Finns det något värde att uppgradera min gamla burk?

Permalänk
Medlem

Finns det något värde att uppgradera min gamla burk?

Min gammburk har legat i källaren i 5år.
Nu vill jag ha en dator för photoshop, lightroom och lite annan bildredigering i raw.
Fungerar bra på bärbara men tänkte peta ihop stationära för ändamålet.

Köpte ny hd, blåste ur allt damm, ny win10 på burken. Installerade photoshop 2017, nyaste lightroom etc.
Inte helt otippat segt. Lightroom går skapligt. Photoshop segt och hänger sig ofta.

Min fråga, finns de rum för att uppdatera burken eller är de billigare att köpa ny?

Mkort - Asus M4A77T
Proc - amd phenom ii x4 955
Grafik: radeon hd 6800
Ram: 4gb ddr3 1333ghz
Nätagg 630w

Temperaturer normala

Tanken var att peta in så jag har 16gb ram, men tänker att processorn kanske är flaskhals ändå.

Går det uppgradera till vettig peng eller är det bara dags att börja om?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du kan ju gå upp till en 6-core processor men du får inte så mycket mer hastighet Phenom II X6 1100T

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Du kan ju gå upp till en 6-core processor men du får inte så mycket mer hastighet Phenom II X6 1100T

Ja de är väll max vad jag kan uppgradera där.
Så egentligen mer värt att satsa på nytt beggat från blocket med lite uppdaterad hårdvara då?
Kommer kanske inte hela vägen fram med gammburken oavsett om jag uppgraderar den till max

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ligger en i5-4k paket på marknaden just nu. Rimlig uppgradering skulle jag säga

Permalänk
Avstängd

@Vingsle: Börja om, ingen idé att uppgradera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Vingsle: Börja om, ingen idé att uppgradera.

Antog nästan att det var så.
Tack för svar!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att Photoshop borde rulla på hyfsat på datorn. För lite ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Tycker ändå att Photoshop borde rulla på hyfsat på datorn. För lite ram?

Tänkte köpa 4gig till och testa, kostar ju inte skjortan direkt.
Sen är det gamla grejjer och även om allt är rengjort känns de som om nått är kasst.
Kört diagnostik på hårdvara men inget som tydligt är fel.
Vid 3dmark så varvade grafikkortets fläktar igång och gav en svart skärm.
Pcmark10 var dock inga problem men gav mkt dåliga värden på video.(allt som allt 2k poäng)
Kanske att nätagg eller grafikkort strular ?

Uppgradera för 4-5k på en nygammal dator eller börja byta ut ram/nätagg/grafikkort och hoppas att den blir piggare för 1-4k.
Svårt att ta ett beslut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingsle:

Min gammburk har legat i källaren i 5år.
Nu vill jag ha en dator för photoshop, lightroom och lite annan bildredigering i raw.
Fungerar bra på bärbara men tänkte peta ihop stationära för ändamålet.

Köpte ny hd, blåste ur allt damm, ny win10 på burken. Installerade photoshop 2017, nyaste lightroom etc.
Inte helt otippat segt. Lightroom går skapligt. Photoshop segt och hänger sig ofta.

Min fråga, finns de rum för att uppdatera burken eller är de billigare att köpa ny?

Mkort - Asus M4A77T
Proc - amd phenom ii x4 955
Grafik: radeon hd 6800
Ram: 4gb ddr3 1333ghz
Nätagg 630w

Temperaturer normala

Tanken var att peta in så jag har 16gb ram, men tänker att processorn kanske är flaskhals ändå.

Går det uppgradera till vettig peng eller är det bara dags att börja om?

Mvh

Det är nog att rekommendera en ny burk, om du har pengar dvs. Får man fråga, är det en Ace of sweden 630w som sitter i nu?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte uppgradera den där burken, bättre att du kollar på något begagnat så kommer du bli nöjd.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det är nog att rekommendera en ny burk, om du har pengar dvs. Får man fråga, är det en Ace of sweden 630w som sitter i nu?

Jodå pengar finns men med 3 datorer i hushållet kändes de skönt att slippa ersätta ännu en när dom även behlver kärlek ibland
Men en ny beggad för ca 4-6tuss, i5 eller i7 får det nog bli!

Nätagget är etr axp630w

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av insane88:

Tycker ändå att Photoshop borde rulla på hyfsat på datorn. För lite ram?

Ja 4GB är i minsta laget, men det är ett såpass gammalt system att det inte är värt att lägga pengar på. Det får i det stora hela stryk av en modernare i3 processor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vingsle:

Jodå pengar finns men med 3 datorer i hushållet kändes de skönt att slippa ersätta ännu en när dom även behlver kärlek ibland
Men en ny beggad för ca 4-6tuss, i5 eller i7 får det nog bli!

Nätagget är etr axp630w

Skickades från m.sweclockers.com

Byt nätaggregat! Varken AXP eller Ace Of Sweden är något man vill ha i en modern dator.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Byt nätaggregat! Varken AXP eller Ace Of Sweden är något man vill ha i en modern dator.

Nä ja kunde läsa mig till det också. Men nytt nätagg för en tusing, nytt ram för en tusing då är jag ju inte så långt bort till att bara få en bra beggad i5 så jag slänger nog hela burken på tippen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingsle:

Nä ja kunde läsa mig till det också. Men nytt nätagg för en tusing, nytt ram för en tusing då är jag ju inte så långt bort till att bara få en bra beggad i5 så jag slänger nog hela burken på tippen!

Skickades från m.sweclockers.com

Kollat på Ryzen istället ?
Dom kan i många fall vara ett betydligt rappare alternativ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vingsle:

Nä ja kunde läsa mig till det också. Men nytt nätagg för en tusing, nytt ram för en tusing då är jag ju inte så långt bort till att bara få en bra beggad i5 så jag slänger nog hela burken på tippen!

Skickades från m.sweclockers.com

Donera datorn till välgörenhet istället, finns säkert någon som har användning för den.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd

955an är väl inte hopplöst kass än och 4gb ram vad kostar det en hundring eller nått idag så jag tycker absolut den har potensial att göra dator av för många underskattar dom idag och är även en tacksam cpu att klocka för lite extra

x6 går iof att peta i men klocka 955an är mer värt det sen i med 4gb ram till och blås ur grafikkortet eller peta i nått beg och en ssd skulle absolut göra susen om du har någon sån liggande men är ju ingen dator man plöjer ner stora summor på

Inte för det handlade om spel men är rätt imponerande ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w