Ni som har bärbar dator vilken använder ni för programmering

Permalänk

Ni som har bärbar dator vilken använder ni för programmering

JA som titeln låter.

Ni som använder en bärbar dator för programmering vilken dator/upplösning/skärm storlek/minne/storlek på hårddisk har ni?

Jag använder en surface pro 3 men tycker storleken på skärmen är lite liten även om upplösningen är lagom.
Samt lite jobbigt att sitta med den i knät på tåget eftersom tyngden inte sitter i tangentbordet utan i skärmen

Permalänk
Medlem

Dell XPS är fantastisk, gillar Dells laptops i allmänhet när det gäller mobilitet och batteritid.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZalamanderRelic:

JA som titeln låter.

Ni som använder en bärbar dator för programmering vilken dator/upplösning/skärm storlek/minne/storlek på hårddisk har ni?

Jag använder en surface pro 3 men tycker storleken på skärmen är lite liten även om upplösningen är lagom.
Samt lite jobbigt att sitta med den i knät på tåget eftersom tyngden inte sitter i tangentbordet utan i skärmen

ThinkPad X1 Carbon 2017, bästa laptopen jag någonsin sett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder denna: https://www.gearbest.com/laptops/pp_647765.html

Inte snabbaste processorn men duger fint för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft en MacBook Pro 15" via jobbet, men bytte dator nu efter sommaren till en:
Lenovo ThinkPad P70
Core i7 16GB 512GB SSD 17.3"

Är redigt nöjd med denna, inte lika snygg som en MacBook Pro, men betydligt mer kraftfull än min förra

Permalänk
Avstängd

Macbook Pro 15" mid 2015
2880x1800
i7 2.5 GHz
512GB SSD
16GB ram

Permalänk
Medlem

Zenbook Pure

Hade riktigt tur och hittade just denna modell i fyndhörnan hos cdon för 5000kr i våras. Helt passivt kyld, låter ingenting, stilren och lätt. Batteritiden är i nivå med en Mac också, klarar en hel dag av knackande utan problem.

Varmt rekommenderad, du borde kika på de nyare modellerna

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

Dell Latitude. Bästa tangentbordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

T420 Bästa tangentbordet på marknaden...eller ja för nästan 6 år sedan. Går inte riktigt att få tag på längre. finfin 900p skärm från alienware, sandy quad, 256gb ssd (med möjlighet till 2 diskar till), eGPU och stort batteri.
En retro thinkpad med 3:2 skärm, den gamla tangentbordslayouten och stort batteri är kanske det enda jag kan byta till men det är en bra fråga om det är värt det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon99339:

ThinkPad X1 Carbon 2017, bästa laptopen jag någonsin sett

Second that. Använder min primärt till programmering och liknande, och tangentbordet spelar i en helt egen liga. Lägg därtill att den väger endast 1,14 kg, erbjuder två Thunderbolt 3-portar (med stöd för laddning) plus alla äldre portar man behöver (USB Type‑A och HDMI) och går att köra passivt kyld med TPFanControl (i princip en nödvändighet om man inte älskar fläktljud).

Ska man klaga på något är det väl upplösningen. 1 920 × 1 080 hade även min gamla UX32VD, som kostade betydligt mindre när den lanserades 2012 än vad ThinkPaden kostar nu. Fördelen är väl att det ger längre batteritid än en högre upplöst panel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jonsko96:

Zenbook Pure

Hade riktigt tur och hittade just denna modell i fyndhörnan hos cdon för 5000kr i våras. Helt passivt kyld, låter ingenting, stilren och lätt. Batteritiden är i nivå med en Mac också, klarar en hel dag av knackande utan problem.

Varmt rekommenderad, du borde kika på de nyare modellerna

Även om den såklart inte kan mäta sig med en (mycket dyrare) ThinkPad är detta en mycket prisvärd dator, även utan rabatt eller rea. 5000 kr är givetvis rena fyndet.

Köpte faktiskt exakt den modellen på Black Friday, men lämnade tillbaka den enligt ångerrätten när det visade sig att det inte går att koppla en DisplayPort-skärm till den. (Tanken var hela tiden att skicka tillbaka om det inte gick, ty specifikationerna gav inget tydligt svar, och jag hade lovat mig själv att aldrig mer köpa en laptop jag ej kan ansluta en skärm till.)

Så det är värt att ha i åtanke, men som sagt: en väldigt fin dator i övrigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

I princip vilken dritt som helst då min laptop är typ en tunnklient som jag fjärrstyr servrar med. Stöd för 3st externa skärmar ser jag dock som ett måste.

Sedan programmering är ett så brett område, så hur mycket ram, hdd etc man behöver beror på vad man gör. Jobbar man med en lite större lösning och man kör allt inklusive databasen på datorn, där bara databasen kanske vill ha 16GB ram så kan man räkna ut vad man behöver.

Men rent generellt skulle jag säga en 4 kärnig cpu, t.ex kommande kaby lake refresh, 16GB ram och 500GB ssd, där man slänger ut dvdspelaren och stoppar in en 2TB hdd är en grym dator för den stora skaran.
*edit*
Problemet med mitt råd är att ytterst få laptops har 500GB ssd som standard och många tar ockerpriser för detta. Men om man bara jobbar med mindre projekt så är 250GB inte omöjligt. (windows och all dritt bara växer för varje dag och det tar ej länge innan halva hdn är upptagen av defaultprogrammen med windows. (office, bild, cad etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

ThinkPad X1 Carbon 2017, bästa laptopen jag någonsin sett

Skickades från m.sweclockers.com

Ja en sån skulle man allt vilja ha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

T420 Bästa tangentbordet på marknaden...eller ja för nästan 6 år sedan. Går inte riktigt att få tag på längre. finfin 900p skärm från alienware, sandy quad, 256gb ssd (med möjlighet till 2 diskar till), eGPU och stort batteri.
En retro thinkpad med 3:2 skärm, den gamla tangentbordslayouten och stort batteri är kanske det enda jag kan byta till men det är en bra fråga om det är värt det.

Älskar den datorn men vet inte om du menar T42 IBM? Fingeravläsare redan vid den tiden liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Second that. Använder min primärt till programmering och liknande, och tangentbordet spelar i en helt egen liga. Lägg därtill att den väger endast 1,14 kg, erbjuder två Thunderbolt 3-portar (med stöd för laddning) plus alla äldre portar man behöver (USB Type‑A och HDMI) och går att köra passivt kyld med TPFanControl (i princip en nödvändighet om man inte älskar fläktljud).

Ska man klaga på något är det väl upplösningen. 1 920 × 1 080 hade även min gamla UX32VD, som kostade betydligt mindre när den lanserades 2012 än vad ThinkPaden kostar nu. Fördelen är väl att det ger längre batteritid än en högre upplöst panel.

Instämmer. Väger ingenting, extremt hög byggkvalitet (stöt- damm- och fukttålig). Upplösningen gillar jag faktiskt då jag kör linux där högre upplösningar ännu inte skalar helt smärtfritt.

16Gb ram används för VMs och containrar. Hade kanske klarat mig på 8Gb men ville inte behöva snåla med minnet som jag fick göra med förra laptopen (Thinkpad X230) så det fick bli 16Gb.

X1 Carbon är lite saftig i pris, åtminstone i Sverige, men begagnade Thinkpads finns på Ebay till fina priser. De har, som nämnt, väldigt fina tangentbord vilket kan vara ett av de viktigaste områdena för programmering att satsa på.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Inaktiv

Ni som förespråkar ThinkPad X1 Carbon 2017, så är väl det en typexempel på en dator som kanske blir betydligt bättre med Kaby lake refresh?
http://www.sweclockers.com/nyhet/24325-barbara-datorer-med-ka...
Sedan är det alltid en fråga om dessa uppdateras i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ni som förespråkar ThinkPad X1 Carbon 2017, så är väl det en typexempel på en dator som kanske blir betydligt bättre med Kaby lake refresh?
http://www.sweclockers.com/nyhet/24325-barbara-datorer-med-ka...
Sedan är det alltid en fråga om dessa uppdateras i år?

De brukar visa upp nya generationer Thinkpads på CES, så i typ januari. Det är dock tal om en retro modell som ska visas i oktober.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ni som förespråkar ThinkPad X1 Carbon 2017, så är väl det en typexempel på en dator som kanske blir betydligt bättre med Kaby lake refresh?
http://www.sweclockers.com/nyhet/24325-barbara-datorer-med-ka...
Sedan är det alltid en fråga om dessa uppdateras i år?

CPU'n är inte ett starkt skäl till en viss laptop (för mig). Jag prioriterar att den har hög byggkvalitet, kan bäras runt utan att väga för mycket, bra kompatibilitet med linux, bra tangentbord.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Avstängd

Jag gillar Thinkpads som många här uppenbarligen. Främst på grund av tangentbordet, byggkvaliteten och touchpointen. Har en Dell Precision någonting på mitt nuvarande jobb som har kraft så det räcker ganska bra, men touchpointen är katastrof jämfört med de på Thinkpads, tangentbordet är inte mycket att hurra för och den väger bly. Storleken på skärm är bra dock, 15,6 tum 1080p.

Permalänk
Medlem

Sitter på en Macbook Pro Mid 2014
2560x1600
2c I5 2.6Ghz
8GB RAM
128 GB SSD

Inte den kraftfullaste maskinen, men flyter på bra och gillar allt övrigt hårdvarumässigt med den. Har egentligen bara inte räckt till för programmering vid ett tillfälle och det va när jag använde den för första gången på gamla jobbet för ett projekt jag höll på med. Starta programmet, sen närmaste timmen när den tuggade data va det bara o ta rast. Stod som en jävla tegelsten

Lärde mig dock efter den gången att så tunga görs på en remote med mer kraft istället.
Dock inte haft några problem, förutom kanske RAM, för mina privata projekt.

Lite liten på resande fot kanske, men 95% sitter jag hemma med en 27"-skärm

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Dell XPS 15 funkar jättebra hittills!

Permalänk
Datavetare

De två senaste har varit 15" MBP följt av 15" XPS. Så länge man använder datorn vid ett skrivbord fungerar 15" riktigt bra men tycker att det är hopplöst klumpigt att använda i flygstolen eller liknande.

För mig är prio#1 hos en laptop skärmen (följd av tangentbord och först sedan CPU), efter att börjat använt HiPPI display skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till något som 1920x1080 på 12" eller större. Var rätt skeptiskt till Surface Pro, men är i slutändan supernöjd med nuvarande maskin
Surface Pro 4, 16 GB RAM, 512 GB SSD, i7 med Iris graphics (ville främst ha eDRAM då det ökar I/O-kapacitet för små transaktioner, bryr mig inte om GPU-prestanda då den är "tillräckligt bra" ändå).

Surface Pro 4 samt nuvarande Surface Pro har bättre skärm jämfört med Surface Pro 3. Dels är upplösningen ökad till 2736x1824 (från tidigare 2160x1440), samt kanterna är tunnare så skärmytan ökade från 12,0" till 12,3". Det är int jättestort, men 3:2 formatet gör att man i praktiken har yta motsvarande 13" för programmering.

Som många påpekar är Ubuntu och högupplösta skärmar inte riktigt kompis än. För mig är Ubuntu primär plattform för programmering, men löser det genom att köra Ubuntu server via Hyper-V (ingår i Windows 10 Pro) och använder Cygwin som SSH-terminal + X11-server. Det ger mig tillgång till MS Office och andra Windows-program samt Linux som utvecklingsmiljö samt DirectX accelererad X11 vid behov (men 99% av allt programmeringsarbete jag gör i Linux utförs i textläge i Emacs).

Vilket av MBP, XPS, X1 Carbon eller Surface Pro man väljer beror på vad man prioriterar. I mitt tycker är dock dessa fyra toppvalen för programutveckling på laptop. Enda jag aldrig själv ägt är just X1, för mig faller den på skärmen men är i övrigt lysande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Elgiganten har denna just nu https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surf... verkar ju riktigt trevlig det ända problemet är att jag vill ha lite större skärm men vill inte lägga ut pengar och det går emot varandra litegrann tänk om det gick att dra ut skärmen vid behov

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook 3, stort minus är att du har en (1!!) I/O port, så man får dongla. Men den väger 0.92kg och har galet bra batteritid. Men jag älskar laptopen verkligen.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har en gammal Thinkpad S430 med i5 och 8 GB minne och en SSD, med Elementary OS installerat. Den klarar av att köra allt jag behöver så jag har ingen anledning till att köpa nått nytt. ThinkPad-tangentbordet är värt mer än en bättre processor eller några gram färre i vikt.

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 16.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Fetaste nyaste XPS 15"

Permalänk
Medlem

När jag kör bärbar dator är det dessa saker jag tänker på, uppfyller datorn det är det okej för mig:

  • Stödjer hårdvaran Linux? Detta då många saker jag har/gör måste testas i Linux miljö,

  • Hårdvara idag (kan ändras i morgon); Stark processer ca 2.8+ gärna 4+ cores, minne måste datorn ha runt 16 GB.

  • Är den liten och lätt? Detta då jag jobbar som konsult är det skönt med en liten och lätt dator för enkelt komma ut till olika kunder.

  • Mjukvara och andra verktyg är oftast i min position relativt då det kan ändras från dag till dag.

Min nuvarande dator är en Dell Latitude 7480, har haft mycket annat.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6