Permalänk
Medlem

Överhettad CPU? Ny fläkt?

Tjena gänget. Köpte precis ett nytt CPU (Intel i7-7700) som fungerar suveränt och valde att använde min gamla CPU fläkt som är en INTEL DC12V 0,17A. Dock så går värmen (Enligt Speccy) upp till närmare 82 grader när jag spelar, medan resten av datorn ligger kring en stabil 32 grader. Jag har nyss beställt ett nytt nätaggregat FSP Aurum 650W 80+ Gold Modulär (650W) vilket innebär 200W mer för burken.
Frågorna jag ställer mig och er är:
1:Är värmen ett problem tror ni?
2:Kommer nya nättutaget på något vis hjälpa till att sänka CPU värmen?
3: Bör jag köpa en ny fläkt?

Hoppas någon har mer kunskap än vad jag har

Mvh VinbaZ

Permalänk
Medlem

Värmen kan bli ett problem då den påverkar övriga komponenter som blir varma pga cpu-värmen.

En ny PSU kommer troligtvis inte påverka cpu-tempen.

Jag rekommenderar en annan kylare, luftveller vatten är en smaksak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinbaZ:

1:Är värmen ett problem tror ni?

Processorn klarar egentligen en bra bit över 80 grader men att den når den sortens temperaturer under spel som troligen inte är en speciellt stor belastning tyder på att kylaren du har är underdimensionerad. Vi vet dessutom att Kaby Lake blir varma.

Skrivet av VinbaZ:

2:Kommer nya nättutaget på något vis hjälpa till att sänka CPU värmen?

Nej.

Skrivet av VinbaZ:

3: Bör jag köpa en ny fläkt?

Hade jag varit du hade jag gjort det, ja.

Permalänk
Medlem

Byta fläkt gör nog ingen större skillnad.
Köp bättre kylare istället.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Byta fläkt gör nog ingen större skillnad.
Köp bättre kylare istället.

Alright då förstår jag! Har du något förslag på någon kylare eller dylikt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinbaZ:

Alright då förstår jag! Har du något förslag på någon kylare eller dylikt?

Hur mycket vill du lägga? Skriv vad du har för chassi först, alla kylare får inte plats i alla chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur mycket vill du lägga? Skriv vad du har för chassi först, alla kylare får inte plats i alla chassin.

Har en Fractal Design S. Runt 500-1000 om det är möjligt att få något bra för den pengen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

7700k har värme och spike problem för vissa vid överklock.
Men med den tempen utan så är det nog tid för en riktigt kylare.

Grövre torn eller AIO är att rekommendera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinbaZ:

Alright då förstår jag! Har du något förslag på någon kylare eller dylikt?

Beroende på om Chassit stödjer kylarens höjd, så finns det ett flertag mycket kapabla kylare. 212, NH-D15, NH-D14 (D14 & D15 har i princip samma prestanda, men storlek / vikt / RAM clearence skiljer sig lite.

Jag har en NH-D15 med push / pull konfiguration och den pallar allt jag slänger åt den och har gott om utrymme för överklockning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Jag tror den kan trivas bättre här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

runt 1k hade jag rekomenderat den kylaren jag kör på (dock använder jag Corsair ML-fläktar):
Fractal Design Celsius S24, kyler min R7 1700 till under 70 grader vid 3.9 GHz (1.375 eller 1.4 VCore)
EDIT: Eller en maffig luftkylare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Köp dig en massiv luftkylare. NH-D15 är den bästa du kan få för pengarna. Fungerar ypperligt tillsamman med LP minnen. Den är stor med sina dubbla kyltorn men den får plats i ditt chassi med sina 165 mm. Ditt chassi har restriktion på 180mm på processorkylare. Och den kyler processorn mycket effektivt. i7-7700 verkar gå varma även utan överklockning. Inte mycket att göra förutom kanske en delid.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU