Permalänk

Vilket fabrikat är bäst? ;-)

Ja rubriken säger väl vad saken gäller, en dum fråga inser jag själv, alldeles för generell för att kunna ge ett hållbart svar på. Men vi kan väl försöka ändå. Bakgrunden; jag har en HP Pavillion som jag köpte för fyra år sen och jag är inte så imponerad. Sen 1,5 år sen så kan jag inte använda den utan sladd, det finns (enl. Speccy) 81,6 miljarder fel på hårddisken som inte kan åtgärdas, man får tredje gradens brännskador tack vare processor från AMD mm.
Det är tredje datorn från HP jag har och tredje datorn med AMD, det vill jag undvika. Jag köpte en begagnad Acer med intel-processor åt dottern, sval, tyst och rejäl. Och det är vad jag vill ha, sval, tyst och rejäl. Jag har allmänt fått ett bra intryck av Acer, Asus känns lite fladdrigare i kvalitén (måste ha ett väldigt rejält tangentbord). Det blir ingen dyr dator, max 6.000:- och jag kommer bara använda den till vanligt surfande och streama film. Tänker mig en dator med intel, 256 SSD. Är Acer ett bra val?

Permalänk

Ja detta är en fråga som har fler svar, än man kan räkna, själv har jag tex. exakt motsatt erfarenhet än dig, varenda Acer jag någonsin sett har haft ett eller annat "byggrelaterat" problem, värme, sprickor och trasiga komponenter, medans HP, iaf de för kontor, alltså tex Elitebook är väldigt rubusta och rejela, dock kanske inte alltid lättast.

Och jag tycker Asus för förträffliga laptops, deras nya Zenbooks är en dröm dator för mig, de som har Thunderbolt 3.

Så, som jag sa, allt handlar om egna erfarenheter i dessa märkesfrågor.

Men jag skulle hålla mig borta från Acer som pesten Och gärna köpt en Asus.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Som du själv säger är det nästintill omöjligt att svara ja eller nej på en sådan fråga.

Det du kan göra för att underlätta för dig själv och oss något enormt, är att istället fråga om specifika modeller. Då blir det genast så otroligt mycket enklare att ge ett bra svar på huruvida datorn i sig är bra eller inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som någon är inne på så finns det olika serier tänkt till olika kunder. Ex det är stor skillnad på HP Pavillion och HP Probook. Eller Dell Inspirion vs Dell Latitude.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteLilltroll:

Det blir ingen dyr dator, max 6.000:- och jag kommer bara använda den till vanligt surfande och streama film. Tänker mig en dator med intel, 256 SSD. Är Acer ett bra val?

Och du förväntar dig att få en dator med ordentlig byggkvalitet för det priset och med dom specsen?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Vikten spelar ingen roll, tar den mycket sällan med mig någonstans. Med SSD så blir den kanske per automatik mindre varm och därmed tystare? Jag förstår att byggkvalitet som ett Schweiziskt kassavalv inte blir aktuellt men ett bra tangentbord är viktigt eftersom jag skriver mycket. Just det är faktiskt något som jag är väldigt nöjd med på den dator jag har.

Permalänk
Medlem

Inget fabrikat är bäst, de flesta har bra och mindre bra modeller beroende på vad man betalar.

https://www.laptopmag.com/articles/laptop-brand-ratings

För egen del skulle jag lätt byta plats på Dell och Apple, men då är jag också rätt prisokänslig.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att allt utom företagslaptop är skräp, och närmast trasiga direkt ur kartong.

Min favorit är HP Probook/Elitebook, men även Dell Latitude är riktigt fina.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Thinkpad (lenovo idag) typ T430s eller T520 eller annan dator ur T-serien om man vill ha slitstarka grejor, man behöver inte vara rädd att köpa dessa begagnat för 1/3-del av nypriset från tex inrego med 1 års garanti.

dom datorerna är prisvärda - det är inte en ny 6000:- dator från gubbdagis.

