Transportstyrelsen fiasko - läckt information om militära uppgifter samt identitetsskyddade individer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det blir bara värre och värre. Fattar att hon vill säkra bevisning men det finns ju betydligt enklare sätt än att exponera all information direkt till NSA.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-maria-agren-s...
http://www.expressen.se/nyheter/maria-agren-skickade-300-mail...

Utan att veta det faktiska innehållet i de där mailen så kan det ju vara allt från sekretessbelagt material till bara en rubrik i mailet. Det här visar varför det är så enormt viktigt med bra rubricering på mail och inte lägga mail i rubrikerna...

Det vi fått se är ju utdrag från loggen, inte vad mailen faktiskt innehåller, vilket artiklarna till viss del också berör.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Som sagt, hon hade påtryckningar från regeringen (finansdepartementet främst).
Av hennes anteckningar så har hon rent mjöl i påsen, däremot hennes arbetsgivare (regeringen) som nu försöker lägga all skit på henne.
Nån som varit prickfri såpass länge å "bara" råkar göra fel efter att flera har påtalat om situationen.

Hur många liv har han igentligen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Utan att veta det faktiska innehållet i de där mailen så kan det ju vara allt från sekretessbelagt material till bara en rubrik i mailet. Det här visar varför det är så enormt viktigt med bra rubricering på mail och inte lägga mail i rubrikerna...

Det vi fått se är ju utdrag från loggen, inte vad mailen faktiskt innehåller, vilket artiklarna till viss del också berör.

Hon skickade naturligtvis 300 tomma mail med känslig rubricering till sig själv. Jag brukar alltid göra detsamma när jag blir avskedad för brott mot rikets säkerhet.

Permalänk
Medlem

"Rikspolischefen Dan Eliasson beslutade att ge ett privat företag åtkomst till hemlig och känslig information från Polismyndighetens personal- och lönesystem."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/rikspolischefen-gav-f%C3%B6r...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Tänkte precis posta ovan... riksrötan sprider sig djupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tänkte precis posta ovan... riksrötan sprider sig djupt.

Nåja man kan ju anklaga "svetsloppan" för mycket,dock inte för intelligens och duglighet.Han är nog den mest inkompetenta statsministern vi haft i Sverige,iallafall under min levnadstid.

stavfel
Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Han gör en Ågren, Regeringen vet naturligtvis ingenting och om några veckor upprepas säkert samma mönster och någon får avsked.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-vi-har-inte-gjort-...

Permalänk
Medlem

Det är röta hela vägen från botten till toppen, de inblandade tjänstemännen och politikerna borde sättas i samma cell som stig berglind och bli återbetalningsskyldiga för sitt arvode de fått hittills inte belönas med fallskärmar. Tänk om det varit en vanlig person som gjort något dylikt typ städtanten tar en godis från ett kontor utan lov huvuden skulle flyga.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Aftonbladet kör den gamla vanliga sosseursäkten. Det är någon annans fel att en person begår brott. Som vanligt kan det vara en idé att följa lagstiftningen istället för att skylla på andra.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/VEpjW/polisens-problem-ar-...

Detta är bara att komma ihåg när man blir stoppad i trafiken.
- Det är trafikverkets fel att det går att köra för fort på vägen. De skulle ha anlagt fartgupp på motorvägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hon skickade naturligtvis 300 tomma mail med känslig rubricering till sig själv. Jag brukar alltid göra detsamma när jag blir avskedad för brott mot rikets säkerhet.

Du verkar haft lite svårt med ironin där. Men sen ska man ju vara väldigt försiktig i att spekulera kring innehåll även om man har rubriker...

Skrivet av Bozzeta:

Aftonbladet kör den gamla vanliga sosseursäkten. Det är någon annans fel att en person begår brott. Som vanligt kan det vara en idé att följa lagstiftningen istället för att skylla på andra.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/VEpjW/polisens-problem-ar-...

Detta är bara att komma ihåg när man blir stoppad i trafiken.
- Det är trafikverkets fel att det går att köra för fort på vägen. De skulle ha anlagt fartgupp på motorvägen!

Det finns ju delvis en poäng i att outsourcingen startades av alliansregeringen, sen oavsett ska man ju som myndighet förhålla sig till gällande lagstiftning (vilket IT-avdelningarna tillsammans med upphandlare ska säkerställa). Inget av de här fallen ska ju drivas till en GD/RPC för att göra "avsteg från lagstiftning" för att andra inte klarar av sina jobb. Skulle man göra de sakerna i den myndighet jag arbetar åt så är det ju inte att man får behålla tjänsten utan det är skäl för avsked.

Tro mig som verksam inom just trafikområdet så är det rätt många ursäkter man får höra särskilt när det gäller fortkörning. Men sen får man ju hoppas att de som har mest bråttom inte tar med sig andra till begravning... Tyvärr är det ju ofta så att de som kör ihjäl andra klarar sig.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

En bra början år naturligtvis sluta prata om "utmaningar". En regeringen som inte har kontroll över vad myndigheterna gör är naturligtvis oförmögen att styra landet och myndigheter som bryter mot lagen utgör ett hot mot rikets säkerhet.
Det är naturligtvis extremt allvarlig situation och ingen utmaning.

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: En regering kan aldrig ha full kontroll på vad en myndighet gör, då skulle dess funktion inte behövas. Sedan håller jag med om att myndigheter skall hålla sig inom lagens ramar, inget snack om det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Å läser vi media så fortsätter skandalerna utlösande en efter en.
@Valonen Främst polischefen kanske va?

Några i M har dock öppnat handen för SD
http://www.dn.se/debatt/skarp-kraven-for-att-bli-svensk-medbo...

Vad ska Lena Mellin nu klaga på?
Eller hon är nog nöjd över att Nordea flyttar.
*suck* 1 år kvar

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

En bra början år naturligtvis sluta prata om "utmaningar". En regeringen som inte har kontroll över vad myndigheterna gör är naturligtvis oförmögen att styra landet och myndigheter som bryter mot lagen utgör ett hot mot rikets säkerhet.
Det är naturligtvis extremt allvarlig situation och ingen utmaning.

Det är ju rätt intressant då du är inne och tangerar på "ministerstyre". Myndigheternas utförande av uppdragen ska ju vara frikopplat från politiken.

Sen ska man ju självklart följa gällande lagstiftning, (nu kommer ett viktigt) men de som ansvarar för verksamheterna IT och upphandling ska inte stå utan ansvar i någon utav dessa fall. Men det får man ju inte säga på ett IT-fora att IT-avdelningar är inkompetenta. En ordentlig SLA/FU så hade det här problemet aldrig uppstått. Men det bekräftar tyvärr bilden att IT är fortsatt lekstuga.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

En bra början år naturligtvis sluta prata om "utmaningar". En regeringen som inte har kontroll över vad myndigheterna gör är naturligtvis oförmögen att styra landet och myndigheter som bryter mot lagen utgör ett hot mot rikets säkerhet.
Det är naturligtvis extremt allvarlig situation och ingen utmaning.

Det låter ju bättre med "utmaningar" istället för, som det egentligen är, "problem". Ett mode-ord som fått fäste då det blir enklare att lura både valboskapen och sig själv anta'r jag. Usch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det är ju rätt intressant då du är inne och tangerar på "ministerstyre". Myndigheternas utförande av uppdragen ska ju vara frikopplat från politiken.

Om du kallar regeringsärenden för ministerstyre, så ja. Men det blir ju naturligtvis omöjligt att styra landet om informationen är enkelriktad. Nu har det ju dock visat sig att regeringen ljög eftersom det fanns bevisning från Ågren att informationen nått regeringen.
Regeringsformen möjliggör ju å andra sidan en viss typ av ministerstyre. Som du säkert förstår när du läser lagstiftningen finns det en skillnad mellan att besluta och att informera. Det föreligger således inga hinder att informera i vilken utsträckning man nu önskar eller avskeda en GD som inte följer svensk lagstiftning.

11 kap.
Rättskipningens självständighet
3 § Ingen myndighet, inte heller riksdagen, får bestämma hur en domstol ska döma i det enskilda fallet eller hur en domstol i övrigt ska tillämpa en rättsregel i ett särskilt fall. Ingen annan myndighet får heller bestämma hur dömande uppgifter ska fördelas mellan enskilda domare. Lag (2010:1408).

12 kap.
Förvaltningens självständighet
2 § Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpningen av lag. Lag (2010:1408).

3 § Förvaltningsuppgifter får inte fullgöras av riksdagen i vidare mån än vad som följer av grundlag eller riksdagsordningen. Lag (2010:1408).
Förvaltningsuppgifter kan även överlämnas åt andra juridiska personer och enskilda individer. Innefattar uppgiften myndighetsutövning, får ett överlämnande göras endast med stöd av lag. Lag (2010:1408).

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det framgått vilken icke certifierad kryptering polischefen till slut valde?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Permalänk
Inaktiv

Undrar verkligen vad som hänt med sveriges befolkning. Hur kan man rösta på dessa stollar som tillåter förfallet? Vart har det sunda förnuftet tagit vägen? Självbevarelsedriften? Finns ingen förmåga kvar att lägga ihop detaljer man ser och upplever, för att bilda sig en helhetsbild av hur verkligheten ser ut?

Undrar ifall det är kemikalier och hormoner i miljön som är boven i dramat? Eller har vi haft för många generationer som överlevt med hjälp av modern läkevetenskap. Naturliga urvalet satt ur spel för lång tid med sämre gener till följd?

