Google rättar sig efter EU:s krav för att undvika ytterligare böter

Permalänk
Melding Plague

Google rättar sig efter EU:s krav för att undvika ytterligare böter

Sökmotorn Google är vida spridd och har under sommaren mottagit skarp kritik från Europeiska kommissionen, som menar att maktpositionen missbrukats. Google uppges nu följa direktiven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

EU är bra till mycket men här har dom fel. En privat aktör bör få göra vad hem vill med sina produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Det är bra det. Jag hatar när jag gör en googlesökning och sedan är fyra, fem, sex SJU ÅTTA översta resultaten reklam och fullständigt irrelevanta till min sökning. Äckligt är vad det är.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är bra det. Jag hatar när jag gör en googlesökning och sedan är fyra, fem, sex SJU ÅTTA översta resultaten reklam och fullständigt irrelevanta till min sökning. Äckligt är vad det är.

Använd inte google? Går till en volvo handlare men hittar inte audi... Konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Att Youtube tillåter en hel del material som har copyright borde ju också bita dom i arslet snart.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är bra det. Jag hatar när jag gör en googlesökning och sedan är fyra, fem, sex SJU ÅTTA översta resultaten reklam och fullständigt irrelevanta till min sökning. Äckligt är vad det är.

Tror inte detta handlar om reklam-platserna utan Google Shopping som jag tycker fungerar utmärkt och är ett bra verktyg för både kund och återförsäljare. Men antar att företag som prisjakt inte tycker om denna konkurrens...

Permalänk
Inaktiv

Google behöver granskas och dömmas hårdare, de sysslar med mycket som andra aktörer betydligt lättare åkt dit för. Sedan får man inte glömma Google-hjärntvättningen som väldigt många också lider av.

Detta dök upp i min RSS-läsare nu under kvällen: https://www.theverge.com/2017/8/30/16225720/eric-schmidt-naf-...

Och på tal om RSS-läsaren så var Google Reader riktigt bra, saknar den fortfarande, men då Google envisades med att alla skulle förslavas av Google+ så lades den såklart ner.

Privat använder jag Google och deras tjänster så lite som möjligt. Enda fallet där jag i dagsläget tvingas använda dom är med min smartphone. Vill byta men finns inte så mycket mer än iPhone att välja på idag tyvärr.

Allt som allt ett fortsatt suspekt företag som har i sin slogan något om att "be evil" eller hur det nu var.

Permalänk
Medlem

Bra av EU att stå på sig och bra av Google att ge med sig och lyda de lagar som finns. Det ska ju vara en hårt reglerad marknad med rättvisa villkor för alla tycker jag. Ingen ska ha rättigheten att skena iväg och hitta på dumheter!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napster91:

Använd inte google? Går till en volvo handlare men hittar inte audi... Konstigt

Skickades från m.sweclockers.com

Men nu är det så att Google råkar vara den bästa sökmotorn, så tänker inte använda skämten Bing eller andra varianter. Och vadå volvo handlare? Man går väl till en legitimerad återförsäljare av bilar i sin stad, och dessa brukar ha olika bilmärken att välja mellan. Dålig jämförelse.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Vill också gå ifrån Google produkter/tjänster men kan inte. Flyttar till och med min 20-år gamla hotmail konto till Gmail...

Permalänk
Avstängd

Jag googlade "American inventors" Efter det så har jag inte använt google.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xaves:

Men nu är det så att Google råkar vara den bästa sökmotorn, så tänker inte använda skämten Bing eller andra varianter. Och vadå volvo handlare? Man går väl till en legitimerad återförsäljare av bilar i sin stad, och dessa brukar ha olika bilmärken att välja mellan. Dålig jämförelse.

Kanske. Google var i varje fall den bästa sökmotorn för några år sedan innan de helt sabbade det med att styra allt mot sina annonsörer. Tex fick man ofta träffar på information i olika forum förr medan man nu får sålla bort minst hälften ofta mer med irrelevant säljtrams.

Permalänk
Medlem

EU kan nu gå efter Googles censur på Youtube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Men nu är det så att Google råkar vara den bästa sökmotorn, så tänker inte använda skämten Bing eller andra varianter. Och vadå volvo handlare? Man går väl till en legitimerad återförsäljare av bilar i sin stad, och dessa brukar ha olika bilmärken att välja mellan. Dålig jämförelse.

Vad spelar det för roll om google är bäst? Använder du det får du leva med dess för och nackdelar. Vet inte hur det är där du bor, men här finns det ställen som auktoriserat säljer endast ett märke av bil vänder du dig till en tjänst, som är "gratis", kan du ju inte komma och ställa krav?

"Hej ge mig eran tjänst som ni utvecklar och ge mig den som jag vill ha den, för att jag är berättigad till det genom min blotta existens", säger ingen vettigt funtad person någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Vad spelar det för roll om google är bäst? Använder du det får du leva med dess för och nackdelar. Vet inte hur det är där du bor, men här finns det ställen som auktoriserat säljer endast ett märke av bil vänder du dig till en tjänst, som är "gratis", kan du ju inte komma och ställa krav?

"Hej ge mig eran tjänst som ni utvecklar och ge mig den som jag vill ha den, för att jag är berättigad till det genom min blotta existens", säger ingen vettigt funtad person någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det "konkurrens" detta handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nu var det "konkurrens" detta handlade om.

Jupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Vad spelar det för roll om google är bäst? Använder du det får du leva med dess för och nackdelar. Vet inte hur det är där du bor, men här finns det ställen som auktoriserat säljer endast ett märke av bil vänder du dig till en tjänst, som är "gratis", kan du ju inte komma och ställa krav?

"Hej ge mig eran tjänst som ni utvecklar och ge mig den som jag vill ha den, för att jag är berättigad till det genom min blotta existens", säger ingen vettigt funtad person någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt kass liknelse. Iallafall om du inte menar att Google endast visar sina egna produkter.

Sen är det inte direkt som att Google låter nån använda sökmotorn utan något i utbyte...

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Rätt kass liknelse. Iallafall om du inte menar att Google endast visar sina egna produkter.

Sen är det inte direkt som att Google låter nån använda sökmotorn utan något i utbyte...

Google visar det någon betalt/dom väljer att visa för de kan och vill, sen kan du komma med en bättre liknelse. Ännu en gång, vad google visar är i min mening helt upp till dom att bestämma, dom har rätt att visa hundar när du söker katter, dom har rätt att visa 15 sidor reklam annons om dom vill, med reklam dom själva handplockat, varför? Jo det är deras tjänst, deras produkt, deras regler.

Inte nöjd med google? Too bad, använd något annat lr utveckla eget svårare är det inte.

Är det skev konkurrens när jag inte ser iTunes reklam hos spotify?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Google visar det någon betalt/dom väljer att visa för de kan och vill, sen kan du komma med en bättre liknelse. Ännu en gång, vad google visar är i min mening helt upp till dom att bestämma, dom har rätt att visa hundar när du söker katter, dom har rätt att visa 15 sidor reklam annons om dom vill, med reklam dom själva handplockat, varför? Jo det är deras tjänst, deras produkt, deras regler.

Inte nöjd med google? Too bad, använd något annat lr utveckla eget svårare är det inte.

Är det skev konkurrens när jag inte ser iTunes reklam hos spotify?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Google är för dominant när det gäller webbsökningar och då gäller andra regler. Hade bara 1% av alla sökningar gått genom Google så skulle de inte ha samma krav på sig. Men nu är det så att 92% av alla sökningar görs genom Google.

Vill inte Google följa de regler som gäller i EU så kan Google välja att dra bort sina produkter från EU. Det finns andra marknader för Googles produkter...

Citat:

Breach of EU antitrust rules
Google's practices amount to an abuse of Google's dominant position in general internet search by stifling competition in comparison shopping markets.
Market dominance is, as such, not illegal under EU antitrust rules. However, dominant companies have a special responsibility not to abuse their powerful market position by restricting competition, either in the market where they are dominant or in separate markets.
Today's Decision concludes that Google is dominant in general internet search markets throughout the European Economic Area (EEA), i.e. in all 31 EEA countries. It found Google to have been dominant in general internet search markets in all EEA countries since 2008, except in the Czech Republic where the Decision has established dominance since 2011. This assessment is based on the fact that Google's search engine has held very high market shares in all EEA countries, exceeding 90% in most. It has done so consistently since at least 2008, which is the period investigated by the Commission. There are also high barriers to entry in these markets, in part because of network effects: the more consumers use a search engine, the more attractive it becomes to advertisers. The profits generated can then be used to attract even more consumers. Similarly, the data a search engine gathers about consumers can in turn be used to improve results.
Google has abused this market dominance by giving its own comparison shopping service an illegal advantage. It gave prominent placement in its search results only to its own comparison shopping service, whilst demoting rival services. It stifled competition on the merits in comparison shopping markets.

Google introduced this practice in all 13 EEA countries where Google has rolled out its comparison shopping service, starting in January 2008 in Germany and the United Kingdom. It subsequently extended the practice to France in October 2010, Italy, the Netherlands, and Spain in May 2011, the Czech Republic in February 2013 and Austria, Belgium, Denmark, Norway, Poland and Sweden in November 2013.

Edit: Spotify hade i december förra året bara runt 43% av marknaden för betald strömmad musik. Apple Music hade då runt 21%. Spotify är alltså inte i närheten av att vara lika dominant här som Google är när det gäller webbsökningar.

Permalänk
Medlem

Google lägger pengar på och utvecklar en sajt för shopping, konkurrenter får lov att sälja sina produkter på deras sajt, men ajabaja om google listar sina produkter först.
Finns ingen logik i detta.

Gillar man inte en utvecklares sätt att lista resultat när man använder deras produkt får man helt enkelt använda något annat, svårare är det inte.

Permalänk
Medlem

Säger man att det inte finns någon logik i EUs beslut så har man uppenbarligen inte förstått hur lagar angående konkurrens och monopol ser ut.

Bara för att det är din produkt betyder inte att du får göra vad du vill med den. Det finns de uppenbara sakerna som att vålla personskada, stjäla användardata osv, men det finns också aspekter gällande konkurrenslagstiftning och monopol. Alla är viktiga för en fri och demokratisk marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

EU är bra till mycket men här har dom fel. En privat aktör bör få göra vad hem vill med sina produkter.

Du är alltså helt OK med att ett enda företag får växa sig starkare och starkare, genom att missbruka konkurrensställning, så att de kan slå ut alla andra företag och bli mäktigare än USA eller EU?

Ett företag är en diktatur som styrs av en eller ett fåtal, endast för detta fåtal ägares egen vinning, helt utan moral eller hänsyn till mänsiskor eller natur som kommer i dess väg. Företag saknar i regel helt demokratisk insyn, öppenhet, kontroll eller interna processer för att tvingas följa lagar och regler.

Jag vill inte leva i en framtid där hela världen styrs av ett enda eller ett fåtal sådanna megaföretag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du är alltså helt OK med att ett enda företag får växa sig starkare och starkare, genom att missbruka konkurrensställning, så att de kan slå ut alla andra företag och bli mäktigare än USA eller EU?

Ett företag är en diktatur som styrs av en eller ett fåtal, endast för detta fåtal ägares egen vinning, helt utan moral eller hänsyn till mänsiskor eller natur som kommer i dess väg. Företag saknar i regel helt demokratisk insyn, öppenhet, kontroll eller interna processer för att tvingas följa lagar och regler.

Jag vill inte leva i en framtid där hela världen styrs av ett enda eller ett fåtal sådanna megaföretag...

Du beskrev just nu EU, bara så du vet.

EU röstas inte fram, vet du ens vilka som bestämmer i EU? EU är en diktatur som hittar på regler som de själva vill, nu ska EU ha en egen armé också, jag undrar vad de ska med den till.

Permalänk
Medlem

Är inte detta något som marknaden själv hade kunnat reda ut.
Personligen anser jag att en sökmotor skall ge de bästa resultaten inte de resultaten som ger sökmotorns ägare mest betalt, tänker mig att det är den funktionen de flesta användarna vill ha.

Om Google ger oss träffar som dom anser vara bra och inte träffar som vi anser vara bra så kommer folk byta sökmotor, för det finns faktiskt en drös med andra att välja mellan och byter folk sökmotor så kommer Google att anpassa sig.

Ett annat alternativ som kanske är mer långsökt är ju att de företag som anser att google kör över dom ser till att man inte får träff på deras sökmotor, visst finns ju en överhängande risk med att det slutar att komma in folk till deras tjänst så det kan ju bli en dödsdom, men det är enligt mig det enda dom kan göra ifall dom själva vill påverka Googles ställning. Alla företag som är sura får väl gå ihop och göra det tillsammans.

Sista alternativet är väl att företaget faktiskt använda tjänsten google erbjuder och därmed se till att man hamnar lång upp i deras google shopping eller vad det nu hette.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Du beskrev just nu EU, bara så du vet.

EU röstas inte fram, vet du ens vilka som bestämmer i EU? EU är en diktatur som hittar på regler som de själva vill, nu ska EU ha en egen armé också, jag undrar vad de ska med den till.

Nej inte riktigt. Stora delar av EU är fortfarande demokratiskt, öppet och representativt, även om jag håller med om att demokratiunderskottet är ett problem.

Och EU styrs inte heller av en enda man eller en skara av ~5 ägare så som de flesta företag görs heller.

Dessutom spelar de olika nationernas intresse stor roll i EUs beslutande organ (även om nationernas representater inte är folkvalda) vilktet betyder att de har svårt att någonsin enas om något öht.

Ett företag skulle vara 100 gånger värre än EU eftersom det är betydligt mer diktatur med en mycket liten skara som faktiskt bestämmer som dessutom är överens om samma mål, pratar samma språk och får saker gjort.

EUs beslutande organ måste dessutom redovisa sina beslut för att kunna få de verkställda, medans ett företag har större möjligheter att agera i det dolda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nej. Google är för dominant när det gäller webbsökningar och då gäller andra regler. Hade bara 1% av alla sökningar gått genom Google så skulle de inte ha samma krav på sig. Men nu är det så att 92% av alla sökningar görs genom Google.

Vill inte Google följa de regler som gäller i EU så kan Google välja att dra bort sina produkter från EU. Det finns andra marknader för Googles produkter...

Edit: Spotify hade i december förra året bara runt 43% av marknaden för betald strömmad musik. Apple Music hade då runt 21%. Spotify är alltså inte i närheten av att vara lika dominant här som Google är när det gäller webbsökningar.

Andra regler gäller, för att "vi" vill använda deras tjänst men den ska vara som "vi" som bestämmer. Detta är rätt! Du hör hur det låter.

Att nästan alla sökningar går via google är inte deras fel, dom råkar vara bäst, ännu en gång, ingen tvingar någon annan att använda sökmotorn med dess för och nackdelar. Säg att google var ditt bolag, skulle du vilja meta styras av någon som inte ens har eller haft något att göra med det någonsin, mer än simpel användare?

Folk verkar inte förstå att inget hindrar dom från att gå till konkurrenterna, kanske lathet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du är alltså helt OK med att ett enda företag får växa sig starkare och starkare, genom att missbruka konkurrensställning, så att de kan slå ut alla andra företag och bli mäktigare än USA eller EU?

Ett företag är en diktatur som styrs av en eller ett fåtal, endast för detta fåtal ägares egen vinning, helt utan moral eller hänsyn till mänsiskor eller natur som kommer i dess väg. Företag saknar i regel helt demokratisk insyn, öppenhet, kontroll eller interna processer för att tvingas följa lagar och regler.

Jag vill inte leva i en framtid där hela världen styrs av ett enda eller ett fåtal sådanna megaföretag...

Om det är ett så stort problem med att annonser visas i Googles sökresultat så är det bara att välja konkurrenternas tjänst istället.

Då växer sig inte Google så stort att du känner att du måste styra och ställa över dom som en diktator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Om det är ett så stort problem med att annonser visas i Googles sökresultat så är det bara att välja konkurrenternas tjänst istället.

Då växer sig inte Google så stort att du känner att du måste styra och ställa över dom som en diktator.

Du undvek att svara på min fråga så jag får väl repetera den och förenkla den så du förstår:

Tycker du det är OK att företag får ignora konkurrenslagar och regler och växer sig stora så de slår ut alla andra företag som följer lagar och regler?

Permalänk
Medlem

Är alltid lika roligt att läsa "muh market" och "välj andra alternativ" i dessa trådarna om Google och EU.

Google har de facto monopol på websökningar. EU har inga problem med att Google har den mest populära sökmotorn. EU har dock problem med att Google använder sin dominans på sökmotorer för att tvinga på folk deras egna produkter i andra marknader, som till exempel prisjämförelse.

Du kan inte jämföra det med en Bilhandlare för ingen enskild bilhandlare har 90% av marknaden. Du kan inte jämföra det med en ICA eller Coop som väljer vissa varumärken över andra eftersom det då handlar om fysiska varor och inte algoritmer som Google justerar för att favorisera sina egna tjänster. Och inte monopol.

Google är ett monopol och när man blir ett monopol så gäller andra regler. Det är inte Googles fel att de blev monopol men vill de göra affärer inom EU så måste de följa de regler som gäller. Passar det inte så har de alltid möjligheten att stänga all närvaro inom EU.

Och sist, "faking EU mobbar stackars 'Muricanska företag, de skulle aldrig göra så här mot inhemska företag".

Lol.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2582_en.htm

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS