Youtube-MP3.org stängs ned efter rättegång

Permalänk

Är det bara jag som reagerar på att det inte ens begåtts något brott? Eller är det några lustiga regler i USA som gäller?
Skaparen har inte spridit något material, det är youtube som har det. Inte heller har det uppmanats att ladda ner upphovsrättsskyddat material.

I mina ögon känns det som att dom lika gärna kunde stämma webbläsartillverkarna för att dom införde menyalternativet "spara som" när man högerklickar. Eller varför inte stämma någon skapare av ett torrentprogram.
Riktigt löjligt.
Hur många är det inte som gör bildsökningar på Google och sparar bilder hej vilt utan att kolla upp om det är skyddat eller inte. Förstår verkligen inte skillnaden i det här fallet.

Att tillhandahålla en tjänst som konverterar filer för privat bruk kan omöjligt vara olagligt. Det är i så fall youtube som tillhandahåller musiken och bör stå för säkerheten. Om det är så enkelt som det är idag att kopiera musik därifrån så ska man väl vända sig mot dom.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu är detta aningen OT, men ändå
Ah, så de ljuger alltså när de säger att artisterna förlorar pengar eftersom bolagsdirektörerna också gör det? Varför måste det ena utesluta det andra?

Ska man analysera det hela lite retoriskt så skulle jag tro att argumentet grundar sig i ett sätt att fjärma sig från de som eventuellt drabbas genom att peka på de rika bolagsdirektörerna eller de artister som ändå tjänar miljonbelopp. Självklart så kommer inkomstförlusterna att slå mot alla vars musik piratkopieras, men det blir svårare att motivera kopieringen rent etiskt/moraliskt när man också tar med alla andra som inte tjänar lika mycket...krångligare än så tror jag inte att det är, även om det nog inte är så många som vill erkänna det, "det är ju ingen fattig som drabbas"

Sedan kan man filosofera lite om varför det skulle vara mindre ok för Per Gessle att beklaga sig över piratkopiering bara för att hans musik är populär och han då tjänar bra med pengar på det? Det känns rätt jante på något sätt...

Eller så är det så att ingen bryr sig om mindre kända artister då de inte har samma genomslagskraft och heller inte får någon uppmärksamhet i media? Eller ska man utgå från att det som tjänar mindre tycker det är ok att man piratkopierar deras musik?

Läste du ens mitt förtydligande? Jag lägger alls ingen värdering i vem som förlorar pengar och inte. Jag menar bara att det de egentligen bryr sig om när de uttalar sig så är att de tycker att de förlorar pengar, men de använder artisterna istället då det är "folkligare". Det slår liksom ann bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle090:

Finner att detta är en väldigt tråkig nyhet, och varför ska målägande ha domännamnet!?

Kanske skall de öppna upp den som en betaltjänst?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läste du ens mitt förtydligande? Jag lägger alls ingen värdering i vem som förlorar pengar och inte. Jag menar bara att det de egentligen bryr sig om när de uttalar sig så är att de tycker att de förlorar pengar, men de använder artisterna istället då det är "folkligare". Det slår liksom ann bättre.

Såklart du lägger en värdering i det, du tolkar det som skrivs med en klar vinkling som är grovt förenklad och som du omöjligen kan veta om den stämmer eller inte. Det faktum att du väljer att vinkla det som att de ljuger om motivationen visar detta rätt tydligt. Man kan möjligen säga att de inte presenterar hela sanningen, men det är inte samma sak som att ljuga. Och återigen så har vi ingen faktiskt aning om vad som motiverar bolagen, troligen inser hela bolagen (inte bara direktörerna) att det som är bra för artisterna är bra för dom, en win-win situation. Skulle tro att motivationen till att klaga på detta är betydligt mycket mer komplex än att det enbart är direktörerna som förlorar pengar, även om det såklart är fullt möjligt att det är en del av motivationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

haha finns ju mängder andra sidor som gör samma grej... Sen använder väl majoriteten typ Spotify eller liknande tjänster idag.

Finns dock en del goda bitar som inte finns på spotify tråkigt nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Såklart du lägger en värdering i det, du tolkar det som skrivs med en klar vinkling som är grovt förenklad och som du omöjligen kan veta om den stämmer eller inte. Det faktum att du väljer att vinkla det som att de ljuger om motivationen visar detta rätt tydligt. Man kan möjligen säga att de inte presenterar hela sanningen, men det är inte samma sak som att ljuga. Och återigen så har vi ingen faktiskt aning om vad som motiverar bolagen, troligen inser hela bolagen (inte bara direktörerna) att det som är bra för artisterna är bra för dom, en win-win situation. Skulle tro att motivationen till att klaga på detta är betydligt mycket mer komplex än att det enbart är direktörerna som förlorar pengar, även om det såklart är fullt möjligt att det är en del av motivationen

Nej, jag lägger ingen värdering i det. Jag konstaterar helt enkelt att det direktörerna främst bryr sig om är sina egna inkomster, inte artisternas.

Visst kan det vara så att artisterna förlorar pengar, det lägger jag ingen värdering i. Det är bara det att det vore mer trovärdigt om artister som blivit utfattiga på grund av piratkopieringen förde artisters talan än välbärgade direktörer som uppenbarligen är mer brydda med sina egna inkomster än artisterna de "företräder".

Att artisterna nämns är som jag skrev för att det är mer folkligt och slår ann bättre (vilket ju uppenbarligen verkar fungera bra på folk), men det ger en skev bild om hur det ligger till.

Återigen, det jag hävdar att de ljuger om är alltså inte vem som förlorar pengar, det menar jag absolut inte på något plan överhuvudtaget. Utan det de ljuger om är vad de egentligen syftar på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jahaaaa!

Jag vet inte exakt hur det fungerar. Är det så att nedladdningen görs till deras server och att man sedan själv hämtar MP3filen från deras server så är det ju som du säger.

Jag trodde att de försåg användaren med mjukvara via deras server som körs i webläsaren men att själva inspelningen från youtube till disk görs på användarens dator och om så är fallet så begås ju inte nå fiffel i sverige iaf.

Men ja, det där är ju väldans beroende av var avspelningen äger rum

Sidan brukade låta dig länka en youtube video, och tillbaka fick du en mp3 fil med hela ljudinnehållet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodstainer:

Sidan brukade låta dig länka en youtube video, och tillbaka fick du en mp3 fil med hela ljudinnehållet.

Yes, i know.
Men var avspelningen faktiskt äger rum är som sagt av relevans och var hela poängen med förra inlägget. Sker själva inspelningen client side eller server side?

Juridiskt sett är det en stor skillnad vad som egentligen händer bakom kulisserna när man lägger in youtubelänken och trycker på knappen.

Om inspelning görs på client side så har man filen på datorn direkt. Verktyget hämtas och körs i användarens webläsare.
Om inspelningen däremo sker på servern så måste man hämta ner mp3filen från servern och just den delen att hämta mp3filer från deras server blir ju olaglig distribution.

Jag antog att utvecklarna reflekterat över detta och byggt systemet så att översättningen gjordes på client side för att slippa juridiskt trassel, men ja som sagt jag vet ju inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Yes, i know.
Men var avspelningen faktiskt äger rum är som sagt av relevans och var hela poängen med förra inlägget. Sker själva inspelningen client side eller server side?

Juridiskt sett är det en stor skillnad vad som egentligen händer bakom kulisserna när man lägger in youtubelänken och trycker på knappen.

Om inspelning görs på client side så har man filen på datorn direkt. Verktyget hämtas och körs i användarens webläsare.
Om inspelningen däremo sker på servern så måste man hämta ner mp3filen från servern och just den delen att hämta mp3filer från deras server blir ju olaglig distribution.

Jag antog att utvecklarna reflekterat över detta och byggt systemet så att översättningen gjordes på client side för att slippa juridiskt trassel, men ja som sagt jag vet ju inte riktigt.

Precis, de körde en sida med reklam där de tjänade pengar och körde avspelningen på eget håll, sjukt dumt rent juridiskt sätt. Men jag tycker att det är roligt att YouTube kommer undan med att ändå ha musik kvar, folk kan ju fortfarande som du säger, köra interna avlyssningsmjukvara för att få dessa MP3 filer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Precis, de körde en sida med reklam där de tjänade pengar och körde avspelningen på eget håll, sjukt dumt rent juridiskt sätt. Men jag tycker att det är roligt att YouTube kommer undan med att ändå ha musik kvar, folk kan ju fortfarande som du säger, köra interna avlyssningsmjukvara för att få dessa MP3 filer.

Kört med en bättre app men ljudet är sällan högkvalitativt på Youtube. Brukar stå hq men när jag jämför med en bra mp3 är skillnaden uppenbar. Så dom som vill ha bra mp3 gör klokt i att undvika ta ner från Youtube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har använt denna sidan för instrumentala videos till min dotter när hon övat på sångprojekt i skolan. Nu får jag leta upp något annat. Testat några varianter men inte fått lika bra ljud på filerna.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Minnen från lågstadiet haha

Permalänk
Medlem

då får man gå över till http://keepvid.com/

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Vet att det finns många alternativ, men svårt att hitta något fungerar länge eller som inte är lite utav ett virus, eller kostar.

Men måste slå ett slag för Youtube Downloader av Hexotic Software, riktigt cleant interface, enkelt att tanka och går att ställa in så det konverteras till mp3 och så i bra kvalitet, fungerat enkelt i 2 år nu. Funkar även med soundcloud och andra ställen.