Tagit bort off topic /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om du kallar regeringsärenden för ministerstyre, så ja. Men det blir ju naturligtvis omöjligt att styra landet om informationen är enkelriktad. Nu har det ju dock visat sig att regeringen ljög eftersom det fanns bevisning från Ågren att informationen nått regeringen.
Regeringsformen möjliggör ju å andra sidan en viss typ av ministerstyre. Som du säkert förstår när du läser lagstiftningen finns det en skillnad mellan att besluta och att informera. Det föreligger således inga hinder att informera i vilken utsträckning man nu önskar eller avskeda en GD som inte följer svensk lagstiftning.

11 kap.
Rättskipningens självständighet
3 § Ingen myndighet, inte heller riksdagen, får bestämma hur en domstol ska döma i det enskilda fallet eller hur en domstol i övrigt ska tillämpa en rättsregel i ett särskilt fall. Ingen annan myndighet får heller bestämma hur dömande uppgifter ska fördelas mellan enskilda domare. Lag (2010:1408).

12 kap.
Förvaltningens självständighet
2 § Ingen myndighet, inte heller riksdagen eller en kommuns beslutande organ, får bestämma hur en förvaltningsmyndighet i ett särskilt fall ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild eller mot en kommun eller som rör tillämpningen av lag. Lag (2010:1408).

3 § Förvaltningsuppgifter får inte fullgöras av riksdagen i vidare mån än vad som följer av grundlag eller riksdagsordningen. Lag (2010:1408).
Förvaltningsuppgifter kan även överlämnas åt andra juridiska personer och enskilda individer. Innefattar uppgiften myndighetsutövning, får ett överlämnande göras endast med stöd av lag. Lag (2010:1408).

Återigen, med den formulering du valt så är det väl svårt att låta bli tolkningen till ministerstyre? Att det finns informationsskyldigheter åt båda håll är en helt annan sak...

Som jag skrivit tidigare så är jag verksam inom en förvaltningsmyndighet så du behöver inte berätta kring förvaltningslagen och de bitar som finns däri. Min poäng verkar dock än en gång missas? Dvs ansvaret till hur hela denna härva uppstått är ju inte MÅ:s.

Skrivet av Crockett:

Undrar verkligen vad som hänt med sveriges befolkning. Hur kan man rösta på dessa stollar som tillåter förfallet? Vart har det sunda förnuftet tagit vägen? Självbevarelsedriften? Finns ingen förmåga kvar att lägga ihop detaljer man ser och upplever, för att bilda sig en helhetsbild av hur verkligheten ser ut?

Undrar ifall det är kemikalier och hormoner i miljön som är boven i dramat? Eller har vi haft för många generationer som överlevt med hjälp av modern läkevetenskap. Naturliga urvalet satt ur spel för lång tid med sämre gener till följd?

Intressant att 83% av de som röstade valde annat än enfrågepartiet SD? Anekdotisk bevisföring är alltid bra grund för beslutsfattande...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Återigen, med den formulering du valt så är det väl svårt att låta bli tolkningen till ministerstyre? Att det finns informationsskyldigheter åt båda håll är en helt annan sak...

Åter igen, att man ska behöva förklara allt i detalj för dig varje dag och du upprepar tyder på att din juridiska bakgrund är rätt begränsad. Att du fortfarande inte förstår vad brottet utgör är nog mest anmärkningsvärt vid det här laget. Om du vill prata "ansvar" så är det Regeringschefen som alltid är ytterst ansvarig, något ni inte fått lära ännu tydligen.

I övrigt undrar jag var någonstans i din spåkula det framkommer att utfallet hade blivit detsamma om SÄPO faktiskt fått slutföra sina aktiviteter enligt alternativ 1?
Var framkommer det och beskrivs hur förseningen uppstått och vems ansvar detta är?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Intressant att 83% av de som röstade valde annat än enfrågepartiet SD? Anekdotisk bevisföring är alltid bra grund för beslutsfattande...

Lika intressant som att du automatiskt gör kopplingen till Sverigedemokraterna. Vet du vad en blankröst är och vilken signal den sänder makthavarna?

Angående enfrågeparti, så tycker jag du skall läsa partiprogrammet. Något ALLA röstberättigade borde vara skyldiga att göra. Helst med avslutande kunskapstest för att se om informationen gått in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Lika intressant som att du automatiskt gör kopplingen till Sverigedemokraterna. Vet du vad en blankröst är och vilken signal den sänder makthavarna?

Angående enfrågeparti, så tycker jag du skall läsa partiprogrammet. Något ALLA röstberättigade borde vara skyldiga att göra. Helst med avslutande kunskapstest för att se om informationen gått in.

Du måste vara den sista som fattar att partiprogram inte har så stor betydelse för partiernas verksamhet. Vi andra går efter diverse ställningstaganden i olika sammanhang och ser vad det ger för bild av partiet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Du måste vara den sista som fattar att partiprogram inte har så stor betydelse för partiernas verksamhet. Vi andra går efter diverse ställningstaganden i olika sammanhang och ser vad det ger för bild av partiet.

Du tror att du kan lita mer på ställningstaganden i olika sammanhang? Det enda som gäller förutom partiprogrammet, är hur man styr landet med facit i hand. Något som sossar och moderater fått göra flertalet gånger i flera decennier. Alla med en halv hjärna ser hur samhället blivit av deras vanstyre.

Att döma ut ett parti innan det fått sitta i maktställning är du nog den sista som förstår hur dumt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Du tror att du kan lita mer på ställningstaganden i olika sammanhang? Det enda som gäller förutom partiprogrammet, är hur man styr landet med facit i hand. Något som sossar och moderater fått göra flertalet gånger i flera decennier. Alla med en halv hjärna ser hur samhället blivit av deras vanstyre.

Att döma ut ett parti innan det fått sitta i maktställning är du nog den sista som förstår hur dumt det är.

Och vilket parti har jag dömt ut? Vi med en hel hjärna ser hur bra samhället blivit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Och vilket parti har jag dömt ut? Vi med en hel hjärna ser hur bra samhället blivit.

Du har inte dömt ut något parti. Jag riktade mig till Henrik21. Ber om ursäkt ifall jag drog in dig felaktigt.

Du tycker på fullt allvar att samhället blivit bra med våldtäkter, bilbränder, skottlossningar, hedersmord, tiggeri, kringdrivande slödder som knivar poliser i nacken, knivmord på Ikea mitt på dagen, två terrorattacker, handgranater mitt i bostadsområden, sjukvård på knäna, informationsläckor som berör rikets säkerhet, kvinnoförtryck, skolor där lärare flyr med mera med mera....

Kanske även du vaknar en väldigt ovacker dag. Blir nog först när du personligen drabbas ekonomiskt eller fysiskt.

Förstår att vi har det samhälle vi har när man ser vilka verklighetsfrånvända individer det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Du har inte dömt ut något parti. Jag riktade mig till Henrik21. Ber om ursäkt ifall jag drog in dig felaktigt.

Du tycker på fullt allvar att samhället blivit bra med våldtäkter, bilbränder, skottlossningar, hedersmord, tiggeri, kringdrivande slödder som knivar poliser i nacken, knivmord på Ikea mitt på dagen, två terrorattacker, handgranater mitt i bostadsområden, sjukvård på knäna, informationsläckor som berör rikets säkerhet, kvinnoförtryck, skolor där lärare flyr med mera med mera....

Kanske även du vaknar en väldigt ovacker dag. Blir nog först när du personligen drabbas ekonomiskt eller fysiskt.

Förstår att vi har det samhälle vi har när man ser vilka verklighetsfrånvända individer det finns.

Du samlar allt negativt du hittar under att antal år och verkar tycka att det är typiskt. Jag har varit med så länge att jag vet att det var inte bättre förr. Jag bryr mig inte om att ta upp allt positivt som finns för du "vet" ju hur det ser ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Intressant att 83% av de som röstade valde annat än enfrågepartiet SD? Anekdotisk bevisföring är alltid bra grund för beslutsfattande...

Ca 25% som har högre än normalt IQ också, om vi nu ska ha roligt.. (Wiki-källan)

Jag tramsar såklart en aning, men en intressant tankeställare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Du samlar allt negativt du hittar under att antal år och verkar tycka att det är typiskt. Jag har varit med så länge att jag vet att det var inte bättre förr. Jag bryr mig inte om att ta upp allt positivt som finns för du "vet" ju hur det ser ut.

Jag finner det intressant och fascinerande med faktaresistens och bortförklaringar. Undrar hur mycket som skall stirra folk rätt i ögonen innan de ser vad som händer.

Jag är ingen dununge och har varit med ett tag också.

Det negativa jag samlade från ca 7 års händelser, är mer elände än en person från 1985 års samhälle skulle upplevt under en hel livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Jag finner det intressant och fascinerande med faktaresistens och bortförklaringar. Undrar hur mycket som skall stirra folk rätt i ögonen innan de ser vad som händer.

Jag är ingen dununge och har varit med ett tag också.

Det negativa jag samlade från ca 7 års händelser, är mer elände än en person från 1985 års samhälle skulle upplevt under en hel livstid.

Folk ser vad som händer. När ska du släppa dina fixa idéer och öppna ögonen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Folk ser vad som händer. När ska du släppa dina fixa idéer och öppna ögonen?

Detta är lönlöst tydligen. Ha en bra dag