Prestandasiffror för Intel Coffee Lake hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Prestandasiffror för Intel Coffee Lake hittar ut på webben

För annalkande Coffee Lake aviserar Intel uppemot 51 procent högre prestanda gentemot föregångaren Kaby Lake. Nu sätts påståendet på prov i färska tester.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kanske det bara är jag som är för dåligt uppdaterad men vet vi något om den nya styrkretsen? Är det i princip samma fast med stöd för de nya processorerna?

Skulle kunna vara intressant om det blev lite mer påkostade historier för egen del utan att behöva köra hedt.

Permalänk

kanske blir en ersättare för min gamla 3930k

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Jag vet jag känner att min Ryzen 1700 kommer att försvinna inom 6mån iaf!

Permalänk
Avstängd

Nu måste de ju sätta denna på i7 8700K ~3000:- för att vara intressant. Men det kan man ju feteglömma..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Sämre IPC än 7700K eller är den lägre klockad?

Permalänk
Medlem

Blir nog en Ryzen 1600, verkar vara en grym processor.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Nämnvärt är att i7-8700K inte ställs mot den konkurrerande toppmodellen från AMD – Ryzen 7 1800X – utan mot den lägre klockade Ryzen 7 1700. Ryzen 7 1800X erbjuder 20 procent högre basfrekvens än Ryzen 7 1700, och det är emot denna modell som Coffee Lake kommer slåss om prestandatronen för flertrådade applikationer.

Otydligt formulerat, "denna" kan syfta på både 1800X och 1700. Jag läste det som att Coffee Lake skulle slåss emot 1800X, men insåg att det inte går ihop med den första meningen i citatet. Så ett förtydligande skulle vara uppskattat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske en värdig uppgradering till alla sandy/ivy system?

Permalänk
Medlem

Intressant hur de väljer att ställa den mot 1700 och inte 1800X...

Om 50% fler kärnor ger 50% prestanda (multitrådat) hintar det ju om att IPC etc inte utvecklats nämnvärt. Känns som de fått lite panik iom Ryzen och försöker konkurrera med att slänga på fler kärnor... Allt kommer i slutändan handla om hur den placeras prismässigt.

I dagsläget skulle jag lagt mina pengar på det röda laget, även då Coffee Lake kommer ut om detta är vad vi har att vänta

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem

Euuuh va?? Är det inte 1800X som den rimligen ska ställas mot? Om den nu inte skall prissättas som en 1700 förståss? Hmmm.. Cinebench är mitt favoritbenchmark så det här blir intressant om det stämmer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gissar att 1800X fortfarande kommer vinnande en multicore strid. Intressant att Intel antagligen inte kommer komma förbi AMD i mainstream marknaden (inom multicore prestanda)

Särskilt intressant med tanke på att Ryzen 2 lär dyka upp inom ett år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Otydligt formulerat, "denna" kan syfta på både 1800X och 1700. Jag läste det som att Coffee Lake skulle slåss emot 1800X, men insåg att det inte går ihop med den första meningen i citatet. Så ett förtydligande skulle vara uppskattat

Ja, det kan missuppfattas. Har förtydligat det i texten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Euuuh va?? Är det inte 1800X som den rimligen ska ställas mot? Om den nu inte skall prissättas som en 1700 förståss? Hmmm.. Cinebench är mitt favoritbenchmark så det här blir intressant om det stämmer

Den kanske ligger i mellan de två i pris, då är det ju mer rättvist att ställa den mot 1700x isåfall.
Intels har ju dock ändå 2 kärnor mindre än amds.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte dessa tester allt i världen. Men vad dessa hitills visar är att det i princip inte är någon prestandaskillnad alls mellan 7700K och 8700K.

-"Va?! Den är ju mycket snabbare i multitasking!!!!!"!"!11!!", skriker någon nu.

Ja, den presterar bättre i flertrådade applikationer. Och detta skalar bra med antalet extra kärnor den har över 7700K. Vad jag förväntade mig var iaf 10-15% ökad prestanda i enkeltrådade scenarion då det är där vi ser ökad prestanda per kärna vilket kan bero på bättre IPC eller högre frekvenser. Detta ser vi inte.

8700K är i princip, prestandamässigt, en 7700K med två extra kärnor.

Som Intel slog sig på bröstet över denna processor och den ökade prestandan så är det uppbenbart att det inte är någon direkt artkitekturell revolution vi pratar om. Snarare mer av samma.
Ställt i relation till hur Intel vägrat ta mer än fyra kärnor till mainstream marknaden trotts att folk bett om det och sedan slå sig på bröstet över det och vara tyst om möjlig förbättring av prestandan per kärna bli bara komiskt.

Intel verkar ha tappat bort sig lite. De har gjort uttalanden och bettet sig på sätt som de nu i princip måste gå emot. Att göra det och inte få det att se tvingat eller konstigt ut är inte lätt.

Sedan skall man inte bli superförvånad. Vi talar generation tio av denna arkitektur. Det mesta de kan kräma ur den har de i princip gjort.

Att AMD drar rätt jämt med dem med sin FÖRSTA generation Zen gör att jag känner att det skall bli mer spännande att se vad AMD gör med de följande generationerna än Intels kommande processorer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Sämre IPC än 7700K eller är den lägre klockad?

Med 50% fler kärnor så är det väl inte helt omöjligt att den är lite lägre klockad. Men det är ju ett tag kvar tills den ska lanseras också, så BIOS osv. är kanske inte helt optimerade ännu. Om nu testet ens är äkta d.v.s.

Skrivet av Ufflo:

Intressant hur de väljer att ställa den mot 1700 och inte 1800X...

Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att de som gjorde testet bara hade tillgång till en 1700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufflo:

Intressant hur de väljer att ställa den mot 1700 och inte 1800X...

Om 50% fler kärnor ger 50% prestanda (multitrådat) hintar det ju om att IPC etc inte utvecklats nämnvärt. Känns som de fått lite panik iom Ryzen och försöker konkurrera med att slänga på fler kärnor... Allt kommer i slutändan handla om hur den placeras prismässigt.

I dagsläget skulle jag lagt mina pengar på det röda laget, även då Coffee Lake kommer ut om detta är vad vi har att vänta

1800X är idag inte en konkurrent till 7700K p.g.a det högre priset. Om 8700K ska ersätta 7700K kan man gissa att priset kommer vara ungefär detsamma, d.v.s ungefär som R7 1700. Men risken finns förstås också att Intel väljer att prissätta 8700K betydligt högre och då blir den en konkurrent till 1800X istället. Sedan kan förstås AMD sänka priserna, det beror på hur stor andel av deras kisel som når upp till de högre frekvenserna som krävs för att sälja dem som 1800X.

Det känns som AMD åtminstone tillfälligt kommer förlora sitt rejäla övertag i pris/prestanda för mainstream desktops när Coffee Lake släpps. IPC och klockfrekvens är så pass mycket högre på 8700K att det nästan kompenserar för att Ryzen 7 har 33% fler kärnor. Men AMD är definitivt inte ute ur leken då de redan jobbar på Zen2. Samtidigt har nog Intel nått gränsen för klockfrekvens/IPC utan att göra någon rejäl omarbetning av arkitekturen, vilket lär dröja.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför ska den slåss emot 1800x? Kommer 8700k kosta lika mycket, eller vad menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Den kanske ligger i mellan de två i pris, då är det ju mer rättvist att ställa den mot 1700x isåfall.
Intels har ju dock ändå 2 kärnor mindre än amds.

Ja, så är det ju, men generellt så är det prissättningen som avgör vad den positioneras mot, och om intel tycker att 6 kärnor räcker för att slå AMD's 8 kärnor så kanske de prissätter den som en 1700.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ufflo:

Intressant hur de väljer att ställa den mot 1700 och inte 1800X...

Om 50% fler kärnor ger 50% prestanda (multitrådat) hintar det ju om att IPC etc inte utvecklats nämnvärt. Känns som de fått lite panik iom Ryzen och försöker konkurrera med att slänga på fler kärnor... Allt kommer i slutändan handla om hur den placeras prismässigt.

I dagsläget skulle jag lagt mina pengar på det röda laget, även då Coffee Lake kommer ut om detta är vad vi har att vänta

Håller med. Jag är speciellt intresserad av hur Intel har lyckats med konststycket att öka antalet cores med 50% jämfört med 7700k och fortfarande ha (vad det verkar) samma IPC och samma klockfrekvenser, med bara 4W högre TPD.

Smells like bullshit. 7700K har ju redan stora värmeproblem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför ska den slåss emot 1800x? Kommer 8700k kosta lika mycket, eller vad menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Priset vet vi inte säkert vad det landar på, vi menar att det är de två toppmodellerna för respektive företags mainstreamplattform.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för test? De får tag på en Core i7-8700K och det alla undrar är ifall iGpun är så kraftig så de kan skippa externt grafikkort eller ej, men så testar de cpu-delen.

Nå den presterar helt klart bra, men sedan kräver den ett nytt moderkort också och då kan man lika väl välja storebrorsan i9.

Permalänk
Medlem

Kan de slå AMD på fingrarna med värmeutvecklingen så tror jag detta blir en sweetspot för dom som både jobbar och spelar på ett litet snyggt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför ska den slåss emot 1800x? Kommer 8700k kosta lika mycket, eller vad menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi vet inte vad den kostar och där är lite av problemet.

Den lär inte vara billigare än 7700k så det betyder minst 3900kr vid släppet.

Då hamnar den mellan 1700X och 1800X i pris.

Den bör då minst jämföras med 1700X i tester.

Sedan kan man argumentera att man ska jämföra "det bästa" man kan komma med inom varje läger. Då är det 1800X vs 8700k som gäller oavsett prisbild.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Kan de slå AMD på fingrarna med värmeutvecklingen så tror jag detta blir en sweetspot för dom som både jobbar och spelar på ett litet snyggt bygge.

Svårt att tro det. 7700k är så pressad att man kan använda den som vattenkokare :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Oj, får den 50% mer prestanda än tidigare cpu med 2 kärnor mindre? Helt otroligt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Svårt att tro det. 7700k är så pressad att man kan använda den som vattenkokare :).

De kan ju alltid löda IHS, men fy fan då skulle slutpriset på CPU stiga med en hundring, det kan vi inte tåla va?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad är det för test? De får tag på en Core i7-8700K och det alla undrar är ifall iGpun är så kraftig så de kan skippa externt grafikkort eller ej, men så testar de cpu-delen.

Nå den presterar helt klart bra, men sedan kräver den ett nytt moderkort också och då kan man lika väl välja storebrorsan i9.

Ja det finns ju inte en människa på planeten som är intresserad av hur den står sig mot det senaste hotet från den största (och enda) konkurrenten.. Jisses, har du bott under en sten i blekinge sista halvåret eller hur kan du inte vara intresserad av hur CPU-prestandan är i en ny CPU när situationen på processormarknaden ser ut som den gör?

Permalänk
Medlem

Intressant vore ju om dessa syntetiska test representerade någorlunda "verkliga scenarion" i spel. Det skulle förklara Intels fokusbyte från enkeltrådad till multitrådad marknadsföring. För om det visar sig stämma detta så handlar nästa generation nästan uteslutande om ökad flertrådig prestanda medan fåtrådig nästan blir obefintlig skillnad på.

Skrivet av inquam:

Nu är ju inte dessa tester allt i världen. Men vad dessa hitills visar är att det i princip inte är någon prestandaskillnad alls mellan 7700K och 8700K.

-"Va?! Den är ju mycket snabbare i multitasking!!!!!"!"!11!!", skriker någon nu.

Ja, den presterar bättre i flertrådade applikationer. Och detta skalar bra med antalet extra kärnor den har över 7700K. Vad jag förväntade mig var iaf 10-15% ökad prestanda i enkeltrådade scenarion då det är där vi ser ökad prestanda per kärna vilket kan bero på bättre IPC eller högre frekvenser. Detta ser vi inte.

8700K är i princip, prestandamässigt, en 7700K med två extra kärnor.

Som Intel slog sig på bröstet över denna processor och den ökade prestandan så är det uppbenbart att det inte är någon direkt artkitekturell revolution vi pratar om. Snarare mer av samma.
Ställt i relation till hur Intel vägrat ta mer än fyra kärnor till mainstream marknaden trotts att folk bett om det och sedan slå sig på bröstet över det och vara tyst om möjlig förbättring av prestandan per kärna bli bara komiskt.

Intel verkar ha tappat bort sig lite. De har gjort uttalanden och bettet sig på sätt som de nu i princip måste gå emot. Att göra det och inte få det att se tvingat eller konstigt ut är inte lätt.

Sedan skall man inte bli superförvånad. Vi talar generation tio av denna arkitektur. Det mesta de kan kräma ur den har de i princip gjort.

Att AMD drar rätt jämt med dem med sin FÖRSTA generation Zen gör att jag känner att det skall bli mer spännande att se vad AMD gör med de följande generationerna än Intels kommande processorer.

Verkar som det. 8700K verkar bli en Skylake-refresh (ännu en gång) där skillnaden enbart är en krympning men att man istället slänger in fler kärnor. Detta kan även förklara varför Intel tar till sandlådetaktik och försöker smutskasta Ryzen. De har slagit i en vägg och därför känner man sig hotad.

Skrivet av anon159643:

Vad är det för test? De får tag på en Core i7-8700K och det alla undrar är ifall iGpun är så kraftig så de kan skippa externt grafikkort eller ej, men så testar de cpu-delen.

Nå den presterar helt klart bra, men sedan kräver den ett nytt moderkort också och då kan man lika väl välja storebrorsan i9.

Som svar på din fråga så skulle jag nog tro att svaret är ett stort nej. Om inte Intel gjort historiska förbättringar på sin igpu så kommer den inte komma i närheten av den prestandan där man kan skippa externa grafikkort i någon tyngre last.

Skrivet av Implor:

Vi vet inte vad den kostar och där är lite av problemet.

Den lär inte vara billigare än 7700k så det betyder minst 3900kr vid släppet.

Då hamnar den mellan 1700X och 1800X i pris.

Den bör då minst jämföras med 1700X i tester.

Sedan kan man argumentera att man ska jämföra "det bästa" man kan komma med inom varje läger. Då är det 1800X vs 8700k som gäller oavsett prisbild.

Det bästa inom samma segment. För annars borde man ju jämföra 6950X mot Epyc.

Skrivet av Ozzed:

De kan ju alltid löda IHS, men fy fan då skulle slutpriset på CPU stiga med en hundring, det kan vi inte tåla va?

Skulle man öka priset med en hundring pga. lödd IHS så beror det enbart på svepskäl. Själva lödningen kostar inte många kronor per CPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det går så långtsamt, speciellt med enkeltrådad prestanda numera. Jag har kvar min gamla 2600k och jag ser fortfarande ingen poäng med att byta ut den (även om jag vill hitta en anledning till att faktiskt göra det).