Ryzen 1000-serien (Zen) – Overclocks!

Permalänk
Medlem

19 599 i firestrike med 4075 på alla kärnor och 3466 minne med ensamt GTX 1080, så nära 20k men det känns som det är det mesta jag kan få ur den med nuvarande kylning (luft på allt). Ligger tydligen på plats 11 på orb (just nu) med en R7 & ett GTX 1080, inte så illa då
http://www.3dmark.com/fs/13470887

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hej, läst igenom denna tråd och sett många bra resultat. Jag står i valet vilket X370 moderkort jag ska ta, har ni kommit fram till vilket som är att rekommendera? Ska ligga under 2000kr.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trozen:

Hej, läst igenom denna tråd och sett många bra resultat. Jag står i valet vilket X370 moderkort jag ska ta, har ni kommit fram till vilket som är att rekommendera? Ska ligga under 2000kr.

Tack!

Gigabyte gaming 5 ligger väl bra till, inte k modellen. Har gått under 2k ett par gånger och har väldigt bra vrm och utrustning i övrigt för priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

http://i.imgur.com/pZSvIFV.jpg

Sen är det löjligt det här med spänning och att det skulle förkorta livslängden på processorn. Snarare en försiktighetsåtgärd från tillverkarna även om teorin är rätt. Jag har aldrig sett ett levande exempel på det så länge vi inte snackar spänningar närmare 2v och flytande kväve. Ja, över ett par decennier så kanske man kan se förändringar.

Alla mina processorer har vart maxklockade och åkt på tortyr och jag har aldrig dödat eller degraderat en processor med för hög frekvens eller spänning. Dock vill man ju hålla spänningen nere då en processor går svalare och blir enklare att kyla/tystare

Vet inte om någon redan svarat dig angående "degradering", jag lyckades skada min gamla AMD Athlon XP-M 2400+ 35W efter ca 7 år på 1.95V @ 2500mHz gick den inte ens att starta med originalvärdena =D. Dock så funka den fin fint på 2500mHz huruvida den blev långsammare kan jag inte uttala mig om, men applikationerna blev ju mer och mer krävande så den upplevdes långsammare.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Gigabyte gaming 5 ligger väl bra till, inte k modellen. Har gått under 2k ett par gånger och har väldigt bra vrm och utrustning i övrigt för priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret! Kikade lite och den var i dyraste laget. Om man vill komma undan något billigare, har du något annat tips då?

/Alexander

Permalänk
Medlem

@trozen: inet tar 1999 för det?
Annars har du Asrock Gaming X, samma som Gaming K4 men är dess ersättare, gaming K4 har problem med minneshastigheter, det har inte gaming x, tydligen något med hårdvaran på K4 eller layouten
Eller ASUS Prime, inte den starkaste av VRMer även om den har ett par faser

Långt under 2000 börjar man få göra en hel del avkall på kvalité, och då kan man likagärna kika på ett av dom bättre B350 korten och tjäna en hacka till. Av dom bord jag listat skulle jag alla dagar i veckan ta gigabyte brädan, solid mjukvara & hårdvara med mycket god stabilitet. Annars är väl ASUS prime ett budget alternativ men förvänta dig inga lysande OC möjligheter såvida inte ASUS lyckats styra upp LLC problemen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Vet inte om någon redan svarat dig angående "degradering", jag lyckades skada min gamla AMD Athlon XP-M 2400+ 35W efter ca 7 år på 1.95V @ 2500mHz gick den inte ens att starta med originalvärdena =D. Dock så funka den fin fint på 2500mHz huruvida den blev långsammare kan jag inte uttala mig om, men applikationerna blev ju mer och mer krävande så den upplevdes långsammare.

1.95v är väl i det närmaste laget runt 2v som jag skrev? Överdriven spänning absolut, men varje CPU/tillverkningsprocess har sina gränser.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

http://i.imgur.com/pZSvIFV.jpg

Sen är det löjligt det här med spänning och att det skulle förkorta livslängden på processorn. Snarare en försiktighetsåtgärd från tillverkarna även om teorin är rätt. Jag har aldrig sett ett levande exempel på det så länge vi inte snackar spänningar närmare 2v och flytande kväve. Ja, över ett par decennier så kanske man kan se förändringar.

