AMD Radeon RX Vega 64 i större volymer först i oktober

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lorault:

Hade Vega levererat så hade vi sett Nvidia Volta 2017. Nu är det enbart mjölka Pascal.

Utan GDDR6...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Detta rykte ger jag inte mycket för.
Att Vega kommer kunna öka volymerna senare i år är väl inga konstigheter då det blir möjligt när SK Hynix utökar tillverkning av HBM2 så HBM2 volymerna ökas.
Angående konsument Volta så har det väl aldrig varit meningen att den ska släppas under 2017.
Angående volta 2017 så är frågan vilket minne skulle volta använda?
GDDR6 lär inte finnas i större volymer innan 2018 och HBM2 köper nog AMD det som finns.
En volta i det lägre segmentet med GDDR5(X) är det enda som hade kunnat vara möjligt men jag känner inte till en sådan krets.
Nej jag tror inte att Nvidia hade Volta färdig men väljer att fördröja den från marknaden, det ryktet kommer nog därifrån resten av all skit kommer.

Permalänk
Medlem

Så AMD ljög rätt ut när dom sa att dom hade väntat med release fär att ha kort.. Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tycker inte att Ryzen är konkurrens, utan snarare ett kompliment på en ganska nischad marknad. För spel är inte Ryzen någon konkurrent till Intels dito, nämligen, vare sig i pris, effektivitet eller prestanda.

Däremot vore det super med konkurrens

.

Spelprestanda med Ryzen är helt OK så visst kan man kalla det för en konkurrent. Gå inte på det folk säger att Ryzen skulle vara "kass" eller "irrelevant" i spel. Det är bara intel som vinner på att sådan FUD får fäste.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tycker inte att Ryzen är konkurrens, utan snarare ett kompliment på en ganska nischad marknad. För spel är inte Ryzen någon konkurrent till Intels dito, nämligen, vare sig i pris, effektivitet eller prestanda.

Däremot vore det super med konkurrens

https://www.youtube.com/watch?v=kL9cmFd05f4
Jag tycker denna ser rätt ok ut men jag hade gärna sett fler titlar testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tycker inte att Ryzen är konkurrens, utan snarare ett kompliment på en ganska nischad marknad. För spel är inte Ryzen någon konkurrent till Intels dito, nämligen, vare sig i pris, effektivitet eller prestanda.

Däremot vore det super med konkurrens

.

Om du sitter och spelar i 720p visst men kör du 1440p eller 4k finns det ingen anledning att välja Intel över AMD.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag tror att Nvidia inte släpper Votla av de anledningar AMD har problem med för Vega d.v.s. snabba HMB minnen, inte för att Vega inte kan konkurrera mot 1080 & 1080Ti

Tanken var i början att HBM2 skulle ha högre hastigheter än vad som tyvärr resulterade till idag, av vad jag minns skulle det vara minst 1000MHz. Hade AMD "vetat" detta så hade de troligtvis kört på 4096bit som med Fury, men då hade även priset gissningsvis blivit 10-30 dollar dyrare per krets undertillverkningen enbart för att koppla ihop ytterligare 2 HBM moduler på interposer:n, sen skulle kostnader säkert öka på annat håll som med bl.a. infinifabric (då blir det dessutom större GPU-krets och mindre yield).

Vi kan se idag att det bästa överklockningen för Vega är att öka frekvensen för HBM2, (om jag inte har fel)

nvidia väntar säkert på att HBM2 ska mogna innan Volta lanseras.
(Jag antar här att Volta highend ska köras med HBM2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag tror att Nvidia inte släpper Votla av de anledningar AMD har problem med för Vega d.v.s. snabba HMB minnen, inte för att Vega inte kan konkurrera mot 1080 & 1080Ti

Tanken var i början att HBM2 skulle ha högre hastigheter än vad som tyvärr resulterade till idag, av vad jag minns skulle det vara minst 1000MHz. Hade AMD "vetat" detta så hade de troligtvis kört på 4096bit som med Fury, men då hade även priset gissningsvis blivit 10-30 dollar dyrare per krets undertillverkningen enbart för att koppla ihop ytterligare 2 HBM moduler på interposer:n, sen skulle kostnader säkert öka på annat håll som med bl.a. infinifabric (då blir det dessutom större GPU-krets och mindre yield).

Vi kan se idag att det bästa överklockningen för Vega är att öka frekvensen för HBM2, (om jag inte har fel)

nvidia väntar säkert på att HBM2 ska mogna innan Volta lanseras.
(Jag antar här att Volta highend ska köras med HBM2)

NVIDIA Volta Unveiled: GV100 GPU and Tesla V100 Accelerator Announced

"The first product to ship with Tesla V100 will be the NVIDIA DGX-1V, the Volta version of their DGX server. Similar to their Pascal launch, starting with DGX sales allows NVIDIA to sell 8 GPUs in one go, and for a premium at that. A DGX-1V will set you back a cool $149,000. The payoff? It ships in Q3, whereas OEM P100 designs won’t be available until Q4."

Vill du köpa en beräkningsserver med 8st Tesla V100 så ja då ska Tesla V100 (Volta) vara tillgänglig Q3.
Vill du köpa färre än 8st GPUer per server eller vill ha PCI-E versionen av Tesla korten så är det Q4 som gäller.
Så ja Q3 stämmer ju för de som vill köpa beräkningsservrar för $150k stycket.
Q4 blir det tillgängligt för betydligt fler.

Permalänk
Medlem

Undrar i hur stor utsträckning detta rör Vega 56...?
En del av de kretsar som inte duger för 64 borde ju kunna fungera för 56, och om det är fler än förväntat som hamnar i den kategorin blir det inte så illa för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

@GarfieldPower: snarare så att finns ingen anledning till välja AMD över Intel OCH ingen anledning till att välja Intel över AMD. Så snarare nuvarande AMD och Intel är väldigt likvärdiga och små skillnader och fungerar bra i dom flesta sammanhang. Välj istället en processor som bäst passar ditt sätt att använda datorm

Skulle dock personligen påstå att just idag så är Intel en aningen, aningens bättre om man bara ser till spelprestanda OM man inte multitaskar (streamar)

Min personliga lilla "lathund*
Spel, Intel
Spel+content creating, AMD
Content creation AMD
HTPC, Intel

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Enl. den sida du länkar

HBM jämförelse [bits *Hz * "ddr / BitsPerByte = Bandbredd]
(för övrigt GHz*DDR = Gbps, i detta fall som GT, GigaTransfer)

Vega, RX Vega 64: 2048*0,945GHz*2/8 = 483,84 GB/s
Volta, Tesla V100: 4096*0,875GHz*2/8 = 896,00 GB/s (inte riktigt 900GB/s som anand specar upp)

Alltså så kör Tesla V100 875MHz HBM2 minnen kontra 945MHz för Vega, d.v.s. det verkar finnas bandbredds-problem/flaskhals med 2048bit hbm2. Samt att kostnaden verkar blir mycket större med 4096bitars variant.
Så om Geforce Volta ska ha 2048bitars hbm2 så måste det dröja, annars behöver Volta verkligen vara bandbredseffektiv med nuvarande sub 1000MHz HBM2
Alternativet är att titan kör 4096bitars minne och eventuellt även 2080Ti, resterande får kanske leva med 2048 och en bandbredd strax under 500GB/s.

Det faller kanske på GPU design om 500GB/s räcker eller ej, idag har nvidia däremot liknande bandbredd med GDDR5x så incitamenten för att byta till HBM2 med sina sub 1GHz hastigheter verkar vara otillräcklig.

När nästa GPU kommer styr mest av minnestillverkarna, så om det dröjer allt för länge så kan nvidia komma med refreshes tills vidare.

Permalänk
Medlem

Sanningen är att nvidia har typ en miljon volta kort klara som de minar med innan de säljs till oss
#truestory

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Sanningen är att nvidia har typ en miljon volta kort klara som de minar med innan de säljs till oss
#truestory

Skickades från m.sweclockers.com

Detta kallas för "quality check", vilket är för vår skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Så AMD ljög rätt ut när dom sa att dom hade väntat med release fär att ha kort.. Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Ja,men det är väl inget nytt att Amd snackar en massa skit inför många av deras grafikkorts lanseringar. Vad jag inte kan förstå är att många tror på vad de säger.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@GuessWho: Enl. den sida du länkar

Jag rörde till det lite... citerade fel inlägg
Men du fick ju till en analys av det ändå

Tänkte citera detta inlägg:

Skrivet av MrAdde:

Volta finns ute redan idag för företag som vill ha beräkningskort. Vissa källor menar på att Nvidia kommer släppa "Pascal Refresh" för konsumenter snarare än Volta dock, så det kan röra sig om detta.

Ang Volta bara tillgängligt i beräkningsservrar som levereras med 8 GPU i Q3 och "riktiga releasen" med köpa valfritt antal kort samt även PCI-E varianter tillgängligt Q4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Volta har väl alltid varit 2018? Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nyhet.

Edit: Sweclockers själva har ju skrivit 2018 flertalet gånger.

Skrivet av addman:

Att konkurrens stimulerar utveckling och pris är väl en vedertagen sanning snarare än någon myt. Intel är ju det perfekta exemplet som sträckt sin fyrkärniga Core-arkitektur till bristningsgränsen då AMD inte lyckats "hota" på flera år. Visst, det vara bara en slump att Intel nu skyndar på med att spotta ut 6-kärniga produkter för konsumentsegmentet då AMD äntligen fått tummen ur och släppt bra prollar till riktigt konkurrenskraftiga priser, visst visst. Har ni hört den om Rödluvan också?

Men, jag kan inte skylla på Nvidia för att de vill maximera vinst, det är ju deras primära uppgift. Det är AMD's grafikdivision som släpar efter och det är där problemet ligger för inte lär det dyka upp någon annan konkurrent till Nvidia som sprutar ut grymma kort till grymma priser heller. If it ain't broke, don't fix it!

Skrivet av storPutte:

Snällt av Nvidia att vänta på amd

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lorault:

Hade Vega levererat så hade vi sett Nvidia Volta 2017. Nu är det enbart mjölka Pascal.

Vad jag förstått så är Volta väldigt dyr att tillverka ca 700-1000$, så att det skulle släppas 2017 är något som vissa dragit igång rykten om, kommer dröja till Q1 2018 minst, skulle gissa på Q2.
Kolla denna video:

Skrivet av ClintBeastwood:

Så AMD ljög rätt ut när dom sa att dom hade väntat med release fär att ha kort.. Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Nej! kolla denna post: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6wavz0/weve_all_been_made_into_pawns_in_a_strategic/

Skrivet av tEan:

Ja,men det är väl inget nytt att Amd snackar en massa skit inför många av deras grafikkorts lanseringar. Vad jag inte kan förstå är att många tror på vad de säger.

Jag ger dig 3,5/4 stjärnor!

Permalänk
Medlem

Läste det en snabbis förut. Det handlade väl om priset?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Läste det en snabbis förut. Det handlade väl om priset?

Stog lite mer änn så, kanske du ska läsa en gång till!

Edit länkade fel, var denna jag tänkte på!

"RX Vega stock is not in short supply, tens of thousands of units were shipped out to cater to launch demand but ran into logistical delays

Its no secret that RX Vega 64 was one of the worst stocked launches in history with Amazon not even bothering to list the card and Newegg running out of supply within minutes. This was slightly surprising considering that AMD had previously stated that one of the reasons for delaying Vega was so they could accumulate a good quantity of launch supply. The reason as it turns out had less to do with an inadequate supply of GPUs and more to do with logistical problems the shipments ran into.

Our source told us that ‘tens and thousands of Vega GPUs were shipped out’ yet they appear to have run into unforeseen delays which meant that only a fraction of the available quantity was up for sale when the launch window opened. This problem will be quickly remedied and the entire stock should be up for grabs within this week. In fact, the card has already been restocked at Newegg and Amazon, albeit at the $599 price point (Amazon’s dynamic pricing algo has already taken it above the $700 mark)."

Länk: http://wccftech.com/radeon-rx-vega-64-msrp-pricing-update/

Permalänk
Medlem

Jag är kanske lite mer positiv men för mig betyder detta att vi kan vara glada att dessa kort säljer som smör

Hoppas de löser detta med hbm2 minnena och att hynix kan komma in i bilden och konkurrera lite.