Ny eller gammal Synolgy nas?

Permalänk
Medlem

Ny eller gammal Synolgy nas?

Hej!

Funderar på att köpa en Synology NAS för hemmabruk. Ser att man kan få exempelvis Synology 411j för runt 1000 kronor som jag förstår är från 2011, alternativet är väl att köpa en ny tex DiskStation DS216j för 1700.

Min fråga är väl främst hur stor skillnad det är mellan äldre och nyare NAS? Kan man komma undan med en äldre om det bara är för hemmabruk?

Permalänk
Medlem

I det modellsegmentet hade jag inte handlat begagnat, kör på 2017 års modell.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Dom nya är mera byggda för att vara mediaspelare.

Rekommenderar Asustor över Synology, för en normal användare så får du betydligt mera för pengarna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det har hänt ganska mycket med prestandan senaste åren för konsument-nasar. Från läs/skriv kring 20-40 MB/s till att maxa en gigabitlina åt bägge hållen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är också nyfiken på hur stor skillnad det är mellan årets modell och de gamla som kom för 3-4 år sedan då jag själv funderar på att uppgradera. Någon som gått från ex 211j till nyare?

Permalänk
Medlem

Har en DS213j själv som förser TV och Nvidia Shield med mediafiler. För det ändamålet så kan man använda i stort sett vilken hårddisk som helst. USB-ansluten fungerar precis lika bra.

Permalänk
Medlem

jag har en DS214Play som jag ska försöka sälja.
Den maxar gigabitt åt båda hållen utan problem. Transcodar även upp till 1080p (därav play), kör en relativt kraftig cpu pga detta.

Enda modellen som synology säljer som inte klarar av att maxa gigabitt är nog -J modellerna - dock kanske 2016-2017 modellerna gör det, men 2014-2015 gör ej det. Men dom är bra mycket snabbare än skit som wd cloud eller andra "nasar".

Permalänk

Synology och Synology DSM är jättebra men snåla inte med ramminnet, min rekommendation är att du bör skaffa en med minst 1gb ram!

Undvik gamla snikmodeller som DS411j, den har en enkelkärnig cpu och bara 128mb ram. Jag har ägt en DS411j och den vart oanvändbar med ram usage 100% när den inte gjorde något. Sedan uppgraderade jag till en DS215j med dual core och 512mb ram. Med 4 kameror i surveillance station, download station, cloud sync m.m. vart även den seg. Jag tog i och uppgraderade nyligen till en DS916+ för att få både quad intel cpu och 8g ram. Lite överdrivet kraftfull men skönt att ha något att växa med. Mycket nöjd!

Ska du köpa begagnat är "+" eller "play" att rekommendera. Undvik "j" (128-512mb ram) och "se" (256mb ram) modeller.

Nylanserade DS418j ser ut som en fin budgetmodell med dual core och 1gb ram. 2 bay motsvarigheten är tyvärr inte släppt ännu.

Rättat stavfel
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stod själv inför samma dilemma, det slutade med en Synology DS916+ 8GB för att kunna köra lite virtualiserade appar via Docker, hur nöjd som helst!