Permalänk
Medlem

Slippa kemikalieskatt vid köp av TV?

Såg precis att prisjakt endast listar TV-apparater hos svenska återförsäljare. Detta beror troligen på att varje TV har olika beteckningar i olika länder. Vet någon om det skulle löna sig att beställa från tyskland/england eller kommer frakten gå jämt ut med vad kemikalieskatten går på? Vet inga vettiga alternativ till prisjakt som visar tydka och engelska priser. Några förslag?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Amazon är ett ganska säkert kort när du vill beställa från andra länder i Europa. Brukar ha bra priser, och de har dessutom börjat med gratis frakt till Sverige över en viss gräns (ganska låg har jag för mig, 500 kr kanske?). De har även börjat ta ut svensk moms om du beställer till en svensk adress, men ofta kan det ändå löna sig.

Gissar att du slipper kemikalieskatten om du beställer via Amazon. Men jämför priserna (kolla även på .de, .co.uk, .es, .it, .fr etc. då de kan ha olika erbjudanden) med de svenska och se om det är något som lockar.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom en bra tv är dyr och skatten har ett tak på 320kr så innebär den troligen en mycket liten del av totalkostnaden och ger i sig en mycket liten anledning att handla tv utomlands.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: sweet! Ska kolla upp det. Tack för tipset!

Skrivet av mrqaffe:

Eftersom en bra tv är dyr och skatten har ett tak på 320kr så innebär den troligen en mycket liten del av totalkostnaden och ger i sig en mycket liten anledning att handla tv utomlands.

Det stämmer förvisso. Men gissar att det finns vettiga lågprismodeller på amazon som inte finns i sverige. Så det kan nog ändå löna sig om man nu vill köpa något i instegssegmentet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Känns ganska riskabelt, kan nog bli ganska dyrt att skicka tillbaka om TVn är defekt eller bara allmänt dålig. Hade du bott i södra delarna av landet hade jag föreslagit att du letade efter några som brukar importera sprit från Tyskland. Finns en del som regelbundet åker på såna resor.

När det gäller prisjämförelsesajter känner jag till ciao.de men det var inte så livat där längre. Sidan verkar smått död på affärer. Står med 1 Angebot, 2 Angebote osv.
Pricerunner.de kanske fungerar?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Pixelfel känns ju jätteroligt att skicka tillbaka en TV till utlandet för. Istället för att åka in med den till närmaste elektroniklada.

Är det en stor TV som många är idag så kan den komma på pall också, endera ska man behålla pallen i förrådet eller fixa en ny. Sen ska den bandas fast på pallen så då får man köpa spännband på Biltema eller om man känner någon med bandutrustning.

Har man inte lastbil eller släpvagn att köra den till fraktdepån själv, så ska man ta ledigt från jobbet en dag för att vänta in att fraktföretaget kommer och hämtar upp den med sin lastbil också, och de kan komma när som helst på dagen beroende på hur mycket de har att göra, så det gäller att sitta på helspänn hemma och inte vara ute i något ärende under den dagen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Skulle inte få för mig att beställa något stort och skrymmande från utlandet bara för att komma ifrån att betala upp till 400kr, tror inte att det kommer att löna sig i längden precis.

Men om man nu känner sig tvungen av något skäl (ideologiskt eller dylikt), så skulle jag inte beställa en tv från amazon.co.uk om man nu inte tycker att det är roligt med extra adaptrar...