Ni som har bredbandsbolagets fiberanslutning , funkar ntp servers ?

Permalänk
Medlem

Ni som har bredbandsbolagets fiberanslutning , funkar ntp servers ?

Hej!

Har strul med att ställa klockan emot ntp servers , t ex time.windows.com osv osv
Är det någon annan som har detta med bbbs fiberanslutning i stadsnäten ?

Adsl funkar det kalas med , Telenor 4g funkar det kalas med , men deras fibertjänst , nej då ...

Om det funkar för eran del , vilka stadsnät tillhör ni isf ?

Permalänk
Medlem

Fungerar bra på BBBs nät, stängt nät. Jag kör med ntp1.sptime.se.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur blir det om du kör emot time.windows.com t ex?

Permalänk
Medlem

Tycker time.windows.com strular mycket. Kör ntp1.sp.se istället nu på de datorerna.

Ibland kan man spamma fram och få time.windows.com, men då kör jag lika gärna en annan server.

Hemma har jag glocalnet men problemet har jag sett på massa ställen

Permalänk
Medlem

Hej!

I vårt nät , då blockar tydligen bbb alla ntp servers , förutom 5 st netnod.se adresser.

Men det funkar som sagt på adsl , samt 4g då funkar alla , men på fiber så är det blockat.

Permalänk
Inaktiv

Jag fick problem med detta i samband med Anniversary Update och har inte kunnat synka klockan sedan dess. Bytte också till Ownit ungefär samtidigt. Pratade med Ownit's support och gav dem traceroutes etc. men de kunde inte se något fel.

Det märkliga är att om jag ansluter över WiFi mot samma router så kan jag helt plötsligt synka. Har även provat koppla datorn direkt mot bredbandsuttaget men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

@Lansen: Jag har samma problem med BBB i ett stadsnät, fick du någon ordning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av menigar:

@Lansen: Jag har samma problem med BBB i ett stadsnät, fick du någon ordning på det?

Har du testat ntp.se som drivs av Netnod?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: ntp.se fungerar bra, men jag undrar varför alla standard ntp-servrar är blockerade?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag drev detta rätt lång med bbb , till sist så fick jag prata med en tekniker , o enligt han så blockar dom alla time servers pga av attacker .

Dom enda som var "öppna" i bbb nät det var netnods egna time servers .

Permalänk
Medlem

ntp amplification attacks är så sjukt vanliga, och det här är i samma anda som när man började hindra vanliga datorer att skicka mail annat än via designerade relayer. Ni kan googla för att läsa mer.

En lite äldre skrivelse, men belyser problemet.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

@deegan:

Det stora problemet är att den "first line" supporten på bbb vet ju inget om detta . Frågar man dom så säger dom att alla ntp servers funkar .........

Tog säkert 2 veckor innan dom kom fram till vad som var fel för min del ....