Högtalare till pc under 3000

Permalänk
Avstängd

Högtalare till pc under 3000

Hej!
Är ute efter ett par nya högtalare till min PC då jag har tröttnat på mina gamla Creative MF1545 och känner att jag vill uppgradera till något med lite mer kvalitet. Jag har dock inte så bra koll på högtalare i allmänhet och skulle därför uppskatta lite råd och tips på högtalare som kan vara passande. Några jag själv har kollat på som har verkat lovande är:

Audioengine A2+: gillar utseendet men åsikten om dem verkar vara delad och har kritiserats för att inte ha så bra mids.

Harman Kardon Soundsticks III: många verkar gilla dessa men jag tycker ärligt talat de är fula som stryk, men det kanske kan förbises om de har tillräckligt bra ljud.

Creative Sound BlasterX Katana Soundbar: lite åt det dyra hållet men det verkar som att den ska ha bra ljudkvalitet, är dock inte säker på om att ha en soundbar under skärmen är den snyggaste lösningen.

När det kommer till musik lyssnar jag huvudsakligen på olika genrer inom metal och känner därför att det är viktigare med ett väl definierat ljud för att enkelt kunna urskilja olika instrument än vad det är med en stor och bullrig bas, men jag kommer nog att använda dem minst lite mycket för att se på film och spela.
Hade tänkt lägga max 3000kr såvida det inte är något strax över som verkligen är värt pengarna, men gärna lite mindre.

Edit: Såg att tråden råkat hamna i fel forum, om någon mod ser denna får de gärna flytta den.

Permalänk
Avstängd

@Blad: har du något ljudkort i burken? annars är det rätt lönlöst att köpa nå högtalare för att få bättre ljud.
Kanske en dac och två golvhögtalare?
Du kan även regga dig på minhembio.com, där har jag fått hjälp med liknande frågor.

*edit
här finns lite att lika på, http://www.ljudfokus.se/stereosystem/stereo-paket/191/

Permalänk
Avstängd

@JSvanberg: Jag har inget dedikerat ljudkort, såvida det inte finns något inbyggt men det tvivlar jag på. Men vad jag förstår så skulle audioengine A2+ och Sound Blaster ha något av ett inbyggt ljudkort eller komma med liknande programvara. Har inte så bra koll på dac så det får jag nog läsa på lite om, men jag skulle föredra ett par högtalare som kan stå på skrivbordet. Tack för länken, ska kika lite där.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör kolla på Behringers aktiva monitorer https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Loudspeaker-... för 3000 så kan det ibland dyka upp 8" modeller som B stock på Thomann eller så blir det mindre storlekar då 8" kostar runt 4000 i normalfallet, 8" är vuxnare i ljudet och man känner inget absolut behov av en basmodul i de flesta fall med 8orna då de spelar ner under 40Hz i basen ensamma i de flesta rum

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Hittade ett par av Behringer B1031A i B-stock, de var lite dyrare än jag tänkt mig (speciellt om jag även behöver komplettera med en dac) men det kan ju vara värt att hålla utkik efter. Jag såg också att många studiomonitorer säljs styckvis, köper man då helt enkelt två exakt likadana och kopplar ihop dem med varandra eller behöver man något däremellan?

Permalänk
Medlem

Edifier s530!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att hålla utkik efter Audio Pro T14, de brukar rätt ofta finnas på rea för 1990:-, svårslagna för det priset.
Koppla in i dator med Optisk så behöver du inget ljudkort (utöver det i burken) heller, finns även möjlighet att koppla in sub i dem om man skulle vilja göra det i ett senare läge. Kör själv en gammal Yamaha sub till dem, glömmer dock allt som oftast att slå på den

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blad:

Hej!
Är ute efter ett par nya högtalare till min PC då jag har tröttnat på mina gamla Creative MF1545 och känner att jag vill uppgradera till något med lite mer kvalitet. Jag har dock inte så bra koll på högtalare i allmänhet och skulle därför uppskatta lite råd och tips på högtalare som kan vara passande. Några jag själv har kollat på som har verkat lovande är:

Audioengine A2+: gillar utseendet men åsikten om dem verkar vara delad och har kritiserats för att inte ha så bra mids.

Harman Kardon Soundsticks III: många verkar gilla dessa men jag tycker ärligt talat de är fula som stryk, men det kanske kan förbises om de har tillräckligt bra ljud.

Creative Sound BlasterX Katana Soundbar: lite åt det dyra hållet men det verkar som att den ska ha bra ljudkvalitet, är dock inte säker på om att ha en soundbar under skärmen är den snyggaste lösningen.

När det kommer till musik lyssnar jag huvudsakligen på olika genrer inom metal och känner därför att det är viktigare med ett väl definierat ljud för att enkelt kunna urskilja olika instrument än vad det är med en stor och bullrig bas, men jag kommer nog att använda dem minst lite mycket för att se på film och spela.
Hade tänkt lägga max 3000kr såvida det inte är något strax över som verkligen är värt pengarna, men gärna lite mindre.

Edit: Såg att tråden råkat hamna i fel forum, om någon mod ser denna får de gärna flytta den.

Är ledsen att säga det, men till dator finns det egentligen bara 1 högtalare som är värd att ha - Bose Companion 50.
Har själv den lite äldre verisonen - Companion 5 och enligt mig finns det inget annat alternativ.
Nu får man såklart tycka vad man vill om Bose - deras hembioanläggningar skulle jag aldrig köpa då jag vill mixtra och uppgradera, kompetera och ta bort lite som jag själv tycker. Men när det kommer till datorn presterar dessa perfekt.

Har själv aldrig provat 2 eller 3-serien från Bose.
Nu kostar dessa nya lite mer än 3000kr. Därför hade jag siktat in mig på ett par begagnade.
(Just nu finns det 1 par till salu i Sverige - 2500kr i Blekinge. Skulle dessa vara intressanta men att du bor längre upp i landet så bor jag bara 6 mil där ifrån och kan köra inom och kolla dem åt dig så att de är hela och fungerade.)

Ljud är såklart väldigt subjektivt och detta är min uppfattning.

Lycka till i köpet!
/

Permalänk
Medlem

Jag köpte för smidighetens skull en Audio Pro C10 som funkar utmärkt för mina väldigt snarlika behov.

Permalänk
Avstängd

@Albert: Tack!

@arvidh: Denna verkar rätt intressant från vad jag kan hitta, men det verkar som att man behöver skaffa ljudkort (eller dac?) eller liknande för att få det bästa ur dem. Finns det någon relativt billig dac som går att para ihop med dessa?

@Necrophor: Verkar mycket bra om man kan få tag på dem för det priset, ska hålla koll på dem. Dum fråga kanske, men kopplar man in den optiska kabeln i datorns SPDIF-input?

@Zarlor: Har sett denna tidigare men tror jag blev lite skeptisk pga dess utseende och att jag läste att Companion 20 inte var jättebra, men om de är så bra som du säger ska jag lägga lite mer tid på att kolla upp dem. Det är väldigt generöst av dig att erbjuda att kolla på dem, men jag tror att jag föredrar att köpa i nyskick så jag kollar gärna om de blir billigare på någon rea.

@Cerb: Vet inte om den blir så optimal att ha bredvid skärmen

Jag hittade även PreSonus Eris E4.5 och E5 som verkar ha rätt bra pris just nu, kan de vara något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blad:

@Necrophor: Verkar mycket bra om man kan få tag på dem för det priset, ska hålla koll på dem. Dum fråga kanske, men kopplar man in den optiska kabeln i datorns SPDIF-input?

Borde vara i Spdif output Finns två olika kablar för "samma format", digital koaxial eller optisk kabel (Toslink).
De flesta nya "saker" idag använder optisk (Toslink), men kan vara värt att kolla upp innan så man köper rätt kabel 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blad:

@mrqaffe: Hittade ett par av Behringer B1031A i B-stock, de var lite dyrare än jag tänkt mig (speciellt om jag även behöver komplettera med en dac) men det kan ju vara värt att hålla utkik efter. Jag såg också att många studiomonitorer säljs styckvis, köper man då helt enkelt två exakt likadana och kopplar ihop dem med varandra eller behöver man något däremellan?

Det är lite lustigt med hur butiker visar priserna eftersom många högtalare packas parvis i samma kartong och de flesta köps och används parvis men butikerna anger ändå priset per styck, det här fenomenet fanns inte innan prisjämförelsesiterna så man kan ju tro att det handlar om att hamna högre upp bland länkarna där, det är inte många som köper ett udda antal högtalare även om det ibland går att göra det för behovet av udda antal är främst för surround, som reservdel och möjligen vid installationer.
En del butiker anger även styckpriser på saker som säljs i matchade par tex bättre högtalare som mäts och matchas mot snäva toleransspridningar eller när det handlar om fanerade modeller där man helst vill ha samma ådringsstil och färgtoner och det är i princip hopplöst att få om man tar faneren från olika stockar, sånt som är lackat/plastat får ju däremot inga större variationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarlor:

Är ledsen att säga det, men till dator finns det egentligen bara 1 högtalare som är värd att ha - Bose Companion 50.

Måste säga att jag är lite skräckslagen över alla knasiga förslag på "högtalare" jag sett i denna tråden. RGB soundbar?! Genomskinliga plastpelare :/ Och dom där Bose-grejorna *shudder*

Själv har jag just nu ett par Canton RC-L som datorhögtalare som jag köpt för det facila priset av 3000 spänn på Blocket. Får ju inte plats på ett skrivbord kanske, men ljudet är svårslaget för det priset. Jag skulle vilja säga att det är rätt omöjligt.

Dom här får däremot plats på skrivbordet, Dynaudio Audience 42 och låter ljusår bättre än allt som föreslagits i denna tråden. Kollar på Hifimagasinet och hittar ett par för 2000 med en gång och då har man pengar över till en Topping VX1 att driva dom med.

Permalänk
Avstängd

@Necrophor: Jag förstår, bra att veta

@mrqaffe: Håller med om att det borde vara rätt ovanligt att köpa en enstaka högtalare, men provade att lägga några av dessa enstaka högtalare i kundvagnen och fick endast en enstaka. De få högtalare jag har haft erfarenhet av har alltid endast haft en där man kopplar ström till etc och en som endast kopplas till den andra högtalaren men det kanske är annorlunda för studiomonitorer?

@VresiBerba: Kollade på dem på hifimagasinet och de för 2000 var visst inte helt funktionella, men det fanns ett par andra för 2500. Skulle helst köpa högtalare i nyskick men det kanske inte är värt det med min budget?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blad:

@mrqaffe: Håller med om att det borde vara rätt ovanligt att köpa en enstaka högtalare, men provade att lägga några av dessa enstaka högtalare i kundvagnen och fick endast en enstaka. De få högtalare jag har haft erfarenhet av har alltid endast haft en där man kopplar ström till etc och en som endast kopplas till den andra högtalaren men det kanske är annorlunda för studiomonitorer?

De flesta bättre aktiva högtalare har elektronikdelen i respektive högtalare eller helt fristående utanför högtalaren, det är oftast enklast så om man ska dela högtalaren aktivt och dessutom kanske behöver plats för reglage för placeringsberoende akustikinställningar, det är oftast enklare system som bygger in allt i ena högtalaren och de delar då också oftast passivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blad:

@VresiBerba: Kollade på dem på hifimagasinet och de för 2000 var visst inte helt funktionella, men det fanns ett par andra för 2500. Skulle helst köpa högtalare i nyskick men det kanske inte är värt det med min budget?

Alltså, vad som är värt för dig är ju såklart helt upp till dig, men om jag hade en budget på 3000 så hade jag köpt ungefär det jag tipsade om, 100 gånger av 100. Och stressa inte, bättre att du får ordentliga grejor, även om det är begagnat, än att du kanske inte blir helt nöjd.

Det måste ju inte vara ett par Dynaudio Audience 42, kolla runt lite vad som kan vara i ungefär samma klass och lägg in en köpes-annons på Hifimagasinet, det är gratis, och specificera din maxbudget och skriv att allt är av intresse så länge det är i klassen omkring Audience 42 och om det tar ett par veckor är ju det inte hela världen. Men Audience 42'orna är snuskigt bra. Dynaudio i största allmänhet är världsklass egentligen oavsett modell.

Jag har haft Dynaudio Focus 140, Audience 10 och diverse hemmabyggen från tiden då Dynaudio sålde lösa högtalarelement och det är fenomenalt bra högtalare. Mina nästa blir sannolikt ett par Focus 260. I valnöt. Mmmm

Men kolla först på dom 42'orna för 2500, det är det definitivt värt. Är det inga större skavanker hade jag tagit dom med en gång. Förutsatt att dom finns kvar, det är en gammal annons ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blad:

@Albert: Tack!

@arvidh: Denna verkar rätt intressant från vad jag kan hitta, men det verkar som att man behöver skaffa ljudkort (eller dac?) eller liknande för att få det bästa ur dem. Finns det någon relativt billig dac som går att para ihop med dessa?

@Necrophor: Verkar mycket bra om man kan få tag på dem för det priset, ska hålla koll på dem. Dum fråga kanske, men kopplar man in den optiska kabeln i datorns SPDIF-input?

@Zarlor: Har sett denna tidigare men tror jag blev lite skeptisk pga dess utseende och att jag läste att Companion 20 inte var jättebra, men om de är så bra som du säger ska jag lägga lite mer tid på att kolla upp dem. Det är väldigt generöst av dig att erbjuda att kolla på dem, men jag tror att jag föredrar att köpa i nyskick så jag kollar gärna om de blir billigare på någon rea.

@Cerb: Vet inte om den blir så optimal att ha bredvid skärmen

Jag hittade även PreSonus Eris E4.5 och E5 som verkar ha rätt bra pris just nu, kan de vara något att ha?

Dom spelar himla fint! Jag har haft mina i lite drygt ett år nu. Basen är ett riktigt kraftpaket, 8" och väger säkerligen 10-15 kg. Har aldrig behövt vrida upp den heller, den klarar tyngre house/hiphop utan problem.
Har fått bra recensioner av "riktiga" audiofiler, så det bör ju säga en del Du kan även koppla in 4 enheter samtidigt och byta mellan dom via den medföljande fjärrkontrollen.

När jag köpte mina så passade jag på att köpa separat ljudkort, då jag tidigare hade inbyggt i moderkortet.
Ett sånt här köpte jag, funkar klockrent!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arvidh:

Dom spelar himla fint! Jag har haft mina i lite drygt ett år nu. Basen är ett riktigt kraftpaket, 8" och väger säkerligen 10-15 kg. Har aldrig behövt vrida upp den heller, den klarar tyngre house/hiphop utan problem. Har fått bra recensioner av "riktiga" audiofiler, så det bör ju säga en del

Jag vet inte om jag kvalificerar mig som en "riktig" audiofil, men en god vän sade mig en gång att hans hemmabyggda högtalare (som faktiskt demades på Tonläget i Göteborg vid tillfället!) kunde avgöra om en kaffekopp i köket, 20 meter åt det ---> hållet, var odiskad. True story. Anders på Tonläget var däremot hypersåld! Vad det säger om Linn-produkter, tja... Han kanske hade sitt kök off-sajt. Lite Apple över Linn, faktiskt. Bäst i världen, no snack!

Skämt åsido, som någon som har sysslat med mer eller mindre audiofilliskiska prylar i 30 år, håll dig undan från saker som heter "Dator högtalare", särskrivning aye bjued poe! Det är, för att vara helt ärlig, skit. För priset, speciellt begagnat, kommer du ALLTID att få bättre ljud ur ljudprylar som är ämnade att återproducera ljud så bäst det går. Ävry däj oåff duh weak!

Köp "riktiga" högtalare, såna som är ämnade att lyssna på ljud ur, och inte något tjafs som LED-fixeradade datanördar orerar om. Maj Gadd, jag nästan saknar tiden när blåa lysdioder var haj-änd, för att dom var så satans dyra att bara Krell hade råd att sätta dom på sina grejor. Them's teh days.

Edit: nu lägger jag undan ölen... NOT!

Permalänk
Hedersmedlem

En bubblare kanske vore om du kunde få tag på Ruark audio mr1 för det priset, ifall storleken är av större betydelse.

Permalänk
Avstängd

@arvidh: Vilka är det du syftar på?

@Aser: "Bubblare"? Har nog plats för ett par relativt stora högtalare så att de är små är inte något jag kräver (till en viss grad).

@VresiBerba: Är det studiomonitorer du syftar på när du säger "riktiga" högtalare? Annars kan det nog vara bäst att avvakta lite som du säger och se om något kommer upp, Dynaudio har ju en del andra produkter med (Dynaudio Professional BM5A MKII ligger inte så långt över min budget).

Permalänk
Rekordmedlem

Ett par Behringer 1031 b stock för 3500:- https://www.thomann.de/se/behringer_b1031a_b_stock.htm?ref=se...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blad:

Är det studiomonitorer du syftar på när du säger "riktiga" högtalare?

Nej. Absolut inte. Glöm allt som heter 'studio' och 'monitorer'. Du sitter inte i en studio och således behöver du inte prylar som har med 'studio' att göra. Det är bara säljknep för att få det att låta 'proffsigt'. Närfältsmonitorer i studiosammanhang är precis vad det låter; musikproducenter som behöver neutral återgivning i liten miljö för att kunna utvärdera hur en produktion i slutändan skall låta. Tänk Max Martin. Hans högtalare är inte till för att lyssna på musik, på, utan för att producera musik, med. Såna högtalare köper man dock liksom inte över disk, dom är dyra, riktigt dyra, och dom är det av en anledning.

Jag fick äntligen lyssna på dom legendariska Yamaha NS-1000 för inte så länge sedan, SVT's studiomoniotorer från 80'talet, och, helt ärligt, jag blev extremt besviken. Visst, dom lät fenomenalt... neutrala. Men det fanns ju ingen som helst pondus, inget liv, ingenting som fick mig att vilja, tja, dansa. Underbart ljud. Magiskt ljud! Men Gud, vad tråkigt. Jag fann mig själv analysera musiken istället för att lyssna på den. Vilket ju i-och-för sig var precis vad högtalarna var byggda för.

Vad jag menar med "riktiga" högtalare, är högtalare som är ämnade för att återge ljud, högtalare vars primära funktion är att tillfredsställa öronen. Inget trams med lysdioder eller nördiga datorhögtalare med späjsiga funktioner. Till exempel, Dynaudio Audince 42; en helt, vanlig, basic... högtalare, utan blåtand, ingen inbyggd belysning, inga tramserier, från tiden då konceptet "datorhögtalare" inte ens existerade, då ljudkvalitet var fokus och inte utseende. Helt. Vanlig. Högtalare.

Men, alltså, det viktigaste i denna tråden är att DU blir nöjd, att du får ut vad du vill ha utifrån dina kriterier. Är det så att ahrvids förslag om Edifier s530 faller dig i smaken, slå till och köp dom! Datorhögtalare måste ju inte vara skräp, i synnerhet inte om du tycker att ljudet faller dig i smaken, det är ju trots allt det som är prio 1; vad DU tycker låter bäst.

Edit: Vet du vad, regga dig på www.faktiskt.se och ställ frågan där. Teh old Sweclockerses är bäst i Svärlden om du vill ha tips och råd om datorer. Men... well, kanske inte om du vill rådfråga om ljud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VresiBerba:

Nej. Absolut inte. Glöm allt som heter 'studio' och 'monitorer'. Du sitter inte i en studio och således behöver du inte prylar som har med 'studio' att göra. Det är bara säljknep för att få det att låta 'proffsigt'. Närfältsmonitorer i studiosammanhang är precis vad det låter; musikproducenter som behöver neutral återgivning i liten miljö för att kunna utvärdera hur en produktion i slutändan skall låta. Tänk Max Martin. Hans högtalare är inte till för att lyssna på musik, på, utan för att producera musik, med. Såna högtalare köper man dock liksom inte över disk, dom är dyra, riktigt dyra, och dom är det av en anledning.

Jag fick äntligen lyssna på dom legendariska Yamaha NS-1000 för inte så länge sedan, SVT's studiomoniotorer från 80'talet, och, helt ärligt, jag blev extremt besviken. Visst, dom lät fenomenalt... neutrala. Men det fanns ju ingen som helst pondus, inget liv, ingenting som fick mig att vilja, tja, dansa. Underbart ljud. Magiskt ljud! Men Gud, vad tråkigt. Jag fann mig själv analysera musiken istället för att lyssna på den. Vilket ju i-och-för sig var precis vad högtalarna var byggda för.

Vad jag menar med "riktiga" högtalare, är högtalare som är ämnade för att återge ljud, högtalare vars primära funktion är att tillfredsställa öronen. Inget trams med lysdioder eller nördiga datorhögtalare med späjsiga funktioner. Till exempel, Dynaudio Audince 42; en helt, vanlig, basic... högtalare, utan blåtand, ingen inbyggd belysning, inga tramserier, från tiden då konceptet "datorhögtalare" inte ens existerade, då ljudkvalitet var fokus och inte utseende. Helt. Vanlig. Högtalare.

Men, alltså, det viktigaste i denna tråden är att DU blir nöjd, att du får ut vad du vill ha utifrån dina kriterier. Är det så att ahrvids förslag om Edifier s530 faller dig i smaken, slå till och köp dom! Datorhögtalare måste ju inte vara skräp, i synnerhet inte om du tycker att ljudet faller dig i smaken, det är ju trots allt det som är prio 1; vad DU tycker låter bäst.

Edit: Vet du vad, regga dig på www.faktiskt.se och ställ frågan där. Teh old Sweclockerses är bäst i Svärlden om du vill ha tips och råd om datorer. Men... well, kanske inte om du vill rådfråga om ljud.

Ett underligt inlägg där du motsäger dig själv och visar en underlig inställning till hur högtalare bör fungera, däremot stämmer det att NS 1000 inte är så jättebra i det skick Yamaha levererade dem, den inställningen hade även många på SR, de var ett nedbyte i ljud kvalitativt.
NS 1000 har däremot ganska bra element men filterdesign var inget som var särskilt framstående på den tid de designades, de konstruerades precis när man började med simuleringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ett underligt inlägg där du motsäger dig själv och visar en underlig inställning till hur högtalare bör fungera

Nä.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Blad:

@arvidh: Vilka är det du syftar på?

@Aser: "Bubblare"? Har nog plats för ett par relativt stora högtalare så att de är små är inte något jag kräver (till en viss grad).

@VresiBerba: Är det studiomonitorer du syftar på när du säger "riktiga" högtalare? Annars kan det nog vara bäst att avvakta lite som du säger och se om något kommer upp, Dynaudio har ju en del andra produkter med (Dynaudio Professional BM5A MKII ligger inte så långt över min budget).

Edifier S530d
Högtalarna i sig tar inte upp mycket plats, 25cm höga kanske? Mått lär stå på exempelvis CDON, inet.se etc. Baslådan däremot, skulle gissa på 40-50 cm djup och kanske 30 hög/bred. Har min på golvet, agerar fotpall ibland..

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett par Klipsch R-15PM, då jag tidigare har Klipsch för min hemma bio och älskar deras ljud så skulle jag rekommendera dessa.

De är lite dyrare än 3k men de överraskade mig rejält

Permalänk
Avstängd

@VresiBerba: Jo jag tror jag har fått ett lite bättre grepp om vad studiomonitorer är och att de kan låta rätt livlösa, men samtidigt verkar det som att många rekommenderar dessa när man frågar om råd för högtalare, så som @nedrans förslag på JBL lsr305 och KRK Rokit RP-5 G3 som jag antar klassas som studiomonitorer (?) men som jag har hört mycket bra saker om och som dessutom ligger inom min budget. Sen är RGB/bluetooth etc inget jag direkt söker utan jag har hellre "neutrala" svarta högtalare, det råkade bara finnas med på några jag såg och kan ju stängas av men ja man kan ju anta att man då betalar mer får nåt man inte använder och kan få bättre ljud för pengarna. Du har såklart rätt i att det bara är jag som vet exakt vad jag vill ha, men det är inte lätt att avgöra då jag varken har något bra ställe att provlyssna olika högtalare och är mycket oerfaren i området i allmänhet.

Men om du föreslår att man ska undvika både datorhögtalare och studiomonitorer, är det i stil av dessa man då borde kolla på?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=25&o=produkt_betyg#rpa...

Edifier verkar ha en del högtalare utöver S530D så som R2730DB och R2000DB men jag antar att de är i samma kategori som JBL/KRK-högtalarna och att det antagligen är bättre att ta dem?

@gonace: ser fina ut men ja de är rätt långt utanför min budget