Alla mina processorer har vart maxklockade och åkt på tortyr och jag har aldrig dödat eller degraderat en processor med för hög frekvens eller spänning. Dock vill man ju hålla spänningen nere då en processor går svalare och blir enklare att kyla/tystare

Är det så att du uppgraderar varje år så är det bara att köra på.... men processorer (o även komponenter på moderkort mm) degraderar över tid. Har förlängt livet på ett antal datorer genom att underklocka dem 5-10%. Tyvärr så har inte alla moderkort den funktionen så har processorn låst multipel så är det ny processor eller skroten som gäller. Dumt när moderkortet stöder överklockning i 1 MHz steg mellan 100MHz och 200MHz och man skulle vilja ha 95 MHz.

Vi de riktigt höga spänningarna så blir det till slut genomslag i oxidskiktet i transistorerna och då är det godnatt. Vid högre temp blir det ännu lättare få genomslag. En orsak till degradering är när det över tid fastnar laddningar på olika ställen vilket ändrar tröskelnivåerna på logiken. Det är då det hjälper med att sänka frekvensen. Intressant nog verkar det finnas exempel på när det går åt andra hållet, efter ett tags körning går det att klocka ännu lite högre, men det verkar vara temporärt, kanske några månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

19 599 i firestrike med 4075 på alla kärnor och 3466 minne med ensamt GTX 1080, så nära 20k men det känns som det är det mesta jag kan få ur den med nuvarande kylning (luft på allt). Ligger tydligen på plats 11 på orb (just nu) med en R7 & ett GTX 1080, inte så illa då
http://www.3dmark.com/fs/13470887

@tellus82
Ser fint ut

Här är ett test på mitt system, dock allt @ stock förutom minnena på 3200MHz.
Med gtx 1070 https://www.3dmark.com/fs/13459473
Med gtx 1060 https://www.3dmark.com/fs/13477987

Compare: Mellan R5 1600X/ i7 6700K/ i7 7700K/ i3 6300 med gtx 1070 gpu: https://www.3dmark.com/compare/fs/13459473/fs/11427690/fs/113...

Permalänk
Medlem

Hej!

Har sedan Agesa 1.0.0.6 kört mina ram i 2933 och min 1700@3.8ghz, med offset.
Det har funkat väldigt bra och systemet har gått väldigt svalt och stabilt.

Men efter att jag uppdaterade bios till "1501", alltså den senaste för Asus Crosshair 6, så vill inte cpu gå över 3ghz? Har testat alla knep som jag känner till, men inget tycks fixa detta.

Så jag undrar, är det fler som lider av samma problem efter senaste update?

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Skrivet av tonuz:

Hej!

Har sedan Agesa 1.0.0.6 kört mina ram i 2933 och min 1700@3.8ghz, med offset.
Det har funkat väldigt bra och systemet har gått väldigt svalt och stabilt.

Men efter att jag uppdaterade bios till "1501", alltså den senaste för Asus Crosshair 6, så vill inte cpu gå över 3ghz? Har testat alla knep som jag känner till, men inget tycks fixa detta.

Så jag undrar, är det fler som lider av samma problem efter senaste update?

Mvh

Kan det vara 1.55ghz buggen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

Hej! jag tänkte testa OC min R5 1600 stock cooler och mina minne Corsair LPX 3000mhz 8gbx2 det är på ett Asus b350 plus vad ska jag tänkta på ? Och är det värt det ? hur mycket vinnare jag på att OC?

Permalänk
Medlem

Ett litet tips till dom som kör stock frekvenser med 1600x, 1700x eller 1800x, testa att undervolta processorn. Då XFR är direkt knutet till temperatur & strömförbrukning så kan man få mer XFR användning med lägre vcore. Just för stunden stabilitets testar jag -0,075 "offset voltage" vilket sänkte vcore vid full load 16 trådar från strax över 1,25 till strax under 1,20. Detta sänkte tempen avsevärt och nu håller XFR i bättre vid en tråds belastning. Vad jag kan se så släpper XFR vid tdie värde på ~65 grader C och aktiveras igen när tdie går under ~57 grader, med andra ord funkar XFR också bättre med vatten än det gör med luft då tdie inte stiger lika hastigt på vatten som det gör på luftkylare. Speciellt dåligt funkar det med XFR om man kör luftkylare med en väldigt tyst fläktkurva.

Vet inte riktigt hur lågt man kan gå med vcore men det finns definitivt marginal nedåt.
Edit: -0,075V var stabilt, kör test på -0,1V nu men även det verkar rätt stadigt
Edit 2: -0,1 var icke stadigt. -0,0875v ser ut att vara nedre gräns för stabilitet, med denna spänning hamnar jag under 60 grader på OCCT och Prime95 16 trådar oavsett deltest/beräkning

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ett till litet tips till, om ert moderkort fläskar på med för mycket spänning på en annars stock clock ryzen så kan det få lite otrevliga följder, inte så att något går sönder men du kommer med all förmodan springa in i ström throttling vilket effektivt kommer introducera mikrofrysningar.

På mitt mobo kan jag se effektförbrukning på cpu package (core & uncore ihop) och det följer belastning på ett till synes ganska korrekt sätt även om siffrorna kanske inte stämmer till varje enskild watt. Hur som helst, om man lyckas få sin annars stock Ryzen R7 att konsumera >120w enligt aida (vilket jag gjorde med stock vcore, ökad soc och dram och ändrad drive strength) så hittar man denna strömbegränsning som kommer orsaka en liten frysning (inte krasch) och dessutom drar ner volt samt frekvens oavsett vilken temperatur man ligger på, lyckades få till en vid 45 grader tdie. Saker som spär på detta är praktiskt taget alla spänningar in i cpu, vissa moderkort kan fläska på rätt duktigt med spänningar och ofta i onödan för att ge headroom till stabilitet.
Har man själv höjt SoC & dram spänning som exempel och kör atuo på resten och stock i övrigt kan det vara en god idé att se upp så man inte springer in i denna throttling.

Observera att deta inträffar egentligen bara under de mest extrema förhållandena/beräkningarna och det sker inte med en överklockad CPU, all form av OC kommer avaktivera denna effektbegränsning och nej det kommer inte inträffa under spelande. Vid egen OC har jag lyckats få min 1800x att enligt aida konsumera rätt nära 200W utan strömthrottling

Aidas egna stabilitetstest är på tok för snällt för att trigga detta men OCCT eller Prime95 har inga större problem att hitta det, på ett vanligt OCCT test så kommer ett hårt delmoment ungefär 5 minuter in i testet, i stort sett alla torture tests använder power cycling vilket betyder att man varvar lätta beräkningar med dom mest extrema så att temperaturer & vrm inte ska skena iväg totalt men ändå ge en bra bild av stabilitet.

Anledningen till att jag tipsar om detta är att det kan vara svårt att se när det händer om man inte specifikt letar efter det, slår man på ett stabilitetstest & går där ifrån så är det fullt möjligt att processorn ström throttlar på vissa delar och kommer då ge sken av att vara stabil pga lägre frekvens under dessa deltest med lägre volt, hade processorn inte throttlat är det inte säkert att det uppvisat samma stabilitet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Ni som lyckas få era Ryzen 7 att nå >3,8Ghz

Vad kör ni för LLC?

Min 1700 når 3,8Ghz stabilt med
Vcore 1.31250
LLC Level 1

Kör jag 3,9Ghz så räcker inte ens 1.39V

Permalänk
Medlem
Skrivet av harry2k4:

Hej! jag tänkte testa OC min R5 1600 stock cooler och mina minne Corsair LPX 3000mhz 8gbx2 det är på ett Asus b350 plus vad ska jag tänkta på ? Och är det värt det ? hur mycket vinnare jag på att OC?

Med ett bra chip vinner du rätt mycket, sen beror det faktiska resultatet såklart på användningsområde. Jag kör min i 3.9 på offset 0.14375 och mina minnen i 3200 @ 1.375V. Men mest för att jag tycker att det är en rolig del av en hobby, knappast för någon skillnad i det jag använder min CPU till i dagsläget.

Att tänka på är vad det är just du vill ha ut vad du vill kompromissa på. Jag själv hade 4.0 som mål @ < 1.40 så jag satte 4.0 @ 1.40 och började testa. Bootade fint men crash vid load så gick ner till 3.9 och hittade stabilitet på 1.375 i ryzen master. Men visade sig att jag hade pstate buggen så jag fick använda offset. Detta är ett medium resultat, varken bra eller dåligt chip. Men jag kör med en Noctua DH15 och x370 så jag skulle nog inte ha samma målsättning på stock kylning.

Vad gäller minnen så fick jag de att funka fint på 3200 i stock speed på CPU. Men med OC krävdes en liten Bump till 1.375 för att det ska rulla.

Att tänka på är att se till att du har senaste bios, chipset drivers etc och program för att hålla koll på dina mätvärden, t.ex hwinfo. Sen bara köra på och återkomma med specifika frågor om du kör fast!

Permalänk
Medlem

Nu känner jag mig jävligt dum, tyckte min cpu krävde hyffsat hög volt men det orsakades av en enda uefi inställning, "core performance boost". Med denna avaktiverad är burken stabil vid 3975MHz och 1.37V mot tidigare norr om 1.4. Uppenbarligen sköttes inte denna inställning som den skulle på auto när man oc'ar och till saken hör att även manuell OC på detta bord lägger in ändringarna i p states så oavsett om man p state klockar eller rent manuellt så måste core performance boost stängas av, annars introduceras rätt rejäl instabilitet...
Tror detta får bli 24/7 klock på luft och då på p state klock, kan man samtidigt få en relativt tyst fläktkurva även vid 16 trådars last. Nu funkar dessutom p states som vanligt med 2.2-3.6GHz spannet vilket ger skön idle volt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ni som lyckas få era Ryzen 7 att nå >3,8Ghz

Vad kör ni för LLC?

Min 1700 når 3,8Ghz stabilt med
Vcore 1.31250
LLC Level 1

Kör jag 3,9Ghz så räcker inte ens 1.39V

Jag kör min 1800x i 3.975GHz med 1,39V nu, den krävde detta för att vara 100% prime stabil (24h), redan vid 1.36V är den dock cinebench stabil. Vid 4GHz kräver den över 1.425V vilket ger för mycket värme vid full last 16 trådar för att jag ska tycka att det är bekvämt vid 24/7 clock. Nu lägger den sig på 73 grader max vilket känns helt ok i prime95.

Vad det gäller LLC så är poängen att ställa in den så att man inte får vdroop eller för mycket volt under last, när man belastar en processor som en r7 med 16 trådar tungt jobb så kommer vcore sjunka en smula mot vad den är inställd på, kör man däremot med LLC så motverkas detta och vcore förblir oförändrad vid full load. Detta kräver som sagt att man "rattat in" LLC på rimligt värde.

På asrock moderkort är 1 högst LLC och rekommenderas icke på de stora korten medans 5 är snällast och är satt som default, själv kör jag 3 eller 2 beroende på vcore och frekvens. 1 skjuter över målet ganska rejält, 2 är bra för höga clocks med hög volt och 3 är mer för 24/7 clocks. det viktigaste är att vcore förblir stabil (upp och ned) oavsett vad som händer.

Vad det gäller stabilitet på R7 så är det inte fel att köra SoC volt på runt 1.1v med 3200MHz minne och detta är än mer viktigt med OC, för låg SoC och du lär krana på med orimligt hög vcore. Det samma gäller åt andra hållet, gå inte gärna över 1.15V SoC även om det sägs att 1.2V är ofarligt, i min erfarenhet ger för hög SoC inte alltid mer stabilitet utan snarare tvärs om.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

CPU Vcore spikar

Så här ligger det till. Min 1600 är överklockad med +.14375 offset vilket lägger mig runt 1.385 +- 0.05 i windows på die. Den sjunker ganska rejält vid load under stresstest, ända ner till 1.356 som lägst. enligt HWinfo så varierar VDDCR CPU ganska rejält med Pstate clock och jag har märkt att när jag kör vissa program så får jag spikes, rekordet ser ni nedan på 1.472. Jag har upptäckt att det sker när jag antingen streamar eller kör Adobe Illustrator. Dock inte under spel som t.ex. PUGB eller vid stresstest. Det sker också väldigt sällan, jag behöver ha igång HWinfo under en väldigt lång period för att jag ska kunna upptäcka detta.

Edit: som syns på bilden så spikar även frekvensen från 3.893.5 som den ligger på annars som max till över 4.0

Mina frågor är:

1. Av ren nyfikenhet, varför skiljer det sig så mycket åt mellan mätningar på CPU/MB i HWinfo, vad är vad?
2. Varför sker dessa spikes och går det att göra något åt detta? Behöver jag oroa mig etc?

Min setup ser ni nedan i min signatur

Bild under spel PUBG

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Så här ligger det till. Min 1600 är överklockad med +.14375 offset vilket lägger mig runt 1.385 +- 0.05 i windows på die. Den sjunker ganska rejält vid load under stresstest, ända ner till 1.356 som lägst. enligt HWinfo så varierar VDDCR CPU ganska rejält med Pstate clock och jag har märkt att när jag kör vissa program så får jag spikes, rekordet ser ni nedan på 1.472. Jag har upptäckt att det sker när jag antingen streamar eller kör Adobe Illustrator. Dock inte under spel som t.ex. PUGB eller vid stresstest. Det sker också väldigt sällan, jag behöver ha igång HWinfo under en väldigt lång period för att jag ska kunna upptäcka detta.

Edit: som syns på bilden så spikar även frekvensen från 3.893.5 som den ligger på annars som max till över 4.0

Mina frågor är:

1. Av ren nyfikenhet, varför skiljer det sig så mycket åt mellan mätningar på CPU/MB i HWinfo, vad är vad?
2. Varför sker dessa spikes och går det att göra något åt detta? Behöver jag oroa mig etc?

Min setup ser ni nedan i min signatur

https://i.imgur.com/uVsPcyz.jpg

Bild under spel PUBG
https://i.imgur.com/JjllHNS.jpg

Stäng av core performance boost under advanced/cbs/zen common/ och kika också hur LLC är inställt, du kan också prova att köra något enkeltrådat test typ superpi eller bara en worker i prime95, det låter nämligen som att du får hög spänning vid just denna typ av last.
Vad det gäller skillnad på vad hwinfo visar så bör vcore vara korrekt rapporterat av mobo sektionen annars kan du se de I cpu-z eller occt. För mig visar ryzen sektionen också lägre vcore än allt annat men det skiljer inte mer än ett snäpp I ändring, alltså 1,396 istället för 1,3975

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Stäng av core performance boost under advanced/cbs/zen common/

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, slagit av (låg under advanced/cbs i mitt bios). Än så länge ser det lovande ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Stäng av core performance boost under advanced/cbs/zen common/ och kika också hur LLC är inställt, du kan också prova att köra något enkeltrådat test typ superpi eller bara en worker i prime95, det låter nämligen som att du får hög spänning vid just denna typ av last.
Vad det gäller skillnad på vad hwinfo visar så bör vcore vara korrekt rapporterat av mobo sektionen annars kan du se de I cpu-z eller occt. För mig visar ryzen sektionen också lägre vcore än allt annat men det skiljer inte mer än ett snäpp I ändring, alltså 1,396 istället för 1,3975

Skickades från m.sweclockers.com

Jag prövade att laborera med LCC innan jag prövade att stänga av core performance och upplevde större svängningar. Än så länge har det sett fint ut vid vanlig användning. Ska pröva att stresstesta med dessa settings både singel/multi i helgen och undersöka hur det beter sig.

Permalänk
Medlem

@tellus82 Hade tid att dra några vändor i realbench i benchmark delen, testat singletrådat för sig och multitrådat för sig. Båda ger med långa mellanrum en snabb spik på under 1 sekund i VDDR CPU från ca 1.406 som är genomsnitts max under load i stresstest till ca 1.428. Det verkar alltså inte bara vara under singeltrådad last det sker ? Spiken är dock lägre nu när jag stängt av core perfomance och fick ingen förändring vad gäller frekvens eller bus.

Om jag ska försöka stabilisera detta med hjälp av LCC hur ska jag tänka då, som jag har lärt mig så ska LCC motverka ett Vdroop under last som i sig medför en instabilitet. I praktiken om jag upplever ett drop i min VDDCR under last och vill motverka detta. Skulle detta innebära att mitt bräde ibland drar på LCC eftersom den är satt till auto och att jag då får denna spik ?

Innan jag ställde av core performance satte jag LCC på 1 och fick då spik upp mot 1.46-7.

Permalänk
Medlem

@svaj: LLC på prime verkar va lite sådär användbart vad jag hört andra säga, lägsta inställningen är enligt utsago den enda användbara men även den kan övervolta en smula. Sedan är avläsning på spänning inte speciellt exakt, man kan ha en variation på precis det du säger här på själva avläsningen, det mer exakta värdet kan ligga någonstans mellan dessa två och med variation kan det avrunda uppåt lite då och då. Vet att mitt bord kan rapportera 1.408 eller 1.424, ingenting där emellan.
Så länge du inte har stabilitetsproblem eller temperatur problem så skulle inte jag vara allt för orolig för denna "spik" på spänning.

Angående spänning på ryzen skriver dom från hwinfo detta.

Citat:

PU Core Voltage (SVI2 TFN) value is the voltage measured by Voltage Regulator, which is supplied to the CPU (as VRM output). This voltage is then reported to CPU and evaluated using telemetry functions.
Vcore or VDDCR CPU is measurement of the same voltage rail, but by the mainboard logic (ITE chip).
I believe the SVI2 TFN values should be more accurate.
The difference between those values can be due to different measurement methods used and their impact on the readout.
VID value of 1.550V (often stuck) is a bug in the CPU firmware that should be fixed with an upcoming AGESA/BIOS update.

Provar och få 4GHz stabilt nu och då ligger min svi2 core voltage rätt stadig på 1.394v under stresstest medans Vcore rapporterat av mobo hävdar 1.408v, samma här dock, det rapporteras aldrig spänningar mellan dessa två punkter så även om spänningen faktiskt ligger emellan dessa så visas det aldrig utan kan endast skönjas med variation i hopp mellan 1.408v och 1.394v

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Lite det jag misstänkte. Då lägger jag ner att oroa mig för detta ickeproblem för nu, men ska hålla lite koll hur den beter sig med core perfomance avslagen under längre sessioner. Men bra att veta att det inte bara är mina mätvärden som rör på sig en del.

Permalänk
Inaktiv

Så här ser det ut för mig och funkar riktigt trevligt

Idag har jag monterat flytande metall mellan cpu och kylare samt ökat fläktvarvet när jag stressar och fått ner tempen lite.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/yeaoqscfuiqoscv.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Så här ser det ut för mig och funkar riktigt trevligt

Idag har jag monterat flytande metall mellan cpu och kylare samt ökat fläktvarvet när jag stressar och fått ner tempen lite.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/9/yeaoqscfuiqoscv.jpg

Hoppsan, det där var inte illa! Man får gratulera till rätt chips och väl utfört arbete :).

PS: When you dies, can I has your stuff?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aldric T:

Hoppsan, det där var inte illa! Man får gratulera till rätt chips och väl utfört arbete :).

PS: When you dies, can I has your stuff?

Haha den va bra

Permalänk

Vill att cpun ska vandra och inte ligga konstant på 3.9ghz, vad är det jag behöver ställa in då? Kör cool and quiet enabled just nu.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Vill att cpun ska vandra och inte ligga konstant på 3.9ghz, vad är det jag behöver ställa in då? Kör cool and quiet enabled just nu.

Stäng av CnQ eller sätt Windows power plan på High Performance.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Sorry, nu ser jag att jag svarade helt åt fanders. My bad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.