Kaby Lake nu eller vänta på Coffee Lake?

Permalänk
Medlem

Kaby Lake nu eller vänta på Coffee Lake?

Tjena!

Har funderingar på att bygga en ny dator. Jag hade först tänkt mig att bygga en bruk med i7 7700k, tills jag fick reda på att det nog inte dröjer länge till Intel släpper sin nya generation av processorer. Min fråga är då, är det värt att vänta på Coffee Lake eller ska man köra på Kaby Lake nu istället? Hur kommer Coffee Lake ligga i prisklass och prestanda jämfört med Kaby Lake?

Tack för hjälpen:)

Permalänk
Medlem

En av de få gångerna det verkligen är värt att vänta med datorköp. Coffee Lake kommer välan lägga sig på samma prisnivå som Kaby men du får ju 2 till kärnor och 4 till trådar. Jag väntar i alla fall .

Eller köp en Ryzen, där är det slagläge nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

En av de få gångerna det verkligen är värt att vänta med datorköp. Coffee Lake kommer välan lägga sig på samma prisnivå som Kaby men du får ju 2 till kärnor och 4 till trådar. Jag väntar i alla fall .

Eller köp en Ryzen, där är det slagläge nu

Tack för hjälpen! har man fått reda på om ddr4 minnen är kompatibla med dem nya moderkortet som släpps med Coffee Lake?

Permalänk
Medlem

@gustav00: det kommer bli DDR4 ja, men bäst att vänta och köpa när du bestämt vilket Z370 moderkort det ska bli och då kolla vilka minnesmoduler det stöder

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

En av de få gångerna det verkligen är värt att vänta med datorköp. Coffee Lake kommer välan lägga sig på samma prisnivå som Kaby men du får ju 2 till kärnor och 4 till trådar. Jag väntar i alla fall .

Eller köp en Ryzen, där är det slagläge nu

Jag skulle nog invänta coffee lake. Coffe lake kommer nog både steamrolla och bulldozra över Ryzen

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag skulle nog invänta coffee lake. Coffe lake kommer nog både steamrolla och bulldozra över Ryzen

för de kommer bli såå mycket bättre än intels entusiast plattform då eller?
kanske att de går att överklocka lite bättre men.. skulle inte förväntat mig underverk om jag inte ville bli besviken..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Fler kärnor till samma pris. Verkar inte bli bättre IPC eller frekvens dock. Du lär inte se någon skillnad mot 7700K i spel nu men 6 kärnor blir betydligt mer framtidssäkert.

Sen har vi ju Ryzen men är så som lyckas klocka över 4ghz om ens det så de hamnar ju efter Intel i kraft per kärna. Däremot är det väl bra om man vill ha en 8-kärnig för Coffe Lake kommer ju bli 6 och Intels 8 kärniga kostar betydligt mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Om det någonsin finns ett tillfälle att vänta med en uppgradering, då är det väl la ändå när det är ca 2-3 månader kvar till en lansering av en ny plattform där efterträdaren (8700K) kommer att ha 50% fler kärnor till samma pris som föregångangen (7700K)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Livet passerar medan du väntar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Livet passerar medan du väntar...

Jag hittade killen som köpte en 7700k 2 månader före releasen av 8700k

Permalänk
Medlem

Jag hade som några av föregående talare väntat på släppet av nya. Det finns ju några alternativ. Antingen kommer den ut för det priset i7 7700k ligger på idag och i7 droppar i pris. Då kan man få dagens läge lite billigare. Eller så får man sig det senaste av det senaste för samma pris. Eller så kommer den ut lite dyrare och man har väntat i onödan om man inte tänkte lägga mer pengar än vad de ligger på i dagens läge ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Jag skulle nog invänta coffee lake. Coffe lake kommer nog både steamrolla och bulldozra över Ryzen

Eller trådRIPPA AMD per core

Permalänk

inte långt kvar till coffee lake vad de ser ut

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

inte långt kvar till coffee lake vad de ser ut

https://3-t.imgbox.com/6dapuzRT.jpg

Oj trevligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE