Bestulen på värdesaker i incheckat bagage

Permalänk
Medlem

Bestulen på värdesaker i incheckat bagage

Hej!

Som rubriken lyder så blev jag bestulen på två saker i mitt incheckade bagage inför en semester i Grekland.

Antingen på Arlanda eller på Kretas flygplats.

Kom till Kreta sent på kvällen så vi tog en taxi till hotellet. Bar själv in väskan i taxin samt även upp väskan till hotell rummet. Gick o la oss direkt och jag upptäckte stölden morgonen därpå när jag skulle packa upp.

Hen hade brutit sig in i väskan på ett väldigt professionellt sätt.

Har en Rimova väska gjort av kolfiber där löparna klickas in i själva väskan och stängs med 3siffrig "rullkod" samt nyckel.

Det som blev stulet var:
GoPro kamera Hero 5 Black värde ca 5k
Handles klocka av märket Tag Heuer värde ca 25k

Har en Allrisk Drulle försäkring via Länsförsäkringar med alla tillägg.

Men jag har läst att det kan vara svårt att få ersättning av saker stulna ur bagage. Pga att dessa prylar är av hög stöldrisk och bör inte förvaras i resväskan och checkas in!

Har aldrig blivit bestulen på något eller utnyttjat försäkring så jag har ingen aning.

Finns det någon med liknande erfarenheter som kan dela med sig av dom?

Tacksam för svar

/Snake

Permalänk

Har inte varit med om det själv, har alltid värdesaker med som handbagage (systemkamera).

Men troligen har det skett i Arlanda, då väskorna skannas vid avresa och dumpas oavkortat till bagageband vid ankomst. Kan ha fel, men är väl onödigt att skanna två gånger. Men kanske din väska drog till sig extra uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

Tror också det har skett vid Arlanda, en klåfingrig person som jobbar vid röntgen sitter ju I en guldsits. På planet lär det ju knappast ha skett och på Kreta bör de ju inte skanna något.
Jag antar att Arlanda lär spara röntgenbilderna ett tag, kanske kan polis begära ut dessa för att styrka att du haft kamera/klocka vid ett försäkringsärende.
Syns det några skador på väskan att de har brytit upp den eller är det "proffsigt" gjort?
Kanske är det någon annan också som har sett en fin väska och tänkt att det säkert ligger lite godsaker i.

Arlanda lär ju vara intresserade också om det skulle visa sig att de har en bandit anställd.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@MindBlaster_303: Efter att jag upptäckte detta gick jag in o googlade om liknande händelser och såg en artikel på AB som skrivits för ett tag sedan att bagagepesronalen åkt dit på övervakningskameror där dom snor saker ur resväskor.

Kan med stor sannolikhet hänt på Kreta, mitt bagage kom ut nästan sist av alla, jag o min sambo checkade in våra resväskor samtidigt. Hennes kom ut på bandet nästan direkt, min kom nästan sist av alla.

Permalänk

Ska till Kreta själv snart, ska försöka undvika värdesaker i resväskan och ha det i handbagaget istället.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt - troligen skedde detta i Arlanda. Du borde nog polisanmäla händelsen till den svenska polisen samt höra av dig till Arlanda om detta!

EDIT: Hör även av dig till flygplatsen på Kreta (vilken flygplats var det?), de har nog säkerhetskameror där också och bör upptäcka ifall någon har pysslat med din väska där.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@bardbard: det var proffsigt gjort. Gick bara o se genom att man försökte klicka fast löparen. Det går inte längre.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att köra in en penna i blixtlåset så får man upp den? Men som sagt, förvara aldrig några värdesaker i väskan. En klocka för 25 papp, varför hade du inte den på dig?

Förövrigt är det väl bara polisanmäla samt meddela din försäkring. Polisanmälan lär ju inte hända nåt med, men med din kompletta försäkring så lär du få rätt mycket tillbaka I guess.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Sirresnake:

Kan med stor sannolikhet hänt på Kreta, mitt bagage kom ut nästan sist av alla, jag o min sambo checkade in våra resväskor samtidigt. Hennes kom ut på bandet nästan direkt, min kom nästan sist av alla.

Kan vara så också att din väska stannade upp i Arlanda för "inspektion". Därav hamnade din väska i efterkälken. Men så packas väskorna lite olika vid pålastning i flygplanet, så dom hamnar säkert i mer oordning då också.

Trist att det ska hända oavsett. Men gör en polisanmälan i båda länder. Ifall det har skett i Kreta.

Permalänk
Medlem

@Icte: ringde mitt försäkringbolag samt gjort en polisanmälan direkt , har fått pdf att fylla i. Kommer att fylla i den när ja kommer hem. Nästa veckan.

Det jag är mest rädd för är att dom inte kommer ge mig en ersättning pga att det går under fliken stöldbegärlig egendom

Permalänk
Medlem

@xcluzive: jag har gått upp lite i vikt och klockan har blivit lite för liten, hade tänkt fixa det i Kreta, man kan förstora den några millimeter utan att lägga till en länk eller va de heter, de flesta klockbutiker kan göra de så ja tänkte att jag gör de där nere

Permalänk
Medlem

Har inte Rimova väskor TSA-Lås?
och då kan ju säkerhetspersonal öppna väskan utan problem och att det syns, vilket de har rätt till att göra ...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Zyces: ja precis vad den har bara den kostade 6k helt värdelös nu när ja tänker efter

Permalänk
Skrivet av Zyces:

Har inte Rimova väskor TSA-Lås?
och då kan ju säkerhetspersonal öppna väskan utan problem och att det syns, vilket de har rätt till att göra ...

Skrivet av Sirresnake:

@Zyces: ja precis vad den har bara den kostade 6k helt värdelös nu när ja tänker efter

Fast lite onödigt att göra inbrott om man ändå har åtkomst till den. Eller gäller TSA-lås bara i USA må tro..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Fast lite onödigt att göra inbrott om man ändå har åtkomst till den. Eller gäller TSA-lås bara i USA må tro..

Har faktiskt ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Fast lite onödigt att göra inbrott om man ändå har åtkomst till den. Eller gäller TSA-lås bara i USA må tro..

Njae, det jag menade var att han sa att de hade skött det snyggt och proffsigt så att det inte syntes.
Men är väskan utrustad med ett TSA-Lås så är det enkelt att öppna, och behöver inte vara några proffs som stulit.

Sen är det ju lätt att fixa en TSA-nyckel. Den kan man printa ut själv i en 3D-Printer om man vill

Nej, TSA-lås får öppnas i Nord Amerika och Europa samt Australien/Nya Zealand vad jag vet.
Resten av världen vet jag inte, men skulle tro att de kan göra det med.
Jag vet att på Kastrup så händer det att de öppnar TSA låsta väskor om det är misstänkt i de.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Fast lite onödigt att göra inbrott om man ändå har åtkomst till den. Eller gäller TSA-lås bara i USA må tro..

TSA-nycklarna kan man 3D printa om man ska tro denna artikel.
https://techcrunch.com/2016/07/27/security-experts-have-clone...

Permalänk

Detta är vad jag vet om att sno från väskor som blivit inchekade på flygplatsen

https://www.youtube.com/watch?v=gyqxEN0QZPc

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd

Skall bli intressant att höra om försäkringen gäller värdeföremål i incheckat bagage. Ett armbandsur för 25' skulle jag dock aldrig få mig för att transportera någon annanstans än på min person eller i handbagaget.

Permalänk
Medlem

@videopac:

Så här står de på LF

Ersätts inte:
stöldbegärlig egendom eller värdehandlingar som förvaras
i garage, uthus, förrådsutrymme eller utomhus.

Men inget om resväskor.

Har rest flera gånger med värdesaker i väskan utan att det har hänt något. Varit lite naiv där o trott att sånt inte händer eftersom flygplatser är så övervakade etc. Jag har väl bara haft tur hittills! Men ja kommer aldrig någonsin göra det igen

Skrev lite högre upp varför jag inte hade på mig den och jag hade heller inget handbagage med mig.

Permalänk
Medlem

Inget hjälp här, men vad för nytta har TSA-lås? Vad har dom för syfte egentligen?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirresnake:

@videopac:

Så här står de på LF

Ersätts inte:
stöldbegärlig egendom eller värdehandlingar som förvaras
i garage, uthus, förrådsutrymme eller utomhus.

Men inget om resväskor.

Har rest flera gånger med värdesaker i väskan utan att det har hänt något. Varit lite naiv där o trott att sånt inte händer eftersom flygplatser är så övervakade etc. Jag har väl bara haft tur hittills! Men ja kommer aldrig någonsin göra det igen

Skrev lite högre upp varför jag inte hade på mig den och jag hade heller inget handbagage med mig.

Tror detta rör sig inom '' förrådsutrymme eller utomhus''

Förvänta dig inte ersättning från LF, men försök att få ersättning via flygbolaget ni reste med, och bevisa att värdesakerna är borta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deques:

Inget hjälp här, men vad för nytta har TSA-lås? Vad har dom för syfte egentligen?

Att se häftiga och seriösa ut, samt lägga på 500:- extra på priset för resväskan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Inget hjälp här, men vad för nytta har TSA-lås? Vad har dom för syfte egentligen?

TSA-lås är så att säkerhetspersonalen kan öppna väskan utan att förstöra låset och låsa det igen, går att köpa nycklar för några dollar för dessa...

Sen går det att öppna dragkedjor med en glasspinne/penna och stängas utan att det syns så kan ha hänt på vilken flygplats som helst, väskorna scannas även utgående så någon där kan ha snott dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror detta rör sig inom '' förrådsutrymme eller utomhus''

Förvänta dig inte ersättning från LF, men försök att få ersättning via flygbolaget ni reste med, och bevisa att värdesakerna är borta.

Fy fan va surt om så är fallet, fan ska man med försäkring till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirresnake:

Fy fan va surt om så är fallet, fan ska man med försäkring till

Ifall det skulle hända något i ditt hem :), men fråga LF, det är inte omöjligt..förklara och se till att ha bevis för allt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

varför i guds namn hade du en klocka för 25k i baggaget? oansvarigt liksom. tyvärr tror jag inte du kommer kunna få ut det på försäkring, mamma hade liknande för 7k i baggaget och hon fick inte ut några pengar alls pga stöldbegärlig.

Värdesaker går ALLTID in i handbaggage. nu har du fått lära dig en dyr läxa iaf så du inte upprepar samma misstag igen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

@xcluzive: jag har gått upp lite i vikt och klockan har blivit lite för liten, hade tänkt fixa det i Kreta, man kan förstora den några millimeter utan att lägga till en länk eller va de heter, de flesta klockbutiker kan göra de så ja tänkte att jag gör de där nere

Ah ok, då förstår jag!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Pratade med en tjejkompis som jobbar på LF (det var hon som fixade försäkringen till mig) hon sa att i mitt fall kommer det gå under min reseförsäkring, hon fixade någon superförsäkring med allt möjligt som ingår när jag skaffade den. Däribland ersättning upp till 100k för skadat eller stulet bagage. Och även saker stulna i bagaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

varför i guds namn hade du en klocka för 25k i baggaget? oansvarigt liksom. tyvärr tror jag inte du kommer kunna få ut det på försäkring, mamma hade liknande för 7k i baggaget och hon fick inte ut några pengar alls pga stöldbegärlig.

Värdesaker går ALLTID in i handbaggage. nu har du fått lära dig en dyr läxa iaf så du inte upprepar samma misstag igen

Extremt korkat av mig måste jag erkänna ! Men har aldrig hänt förut så jag var naiv nog att tro att det inte kommer hända. Dock pratade jag med en vän som jobbar på LF som fixat försäkringen åt mig och jag hade reseförsäkringstillägg som täcker stulet/skadat bagage upp till 100k