Har du Asus strix 1080 ti OC? Se hit!

Permalänk
Medlem

Har du Asus strix 1080 ti OC? Se hit!

Hej!

Har bara för några dagar sedan stoppat in mitt Asus strix 1080 ti OC, efter att ha gått från ett r9 390 som låter som ett flygplan är det en trevlig förbättring i alla aspekter. Har dock en liten fundering angående fläktarna, under spel och stresstest har jag aldrig sett fläktarna gå över 50%, ligger ofta runt 45 % (~1640 rpm) med temps på runt 68 grader med autoinställningar och då hör jag inte kortet i mitt r5 chassi.

Däremot prövade jag att leka lite med fläktkurvan och när jag tvingade fläktarna att gå lite snabbare börjar man höra ett lite mer högfrekvent ljud, nu snackar vi runt 1900 rpm (55%). Aldrig haft ett grafikkort som kan varva fläktarna såhär snabbt innan, nästan 3600 rpm i 100%. Min fundering då är om ni andra strix ägare också upplever ett högfrekvent ljud i de högre rpmen, är inte coil whine. Fläktarna går ju aldrig över 50 % så egentligen inte ett problem men vore ju tråkigt om det är något lager eller liknande som ger en problem i framtiden. Kan det vara så att det är luften som låter då fläktarna flyttar väldigt mycket luft med högt tryck?

Svårt att beskriva exakt hur det låter men mellan 50-65 % har ljudet en frekvens så det är tyst bara någon tiondels sekund mellan gångerna för att sedan i ännu högre rpm gå över till ett konstant ljud. Inte lika högfrekvent som ett coil whine utan lite mer dovt i jämförelse.

Mvh Deepah

Permalänk
Medlem

Kul att du reagerade över det!
Reagerade nämligen över samma sak, vid max-rpm, under helgen. Konstigt ljud, men grafikkortet levererar.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

@Robban75: Kan du kolla när du har tid om det är något du regerar på även vid lite lägre hastigheter? Kan ju vara så att deras "high-pressure-fans" får luften att mer eller mindre börja vissla när det pressas genom kylflänsarna, vet inte vad det kan vara annars.

Permalänk
Medlem

@deepah: Om det är ett "turbulent" ljud som låter ungefär som en jetmotor som varvar upp sig så skulle jag vilja påstå att det är fläktens design som orsakar detta "luft" ljud. Och det är rätt vanligt hos fläktar som börjar närma sig 3000~ varv och uppåt som sitt max.

https://www.youtube.com/watch?v=fVMiezvMH2s
https://www.youtube.com/watch?v=aOz0XUkMOt0
https://www.youtube.com/watch?v=Vrs4GXfXBNA

Om man är rätt petig med fläktljud och liknande så är det värt ibland att köpa ett grafikkort med en fläktsort (storlek och montering) som används hos flera olika tillverkare. Särskilt om man råkar ha sönder ett fläktblad och har problem med auktoriserad reparation, eller inte har tid för att skicka tillbaka grafikkortet för att få det en eller flera månad senare. Ett av de bättre alternativen är faktiskt 75mm, 87mm och 95mm fläktar med en triangelformad montering (40mm avstånd mellan varje).

En av de tystare fläktarna som kan sitta på flera olika grafikkort är faktiskt just denna sort (men med olika modellnummer). En fläkt med vanligt utformade fläktblad och ungefär 2500 RPM:
http://www.ebay.com/itm/87mm-4pin-2-Ball-Bearing-MSI-VGA-Vide...

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Hej! Tack för responsen, ja det ljudet från videon med 1070-kortet känns ju rätt snarlikt! Dock har jag relativt bra luftflöde i chassit så under belastning kommer jag aldrig upp i de fläkthastigheter som börjar bli irriterande. Ville bara försäkra mig om att det inte var ett lager eller något annat dumt. Stod faktiskt och valde mellan asus och msi, vad jag läst på internet skulle det dock vara mer eller mindre samma ljudnivå men lite bättre kylförmåga på asus. Detta verkar även stämma överens med mina resultat då jag kör den under spel osv, bara lite förvånad över det turbulenta ljudet när jag mixtrade med dem högre fläkthastigheterna!

Hade ett msi r9 390 innan och det var inte så tyst, troligtvis för liten kylarlösning och för hög tdp om man kollar på hur dagens kort ser ut i jämförelse, så det var väl det som avskräckte mig lite från msi.

Ett ljud jag hittade som var nästan spot-on var inno3d varianten på denna videon, sen i ännu högre hastigheter går det över till att vara ett konstant ljud. Man kan ju tycka att asus borde testat detta själva och funderat över det, men det kyler ju väldigt bra så antar att de är det som prioriteras.

https://www.youtube.com/watch?v=l_utspofsHI

Mvh deepah

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

@Robban75: Kan du kolla när du har tid om det är något du regerar på även vid lite lägre hastigheter? Kan ju vara så att deras "high-pressure-fans" får luften att mer eller mindre börja vissla när det pressas genom kylflänsarna, vet inte vad det kan vara annars.

Provade enligt följande:

55%: Inget ljud.
65%: Ev en liten begynnelse till detta ljud.
70%: Där upplever jag att ljudet hörs.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Avstängd

Har samma med mitt ej oc strix, dock stör jag mig ej på det då jag även har ett 1080ti fe som sitter i samma dator och överröstar det när sli är aktivt

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Det låter rätt mycket om mitt också vid 60% och över men som tur är så har jag lurar när jag spelar

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar! Då vart man inte ensam om saken i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Tack för alla era svar! Då vart man inte ensam om saken i alla fall..

Har precis samma, för du menar det något högfrekventa wo,wo,wo,wo,wo ljudet va? Hörs mest runt 60-70% fläkthastighet och blir ett konstant ljud när man går ännu högre.

Det är tur att detta kortet inte går i sådana hastigheter så ofta, för tycker det blir riktigt högljutt runt 55-60%

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett sådan först, men blev ett "EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming". Låter knappt något vid 100% load

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tänkte köpa ett sådan först, men blev ett "EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming". Låter knappt något vid 100% load

Nice!

Är inte direkt missnöjd, men lite förvånad då jag trodde det skulle vara tystare. Har inget emot ljudet av luft som flyttas men så fort det blir en massa extraljud så irriterar det mig.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Själv har jag aldrig hört mitt kort någonsin! Känns som att fläktarna knappt behöver snurra.
Tempmässigt har det aldrig gått över 67 grader.
Mer än nöjd med mitt exemplar!

Permalänk

En jämförelse

Använder samma R5 chassi som du men med ett äldre och mindre kraftigare grafikkort Asus GTX 970 STRIX. Spelar endast i max 1920*1080p med 60Hz så det duger åt mig.

VGA Smart Mode via moderkortet
Fläktarna hörs på 45% (~1300 rpm) och uppåt, 0 dB fläkt av.
Används inte.

VGA Auto Mode via moderkortet
Fläktarna hörs knappt på 36% (~880 rpm), 0 dB fläkt av.
Används, dvs GPU Tweak II får sköta jobbet.

Kör jag med Fixed RPM Mode på chassifläktarna ställda så högt som 9-800 rpm får jag väldigt svala temperaturer, precis under 60 grader på både processor och grafikkort. Se bild nedan (samt se signatur för ytterligare datorspecifikationer). Då hörs det mest ifrån sido-, kanske bottenfläkten. Ett väldigt dovt men lågt och skönt "mullrande" ljud ifrån grafikkortet. Inget som direkt stör i stridens hetta. Kopplar man dessutom ut ljudet till högtalarna via förstärkaren dagtid eller använder hörlurar natttid hörs ju ingenting alls ändå

Använder jag mig däremot utav 0 dB fläkt i GPU Tweak II hamnar jag någonstans mellan max 66-67 grader på grafikkortet.

Oavsett vad eller hursomhelst så låter mitt gamla kort knappt ingenting, i jämförelse med vad de lät på YT videolänkarna postade här ovanför i tråden gällande de nyaste grafikkorten. Iofs har det jag använder endast 2 st fläktar med max ~3110 rpm och på 100% låter det så klart mycket om det. Men det är ju ingenting som man använder sig någonsin utav ändå.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Hittade det här klippet där man tydligt kan höra ljudet som jag och troligtvis de andra pratar om. Detta är dock ett EVGA kort. Dock verkar detta vara långt värre än mitt ljud. Förutom de vanliga ljudet av fläktarna så kan man höra ett annat ljud, i videon beskrivs det som hummande. Men vet inte om beskriver det så bra.

Här är videon iaf:

https://youtu.be/JFp7ZuuopnY

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Har ett STRIX 1080TI. Har R5. Upplevar att ljudnivå höjs jämnt från 30 till 100 procent. Däremot är ljudnivå över 50-60 procent fläkthastighet "för högt" för mig. Dock endast vid överklockning måste fläkten övergå 50% så "inga problem" då jag lagt ner med överklockning p.g.a. ljudet.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk

Lånar tråden lite,

Är i jakt på ett 1080Ti som man i framtiden kanske kan överklocka lite och blir nu lite osäker på om man ska köpa Strix, då detta ljudet uppstår som ni säger. Har också tittat på EVGAs FTW3.

Så vad tycker ni? Ska man bli helt avskräckt från Strix, ni vet ju bäst som har det, eller kan man i lugn och ro skaffa det?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Lånar tråden lite,

Är i jakt på ett 1080Ti som man i framtiden kanske kan överklocka lite och blir nu lite osäker på om man ska köpa Strix, då detta ljudet uppstår som ni säger. Har också tittat på EVGAs FTW3.

Så vad tycker ni? Ska man bli helt avskräckt från Strix, ni vet ju bäst som har det, eller kan man i lugn och ro skaffa det?

Hej!

Det verkar som om de flesta om inte alla 1080 och 1080ti med tre mindre fläktar har detta ljudet vid vissa fläkthastigheter. De mindre fläktarna gör att fläktljudet får ett mer högfrekvent ljud. Jag hade testat ett kort med två större fläktar istället tex MSI. Jag har ett Strix och det är knäpptyst för det mesta men vid högre fläkthastigheter kommer det här störande ljudet. Hade köpt MSI om jag vetat detta innan.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Jag äger ett 1080 ti strix och jag har inte lagt märke oljud till vid vanlig användning, men nu när jag manuellt drar upp fläkten så hör jag vid 70-75% det där vinande "jetplansljudet", vilket faktiskt imponerar då det bevisar hur kraftfulla fläktarna egentligen är...
Då jag aldrig kommer över 65 grader smått överklockat med orginalfläktkurvan så är det inget jag störs av. Och ska jag vara ärlig så skulle det inte göra något om det lät som ett jetplan när jag spelade eftersom jag alltid har spelljudet på hög volym i öronen.

Kortet låter mindre än mina chassifläktar i idle vilket jag är sjukt nöjd med. För det är i idle/icke-spelande som jag vill ha en tyst burk

Permalänk
Medlem

Det ni hör är att det bildas stående ljudvågor bakom fläktarna mot kortet. Alltså det blir resonans vid vissa varvtal. Jag gissar att man skulle kunna tweaka bort det genom att "låsa" vissa varvtal, undvika dom, alternativt att man kunde reglera varje fläkt var för sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Lånar tråden lite,

Är i jakt på ett 1080Ti som man i framtiden kanske kan överklocka lite och blir nu lite osäker på om man ska köpa Strix, då detta ljudet uppstår som ni säger. Har också tittat på EVGAs FTW3.

Så vad tycker ni? Ska man bli helt avskräckt från Strix, ni vet ju bäst som har det, eller kan man i lugn och ro skaffa det?

Jag har ett 1080TI FTW3 kan bara säga att kortet är av de tystaste korten jag har haft.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Här är min 1070 Strix OC som jag byte ut hos komplett fick en nytt direkt inga problem.
https://www.youtube.com/watch?v=IT95hLErpk4

Den nya var knäpp tyst den sålde jag och uppgraderade till GTX 1080 TI som har denna ljud också men inte lika stark som den jag fick utbytt men lång ifrån lika perfekt som den utbytta den gick knappt att höra även med örat på kortet.

Permalänk
Medlem

Har inte ett 1080ti Strix men att fläktar låter lite olika har man varit med om. Någon som minns när saker brukade ha de där små 30mm fläktarna eller vad de var på som snurrade i typ 5-6krpm? Till och med moderkorten brukade ha små fläktar förr. Numera med större fläktar som snurrar långsammare är det inte så stora problem.

Har en ASUS 1070 Turbo och den låter som en hårtork i höga RPM tror den går upp mot 4-5k rpm men är så tyst att jag inte hör den i vanligt spelande när den inte är överklockad. Om du inte planerar överklocka så är det väl inget större problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Här är min 1070 Strix OC som jag byte ut hos komplett fick en nytt direkt inga problem.
https://www.youtube.com/watch?v=IT95hLErpk4

Den nya var knäpp tyst den sålde jag och uppgraderade till GTX 1080 TI som har denna ljud också men inte lika stark som den jag fick utbytt men lång ifrån lika perfekt som den utbytta den gick knappt att höra även med örat på kortet.

Är det det skrapande ljudet du lämnade tillbaka 1070 Strix kortet för eller hummandet?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är det det skrapande ljudet du lämnade tillbaka 1070 Strix kortet för eller hummandet?

Lämmnande för att det lät konstigt och i spel kunde kortet varva upp till den där klickandet vilket hördes genom hörlurarna. Det var garanterat fabriksfel på denna då den utbytta som sagt var ohörbar på fläkten upp till 60% på fläktar vilken den aldrig nådde plus att den gick aldrig gick över 60c i load gemfört den första som gick lätt till 70c+ trodde först att det var normalt och att alla strix lät men polaren hade en och hans var också knäpp tyst så då visste jag att nåt var fel, så om vid spelande hör detta irriterande ljud skicka in skiten annars tror jag det är lungt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske lite av en dum fråga, men vad händer med grafikkortet i längden menar 2-3 år ifall man alltid t.ex skulle köra en hög klockning vid gaming, sliter det på kortet på något sätt eller tolererar grafikkort att köras med "max" klock vid spelande osv?

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Medlem
Skrivet av shejtan:

Kanske lite av en dum fråga, men vad händer med grafikkortet i längden menar 2-3 år ifall man alltid t.ex skulle köra en hög klockning vid gaming, sliter det på kortet på något sätt eller tolererar grafikkort att köras med "max" klock vid spelande osv?

Tror det är lungt lär inte minska livstid på dessa kort du kommer vilja byta den innan den skulle dö pga oc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har vattenkyld mitt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Såg nu att det faktiskt varit rätt mycket respons i denna tråd sen jag skapade den utan att jag sett detta. Kan göra en liten uppdatering såhär efter 2 månader då man oftast lyssnar extra noga och oroar sig för det mesta när saker är nytt. Med det sagt behöll jag mitt kort och har spelat en hel del, i spel går det aldrig över 50 % fläktkurva och med det sagt hör jag egentligen aldrig dessa ljud som beskrivits i normalt användande. Skulle faktiskt säga att kortet ligger under chassifläktarna vilket i mitt fall ändå får räknas som tysta, så i det stora hela är jag nöjd med Asus!

Permalänk
Medlem

Problem eller inte med ljudnivån?

Jag har beställt ett Asus 1080 Ti OC, dock vart det restat så någe lir i helgen med det kan man nog glömma.. jag har en mindre låda i m-ATX format, SUGO10 där det mesta går in med skohorn, dock är allt passivt och helt tyst tom. under max last. mja.. nästan, inget jag hör vid spelande iaf.
har ett gammalt GTX 770 som inte hörs, kommer 1080 Ti överrösta tystnaden under last?
Gillar när det är tyst.. svår fråga men någon kanske har ett i en mindre låda..
1 st 120 sida och 1 st 240 tak passiva fläktar på inluft, vattenkyld 120 all in one på cpu som dumpar ut bakåt,intel 4770K, och såklart det som GK kastar ut bakåt.
Nätagget suger från frontgaller utan fläkt i chassit.