Bästa TV 55" + högtalare för under 15k?

Permalänk

Bästa TV 55" + högtalare för under 15k?

Hej.

Letar just nu efter en tv och högtalare. TVn kommer användas mest för film och serier och eventuellt lite TV-spelande.
55" är mest aktuellt men skulle det dyka upp en större och bra så är det absolut inte uteslutet. Den ska inte vara mindre iallafall.
Kanske fel forumdel för högtalarfrågan men den ska iallafall användas till TVn men också kunna spela ganska hög musik om man har lite folk över.

Hittade det här erbjudandet på hifiklubben
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/sams...
och då får man även köpa https://www.hifiklubben.se/hogtalare/hogtalare-till-tv/samsun... för 1800.

Totalt blir det då 13700. Finns det något bättre alternativ eller är det där det bästa jag kan få för det priset?
Tacksam för hjälp!

Permalänk

Hur mycket plats har du? Har du plats för golv-högtalare?

Duger hd tv för dig? https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/46-50tum/skantic... Den här tvn är riktigt bra.

Tycker det är värt att snåla lite på tvn, eftersom det kommer riktigt bra oled skärmar snart...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Hur mycket plats har du? Har du plats för golv-högtalare?

Duger hd tv för dig? https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/46-50tum/skantic... Den här tvn är riktigt bra.

Tycker det är värt att snåla lite på tvn, eftersom det kommer riktigt bra oled skärmar snart...

Tack för svar!
Misstänker att det är svårt att säga men när tror du det kommer komma ut vettiga OLEDS för under 15k? Är det något som kommer redan i början av nästa år eller behöver man vänta ett tag? För äger i dagsläget ingen TV så då känns det vettigt att skaffa TVn jag länkade ändå.

Permalänk

Har du inte tittat på Prisjakt?
Välj OLED till vänster.

Mellandagsrean är inte mer än fyra månader bort, du kan väl vänta tills dess om du vill spara pengar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Har du inte tittat på Prisjakt?
Välj OLED till vänster.

Mellandagsrean är inte mer än fyra månader bort, du kan väl vänta tills dess om du vill spara pengar.

Hur bra är den här jämfört med den jag länkade? Är skillnaden så stor att man kommer ångra sig annars tror du?
Är så väldigt billig jämfört med andra OLEDs

Permalänk
Skrivet av Hejhallå:

Hur bra är den här jämfört med den jag länkade? Är skillnaden så stor att man kommer ångra sig annars tror du?
Är så väldigt billig jämfört med andra OLEDs

Ja du kommer ångra dig, köp tvn jag länka, ha den i ett år, fungerar perfekt med en soundbar om du inte har så stort. Jag har den soundbaren och den är bra, inte riktigt lika bra som mina golvhögtalare, men fullt tillräckligt för dom flesta.

Jag har haft tvn ovan i cirka ett år, finns ingenting alls allt klaga på, förutom att det inte är 4k. Jag tänker själv köpa en oled nästa mellandagsrea (inte den som kommer nu) , tror jag kan hitta en bra för under 10k.

Oled är fan det enda som kan matcha och slå en bra plasma tv.

Orkar du inte vänta finns en oled https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B6V/lg-5... för 17k vet inte hur bra den är, är en lg och jag köper själv helst samsung.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejhallå:

Hur bra är den här jämfört med den jag länkade? Är skillnaden så stor att man kommer ångra sig annars tror du?
Är så väldigt billig jämfört med andra OLEDs

Andra? Har inte sett någon länka till en oled än?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 55B6V. Helnöjd. Bildkvaliteten är enormt mycket bättre än LCD.
Samsung har inga OLED.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Jag köpte en 55B6V. Helnöjd. Bildkvaliteten är enormt mycket bättre än LCD.
Samsung har inga OLED.

Som ägare av en 65E6V så skriver jag under på ovanstående.

Permalänk
Skrivet av Hejhallå:

Hur bra är den här jämfört med den jag länkade? Är skillnaden så stor att man kommer ångra sig annars tror du?
Är så väldigt billig jämfört med andra OLEDs

Bra och bra, det beror lite på vad tittaren är i behov av, olika apparater är bra på olika saker.
Vissa kanske nästan aldrig ser på material av låg kvalité, tänk SD-sändningar eller DVD-filmer inspelade med dålig utrustning, medan det är det enda andra använder sin TV till. Själv tycker jag att det är ett område nästan alla recensioner ger alldeles för lite fokus.
Om du tittar på t ex den här sidan som verkar testa allt väldigt ingående, så visar det sig att de ger maxbetyg, 8,0 på SD (480/576p) och 8,0 på HD 720p till de flesta TV-apparater de testar. Det känns som en väldig förenkling.
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu7000#comparison_68...

Den största nackdelen med Samsungapparater är i mitt tycke betraktningsvinklarna som ofta ligger nånstans mellan kassa till helt okej. Men för andra så kanske det inte spelar direkt roll då de för det mesta håller sig i en snäv vinkel framför TVn och tycker att det är okej att bilden blir urtvättad när de lämnar "sweet-spot".

Philipsen, som gick att få för 15k hos NetonNet är billig just för att det är förra årets modell. Precis som LG B6/E6/C6.
Har dock fått för mig att den är aningen bättre än dessa, men läs användaromdömena och recensionerna som länkas så kan du förhoppningsvis bilda dig en bra uppfattning.

Har du ingen NetonNet i närheten så vänta tills mellandagsrean. Då kommer LGs sjunde generation prissänkas, och jag såg att 55-tummaren redan nu började på 22 000 hos billigaste affären. Att de kommer slumpa bort 55-tummare för så lite som 15000 ska du dock inte vara alltför säker på. Kanske nån butik, men kommer du vara hemma och och kommer du hinna innan det begränsade antalet tar slut?
Det är för övrigt LG-paneler i alla OLEDTV-apparater som säljs än så länge...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Bra och bra, det beror lite på vad tittaren är i behov av, olika apparater är bra på olika saker.
Vissa kanske nästan aldrig ser på material av låg kvalité, tänk SD-sändningar eller DVD-filmer inspelade med dålig utrustning, medan det är det enda andra använder sin TV till. Själv tycker jag att det är ett område nästan alla recensioner ger alldeles för lite fokus.
Om du tittar på t ex den här sidan som verkar testa allt väldigt ingående, så visar det sig att de ger maxbetyg, 8,0 på SD (480/576p) och 8,0 på HD 720p till de flesta TV-apparater de testar. Det känns som en väldig förenkling.
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu7000#comparison_68...

Den största nackdelen med Samsungapparater är i mitt tycke betraktningsvinklarna som ofta ligger nånstans mellan kassa till helt okej. Men för andra så kanske det inte spelar direkt roll då de för det mesta håller sig i en snäv vinkel framför TVn och tycker att det är okej att bilden blir urtvättad när de lämnar "sweet-spot".

Philipsen, som gick att få för 15k hos NetonNet är billig just för att det är förra årets modell. Precis som LG B6/E6/C6.
Har dock fått för mig att den är aningen bättre än dessa, men läs användaromdömena och recensionerna som länkas så kan du förhoppningsvis bilda dig en bra uppfattning.

Har du ingen NetonNet i närheten så vänta tills mellandagsrean. Då kommer LGs sjunde generation prissänkas, och jag såg att 55-tummaren redan nu började på 22 000 hos billigaste affären. Att de kommer slumpa bort 55-tummare för så lite som 15000 ska du dock inte vara alltför säker på. Kanske nån butik, men kommer du vara hemma och och kommer du hinna innan det begränsade antalet tar slut?
Det är för övrigt LG-paneler i alla OLEDTV-apparater som säljs än så länge...

Samsung har Qled, är det någon skillnad?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Samsung har Qled, är det någon skillnad?

Qled kallar de sin "nya" teknik de använder på LCD för att lura konsumenter att det är oledskärmar de köper, vilket verkar ha fungerat.
Vill du veta va tekniken egentligen innebär så googla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja du kommer ångra dig, köp tvn jag länka, ha den i ett år, fungerar perfekt med en soundbar om du inte har så stort. Jag har den soundbaren och den är bra, inte riktigt lika bra som mina golvhögtalare, men fullt tillräckligt för dom flesta.

Jag har haft tvn ovan i cirka ett år, finns ingenting alls allt klaga på, förutom att det inte är 4k. Jag tänker själv köpa en oled nästa mellandagsrea (inte den som kommer nu) , tror jag kan hitta en bra för under 10k.

Oled är fan det enda som kan matcha och slå en bra plasma tv.

Orkar du inte vänta finns en oled https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55B6V/lg-5... för 17k vet inte hur bra den är, är en lg och jag köper själv helst samsung.

Till att börja med tillverkar(eller säljer) inte Samsung OLED för konsument. Både elgiganten och Media Markt prispressade LG's OLED B6 i 55- respektive 65" (13333kr/22990) vilket är absurt billigt för en äkta 4K-OLED. Har svårt att se hur en OLED i 55" eller större skulle kunna krypa ner under 10000kr inom en relativt snar framtid då konkurrensen med prispressade LED trots allt ligger på åtminstone 9000kr för en vettig tv (se förra årets monster aka Samsung KS7005).

@blue eyed devil: QLED är Samsungs "vidareutveckling" av LCD. Quantum dot är fortfarande en LCD, men betydligt högre ljusstyrka och intensivare färger, vidare innehåller samtliga QLED apparater en 10-bitars panel. OLED (organic led) har ingen bakgrundsbelysning och kan precis som en plasma visa "perfekt" svärta då varje individuell pixel kan stänga av sig, historiskt sett är OLED:ens svaghet = LCD:ens styrka, ljusstyrkan.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Till att börja med tillverkar(eller säljer) inte Samsung OLED för konsument. Både elgiganten och Media Markt prispressade LG's OLED B6 i 55- respektive 65" (13333kr/22990) vilket är absurt billigt för en äkta 4K-OLED. Har svårt att se hur en OLED i 55" eller större skulle kunna krypa ner under 10000kr inom en relativt snar framtid då konkurrensen med prispressade LED trots allt ligger på åtminstone 9000kr för en vettig tv (se förra årets monster aka Samsung KS7005).

@blue eyed devil: QLED är Samsungs "vidareutveckling" av LCD. Quantum dot är fortfarande en LCD, men betydligt högre ljusstyrka och intensivare färger, vidare innehåller samtliga QLED apparater en 10-bitars panel. OLED (organic led) har ingen bakgrundsbelysning och kan precis som en plasma visa "perfekt" svärta då varje individuell pixel kan stänga av sig, historiskt sett är OLED:ens svaghet = LCD:ens styrka, ljusstyrkan.

Vad föredrar du oled eller Qled, jag har nog aldrig sett en Qled live. Då kanske Ts skulle slå till på den där olden för 13k då

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Beror lite på vad du kommer använda tv:n till, sport och snabbare scener skulle jag ge Q(LED) en favör. Film (4-K blu ray med HDR) så är OLED helt oslagbar imo, allt beror på vad som är viktigt just för DIG.
En vild gissning är att @Laxpudding generellt skulle rekommendera dig en OLED om den går att få tag i för en human prislapp (ex. 13333kr). Kan varmt rekommendera er alla att dels läsa och/eller se @Laxpudding lysande genomgång av just TV-apparater: http://www.sweclockers.com/artikel/22991-sweclockers-introduk...

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |