vad tycker ni om Taurus datorerna är det Inets egna datorer?

Permalänk

vad tycker ni om Taurus datorerna är det Inets egna datorer?

okej tjaa jag köpte en Taurus med i5 .. jaa jag vet dem flesta har i7 idag..:( men vad tycker ni om taurus datorerna? själv tycker jag att dem är bra fast man kunde ju få en i7 istället för i5 betalade ju 12k för den när den kostade 11 500k på Inet men vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Dom flesta har inte i7.

I spel så är inte alltid en i7 över en i5 ett sånt givet val.
Hellre bättre GPU.

Personligen skulle jag aldrig köpa nått sånt där, 12k för en 1060+i5'a är lite väl och ta i, men o andra sidan får du garantier och färdigbyggd dator.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Dom flesta har inte i7.

I spel så är inte alltid en i7 över en i5 ett sånt givet val.
Hellre bättre GPU.

Personligen skulle jag aldrig köpa nått sånt där, 12k för en 1060+i5'a är lite väl och ta i, men o andra sidan får du garantier och färdigbyggd dator.

men asså det va typ den enda med i5 så jag fick ta den men då hade dem höjt priset till 12k när den förut kostade 11 500k men dem hade höjt den en 500 vet ej varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

men asså det va typ den enda med i5 så jag fick ta den men då hade dem höjt priset till 12k när den förut kostade 11 500k men dem hade höjt den en 500 vet ej varför?

Nuförtiden betalas en elektronikskatt på färdigbyggda datorer. Datorer i delar däremot har ingen sådan skatt. Värt att tänka på!

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Nuförtiden betalas en elektronikskatt på färdigbyggda datorer. Datorer i delar däremot har ingen sådan skatt. Värt att tänka på!

och vad menas med det? att det är dyrare? jag ska väl vara rädd om min dator? det är väl trots allt min ägodel,en dator liksom? eller asså vad är en dator värd?

Permalänk
Inaktiv

Det är jobbigt att fixa datorer som krånglar när man bytt dem själv. Om moderkortet har något fel får du ta ut allt och sen skicka tillbaka det.

Ovärt att bygga egen dator om man inte är kunnig. Det funkar bra för de flesta, men om något är trasigt blir det ett helvete.

Edit: Det jag försöker säga är att det nog var bättre med en Taurus. Annars kan man ju få hjälp att plocka ihop en kundvagn och sen välja till min montering hos Inet. Och de flesta har inte i7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Det är jobbigt att fixa datorer som krånglar när man bytt dem själv. Om moderkortet har något fel får du ta ut allt och sen skicka tillbaka det.

Ovärt att bygga egen dator om man inte är kunnig. Det funkar bra för de flesta, men om något är trasigt blir det ett helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

aha så det är bättre att köpa en färdigbyggd dator som jag gjorde?
men vad ska man göra om skiten krånglar då ska man laga det själv eller ska man lämna in den? asså jag tänker lite om man jämför det med en bil.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Edit: Det jag försöker säga är att det nog var bättre med en Taurus. Annars kan man ju få hjälp att plocka ihop en kundvagn och sen välja till min montering hos Inet. Och de flesta har inte i7.

Skickades från m.sweclockers.com

så taurus datorerna är bra från din åsikt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daneboi99:

aha så det är bättre att köpa en färdigbyggd dator som jag gjorde?
men vad ska man göra om skiten krånglar då ska man laga det själv eller ska man lämna in den? asså jag tänker lite om man jämför det med en bil.

Om något krånglar kan du se om det är problem med något program. Misstänker du att det är problem med hårdvaran skickar du in den. Du ska absolut inte försöka att fixa det själv, då ruler garantin.

Jag tycker väl att Taurus kan vara lite för dyra ibland, men klart att de funkar att spela på. Funderar du på att lämna tillbaka den för att skaffa en annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Om något krånglar kan du se om det är problem med något program. Misstänker du att det är problem med hårdvaran skickar du in den. Du ska absolut inte försöka att fixa det själv, då ruler garantin.

Jag tycker väl att Taurus kan vara lite för dyra ibland, men klart att de funkar att spela på. Funderar du på att lämna tillbaka den för att skaffa en annan?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej absolut inte! tänkte bara sen om det blir problem vad gör man då men nu är det inget problem med datorn

Permalänk
Medlem

Tycker sidor som inet och komplett där färdigbyggda datorer finns håller en god kvalitet. Men skulle själv aldrig köpa en då jag får mindre för pengarna än om jag bygger själv. Men idag så håller alla typ liknande kvalitet om det är en sida som bygger datorer med delar från deras lager som dom jag nämnde. Inte datorer som HP osv för där kostar det ännu mer för mindre prestanda enligt mig.

Så det ni kan köra på som köper färdiga är vilken låda som är snyggast och kolla kylningen. Sen håller alla samma byggkvalitet.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nuförtiden betalas en elektronikskatt på färdigbyggda datorer. Datorer i delar däremot har ingen sådan skatt. Värt att tänka på!

skatten heter KEMIKALIESKATT och ska betalas av den som säljer varor, i detta fall Inet. Skatten har dock ett maxtak på 320kr för en vara.

Komponenter, dvs cpu, minnen, moderkort osv är befriade från denna skatt i dag - men datorer i färdigt skick ska betala skatten.

Det är en jävla skitskatt. Kostnaderna för företag att registrera och betala in skatten övergår långt nyttan av den. Jävla papperexersis.
Källa: firman betlar skiten, telefoner, datorer, skärmar osv.

Jag tycker att en färdigbyggt kostar mer än det smakar. Ja, nått kan vara trasigt men då måste du ju skicka in HELA datorn.
Risken att en komponent är trasig i ett bygge är väldigt låg, och kör man inets montera-tjänst så slipper man det också.

Men det är nog ganska prispressade paket, men fördelen med att göra saker själv att man slipper att dom lägger massa på CPU när det är GPU som är viktigt.

Permalänk
Skrivet av auToeXeC:

Tycker sidor som inet och komplett där färdigbyggda datorer finns håller en god kvalitet. Men skulle själv aldrig köpa en då jag får mindre för pengarna än om jag bygger själv. Men idag så håller alla typ liknande kvalitet om det är en sida som bygger datorer med delar från deras lager som dom jag nämnde. Inte datorer som HP osv för där kostar det ännu mer för mindre prestanda enligt mig.

Så det ni kan köra på som köper färdiga är vilken låda som är snyggast och kolla kylningen. Sen håller alla samma byggkvalitet.

asså haha nu har ju jag redan köpt min dator min tarus då haha hade bara 12k på kontot så brände dem på taurus datorn för tänkte att den va bäst men lite tråkigt att det är en i5 och inte i7 men aja är nöjd att jag har en dator iallafall

Permalänk
Skrivet av boibo:

skatten heter KEMIKALIESKATT och ska betalas av den som säljer varor, i detta fall Inet. Skatten har dock ett maxtak på 320kr för en vara.

Komponenter, dvs cpu, minnen, moderkort osv är befriade från denna skatt i dag - men datorer i färdigt skick ska betala skatten.

Det är en jävla skitskatt. Kostnaderna för företag att registrera och betala in skatten övergår långt nyttan av den. Jävla papperexersis.
Källa: firman betlar skiten, telefoner, datorer, skärmar osv.

Jag tycker att en färdigbyggt kostar mer än det smakar. Ja, nått kan vara trasigt men då måste du ju skicka in HELA datorn.
Risken att en komponent är trasig i ett bygge är väldigt låg, och kör man inets montera-tjänst så slipper man det också.

Men det är nog ganska prispressade paket, men fördelen med att göra saker själv att man slipper att dom lägger massa på CPU när det är GPU som är viktigt.

okej asså nu är det ju inget fel på min dator den är precis ny inköpt

Permalänk
Medlem

Du betalar ju för en tjänst, att datorn monteras av Inet. Dessutom kanske du får olika garantier m.m. Varför skulle den inte vara dyrare än motsvarande som du själv sätter ihop?

Om du vill kunna välja processor själv m.m. i en färdig dator får du vända dig till en återförsäljare som erbjuder det.

Du kan välja ut komponenter och sedan betala för montering av Inet, det är väl det bästa alternativet - om man inte bygger själv men gärna vill handla där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Du betalar ju för en tjänst, att datorn monteras av Inet. Dessutom kanske du får olika garantier m.m. Varför skulle den inte vara dyrare än motsvarande som du själv sätter ihop?

Om du vill kunna välja processor själv m.m. i en färdig dator får du vända dig till en återförsäljare som erbjuder det.

Du kan välja ut komponenter och sedan betala för montering av Inet, det är väl det bästa alternativet - om man inte bygger själv men gärna vill handla där.

min i5 är bra är rätt nöjd ändå orkar inte välja delar då jag inte är så bra på delarna i datorn

Permalänk
Medlem

@daneboi99:

Precis - en perfekt produkt

Jag har också en i5, på Haswell-tiden var det i5 som rekommenderades för spel, för mig passade det budgeten bra även om jag använder datorn till mer än spel. Kan inte klaga på prestandan, än i alla fall. Fast om man spelar spel som PUBG så är det i klenaste laget med fyra trådar.

Jag har en Taurus-bag, en stor "hockey-bag" typ, som jag köpte på Inet. Använder den när jag åker på LAN

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

@daneboi99:

Precis - en perfekt produkt

Jag har också en i5, på Haswell-tiden var det i5 som rekommenderades för spel, för mig passade det budgeten bra även om jag inte spelar så mycket. Kan inte klaga på prestandan, än i alla fall. Fast om man spelar spel som PUBG så är det i klenaste laget med fyra trådar.

Jag har en Taurus-bag, en stor "hockey-bag" typ, som jag köpte på Inet. Använder den när jag åker på LAN

aa får nöja mig med denna datorn

Permalänk
Skrivet av daneboi99:

aa får nöja mig med denna datorn

kör typ ba cs o sims

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

aha så det är bättre att köpa en färdigbyggd dator som jag gjorde?
men vad ska man göra om skiten krånglar då ska man laga det själv eller ska man lämna in den? asså jag tänker lite om man jämför det med en bil.

Taurusdatorerna är det tre års garanti på, kan man inte skruva själv är det rätt mycket vunnet på att bara lämna in den och få den felsökt.
Har något gått sönder hårdvarumässigt byter de ut delarna, förutsatt att det inte är du själv som haft sönder, är det något du installerat och klantat till mjukvara är det dock inte garanti, av förståliga skäl.

Visst kan du få bättre paket om man kör ett specialbygge, men generellt sett är de vettiga paket gjorda för att passa de flesta, du får den direkt i butik utan väntetid, och den är klar att köra.
Tillskillnad från t.ex Lenovo/Acer etc så är det garanterat standardkomponenter, dvs allt är utbytbart, och grejerna är uppgraderingsbara.

Taurus, Webhallen Config eller Kompletts motsvarighet är alla vettiga val, med vettiga garantier. något helt annat än "märkesdatorer" oftast.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Taurusdatorerna är det tre års garanti på, kan man inte skruva själv är det rätt mycket vunnet på att bara lämna in den och få den felsökt.
Har något gått sönder hårdvarumässigt byter de ut delarna, förutsatt att det inte är du själv som haft sönder, är det något du installerat och klantat till mjukvara är det dock inte garanti, av förståliga skäl.

Visst kan du få bättre paket om man kör ett specialbygge, men generellt sett är de vettiga paket gjorda för att passa de flesta, du får den direkt i butik utan väntetid, och den är klar att köra.
Tillskillnad från t.ex Lenovo/Acer etc så är det garanterat standardkomponenter, dvs allt är utbytbart, och grejerna är uppgraderingsbara.

Taurus, Webhallen Config eller Kompletts motsvarighet är alla vettiga val, med vettiga garantier. något helt annat än "märkesdatorer" oftast.

aha så tarus är bättre än dem dära märkesdatorerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daneboi99:

aha så tarus är bättre än dem dära märkesdatorerna?

Taurus är utan tvekan bättre än de dära märkesdatorerna, absolut. rent kvalitetsmässigt.
Samt 3 år mot ofta 1 års garanti på märkesdatorerna..

Sen går det inte att förneka att man många gånger faktiskt kan få mer "bang for the buck" med en "märkesdator" där både Lenovo och Acer har presterat kompletta datorer med "motsvarande" prestanda som legat drygt 1000:- billigare

Men... många gånger ser man även saker som 280W nätaggregat ihop med ett 1060 grafikkort (där Taurus och liknande har minst 400W) och specialbyggda moderkort och kylare som gör att ingen av dem går att byta ut. Att de är billiga har alltså en anledning. och man får snarare räkna med att byta dator, inte uppgradera om 2 år.

Taurusdatorn du valt är ett bra val, spela du på, och blir det problem, kontakta Inet.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com