Köp av dator/spelskärm. Är jag dumsnål som inte går på G-sync?

Permalänk

Köp av dator/spelskärm. Är jag dumsnål som inte går på G-sync?

Hej!

Är i färd med att beställa en Komplett Gamer Premium i140 med Fractal chassi.

Dvs:
Fractal Design Define R5 Svart
Corsair CS 650M, 650W PSU
Intel Core i7-7700 Kaby Lake Processor
Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.
ASUS Strix B250F Gaming, Socket-1151
Crucial Ballistix Sport LT DDR4 16GB
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe

Tänker även passa på att uppgradera med en ny skärm. Jag har personligen fastnat för Samsung C27FG70F
https://www.inet.se/produkt/2200922/samsung-27-c27fg70f-curve...

Mina krav på skärm var 27", 144Mhz och gärna lite snyggare design då den kommer att synas. Att denna skärm även har 1ms VA-panel och Quantom Dot med bra färger/svärta samt böjd kändes lockande.

Men. Denna har även Freesync = AMD och jag har valt ett GeForce kort. Jag är väl inte helt sugen på ett Radeon och enda valbara kortet från Komplett är då Sapphire Radeon RX 570 4GB Nitro+. Känns som jag nedgraderar om jag går på det istället för GTX 1060

Så, till min fråga. Är det verkligen värt de extra pengarna att kosta på en G-sync skärm? Gör det STOR skillnad eller är det mest "nice to have"? Asus ROG Swift 27" som kostar runt 2000kr till (har för länge sedan spräckt budget och vill gärna inte lägga så mkt mer än de ca 18k jag är uppe i nu

Vad är era tankar om Samsung-skärmen? Går på ca 4400kr, men verkar få bra betyg!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken Asus-skärm är det du jämför med? Finns ett antal 27" Asus ROG Swift i olika upplösningar och tekniker...

Jag hade haft svårt att rekommendera 1080p för en nyinköpt skärm också, men det hela beror på budget. Vad har du för budget och vad får du betala för datorn ovan?

Adaptiv synk oavsett om det är Freesync eller G-sync är definitivt värt att eftersträva!

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vilken Asus-skärm är det du jämför med? Finns ett antal 27" Asus ROG Swift i olika upplösningar och tekniker...

Jag hade haft svårt att rekommendera 1080p för en nyinköpt skärm också, men det hela beror på budget. Vad har du för budget och vad får du betala för datorn ovan?

Adaptiv synk oavsett om det är Freesync eller G-sync är definitivt värt att eftersträva!

Jag tittade på denna då: https://www.inet.se/produkt/2200829/asus-27-rog-swift-pg278qr...

Komplett-PC´n går loss på 13560 med mina tillval. (Samma komponenter på prisjakt ligger marginellt över, men får även allt ihopskruvat samt 3-års garanti vilket känns bekvämt. Är 2k i rabatt veckan ut!)

Jag är ingen elitgamer utan har mer tänk lira i mån av tid. Skärmen jag tittat på har visserligen 1080p, men får väldigt bra betyg av de som kört med den. Tyvärr bor jag så till i landet att det inte finns någon jag kan titta på live innan köp :/

Jag känner som sagt att jag är rätt i taket gällande budget med mina 18k i nuläget (om det inte är väldigt motiverat att kliva på mer)

Är det bättre att satsa på en 1440p skärm typ https://www.inet.se/produkt/2205362/acer-27-predator-xg270hu#... ?

Permalänk
Avstängd

@msoderlund83: Full HD och 27" är inget att rekommendera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Införskaffade en skärm med g-sync för två månader sedan. Som okunnig amatör på datagrejer var g-sync en wow-upplevelse. Överlämnar tipsen på skärmköp till bättre vetande.

Permalänk
Medlem

Sitter också i tankarna att eventuellt införskaffa en 27" på 1440p och 144Hz. Med G-Sync kostar skärmen mer än mitt grafikkort (1070), och utan får man tag i en skärm för kanske 2.500:-.

Jag tror man måste testa G-Sync personligen för att bestämma sig, det är inget du kan se genom att kolla YouTube videor.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Sitter också i tankarna att eventuellt införskaffa en 27" på 1440p och 144Hz. Med G-Sync kostar skärmen mer än mitt grafikkort (1070), och utan får man tag i en skärm för kanske 2.500:-.

Jag tror man måste testa G-Sync personligen för att bestämma sig, det är inget du kan se genom att kolla YouTube videor.

Nej exakt, det är ju just det där med att få testa som tyvärr är svårt för mig! Känner ingen som har G-sync el liknande, och jag har ingen butik i närheten utan detta blir mer att få en uppfattning utifrån nätet [svårt]

Har dock gått över lite mer på att iaf ha en 1440p 144Mhz skärm när det är 27" jag vill ha..

Så just nu är är det mest om jag G-sync är så bra att det är värt tusenlappar för att få det!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av msoderlund83:

Nej exakt, det är ju just det där med att få testa som tyvärr är svårt för mig! Känner ingen som har G-sync el liknande, och jag har ingen butik i närheten utan detta blir mer att få en uppfattning utifrån nätet [svårt]

Har dock gått över lite mer på att iaf ha en 1440p 144Mhz skärm när det är 27" jag vill ha..

Så just nu är är det mest om jag G-sync är så bra att det är värt tusenlappar för att få det!?

Skulle misstänka att om du inte använt det tidigare så vet du inte, men när du väl börjar använda det så vill du inte vara utan. Jag personligen tror inte jag skulle tjäna jättemycket på en G-Sync med tanke på att just nu spelar jag mindre (tillväxt i familjen), så jag tror en vanlig 1440p 144Hz Freesync skärm hade funkat för mina ändamål. CSGO/PUBG är väl de primära just nu. Vad lirar du för spel?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är ju "är det verkligen värt de extra pengarna att kosta på en G-sync skärm?" och ingen har ju gett något konstruktivt svar. Om något är "värt" beror helt och hållet på vad som är relevant för dig. Du vet säkert vad G-sync är men kortfattat: du slipper tearing och stuttering med nvidia-grafikkort. Så den viktigaste frågan är väl: stör du dig på dessa två saker när du spelar? Märker du av det ens? Och svaret kommer att vara detsamma som på din ursprungliga fråga. Tack för mig!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

En aspekt som ingen verkar ha tagit upp är att man kan spara in en del pengar genom att köpa en skärm med G- eller Freesync. Det beror så klart på användningsområden och vad man har för krav men eftersom tekniken kompenserar för låg framerate är det fullt möjligt att köpa ett billigare grafikkort och fortfarande få samma spelupplevelse som om man hade skippat G-sync och istället köpt ett dyrare grafikkort.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har funderat lite på detta.

En annan aspekt är att man bör se skärmen som något man har längre än själva datorn och definitivt längre än grafikkortet. Jag vill också påstå att det är en av de viktigaste komponenterna eftersom det ändå är det man tittar på när man använder datorn. Datorupplevelsen blir aldrig bättre än vad bildskärmen kan leverera, helt enkelt.

Det teknikval man väljer nu, d.v.s. FreeSync mot G-sync kommer också att påverka vilket grafikkort som du kommer välja nästa gång.

Det är i princip omöjligt att AMD någonsin skulle stödja G-sync, eftersom det är en stängd standard från Nvidia, som tar betalt extra för att bildskärmstillverkarna måste sätta in en egen modul. Att Nvidia skulle stödja FreeSync i framtiden vore inte lika otänkbart, eftersom det är en öppen standard, och den enda anledningen att de inte stödjer det idag är politisk. (Nvidia ser G-sync som en premiumfunktion de vill kunna ta betalt för, indirekt genom bildskärmstillverkarna.) Förr eller senare (jag tror snarare på senare) så tror jag att Nvidia kommer att stödja FreeSync, bara för att det börjar komma mer och mer på billigare skärmar, som ändå utgör den stora lejonparten av de skärmar som faktiskt köps. Faktum är att Nvidia redan idag fungerar med FreeSync-teknik för paneler som sitter i gaming-laptops...

Mot den bakgrunden och din begränsade budget idag, så tror jag ändå att FreeSync-skärmen dom du fastnat för av andra skäl inte är ett jättedåligt val, men det jag tycker är tråkigt med den skärmen du valt är upplösningen. 1080p på en 27" tycker jag inte håller för en ny skärm 2017, helt enkelt. Samtidigt ser jag att du har en viss budget... det är svårt att balansera det här. Högre upplösning betyder ju ändå att du behöver lägga mer pengar på ett grafikkort... och då är vi där igen.

Vad har du för dator idag? Det *kan* vara så att rätt lösning för dig, beroende på vilken och om du har en dator idag är att köpa en finare bildskärm och ett grafikkort, istället för en helt ny dator. Ju mer information vi har desto lättare blir det att hitta en bra lösning!

Det kan också vara så att rätt lösning för dig är en begagnad speldator, ett lite nyare begagnat grafikkort (eller t.o.m. ett nytt grafikkort), och en ny bildskärm.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag har funderat lite på detta.

En annan aspekt är att man bör se skärmen som något man har längre än själva datorn och definitivt längre än grafikkortet. Jag vill också påstå att det är en av de viktigaste komponenterna eftersom det ändå är det man tittar på när man använder datorn. Datorupplevelsen blir aldrig bättre än vad bildskärmen kan leverera, helt enkelt.

Det teknikval man väljer nu, d.v.s. FreeSync mot G-sync kommer också att påverka vilket grafikkort som du kommer välja nästa gång.

Det är i princip omöjligt att AMD någonsin skulle stödja G-sync, eftersom det är en stängd standard från Nvidia, som tar betalt extra för att bildskärmstillverkarna måste sätta in en egen modul. Att Nvidia skulle stödja FreeSync i framtiden vore inte lika otänkbart, eftersom det är en öppen standard, och den enda anledningen att de inte stödjer det idag är politisk. (Nvidia ser G-sync som en premiumfunktion de vill kunna ta betalt för, indirekt genom bildskärmstillverkarna.) Förr eller senare (jag tror snarare på senare) så tror jag att Nvidia kommer att stödja FreeSync, bara för att det börjar komma mer och mer på billigare skärmar, som ändå utgör den stora lejonparten av de skärmar som faktiskt köps. Faktum är att Nvidia redan idag fungerar med FreeSync-teknik för paneler som sitter i gaming-laptops...

Mot den bakgrunden och din begränsade budget idag, så tror jag ändå att FreeSync-skärmen dom du fastnat för av andra skäl inte är ett jättedåligt val, men det jag tycker är tråkigt med den skärmen du valt är upplösningen. 1080p på en 27" tycker jag inte håller för en ny skärm 2017, helt enkelt. Samtidigt ser jag att du har en viss budget... det är svårt att balansera det här. Högre upplösning betyder ju ändå att du behöver lägga mer pengar på ett grafikkort... och då är vi där igen.

Vad har du för dator idag? Det *kan* vara så att rätt lösning för dig, beroende på vilken och om du har en dator idag är att köpa en finare bildskärm och ett grafikkort, istället för en helt ny dator. Ju mer information vi har desto lättare blir det att hitta en bra lösning!

Det kan också vara så att rätt lösning för dig är en begagnad speldator, ett lite nyare begagnat grafikkort (eller t.o.m. ett nytt grafikkort), och en ny bildskärm.

Tack för ett bra svar!

Det ligger mycket i det du säger, det är ju själva bildskärmen som sätter vad man får ut samt att bildskärmen kommer hänga med ett bra tag. G-sync och liknande teknik känns som nästa stora kliv som kommit inom spelskärmar, och därav även kommer mer och mer utökat och därav till lägre priser framöver?

Som det känns nu har jag skrotat 1080p skärmen. Kvar är då att antingen gå på en 1440p 144Mhz på 27" -med eller utan G-sync.

Tror du/ni att min tilltänkta setup klarar att driva en 1440p skärm?

Den dator jag har idag är tyvärr ingen häst att satsa på. Många komponenter mår inte bra (moderkortet är för dåligt, lagringsdisken för gammal och låter illa, grafikkortet börjar ge upp, en fläkt har lagerras osv osv) Så där har jag inget att hämta.

Alternativ 1 är att köra på en prisvärd 1440p skärm, och sedan uppgradera till en G-sync längre fram (kanske kommer någon bra deal på typ black friday el liknande) OM mina prylar kommer funka med en sån dvs..

Alternativt gräva lite djupare i fickorna och hosta upp till en G-sync direkt. Men, känner att jag kanske inte vill lägga ut för ett GTX 1080 el liknande för att driva kalaset.. då drar allt iväg för mycket till mina behov..

Permalänk
Skrivet av Wenro:

Skulle misstänka att om du inte använt det tidigare så vet du inte, men när du väl börjar använda det så vill du inte vara utan. Jag personligen tror inte jag skulle tjäna jättemycket på en G-Sync med tanke på att just nu spelar jag mindre (tillväxt i familjen), så jag tror en vanlig 1440p 144Hz Freesync skärm hade funkat för mina ändamål. CSGO/PUBG är väl de primära just nu. Vad lirar du för spel?

Nja, jag tror det är lite åt ditt håll som mitt spelande kommer att se ut med. Primärt samma spel som du kör, men även lite tyngre spel när man väl köper nytt. Vet inte exakt vad ännu mer än att jag förhandsbokat Wolfenstein II

Permalänk
Medlem

Lite tankar som kanske hjälper dig i ditt val.

Jag har en Dell 24" 1440p 165hz med Gsync. Spelar mest CS just nu och där har jag efter mycket läsande stängt av G-sync på grund av input lag. Med 165hz och 400 FPS ser jag inte någon tearing heller.

Jag bytte också precis upp mig från ett 1070 till 1080ti just på grund av att jag spelar i 1440p så gav heller inte 1070 den FPS jag kände att jag ville ha. Detta i spel som PUBG, Destiny 2 Beta, BF1 (Alltså inte CS, där räckte det gott och väl med 1070).

Jag har även haft en 27" med 1080p och kan inte för världen förstå alla som gnäller om att det blir för få pixlar på för stor yta.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Lite tankar som kanske hjälper dig i ditt val.

Jag har en Dell 24" 1440p 165hz med Gsync. Spelar mest CS just nu och där har jag efter mycket läsande stängt av G-sync på grund av input lag. Med 165hz och 400 FPS ser jag inte någon tearing heller.

Jag bytte också precis upp mig från ett 1070 till 1080ti just på grund av att jag spelar i 1440p så gav heller inte 1070 den FPS jag kände att jag ville ha. Detta i spel som PUBG, Destiny 2 Beta, BF1 (Alltså inte CS, där räckte det gott och väl med 1070).

Jag har även haft en 27" med 1080p och kan inte för världen förstå alla som gnäller om att det blir för få pixlar på för stor yta.

Tack för bra input!

Mao känns det som det 1060 kort jag tänkt gå på inte kommer räcka för att lira i 1440p 144Mhz! Då kanske allt faller på plats.. Jag känner i nuläget inte för att gå upp på ett större kort pga budget utan det får bli en lämplig uppgradering senare. Nu kan jag ju alltid köra nedskalat 1080p på de spel som det lirar bättre på och få bättre FPS, men i slutändan kanske skärmen, förutsatt att jag väljer en bra, ändå inte är hela världen för mig i nuläget.

Tänker såhär. Just den specifika 1080p skärmen jag länkat till i början har fått väldigt bra betyg i tester etc och upplösningen har ändå sett bra ut vad jag förstår på testerna. Den kommer datorn kunna driva i rätt bra FPS oavsett. Jag TROR att jag skulle kunna klara mig utmärkt med den skärmen typ nått år och sedan ha en lämplig upgrade med 1080 kort och en bra G-sync som då troligen även kommit ner i pris/mer utbud.

Går jag på en 1440p kommer jag vara mer framtidssäkrad. Men kommer jag ändå inte kunna nyttja upplösningen med datorn i övrigt..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Lite tankar som kanske hjälper dig i ditt val.

Jag har en Dell 24" 1440p 165hz med Gsync. Spelar mest CS just nu och där har jag efter mycket läsande stängt av G-sync på grund av input lag. Med 165hz och 400 FPS ser jag inte någon tearing heller.

Jag bytte också precis upp mig från ett 1070 till 1080ti just på grund av att jag spelar i 1440p så gav heller inte 1070 den FPS jag kände att jag ville ha. Detta i spel som PUBG, Destiny 2 Beta, BF1 (Alltså inte CS, där räckte det gott och väl med 1070).

Jag har även haft en 27" med 1080p och kan inte för världen förstå alla som gnäller om att det blir för få pixlar på för stor yta.

Lånar din tråd för en fråga här, msoderlund!

Jag har ett 1070 och siktar på en 1440p 144Hz skärm. Jag har inget emot att skruva ned inställningar i jakt på FPS i just PUBG (med tanke på att det fortfarande behöver optimeras). Gjorde du så eller spelar du på max? Undrar bara då jag inte planerat att behöva införskaffa nytt grafikkort utan håller mig kvar med det jag har, och att jag är villig att skruva ned så borde det fungera relativt bra för mig ändå?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

@Wenro:

Hej

Jag skruvade ned. Har samma tanke som du - FPS > Allt. Efter lite skruvande så fick jag ändå flyt i det. Dock inte så att det ligger konstant över 120fps.

