Postens skicka lätt tjänst

Permalänk

Jag har skickat en s8 med skicka lätt 53 kr men jag fattar det som om den är försäkrad då.. upp till 10000 kr, den har stått stilla i 7 dagar nu, i förr förra veckan va det stul på spridnings centralen i göteborg men känns som om det har kommit bort faktiskt..

Visa signatur

-:Main:- Asus sabertooth X58 | 980X@3.4 | 24GB Corsair PC3-12800 | Gigabyte GTX480 | SB X-Fi Titanium Pro | Corsair SSD Force GT 120GB/WD30EZRX | Antec p183 | Corsair HX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqdeskpro:

Jag har skickat en s8 med skicka lätt 53 kr men jag fattar det som om den är försäkrad då.. upp till 10000 kr, den har stått stilla i 7 dagar nu, i förr förra veckan va det stul på spridnings centralen i göteborg men känns som om det har kommit bort faktiskt..

Den är inte försäkrad om du inte lägger till rek.

"Brev Skicka Lätt kommer fram första vardagen efter inlämning.
Ekonomiskt ansvar ingår ej i tjänsten."

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@The_St1g: Vilket jävla skämt Postnord är, rent ut sagt.

Jag tycker synd om dig, tråkig situation.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqdeskpro:

Jag har skickat en s8 med skicka lätt 53 kr men jag fattar det som om den är försäkrad då.. upp till 10000 kr, den har stått stilla i 7 dagar nu, i förr förra veckan va det stul på spridnings centralen i göteborg men känns som om det har kommit bort faktiskt..

Använder du skicka lätt så är du körd.
Du har spårtbart det är allt.
Ska du vara försäkrad upp till 10 000 måste du även lagt till REK.

Som sagt. Använd inte postnord. Bättre med schenker. Där är du alltid försäkrad upp till ett visst belopp.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Skicka lätt verkar ju vara en brevtjänst. Saker för 3600:- ska man absolut inte skicka med brev, i sådant fall ska man lägga till REK.

Skickar man däremot paket med Posten är det alltid försäkrat upp till 50000:-.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Du kan inte lägga till REK till Skicka Lätt, man får istället välja tjänsten REK.
Då en processor inte väger särskilt mycket, så hade REK inte blivit särskilt dyrare här. 100g för 70kr och 250g för 83kr, mot då 53kr för Skicka Lätt.

Permalänk

Nu fattar jag ingenting för när jag gör som jag gjorde när jag skickade gick jag in på postnords sida valde rek tryckte på grön knapp skicka nu och då kommer man till en skicka guide och där valde jag 1 kg som jag fattar det har jag skickat rek

Visa signatur

-:Main:- Asus sabertooth X58 | 980X@3.4 | 24GB Corsair PC3-12800 | Gigabyte GTX480 | SB X-Fi Titanium Pro | Corsair SSD Force GT 120GB/WD30EZRX | Antec p183 | Corsair HX850 | Corsair H80 |

Permalänk

Hej ja nu ser jag.. men man blir ju verkligen lurad av sidan, när man i första valet väljer rek så tor man ju att alla valen är det så idiotiskt men smart av postnord, jobbigt verkligen!

Visa signatur

-:Main:- Asus sabertooth X58 | 980X@3.4 | 24GB Corsair PC3-12800 | Gigabyte GTX480 | SB X-Fi Titanium Pro | Corsair SSD Force GT 120GB/WD30EZRX | Antec p183 | Corsair HX850 | Corsair H80 |

Permalänk
Medlem

Postsäckar som blir stulna? Helt sanslöst, det ska ju inte få hända. Har själv aldrig förlorat något med posten men något verkar ha gått riktigt snett senaste åren..

Permalänk
Avstängd

Om man är dumsnål och inte skickar försäkrat/rekommenderat så får man skylla sig själv om det visar sig att försändelsen förkommit. Så svårt är det inte att läsa villkor för olika tjänster.

Och de som tycker att posten ändå skall ersätta dessa försändelser resonerar väldigt bakvänt. Något personligt ansvar får man ändå ta själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Om man är dumsnål och inte skickar försäkrat/rekommenderat så får man skylla sig själv om det visar sig att försändelsen förkommit. Så svårt är det inte att läsa villkor för olika tjänster.

Och de som tycker att posten ändå skall ersätta dessa försändelser resonerar väldigt bakvänt. Något personligt ansvar får man ändå ta själv.

Å andra sidan är det ändå förståeligt att folk tar för givet att spårbart även innebär försäkrat eftersom det (mig veterligen) tillämpas hos alla andra speditörer. Däremot är det väldigt märkligt att de inte ens kan återbetala kostnaden för portot när ett spårbart paket 'försvinner'.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

... antog att spårbart innebar nån sorts säkerhet. Men så var ju inte fallet.

Du är ju säker på att det inte kom fram.
Om det hade kommit fram till köparen och denne sedan nekat till att ha tagit emot det så hade du också haft bevis.
någon säkerhet får man, bara inte ekonomisk ersättning om det kommer bort under transporten.

Jag råkade själv ut för att ett paket till mig som skickades med GLS från Ungern delades ut till någon i södra Tyskland! I det fallet fick GLS ersätta avsändaren, men det var ändå ganska surt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Du är ju säker på att det inte kom fram.
Om det hade kommit fram till köparen och denne sedan nekat till att ha tagit emot det så hade du också haft bevis.
någon säkerhet får man, bara inte ekonomisk ersättning om det kommer bort under transporten.

Jag råkade själv ut för att ett paket till mig som skickades med GLS från Ungern delades ut till någon i södra Tyskland! I det fallet fick GLS ersätta avsändaren, men det var ändå ganska surt.

Jag vet inte exakt vad du syftar på men PostNords så kallade spårbara försändelser som lämnas till brevlåda har ingen som helst bekräftelse på att någon hämtat ut något och kräver ingen legitimation. Alla varubrev som jag får från olika företag, är spårbara och väldigt lika "skicka lätt", lämnas bara i lådan och ingen kan bekräfta om jag fått brevet eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De har ju sina dyrare alternativ av en anledning. Brukar ju stå vad du får för pengarna när man läser på ex hemsidan om deras tjänst.

Så vem som helst som jobbar på posten ser att det är ett "skicka lätt" paket och kan ta paketet utan att riskera något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Deerhall:

Du missade punkten med Vikt, Schenker och DHL följer lagens krav till punkt och pricka, du får 150:- per kilo som mest upp till 10 kilo, eller 1500:-.

https://skicka.dbschenker.com/reklamation/
Schenker har tydligen skärpt sig rejält när det kommer till ersättning.

Så mao... se till att skicka med en gatsten eller två med CPUn, så du vet att du får bra ersättning?
Löjligt dåligt.

Värdet på produkten måste ju ffs vara det som det baseras på. Sen i TS fall så ja.. brev skicka lätt är ett "tungt brev" utan något extra mer eller mindre. Använder det själv, men endast på saker som kostar typ <500kr.

Går man in på postens hemsida så kan du beställa paket tjänst med både försäkring och spårbarhet till bättre pris än REK och inte så mycket dyrare än skicka lätt.

Skrivet av Baxtex:

Så vem som helst som jobbar på posten ser att det är ett "skicka lätt" paket och kan ta paketet utan att riskera något?

Skulle tro att de riskerar sättas dit för stöld och bli av med jobbet precis som vid alla andra jobb?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så mao... se till att skicka med en gatsten eller två med CPUn, så du vet att du får bra ersättning?
Löjligt dåligt.

Värdet på produkten måste ju ffs vara det som det baseras på. Sen i TS fall så ja.. brev skicka lätt är ett "tungt brev" utan något extra mer eller mindre. Använder det själv, men endast på saker som kostar typ <500kr.

Går man in på postens hemsida så kan du beställa paket tjänst med både försäkring och spårbarhet till bättre pris än REK och inte så mycket dyrare än skicka lätt.

Det vore väl konstigt om man fick ersättning för värdet av det sända om man inte försäkrat försändelsen. Tycker jag i alla fall. Så fort något kommer bort så kommer avsändaren på att det var nog ett tre schilling banco-märke, gult dessutom, som fanns i brevet... seså, betala nu bara!

Som vanligt är det väl så att man bör kolla upp vad som gäller innan man skickar så man slipper stå där i efterhand med svarte petter på hand.

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är mest oroväckande är hur mycket post/paket som "kommer bort" och blir "stulen".
Bara senaste månaderna har jag haft 3 paket som aldrig kommit fram, som tur är så har avsändande företag stått den smällen och skickat nya varor.

Problemet är att Postnords oförmögenhet till att tillhandahålla en fungerande tjänst med lojala medarbetare i längden kommer slå tillbaka mot oss konsumenter då priserna går upp.

Utöver det så har deras totalt ointresserade brevbärare efter typ 10 klagomål fortfarande inte orken att sortera brev till mig och en annan med samma efternamn i trappuppgången korrekt. I stort sett varje vecka får jag hennes brev och hon mina. Nu senast hade hon dragit på 5 veckors semester, så jag åkte på en förseningsavgift på en faktura jag fick 5 veckor senare när hon kollade posten och la den i min låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det vore väl konstigt om man fick ersättning för värdet av det sända om man inte försäkrat försändelsen. Tycker jag i alla fall. Så fort något kommer bort så kommer avsändaren på att det var nog ett tre schilling banco-märke, gult dessutom, som fanns i brevet... seså, betala nu bara!

Var påstår jag att du ska få ersättning utan att betala för det?

Skrivet av videopac:

Som vanligt är det väl så att man bör kolla upp vad som gäller innan man skickar så man slipper stå där i efterhand med svarte petter på hand.

Självklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Så mao... se till att skicka med en gatsten eller två med CPUn, så du vet att du får bra ersättning?
Löjligt dåligt.

Värdet på produkten måste ju ffs vara det som det baseras på. Sen i TS fall så ja.. brev skicka lätt är ett "tungt brev" utan något extra mer eller mindre. Använder det själv, men endast på saker som kostar typ <500kr.

Skrivet av Paddanx:

Var påstår jag att du ska få ersättning utan att betala för det?

Då tolkade jag dig fel, om du inte refererade till viktbaserade ersättningar (vilket det blir om du inte har försäkrat) i din text ovan så får du gärna förklara vad du tänkte på

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag vet inte exakt vad du syftar på men PostNords så kallade spårbara försändelser som lämnas till brevlåda har ingen som helst bekräftelse på att någon hämtat ut något och kräver ingen legitimation. Alla varubrev som jag får från olika företag, är spårbara och väldigt lika "skicka lätt", ...

Varubrev skickas oftast med "MyPack", som inte kvitteras.
"Skicka Lätt" krävde i alla fall tidigare, när jag senast nyttjade det, kvittering av mottagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då tolkade jag dig fel, om du inte refererade till viktbaserade ersättningar (vilket det blir om du inte har försäkrat) i din text ovan så får du gärna förklara vad du tänkte på

Kan vara jag som tolkade det som @str8forthakill sa fel då.
DHL och Shenker har ju försäkrat det man skickar med dem, upp till ett visst värde (tror det är 3000kr men kan ha fel). Att man då skulle få detta baserat på vikten på vad man skickar och inte värdet på vad man skickat låter fullständigt koko.

Sen naturligtvis så ska du få 0:- om du har ingen försäkring.

Postens alternativ jag syftade på, paket-inkrikes- är försäkrat. :

4.1 Generellt
PostNord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kronor per sändning. Med sändning avses en eller flera försändelser från en och samma avsändare till en och samma mottagare och som inlämnats till PostNord vid samma tillfälle.

Och detta kan du skicka allt från 150gram till 20kg, så länge måtten är minst: "Längd 140 mm, bredd 90 mm, höjd 15 mm" och max "längd 1,5m".

Jämför det med Rek som folk envisas med att ta med så räcker vanliga rek bara upp till 2000kr där du måste betala en högre nivå för att skicka med 10kkr försäkring. Den enda fördelen med detta är att du till 100% kan kontrollera vem som hämtar det, och du får skicka sk "dyrbart gods" i detta (som du inte får i paket-inrikes utom i speciella fall.

@MultiMan Varubrev och Skicka lätt är samma tjänst, men bara företagsversionen vs privatpersonsversionen av vad de sa till mig på postens företagscenter senast. Det kan hända att man har lagt till utlämning med kvittering för privatpersoner dock. Men det hanteras i samma "bytta" hos posten.

Permalänk
Hedersmedlem

@Olle P: Du har rätt:

"Med Brev Skicka Lätt kan du skicka varor upp till 2 kg och spåra det du skickat.

Brev Skicka Lätt köper du i Skicka Direkt. För att kunna använda verktyget behöver du ha mottagarens namn, adress och e-postadress.

Brevet lämnas in och hämtas ut hos våra ombud. Vid inlämning får både du och mottagaren en e-postbekräftelse. Mottagaren får en sms- eller brevavi när brevet finns att hämta, och du som avsändare får en bekräftelse när brevet är hämtat."

Privatvarianten inkluderar tydligen uthämtning.

PostNord gör uppenbart stor skillnad mellan privat/företag numera. Paketförsäkringen för företag är 150kr/kg men för privat de 50 000 som tidigare nämnts.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Upp till nyligen var det baserat på vikt med både Schenker och DHL, dvs det absolut minimum ersättningen (1500:- 10KG) som är godkänd av svensk lag. Schenker har tagit bort viktsystemet och höjt ersättningen till 5000:-, en stor förbättring!. DHL har jag inte kikat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Paddanx:
Upp till nyligen var det baserat på vikt med både Schenker och DHL, dvs det absolut minimum ersättningen (1500:- 10KG) som är godkänd av svensk lag. Schenker har tagit bort viktsystemet och höjt ersättningen till 5000:-, en stor förbättring!. DHL har jag inte kikat på.

Se där. Ja med den ersättningen hade jag inte ens funderat alls på att använda dem. 5000kr är både en klar förbättring, men samtidigt klent vs de 50kkr posten gör för privatpersoner.

I regel bör de bästa företaget kunna erbjuda den bästa garantin. För sköter de sig, och inte tappar, krossar eller gör fel, förlorar de inget på det. Det kostar ju trots allt bara när de förstör något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

De flesta tjänster är inte "försäkrade". Lämna in bil/dator på service. Nej, vi tappade bort den... Men det är okej.

Nja... Jag lämnade in en batteridriven borrmaskin på garantiservice för herrans många år sedan. Det gick 6 veckor utan att jag hörde något, sedan stod det en kille i trappen med ett brev jag var tvungen att signera för att få ut. UPS, eller något, inte posten.
Brevet innehöll en presentcheck på 200:- och ett beklagande för att de inte hört av sig snabbare, men att de ville jag skulle höra av mig till deras support. Sagt och gjort, jag ringde. Black & Deckers service verkstad hade tydligen haft "lite otur" och ett takfönster hade inte tålt vattenansamlingen på taket, vilket lett till att det störtat in, med ett par hundra liter vatten som dränkte alla service ärenden. Eftersom det hade gått så lång tid ville de veta hur jag ville ersättas, ny borrmaskin, eller pengarna tillbaka.
Det blev en ny borrmaskin, och de skickade med ett par extra batterier. Med facit i hand, sämsta borrmaskinen jag någonsin skaffat, den fungerar fortfarande, men "versapak" batterierna är skit på alla sätt. Med det vill jag inte påstå att inlämnade grejer på något sätt är försäkrade, men olika företag är olika bra att ha med att göra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nja... Jag lämnade in en batteridriven borrmaskin på garantiservice för herrans många år sedan. Det gick 6 veckor utan att jag hörde något, sedan stod det en kille i trappen med ett brev jag var tvungen att signera för att få ut. UPS, eller något, inte posten.
Brevet innehöll en presentcheck på 200:- och ett beklagande för att de inte hört av sig snabbare, men att de ville jag skulle höra av mig till deras support. Sagt och gjort, jag ringde. Black & Deckers service verkstad hade tydligen haft "lite otur" och ett takfönster hade inte tålt vattenansamlingen på taket, vilket lett till att det störtat in, med ett par hundra liter vatten som dränkte alla service ärenden. Eftersom det hade gått så lång tid ville de veta hur jag ville ersättas, ny borrmaskin, eller pengarna tillbaka.
Det blev en ny borrmaskin, och de skickade med ett par extra batterier. Med facit i hand, sämsta borrmaskinen jag någonsin skaffat, den fungerar fortfarande, men "versapak" batterierna är skit på alla sätt. Med det vill jag inte påstå att inlämnade grejer på något sätt är försäkrade, men olika företag är olika bra att ha med att göra.

Därav citattecken.