och koppla in 2 ytterligare 4 TB diskar från backup datorn (nu försvinner alltså riktiga backupen och jag lämnar ödet till unRAID)
7) Ställ in dem som lagring också
8) Behåll den 3dje 4 TB disken från Backup datorn som reserv

Om jag tänkt rätt borde detta ge mig ~20 TB användbart utrymme?

Skrivet av dozix:

"8) Behåll den 3dje 4 TB disken från Backup datorn som reserv"
Alternativt kopplar du in den som 2a paritetsdisk.

Låter som en bra plan! Har inget att invända och håller med i det sista från @dozix att du kan även ha den kopplad som extra paritet.
Lycka till och har du fler tankar/frågor/idéer så är det bara att fortsätta skriva här

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

"8) Behåll den 3dje 4 TB disken från Backup datorn som reserv"
Alternativt kopplar du in den som 2a paritetsdisk.

Skrivet av GreyWilk:

Låter som en bra plan! Har inget att invända och håller med i det sista från @dozix att du kan även ha den kopplad som extra paritet.
Lycka till och har du fler tankar/frågor/idéer så är det bara att fortsätta skriva här

Kan inte koppla in den då FD Node 304 chassit endast har plats för 6 st 3.5".
Tänkte ha den som reserv ifall en disk pajar så kan jag lätt byta ut den, istället för att disken pajar, och sedan måste jag vänta 2-3 dagar på att en ny HDD kommer i brevlådan (tar 1 dag extra att få post hit upp...)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

6) Stäng av unRAID, och koppla in 2 ytterligare 4 TB diskar från backup datorn (nu försvinner alltså riktiga backupen och jag lämnar ödet till unRAID)

Om jag tänkt rätt borde detta ge mig ~20 TB användbart utrymme?

Det är ju i dessa lägen som katastrofen brukar inträffa. Du har ju inte ännu kollat att din unraidsetup funkar stabilt över tid.

Har själv råkat ut för att ny hdd pajat under migreringsoperation o jag har förlorat data, har även hjälpt en bekant rädda data från hdd som halvpajat under hans migration.

Jag skulle behålla gamla backupen tills jag dels minst testat alla nya diskar med smart lång-test som scannar hela diskytan, samt kört o verifierat den nya setupen tills jag vet den är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det är ju i dessa lägen som katastrofen brukar inträffa. Du har ju inte ännu kollat att din unraidsetup funkar stabilt över tid.

Har själv råkat ut för att ny hdd pajat under migreringsoperation o jag har förlorat data, har även hjälpt en bekant rädda data från hdd som halvpajat under hans migration.

Jag skulle behålla gamla backupen tills jag dels minst testat alla nya diskar med smart lång-test som scannar hela diskytan, samt kört o verifierat den nya setupen tills jag vet den är ok.

Ah jo det kan jag göra, inte panik med mer utrymme än.
Men det är nästan dessa backup diskar jag är mer rädd om att de ska paja. Mina gamla diskar i NASen är WD Reds och 1 Seagate Ironwolf. Dessa backup diskar är billiga Seagate Barracudas/Desktop jag tagit från billiga externa hårddiskar, så jag tror nästan det är större chans att dem pajar än en av mina 2-3 år gamla WD Red.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Fixa ett mATX Atom-baserat serverkort från t. ex Supermicro. Kör sen Nas4Free eller Freenas och sätt upp en RAIDZ-lösning (ZFS). mATX istället för ITX för att det ger dig 3-4 PCEe slottar att köra HBA-kort i om det uppstår behov för mer disk. Jag har kört en sådan lösning sedan 2013 med NAS4Free. Uppgraderade nyligen diskarna i min RAIDZ2 från 6x2TB till 6x8TB. Smärtfritt med tidsödande, en disk i taget. ZFS FTW!

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering!
Har fått grejerna och kopplat in dem. Kopplade in allt direkt, och konfigurerade också, men inte låtit Parity disken kör sin sync, samt inte aktiverat cache på sharen ännu.
Har just satt igång ett robocopy script att kopiera över allt från "backup diskarna" till unRAID, och ska fara och jobba om 20 min, så blir spännande att se när jag kommer hem i natt hur det gått, tror inte det hinner bli färdigt ens. Har kopplat UPS i unRAID servern (och konfigurerat, var väldigt enkelt), men inte i "backup datorn", så hopningsvis blir det inget strömavbrott.

Sen när kopieringen är klar ska jag låta parityn synca, och sen till sist enablar jag cache på Media sharen.

Allt verkar bra hitills iaf. Enda problemet jag hade var att boota från USB. Visade sig att jag var tvungen att disabla Win 8.1/10 WHQL i BIOSet för att Legacy boot skulle fungera.
PCI Raid kortet var plug n play.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Hur löste du "backup" frågan? Om jag ska vara helt ärlig skulle jag personligen aldrig använda RAID som någon lösning för backup, RAID är inte felfritt och kan orsaka huvudvärk på många olika nivåer.

RAID är helt enkelt bara, "purposes of data redundancy, performance improvement, or both." inget annat