Nu däremot 1080 TI did it for me! Dock fortfarande inte max. Postprocessing off och Shadows medium. Allt annat på High tror jag. Nu har jag oftast 144fps (vilket är max i pubg som jag fattar det). Ibland drops ner till 120 dock. Men det är ok. For now...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Komplett i140 i helgen, eller bygga själv? 14k

Komplett.se har en deal som går ut i morgon 3/9 som jag funderat på. 2000kr i rabatt, färdigbyggd med 3år garanti. Min landar på 13.560kr

Komplett i140:
Fractal Design Define R5 Svart
Corsair CS 650M, 650W PSU
Intel Core i7-7700 Kaby Lake Processor
Cooler Master Hyper TX3i Komplett Ed.
ASUS Strix B250F Gaming, Socket-1151
Crucial Ballistix Sport LT DDR4 16GB 2666Mhz
ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC
Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe
1TB hdd Seagate Barracuda

(Kör 27" AOC 1440p 144Mhz)

Men! Får jag bättre grejer för budget 14k?

Önskemål: vill kunna lira PUGB på så hög upplösning med ok FPS som möjligt. Kommer även lira annat kanske mer tungrott.

Därav skulle det vara nice mer ett GTX 1070!?

Måste bestämma mig i helgen för i140 så lite panik nu! Vad skulle du rekommendera mig för 14k? (Helst ihopbyggt på tex inet, men i nödfall gör jag det själv)

Permalänk
Medlem

Någon kommer säkert länka en bättre kundvagn snart, jag måste ner och hämta tvätt
Men ja, du får bättre saker om du plockar ihop det själv. För 14k får du iallafall ett 1070.

Permalänk
Skrivet av Pahwn:

Någon kommer säkert länka en bättre kundvagn snart, jag måste ner och hämta tvätt
Men ja, du får bättre saker om du plockar ihop det själv. För 14k får du iallafall ett 1070.

Haha! Låter hoppfullt!! Man vill ju ha så mycket bang for the bucks som möjligt när man väl handlar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såhär hade min 14k dator sett ut

[URL="https://www.inet.se/kundvagn/visa/10668014/"]https://www.inet.se/kundvagn/visa/

Dock om du inte ska överklocka hade jag köpt en 1600x, den har dock inte en medföljande kylare så det tillkommer i priset förutom att själva processorn också är dyrare.

Vill du ha Intel är det bara att byta ut processorn och moderkort mot en 7700k och motsvarande moderkort. Det blir också lite dyrare så då får du tumma lite på grafikkort, eller kanske mindre ssd

Permalänk

Fractal Design chassit vill jag nog behålla pga att jag vill ha två 5.25 för bl.a. Dvd SD/USB hub (som jag flyttar över) samt att chassit verkar tyst och bra!

M2 SSD vill jag ha typ Samsung 960 evo 250gb ok

I övrigt är jag nog rätt öppen! Överlåter kunskapen till de som är bättre på detta än jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av msoderlund83:

Fractal Design chassit vill jag nog behålla pga att jag vill ha två 5.25 för bl.a. Dvd SD/USB hub (som jag flyttar över) samt att chassit verkar tyst och bra!

M2 SSD vill jag ha typ Samsung 960 evo 250gb ok

I övrigt är jag nog rätt öppen! Överlåter kunskapen till de som är bättre på detta än jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Bara byta chassi det är ju alltid personligt. Kostar samma typ också

Får man fråga varför du vill ha en nvme ssd?

Har du några speciella användningsområden förutom spel?

Permalänk
Skrivet av Nickecs:

Såhär hade min 14k dator sett ut

[URL="https://www.inet.se/kundvagn/visa/10668014/"]https://www.inet.se/kundvagn/visa/

Dock om du inte ska överklocka hade jag köpt en 1600x, den har dock inte en medföljande kylare så det tillkommer i priset förutom att själva processorn också är dyrare.

Vill du ha Intel är det bara att byta ut processorn och moderkort mot en 7700k och motsvarande moderkort. Det blir också lite dyrare så då får du tumma lite på grafikkort, eller kanske mindre ssd

Hoppsan, ja det ser ju bättre ut än i140 redan! Har dock noll koll på AMD men Ryzen verkar få bra betyg.

Blir det en dum kombo att gå på en 250Gb SSD och hoppa på en i5 6700K?? Eller är i7 the shit?

Det är kort i kombo med CPU jag tycker är svårt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nickecs:

Bara byta chassi det är ju alltid personligt. Kostar samma typ också

Får man fråga varför du vill ha en nvme disk?

Har du några speciella användningsområden förutom spel?

Nä egentligen inte mer än att jag vill ha ha den så snabb som möjligt. Snabb uppstart av dator/program/spel etc. Ca 500 mot 3200 är ju en viss skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av msoderlund83:

Hoppsan, ja det ser ju bättre ut än i140 redan! Har dock noll koll på AMD men Ryzen verkar få bra betyg.

Blir det en dum kombo att gå på en 250Gb SSD och hoppa på en i5 6700K?? Eller är i7 the shit?

Det är kort i kombo med CPU jag tycker är svårt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Intels i5'or har tappat sin plats nu när ryzen är så pass billiga och bra.
Kan inte rekommendera Intel förutom just 7700k. Det är just nu den absolut bästa spelprocessorn.
Men den är omotiverat dyrare än AMDs 6kärniga tycker jag. Då hade jag hellre lagt pengarna på ett bättre grafikkort
Och sen om du ska göra något som gillar många trådar så är 1600/x mycket bättre än i7

Jag kan lova att vid vanligt användande kommer du inte märka någon skillnad på en sata ssd och en nvme.
Med tanke på hur stora spelen börjar bli så hade jag hellre köpt en större sata än en mindre/snabbare nvme.

Det var någon här på forumet som uttryckte sig bra tyckte jag:
Det är steget från hdd till ssd som var det stora klivet framåt. Nvme vs sata ssd är ett babykliv i jämförelse.

Om du inte nu håller på med mycket stora och tunga skrivningar så kan jag inte rekommendera nvme

Permalänk
Skrivet av Nickecs:

Intels i5'or har tappat sin plats nu när ryzen är så pass billiga och bra.
Kan inte rekommendera Intel förutom just 7700k. Det är just nu den absolut bästa spelprocessorn.
Men den är omotiverat dyrare än AMDs 6kärniga tycker jag. Då hade jag hellre lagt pengarna på ett bättre grafikkort
Och sen om du ska göra något som gillar många trådar så är 1600/x mycket bättre än i7

Vilken av Intels processorer skulle du säga att ditt förslag motsvarar? Hur är den jämfört med i7 7700 utan K?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av msoderlund83:

Vilken av Intels processorer skulle du säga att ditt förslag motsvarar? Hur är den jämfört med i7 7700 utan K?

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du en bra review där dom jämför flera processorer
https://youtu.be/HO20mmQjY40

Såg nu också att du dessutom kör med en 1440p skärm. Då vill jag säga att i7'an blir ännu mindre prisvärd och ännu viktigare med ett starkare grafikkort!

I högre upplösningar tappar i7'an sitt försprång mot ryzen

Permalänk
Skrivet av Nickecs:

Här har du en bra review där dom jämför flera processorer
https://youtu.be/HO20mmQjY40

Såg nu också att du dessutom kör med en 1440p skärm. Då vill jag säga att i7'an blir ännu mindre prisvärd och ännu viktigare med ett starkare grafikkort!

I högre upplösningar tappar i7'an sitt försprång mot ryzen

Helt strålande info, stort tack!

Ska fundera på detta!

Finns det något som talar för att förskjuta det och ta en bättre Ryzen och gå på ett GTX 1070 istället? Skulle jag vinna något på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av msoderlund83:

Helt strålande info, stort tack!

Ska fundera på detta!

Finns det något som talar för att förskjuta det och ta en bättre Ryzen och gå på ett GTX 1070 istället? Skulle jag vinna något på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen inte. Ska du inte överklocka så ta en 1600x dock, då 1600'an har lite väl tråkig boostclock.
Sen blir nästa steg en 1700, och svårt att motivera den i bara spel. Ska du streama så kan det vara värt att titta på dock.

Hade du haft en 1080p 144hz skärm hade jag inte heller rekommenderat en dyrare ryzen. Då hade det isåfall Kanske varit intressant med en 7700k och ett gtx 1070 istället