Frågor kring fakta terming ang skärmar

Permalänk

Frågor kring fakta terming ang skärmar

Hej, verkar vara en djungel bland skärmar som allt annat i datorvärlden.

Tänkte ställa 2 snabba frågor, 144hz skärm gäller bara för "gaming" så att allt flyter på bättre, right?

Och har nyligen köpt en ASUS laptop som verkar ha en GRYM skärm, bilden verkar levande till skillnad från min stationära dator, den största skillnaden skulle jag säga att det svarta verkligen är svart på den, jämnfört med med stationära där svarta är grått.

Vilken typ av skärm ska jag söka efter ifall jag vill ha så bra bildkvalite som möjligt, sysslar ofta med applicationer som har helt svart bakgrund. Spel och film är Icke prioriterat.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga. I vissa låga prisegment så brukar en IPS vara bättre blidmässigt än TN skärmarna. Det är inte alltid sant dock.
Jag hade en TN skärm i min laptop som var urkass och bytte den mot en annan TN modell (från samma tillverkare) som satt i laptops längre upp i prisklasserna. Denna TN var och är bättre än flera IPS i samma prissegment. Dock är den fortfarande långt ifrån den PB278QR jag har som hemmaskärm (IPS) med färgprofil.
I högre segment så kan man kolla tester men det är svårare i de lägre prisklasserna. I laptops brukar IPS varianterna generellt prestera bättre (inte så mycket TN i de högre prisklasserna). För laptops så testar Notebookcheck rätt många och de testar även skärmar.
Sedan kan vissa lägga på knasiga färgprofiler som förstärker färger och man blir lite missvisad (kanske inte så vanligt längre).
VA brukar vara bättre på svärta annars men det kommer jag inte ihåg att ha sett i laptops så troligen en bättre TN/IPS.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Det är svårt att säga. I vissa låga prisegment så brukar en IPS vara bättre blidmässigt än TN skärmarna. Det är inte alltid sant dock.
Jag hade en TN skärm i min laptop som var urkass och bytte den mot en annan TN modell (från samma tillverkare) som satt i laptops längre upp i prisklasserna. Denna TN var och är bättre än flera IPS i samma prissegment. Dock är den fortfarande långt ifrån den PB278QR jag har som hemmaskärm (IPS) med färgprofil.
I högre segment så kan man kolla tester men det är svårare i de lägre prisklasserna. I laptops brukar IPS varianterna generellt prestera bättre (inte så mycket TN i de högre prisklasserna). För laptops så testar Notebookcheck rätt många och de testar även skärmar.
Sedan kan vissa lägga på knasiga färgprofiler som förstärker färger och man blir lite missvisad (kanske inte så vanligt längre).
VA brukar vara bättre på svärta annars men det kommer jag inte ihåg att ha sett i laptops så troligen en bättre TN/IPS.

Tack för ditt svar, märkte nyss något jääävligt märkligt!! Tänkte väl att jag inte haft såhär dåliga skärmar.

jag har 2st inkopplade på mitt 1060 grafikkort just nu, ena med HDMI och den andra med DVI, har försökt switcha med, den skärmen med DVI får 100 gånger bätte svärta någon aning om VAD detta kan bero på? Alltid trott att HDMI är bäst? kanske kabeln som strular?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steelrich:

Tack för ditt svar, märkte nyss något jääävligt märkligt!! Tänkte väl att jag inte haft såhär dåliga skärmar.

jag har 2st inkopplade på mitt 1060 grafikkort just nu, ena med HDMI och den andra med DVI, har försökt switcha med, den skärmen med DVI får 100 gånger bätte svärta någon aning om VAD detta kan bero på? Alltid trott att HDMI är bäst? kanske kabeln som strular?

Du bör få samma bildkvalitet oavsett hdmi eller dvi.
Det du just nu ser skillnad på är troligen att hdmi är konfad att använda ett (felaktigt) omfång för tv och inte det för datamonitorer så att svart blir 16 och vitt 235 i stället för att signalen går mellan 0-255 som den gör i monitorläget.
http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sorry för bump, ville bara så hemskt tacka för dina ord! Nu fungerar allt klockrent! TACK!

Permalänk
Skrivet av infigo:

Det är svårt att säga. I vissa låga prisegment så brukar en IPS vara bättre blidmässigt än TN skärmarna. Det är inte alltid sant dock.
Jag hade en TN skärm i min laptop som var urkass och bytte den mot en annan TN modell (från samma tillverkare) som satt i laptops längre upp i prisklasserna. Denna TN var och är bättre än flera IPS i samma prissegment. Dock är den fortfarande långt ifrån den PB278QR jag har som hemmaskärm (IPS) med färgprofil.
I högre segment så kan man kolla tester men det är svårare i de lägre prisklasserna. I laptops brukar IPS varianterna generellt prestera bättre (inte så mycket TN i de högre prisklasserna). För laptops så testar Notebookcheck rätt många och de testar även skärmar.
Sedan kan vissa lägga på knasiga färgprofiler som förstärker färger och man blir lite missvisad (kanske inte så vanligt längre).
VA brukar vara bättre på svärta annars men det kommer jag inte ihåg att ha sett i laptops så troligen en bättre TN/IPS.

Kan du med hjälp av parametrarna se om detta är en okej skärm?

https://www.inet.se/produkt/2200007/asus-23-vc239h#merinfo

Permalänk
Medlem

@steelrich:
Tyvärr lite svårt att se bara på specifikationer. Det är det som gör skärmköp lite klurigt.
T.ex. BenQ GW2406Z & Acer CB241HY ligger i samma prisklass men utifrån specifikationerna är det väldigt svårt att säga någonting. Någon av de två kan vara mycket bättre eller ännu sämre och man behöver testa för att kunna veta.
Kontrastsiffror ska man ta med en nypa salt. Av de 3 så är BenQ troligen de som har ett värde som är mer testat mot verkligheten och de andra vid bästa möjliga scenario men de andra kanske ändå är bättre på det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14