Permalänk
Medlem

Köpråd G-Sync skärm

Tjena!

Är nu ute efter en gaming skärm med G-Sync, och valet föll på antingen ASUS ROG Swift PG248Q eller Lenovo Y27G, för 3790 kr respektive 3999 kr.

ASUS ROG Swift PG248Q:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Lenovo Y27G:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/260036-...

Har hört att Lenovo-skärmen har ghosting och viss light bleeding, men då det är en VA-panel så borde den ändå slå TN-panelen som är på ASUS-skärmen? Dock så har ASUS-skärmen bättre responstid. Den större storleken och välvda panelen är också ett plus med Lenovon.
Är de värt o chansa på Lenovon? Kan ju alltid lämna tillbaks den om jag inte är nöjd.

Vilken hade ni valt, och varför? Vill gärna höra era tankar innan jag gör ett val.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Hej, kör på Asus skärmen. Eftersom Lenovon fortfarande är 1920x1080 så kan det se fult ut på en 27" skärm då pixlarna inte är lika tighta som på 24". Asus går ju också att överklocka till 180hz så för gaming kör på Asus!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 @ 3.9Ghz (Stock Cooler) / EVGA GTX 1070 Ti FTW2
16Gb Corsair Vengeance RGB Pro 3200Mhz (White) / NZXT H200i (White)
Asus ROG B450-i Strix / Samsung Curved 24" 144hz 1920x1080p
(Steelseries) Arctis 5 / M800 / Rival 100 / QCK XXL
League Of Legends / Rainbow Six Siege / PUBG

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med Lenovon. Överlägset kontrastförhållande ger bättre svärta. Det kan hända att du inte märker av lägre pixeldensitet (eller inte stör dig på det) pga bättre färgåtergivning och svärta. ASUS kommer ha blaskigare färger och mer gråaktig svärta. Personligen så har jag svårt för svag svärta, alla tycker olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Köpte ASUS:en idag, men märkte direkt att den har backlight bleeding (?). Vet inte riktigt om jag ska behålla den eller byta ut den. Detta är alltså på 40% ljusstyrka, och det blir ännu värre när jag drar den upp till 100%. Vad tycker ni?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Är ingen garanti att du får mindre bleed om du byter skärmen, oavsett till en annan likadan eller en av ett annat märke.
Snart kommer Asus PG27UQ med 384 zoners local dimming, det lär göra enorm skillnad men den kommer kosta en slant.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Forza1: Det där ser extremt bra ut, en riktig keeper! Särskilt som det är en TN-panel.

Kör du så där mörkt i rummet så allt är svart och det röda ljuset syns, ska du ha belysningen på 0%. Enligt detta test är minsta ljusstyrka 76 nits vilket är lite för högt. Du vill gärna under 50 nits i helt svart rum. 40% torde landa på runt 200 nits vilket är i nivå vad som krävs för ett typiskt ljust kontor.

http://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-pg248q-24-inch-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Forza1: Det där ser extremt bra ut, en riktig keeper! Särskilt som det är en TN-panel.

Kör du så där mörkt i rummet så allt är svart och det röda ljuset syns, ska du ha belysningen på 0%. Enligt detta test är minsta ljusstyrka 76 nits vilket är lite för högt. Du vill gärna under 50 nits i helt svart rum. 40% torde landa på runt 200 nits vilket är i nivå vad som krävs för ett typiskt ljust kontor.

http://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-pg248q-24-inch-1...

Tack för tipset, men lämnade tillbaks skärmen och beställde istället en Dell S2417DG från Storbritannien för 4000 kr inkl. frakt. Detta då jag inser att G-Sync inte riktigt är användbart på en 1080P panel med GTX 1080.

ASUS:en hade också galet mycket color banding oavsett hur mycket jag än kalibrerade, och små horizontella linjer över hela skärmen när man kör på 144hz. Ska tydligen vara ett känt problem för alla med samma skärm.

Dell:en har ju också en 1440P panel med G-Sync, så de borde vara mycket bättre än ASUS:en med sin 1080P. Har hört mycket bra saker om Dell:en på nätet, men vi får se när jag väl får hem den.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Bildexpert 📺

@Forza1: Låter som rätt val. Dell S2417DG har en 2560x1440-panel och den typen av TN-paneler har i samtliga fall jag sett dem varit mycket bättre än de gamla, traditonella 1920x1080-panelerna för 144 Hz på egentligen alla punkter. Bättre 8-bitars teckning av nyanser, mindre panelojämnheter osv.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Yes. Helt oacceptabelt att ASUS nästan struntar i kvalitetskontrollen för sina premiumskärmar. Min gamla skärm, vilket var en ASUS VG248QE såg mycket bättre ut och inte hade problem med color banding och horizontella linjer över hela skärmen när man körde på 144hz. Kommer aldrig mer att köpa en skärm från ASUS igen.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Tack för tipset, men lämnade tillbaks skärmen och beställde istället en Dell S2417DG från Storbritannien för 4000 kr inkl. frakt. Detta då jag inser att G-Sync inte riktigt är användbart på en 1080P panel med GTX 1080.

ASUS:en hade också galet mycket color banding oavsett hur mycket jag än kalibrerade, och små horizontella linjer över hela skärmen när man kör på 144hz. Ska tydligen vara ett känt problem för alla med samma skärm.

Dell:en har ju också en 1440P panel med G-Sync, så de borde vara mycket bättre än ASUS:en med sin 1080P. Har hört mycket bra saker om Dell:en på nätet, men vi får se när jag väl får hem den.

Var beställde du din Dell? Kan du bidra med URL?