Generellt så är företagsdatorer man skall titta på om man vill ha slitstarka grejor , men de startar på minst 10 papp (plus moms)

hp och dell är jag inte lika glad i rent historiskt sett (vet inte hur de är idag) de kroknade och blev sjabbiga (gångjärnen för skärmen blev lösa etc.) betydligt fortare än IBM/Lenovo Thinkpad, en dator som också höll väldigt bra var fujutsu-siemens, i samma klass som Lenovo.

Asus verkar ha kommit upp som en bra alternativ, har dock för lite erfarenheter av dem ännu.

---

Slutligen, du får ingen byggkvalitet på en laptop som kostar 6000:- ny oavsett märke, du måste upp en bra bit över 10 papp innan det börja märkas - titta på datorer som har siktet för företag där man inte vänder på slantarna lika noga när det gäller sådant här... - det finns folk som köper laptops för 30000-40000:- där.

Permalänk

Skulle nog satsat på något begagnat. HP:s Elitebook-modeller brukar gå att få för ett hyfsat pris.
Själv köpte jag för ett tag sen en HP EliteBook 840 G4 för 5k. Grymt nöjd med den. Men det är en djungel. Mitt tips är att hellre satsa på begagnad kvalitet än nytt överprisat skräp.

Permalänk
Medlem

Hej,
Min åsikt. HP blir det aldrig igen datorn ska in för tredje ggr och den är ny. Sedan har vi en Lenova ideapad som fungerar strålande, även efter barn som tappat den. Men bäst hittills är dotterns Acer e15, har ett 940 mx kort (satsa på mx105 som det nya heter) som bara används när det behövs annars går den på det inbyggda. Datorn är tyst sval och bra med kraft, köptes på netonet för 5400 kr.
Med vänlig hälsning, Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pekkasteele:

Ja detta är en fråga som har fler svar, än man kan räkna, själv har jag tex. exakt motsatt erfarenhet än dig, varenda Acer jag någonsin sett har haft ett eller annat "byggrelaterat" problem, värme, sprickor och trasiga komponenter, medans HP, iaf de för kontor, alltså tex Elitebook är väldigt rubusta och rejela, dock kanske inte alltid lättast.

Och jag tycker Asus för förträffliga laptops, deras nya Zenbooks är en dröm dator för mig, de som har Thunderbolt 3.

Så, som jag sa, allt handlar om egna erfarenheter i dessa märkesfrågor.

Men jag skulle hålla mig borta från Acer som pesten Och gärna köpt en Asus.

Same here.

Har ägt både Acer och HP laptop. Acer är plastig skit rakt igenom. Gillar man en rejäl bit hårdvara som ingjuter kvalitetskänsla och hållbarhet, så är inte Acer mitt förstahandsalternativ. HP är inte långt före, men dom känns inte lika plastiga. Jag tror att både Acer och HP har aluminium modeller men där lär prislappen gå upp några snäpp.

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev skulle jag söka efter begagnad kontorsdator. Jag har använt datorer från Dells Latitude serie i många år och har aldrig varit missnöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Barbie: https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/barbart/ti...

Kan rekomendera Inrego m de ska vara begagnad, handlat när förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Min erfarenhet säger att allt utom företagslaptop är skräp, och närmast trasiga direkt ur kartong.

Min favorit är HP Probook/Elitebook, men även Dell Latitude är riktigt fina.

Din erfarenhet vet jag inget om men tvivlar starkt på att det stämmer överlag. Däremot är kvaliten ofta lägre om priset är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Same here.

Har ägt både Acer och HP laptop. Acer är plastig skit rakt igenom. Gillar man en rejäl bit hårdvara som ingjuter kvalitetskänsla och hållbarhet, så är inte Acer mitt förstahandsalternativ. HP är inte långt före, men dom känns inte lika plastiga. Jag tror att både Acer och HP har aluminium modeller men där lär prislappen gå upp några snäpp.

Lika förvånad varje gång någon kategoriskt påstår att ett större märke (dvs inte en nischaktör) skulle ha samma kvalité rakt igenom på allt de gör. Ofta görs antagandet att eftersom det man köpte för 5000 kr på typ Elgiganten inte var premium så måste allt från den tillverkaren hålla samma klass, även high end datorer i 30 000 kr och uppåt segmentet. Min erfarenhet är att man i de flesta fall får vad man betalar för.

Dessutom är det en stor skillnad på plast och plast

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Lika förvånad varje gång någon kategoriskt påstår att ett större märke (dvs inte en nischaktör) skulle ha samma kvalité rakt igenom på allt de gör. Ofta görs antagandet att eftersom det man köpte för 5000 kr på typ Elgiganten inte var premium så måste allt från den tillverkaren hålla samma klass, även high end datorer i 30 000 kr och uppåt segmentet. Min erfarenhet är att man i de flesta fall får vad man betalar för.

Dessutom är det en stor skillnad på plast och plast

I mina fall var det snarare 10k laptops, där man kan ha lite förväntningar. Men som sagt; Det är min erfarenhet och hur jag ser på saken. Andra har säkert andra erfarenheter och preferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

I mina fall var det snarare 10k laptops, där man kan ha lite förväntningar. Men som sagt; Det är min erfarenhet och hur jag ser på saken. Andra har säkert andra erfarenheter och preferenser

Och jag som trodde jag hade många laptops men är forfarande bara på 2-siffrigt antal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Och jag som trodde jag hade många laptops men är forfarande bara på 2-siffrigt antal

Jag syftade mer på 10,000 kronors laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Jag syftade mer på 10,000 kronors laptops

Aha

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

I mina fall var det snarare 10k laptops, där man kan ha lite förväntningar. Men som sagt; Det är min erfarenhet och hur jag ser på saken. Andra har säkert andra erfarenheter och preferenser

Är det verkligen så? En dator som kostar10 000 med höga specs kan ändå ha budgetskal och kvalitet.

Ex en probook för 8990 har nog högre kvalitet än en pavillion för 14990. Den senare har troligen bättre specs, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Är det verkligen så? En dator som kostar10 000 med höga specs kan ändå ha budgetskal och kvalitet.

Ex en probook för 8990 har nog högre kvalitet än en pavillion för 14990. Den senare har troligen bättre specs, dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite det jag menar. Ställer man iaf Acer och HP jämte varandra, så känns HP betydligt bättre genomarbetat men ändå inte riktigt bra. Har aldrig haft en Macbook eller något variation därav så ska inte uttala mig om dom. Men att det finns några med riktig kvalitetskänsla där ute tvivlar jag inte på för en sekund

Permalänk
Avstängd

Håller med ovanstående om att företagsdatorer/proffsdatorer generellt har väldigt mycket bättre kvalitet än det mesta på konsumentsidan. D.v.s. Thinkpad, Elitebook, XPS/Precision osv. Känns som om Macbooks ligger någonstans emellan proffs och konsumentdatorer i kvalitet. Alltså skulle jag rekommendera en begagnad Thinkpad eller liknande för ditt pris.

Vill man ändå ha en ny så kan man titta på garantin, HP, Acer, Lenovo med flera har ett års garanti medan exempelvis Asus och MSI har två år. På sina konsumentmodeller alltså. Det kanske säger något om hur mycket de själva tror på sin kvalitet.

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är att många verkar fått för sig att det som "ser ut som plast" automatiskt är dåligt, och metall är bra. Så är det inte. T.ex. Thinkpads "ser ut som plast" men har ändå en byggkvalité som jag skulle säga motsvarar MacBook Pro som annars är i en klass för sig, om än med en tråkigare design.

Permalänk

Det blev den här i slutänden, köpte grisen i säcken, får den på tisdag så jag får se vad jag fått för pengarna då. Kände att det blev för mycket djungel och min kompetensnivå slog i taket så att jag fick en bula. Men tack för alla goda råd.

http://www.billigteknik.se/barbar-dator/19492-asus-r511la-dm7...

Permalänk
Skrivet av SvanteLilltroll:

Ja rubriken säger väl vad saken gäller, en dum fråga inser jag själv, alldeles för generell för att kunna ge ett hållbart svar på. Men vi kan väl försöka ändå. Bakgrunden; jag har en HP Pavillion som jag köpte för fyra år sen och jag är inte så imponerad. Sen 1,5 år sen så kan jag inte använda den utan sladd, det finns (enl. Speccy) 81,6 miljarder fel på hårddisken som inte kan åtgärdas, man får tredje gradens brännskador tack vare processor från AMD mm.
Det är tredje datorn från HP jag har och tredje datorn med AMD, det vill jag undvika. Jag köpte en begagnad Acer med intel-processor åt dottern, sval, tyst och rejäl. Och det är vad jag vill ha, sval, tyst och rejäl. Jag har allmänt fått ett bra intryck av Acer, Asus känns lite fladdrigare i kvalitén (måste ha ett väldigt rejält tangentbord). Det blir ingen dyr dator, max 6.000:- och jag kommer bara använda den till vanligt surfande och streama film. Tänker mig en dator med intel, 256 SSD. Är Acer ett bra val?

Är inte AMD´s fel (inte helt i alla fall)

Men för att bra laptop behöver man betala för det också, många som säger att företagsinriktade laptops är betydligt bättre (men är ju också rätt dyra).

Se om du kan hitta en begagnad laptop är tipset.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av SvanteLilltroll:

Det blev den här i slutänden, köpte grisen i säcken, får den på tisdag så jag får se vad jag fått för pengarna då. Kände att det blev för mycket djungel och min kompetensnivå slog i taket så att jag fick en bula. Men tack för alla goda råd.

http://www.billigteknik.se/barbar-dator/19492-asus-r511la-dm7...

Wtf Pentium O.o

Permalänk

raoul_duke
Det är möjligt att Pentium inte är top-of-the-line, det har jag ingen kunskap om, men den är förhoppningsvis jämbördig med den AMD A6 Elite som sitter i gamla bettan. QuadCore låter snitsigt så det förbättrar den säkert. Jag använder bara datorn till vanligt surfande och streamar film, spelar ingenting förutom patiens och kommer aldrig att göra. Dessutom har den blåtand vilket den gamla har, underlättar när man vill använda trådlösa högtalare etc. Den är ju fyra år nyare än en dator som kostade 4000:- 2013 så lite bättre är den säkert även om den bara har Pentium.

Permalänk
Medlem

Har god erfarenhet av Dell Latitude i den prisklassen så värt att ta sig en titt. Du behöver inte bry dig om en dator har två kärnor istället för fyra om det är streaming som är det tyngsta du kommer köra, sikta in på en fin Intel cpu, AMD i den prisklassen är vad jag förstår inget att ha i en laptop.

Permalänk
Medlem

Nu har du gjort ditt köp, men att tänka på till nästa gång och har skral budget - vilket beg-laptop som helst på Inrego för runt 3000-4000:- är skyhögt mycket bättre i byggkvalitet än samtliga modeller +7000:- laptop som du köper nya på gubbdagis.

Företagsdatorer brukar starta från typ 12 papp och uppåt och det är först på den nivån som datorerna börja bli bra mekaniskt och slitage-mässigt och även driftsäkerhetsmässigt (dvs. programvara mm. strular inte i onödan - kort sagt de upplevs 'stabila' och kraschar ytterst sällan med vanliga standardprogram).

Lenovo thinkpad T-serien är måhända ingen skönhet eller har speciellt mycket 'design' ala apple utan upplevs som ja, just lite plastig - men oj vad stryktålig den är och mycket ligger nog i att det är just 'plastig' och kan ge med sig och/eller fjädrar en smula vid smällar istället för som i fallen med metall-chassie, metallytskal som knäcks, bryts och bucklas och märkena kvar för alltid efter det.

Observera - det är skillnad på plast och plast samt tex. Lenovos kylsystem i T-laptopparna är skyhögt mycket bättre med fläktar som i princip aldrig hörs och påminner bara om sin existens först vid mycket tunga beräkningslaster - medans en Toshiba satellite konsumentdator som är extremt blank-plastig redan från början (på negativ sätt) - där ylar fläktfan hela tiden så fort man rör datorn och skärmen tänder upp ungefär...