Permalänk

Hur bra är Gsync?

Hej!

Kom tillbaka efter ett långt uppehåll från spelandet och upptäckte att många pratar om nvidias gsync.

Ska nämligen köpa ny gamingskärm och funderar på att köpa en 27" för lite BF1, WoW, Hots, D3 men funderar på ifall gsync gör sig värt sitt pris?

Ska köra med ett MSI GTX 1080.

Ni som provat eller är lite insatta, vad säger ni?

Tack på förhand!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem

Det är underbart

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Har själv tankar på att köpa en när pengar finns, istället för min benq 240 hz

Permalänk
Medlem

Jag har en PG279Q (satsa på IPS, TN är crap) och det är den enskilt bästa uppgraderingen jag gjort till en dator nånsin. Kombinerat med ett GTX 1080 så blir allting så jäkla smooth, utan att man behöver tumma på grafikinställningarna för mycket.

Permalänk
Medlem

G-Sync gör att du kan låta dina inställningar vara höga eftersom att det inte gör något om du dippar ner till 40-50 FPS. Det gör att du får en visuellt fantastisk spelupplevelse samtidigt som du slipper fasan som låg uppdateringfrekvens innebär.

Varför det funkar så bra är eftersom att en traditionell skärm uppdaterar med 30 Hz om du kommer ner på 59 Hz eller lägre, emn G-Sync låter dig köra med adaptiv uppdateringfrekvens ner till 30 Hz, dvs 32 Hz blir 32 Hz och 100 Hz blir 100 Hz osv.

Som andra säger i tråden är G-Sync den enskilt bästa uppgraderingen man kan göra. Själv har jag en 100 Hz Asus 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Precis lika bra som FreeSync,vilket med andra ord betyder att det är underbart! Känslan är att jämföra med att gå från HDD till SSD.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Det känns som allt flyter på hela tiden, trots att din FPS dipper upp och ner.
G-sync är nog det bästa jag skaffat för mitt spelande på flera år.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag har en PG279Q (satsa på IPS, TN är crap) och det är den enskilt bästa uppgraderingen jag gjort till en dator nånsin. Kombinerat med ett GTX 1080 så blir allting så jäkla smooth, utan att man behöver tumma på grafikinställningarna för mycket.

Är det så stor skillnad på TN och IPS vid spelande? Hört från så många att det är lite pengar i sjön att skaffa IPS om man i stort sett bara ägnar sig åt spel? IPS ska väl vara en bättre panel och sedan kosta därefter, men tycker så många pratar om att det är riktat mot dom som både spelar och ägnar sig åt film/bildredigering mycket filmtittande och dylikt.

Skrivet av Krimsarn:

Det känns som allt flyter på hela tiden, trots att din FPS dipper upp och ner.
G-sync är nog det bästa jag skaffat för mitt spelande på flera år.

Haha, blev ju inte mindre sugen nu! Tack!

Skrivet av Jink:

Precis lika bra som FreeSync,vilket med andra ord betyder att det är underbart! Känslan är att jämföra med att gå från HDD till SSD.

Såpass? låter extremt lockande

Skrivet av Ziddie:

G-Sync gör att du kan låta dina inställningar vara höga eftersom att det inte gör något om du dippar ner till 40-50 FPS. Det gör att du får en visuellt fantastisk spelupplevelse samtidigt som du slipper fasan som låg uppdateringfrekvens innebär.

Varför det funkar så bra är eftersom att en traditionell skärm uppdaterar med 30 Hz om du kommer ner på 59 Hz eller lägre, emn G-Sync låter dig köra med adaptiv uppdateringfrekvens ner till 30 Hz, dvs 32 Hz blir 32 Hz och 100 Hz blir 100 Hz osv.

Som andra säger i tråden är G-Sync den enskilt bästa uppgraderingen man kan göra. Själv har jag en 100 Hz Asus 3440x1440.

Tack för ett utförligt svar, känner mig inte alls lika tveksam längre. Kul att tekniken går framåt, nu suger det allt bra i köptarmen

Inlägg sammanfogade, använd gärna [Citera flera]. // MOD
Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Är det så stor skillnad på TN och IPS vid spelande? Hört från så många att det är lite pengar i sjön att skaffa IPS om man i stort sett bara ägnar sig åt spel? IPS ska väl vara en bättre panel och sedan kosta därefter, men tycker så många pratar om att det är riktat mot dom som både spelar och ägnar sig åt film/bildredigering mycket filmtittande och dylikt.

För bildredigering är det så klart viktigt att ha så naturtrogna färger som möjligt, men att ha bra färgåtergivning på sin skärm är ju bara bra i alla scenarion: Windows, spel, film osv.
Men man får läsa på lite här, för det är inte bara guld och gröna skogar heller. IPS, framförallt med PG279Q och Acers motsvarighet lider av IPS glow och backlight bleed. Jag har lite av dessa, i nedre högra hörnet och i övre högra hörnet. Inget man tänker på alls så länge inte bilden är helt svart.
Men det är en värd tradeoff med tanke på hur bra färger man får. Skulle spy på en urvattnad TN panel.

Permalänk
Avstängd

Jag har använt G-sync nu i 2 dagar,och det är jäkligt bra!!!
Dock valde jag en Tn panel,för jag ville ha 1 ms responstid.
Har en ips skärm vid sidan om.
Och kan inte påstå att jag ser att ipsen ska ha bättre färger direkt.
(Dock kan jag tydligt se eftersläpningar,som jag hatar.😁😁)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@beifeldtarn92: Jag själv sitter på en TN panel och tycker att den tillfredsställer alla mina behov när jag spelar, men jag har visserligen ingen IPS att jämföra med men kan säga att gå ifrån 165hz, 1440P och G-sync är något jag aldrig kommer göra. IPS är säkert bättre men dem är dyrare och jag kan säga att en TN panel o G-sync kommer fortfarande vara bättre än vad du kom ifrån xD

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen från en 1080p tn panel till en 1440p ips g-sync panel och sitter med ett gtx 1080. Och vad gäller ips vs tn så skulle jag aldrig gå tillbaka till tn då färgerna är såpass överlägsna på ips'en att det skulle kännas som att gå 10 år bakåt i tiden.
G-sync är också det helt överlägset. Och med tanke på hur sällan man byter skärm är det lika bra att gå all-in om du frågar mig.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

G-sync is like free pizza at an anime convention.

Permalänk
Medlem

Jag har ROG PG278Q som har en TN panel, men tycker denna TN panel har betydligt bättre färgåtergivning än min IPS skärm jag hade innan. Dock var det en billig sådan ska tilläggas. Det jag upplever som är den enda dåliga på just denna skärm är just betraktningsvinklarna men det är ju en TN panel bara gilla läget.

ROG skärmen med IPS panel fanns ej när jag köpte min skärm, hade ej det valet då ska tilläggas.

Som många andra påpekat så är detta den absolut största höjning av min spelupplevelse. Jag köpte denna skärm innan jag uppgraderade min plattform till och med.

Dock upplevde jag att byte av GPU var också en höjning av upplevelsen. Att gå från ett 970 till 1070 gjorde också skärmen till sin rätt.
Men upplever att man kanske skulle ha gått till ett 1080 för att nyttja hela skärmens potential.

Men G-Sync är helt underbart.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

I efterhand efter haft gsync i 1.5 år så måsta jag säga att jag inte klarar av att vara utan. Provade för ett tag sedan att stänga av det i bf1 och jisses så hackigt det blev.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig lägga några extra pengar på IPS.
Jag är färgblind och ser ingen som helst skillnad på TN och IPS.

G-Sync är däremot helt fantastiskt.
Jag kommer ihåg när jag spelade Dragon age Inqusition på min skärm utan G-sync och så fort jag gick under 60 fps så såg det ut som att jag låg på 20 fps.
Med G-sync så försvann det problemet helt. Kan ligga på 40 fps och det flyter ändå mycket bra.
Dessutom så försvinner tearing och microstutter vilket är jävligt skönt. Hatar microstutter.

Permalänk

Jag skulle vilja gifta mig och skaffa barn med g-sync, så bra är det

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

@zyy:
Kanske är jag med färgblind då.
Ser ingen som helst skillnad.(alltså jag ser ju färger,:)
Så jäkla nöjd med min Asus pg278QR.
Och att gå tillbaka att spela i 1080p.
Hade nästan varit som att byta ut ssdn mot en mekanisk hårddisk.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@hunkaboy86:
hahahaha!

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beifeldtarn92:

Är det så stor skillnad på TN och IPS vid spelande? Hört från så många att det är lite pengar i sjön att skaffa IPS om man i stort sett bara ägnar sig åt spel? IPS ska väl vara en bättre panel och sedan kosta därefter, men tycker så många pratar om att det är riktat mot dom som både spelar och ägnar sig åt film/bildredigering mycket filmtittande och dylikt.

När jag köpte min PG279 så kollade jag på både 279an och 278an. Sitter du rakt framför så var det minimal skillnad om någon, men jag gjorde annat med skärmen och ibland satt jag från sidan eller underifrån o.s.v. så därför valde jag 279an.

Givetvis kan ju andra paneler skilja sig mer än vad jag märkte.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Avstängd

@beifeldtarn92:
Jag sitter alltid rakt framför min skärm.
Så det med bra betraktningsvinklar är meningslöst för min del.
Då har jag hellre lägre responstid.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Digital fyndjägare

G-Sync gör livet mycket enklare.
Allt liksom bara flyter på...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Inaktiv

120Hz+ från 60Hz är det viktigaste för en spelskärm. Det är som natt och dag.
G-sync är mycket trevligt men är nog inte ens 20% av upplevelsen som 120Hz mot 60Hz bjuder på.
Det bästa med G-sync är flytet när datorn inte orkar driva 120 fps. Man ser att frameraten sjunker men allting går ändå väldigt mjukt, bör upplevas.
Att det dessutom eliminerar tearing är bara en bonus.

G-sync ska det vara på min nästa skärm. Men långt mycket viktigare är att den har 120Hz+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@beifeldtarn92:
Jag sitter alltid rakt framför min skärm.
Så det med bra betraktningsvinklar är meningslöst för min del.
Då har jag hellre lägre responstid.

Då har du inte nog stor skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

120Hz+ från 60Hz är det viktigaste för en spelskärm. Det är som natt och dag.
G-sync är mycket trevligt men är nog inte ens 20% av upplevelsen som 120Hz mot 60Hz bjuder på.
Det bästa med G-sync är flytet när datorn inte orkar driva 120 fps. Man ser att frameraten sjunker men allting går ändå väldigt mjukt, bör upplevas.
Att det dessutom eliminerar tearing är bara en bonus.

G-sync ska det vara på min nästa skärm. Men långt mycket viktigare är att den har 120Hz+

Hur mkt mer kraft krävs det av GPUn för att köra 120hz eller mer jämfört med 60hz? Dvs innebär det i praktiken att man måste sänka kvalitén på innehållet för att få upp frekvensen?

Sett till att GSync bara finns för monitorer i ministorlek vad jag vet, om man ställer typ en 34" GSync mot en 65" 60 hz 4K OLED TV, är valet med GSync lika givet då? Förutsätter att man har en GPU som kan driva på i minst 60 hz ki 90% av tiden iaf. Har inga problem att fortsätta köpa nya GPUer osv för att ligga i "top range" men tänker inte typ bygga om skafferiet till datorlåda för att köra 8 GTX1080Ti parallellt men SLI kan jag väl gå över till om det nu funkar bra

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Hur mkt mer kraft krävs det av GPUn för att köra 120hz eller mer jämfört med 60hz?

Dubbelt så mycket om du menar 120 fps jämfört med 60 fps. (Även skräpkort kan mata ut en 120 Hz-signal, men de klarar ju inte av att driva spel i 120 fps.) Sedan måste ju såklart CPU:n orka 120 fps i det aktuella spelet också om du ska ha någon chans att komma upp i det.

Citat:

Dvs innebär det i praktiken att man måste sänka kvalitén på innehållet för att få upp frekvensen?

Om din GPU idag får kämpa för att hålla 60 fps: ja.
Om du redan trycker ut 300 fps: nej.

Du kan enkelt testa hur bra din dator klarar 120 fps redan idag. Det är bara att prova (med V-sync avstängt, förstås)!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Dubbelt så mycket om du menar 120 fps jämfört med 60 fps. (Även skräpkort kan mata ut en 120 Hz-signal, men de klarar ju inte av att driva spel i 120 fps.) Sedan måste ju såklart CPU:n orka 120 fps i det aktuella spelet också om du ska ha någon chans att komma upp i det.

Om din GPU idag får kämpa för att hålla 60 fps: ja.
Om du redan trycker ut 300 fps: nej.

Du kan enkelt testa hur bra din dator klarar 120 fps redan idag. Det är bara att prova (med V-sync avstängt, förstås)!

Men vad har folk eg för GPUer, jag har ett överklockat GTX1080Ti och känns som det i flera titlar får jobba för att trycka ut 4K i 60 hz, eller drar alla ner kvaliten så pass mycket för att kompensera?

Permalänk
Medlem

Är det främst under 60 hz som GSync gör nytta? Som jag förståt det är det inte givet at GSyncen klarar av att stödja alla frekvenser som skärmen stödjer, rätt?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Men vad har folk eg för GPUer, jag har ett överklockat GTX1080Ti och känns som det i flera titlar får jobba för att trycka ut 4K i 60 hz, eller drar alla ner kvaliten så pass mycket för att kompensera?

3 840 × 2 160 är väldigt många pixlar. Folk som värderar flyt högt kör ju 1440p eller 1080p (eftersom 4K @ 144 Hz ännu inte ens finns), så ditt grafikkort har redan där 2,5 respektive 4 gånger fler pixlar att hantera än våra. Med maxade inställningar blir det såklart tungdrivet.

Sedan har du inte fel i din spekulation. Visst sänker man inställningarna. Ofta är det dock så att man på så sätt kan få ganska mycket bättre prestanda utan att den visuella upplevelsen påverkas i särskilt hög grad. Jag lägger till exempel inte märke till någon påtaglig skillnad mellan Medium och Ultra i BF1 när jag faktiskt spelar, men skillnaden i prestanda är avsevärd.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

2017 så ska en dator ha både SSD och en 144hz+ skärm med Gsync eller freesync inge snack om saken.

Skrivet av improwise:

Är det främst under 60 hz som GSync gör nytta? Som jag förståt det är det inte givet at GSyncen klarar av att stödja alla frekvenser som skärmen stödjer, rätt?

Ja ju lägre fps du har ju mer märks dipparna, men att ha en fps som ändrar sig hela tiden mellan 120-90 eller 90-60 är inte trevligt när man väl vant sig med sync.
freesync hade begränsningar från början men dom är väl mer eller mindre borta nu, gsync har inte några begränsningar.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG