Permalänk
Avstängd

Nordea flyr från Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/g8Blq/flytten...
Ber om ursäkt för länken till fake news aftonbladet till att börja med.

Jag undrar lite vad detta handlar om egentligen och vad deras flytt innebär?
Någon som är insatt som kanske kan berätta lite mer?

Permalänk
Medlem

Dom ville inte vara med & betala en förhöjd avgift om en ny bankkris skulle inträffa, så istället för att betala så flyttar dom till Finland. Staten borde kräva tillbaks alla pengar dom fick i bidrag av skattebetalare under sista krisen tycker jag.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/g8Blq/flytten...
Ber om ursäkt för länken till fake news aftonbladet till att börja med.

Jag undrar lite vad detta handlar om egentligen och vad deras flytt innebär?
Någon som är insatt som kanske kan berätta lite mer?

Sossarna är girig som vanligt och förstör därmed svenska företagsjättar. En efter en flyr de, kommunisterna kallar det rättvist och inser inte att snart har vi inga jobb kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Sossarna är girig som vanligt och förstör därmed svenska företagsjättar. En efter en flyr de, kommunisterna kallar det rättvist och inser inte att snart har vi inga jobb kvar.

Ja vilka svin som vill att banker som räddas av staten skall vara med och bidraga. Kan någon starta en insamling?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Fler företag kommer följa efter, detta visar att det är möjligt och kommer också öka acceptansen.

Vi får höja skatterna för dom som är kvar ; )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Dom ville inte vara med & betala en förhöjd avgift om en ny bankkris skulle inträffa, så istället för att betala så flyttar dom till Finland. Staten borde kräva tillbaks alla pengar dom fick i bidrag av skattebetalare under sista krisen tycker jag.

Precis. Och Finland har lägre krav på eget kapital så dom kan låna ut mer med mindre egna pengar.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv

Det är bra för Finland de behöver ha jobben, sedan går det rykte om att staten har varit dum och gett dem pengar tidigare. Men det är staten som är dum.

Jag tror dock inget drastigt händer i landet, då det finns en motpol som hindrar extremisterna göra vad de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Sossarna är girig som vanligt och förstör därmed svenska företagsjättar. En efter en flyr de, kommunisterna kallar det rättvist och inser inte att snart har vi inga jobb kvar.

Precis, storbankerna ska kunna göra idiotiska investeringar helt utan ansvar och vi skattebetalare ska stå för kalaset.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Fler företag kommer följa efter, detta visar att det är möjligt och kommer också öka acceptansen.

Vi får höja skatterna för dom som är kvar ; )

Mvh

Det har väl varit möjligt under lång tid och snudd på samtliga större företag är väl redan multinationella och har varit det rätt länge.
Tiden med lokala påvar och bytänkande har storföretagen lämnat för länge sedan tack och lov utan att det inneburit någon katastrof.

Titta på före detta ASEA som numera ingår i ABB och har närmare 9000 medarbetare i Sverige fördelat på 30 orter.

fö. är väl inga av storföretagen några större skattebetalare map. huvudkontor och ledning http://www.di.se/artiklar/2016/6/7/storbolag-betalar-ingen-sk...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Nu skrev du ej till mig, men det finns farliga krigsdrabbade områden som Göteborg som man måste passera. (se uppdrag granskning dokumentären)
Nå allt fler flyr från sverige, jag skulle tro att över hälften av mina klasskamrater jobbar i andra länder. Men det är lite si och så med de länderna också.
Politikerna har dock dragit i handbromsen på flera sätt, vilket visade sig på uppdrag granskning reportaget där alla deltagande partier var vettiga. När det handlar om rena ekonomiska frågor så är en majoritet inte för det extrema och det kommer ej få att fortsätta.

Så det kommer nog ordna sig och tar man till alla hot i världen, med nordkorera, klimathotet etc så tror jag sverige klarar sig bra jämfört emot övriga världen.
Nästa hot är vinster i välfärden som skulle kunna ställa till med kaos, men så längre som enbart en minoritet förespråkar det är det inget att oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Precis, storbankerna ska kunna göra idiotiska investeringar helt utan ansvar och vi skattebetalare ska stå för kalaset.

Det gör vi oavsätt. Speciellt när bankerna har rätt att använda pengarna på våra konton i fall de är nära kollaps.
https://www.etc.se/ekonomi/du-och-jag-ska-betala-nar-bankerna...

Helt otroligt, visst jag förstår att staten eller någon skall gå in för att rädda en bank vid en kris då man måste tänka på hela bilden men varför får dessa då inga konsekvenser utav det sen?

Dock måste tacka Island att de lät sina banker crasha och straffa personerna bakom.
https://www.worldfinance.com/infrastructure-investment/govern...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Äckliga, giriga storbanker..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

@Vintervilan: Jo visst, utsparkad ur sitt egna land. Låter rimligt. Du låter som en som röstat för nedmonteringen av Sverige.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Skrivet av Constantine:

@Vintervilan: Jo visst, utsparkad ur sitt egna land. Låter rimligt. Du låter som en som röstat för nedmonteringen av Sverige.

Utsparkad? Jo tjena. Nedmontering av Sverige? Jo, tjena.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Nu tycker vi synd om bankerna också. De som i särklass tjänar mest pengar och har mest fulspel bakom omsättningarna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Skattepengarna går ju till skit i alla fall, staten och myndigheterna klarar inte av att ta ansvar. Bra av Nordea

Permalänk
Medlem

Nordea är ju ett nordiskt bolag o inte svenskt.Så är inget konstigt med att de flyttar huvudkontoret till Finland. Har ju talats om det för redan tre år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det roliga är att alla gnäller på aktieägarna då dessa vill ha större vinst. Det är ni som är ägarna, en stor del av ägandet består är era pensionsfonder.

Sen om ni tycker de tar ut för stora vinster, köp aktier själva. En aktie i Nordea kostar ca 100:- samt 1 krona courtage hos avanza och nordnet. Fast då kanske det är för riskfyllt?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Nordea är ju ett nordiskt bolag o inte svenskt.Så är inget konstigt med att de flyttar huvudkontoret till Finland. Har ju talats om det för redan tre år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Samt att ett finskt bolag har största innehavet.
Sampo 21,30%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bra att jobb och skatteintäkter försvinner från Sverige men vad ska företagen göra när aktieägarna kräver avkastning och sossarna inte tillåter detta?

Jag vill påminna och Lafferkurvan, det innebär att högre skattesats leder till lägre skatteintäkter eftersom att folk tvingas hitta på lösningar för att undkomma skatterna, eller i alla fall minska skatten. Det kan vara handlingar som att arbeta "svart" eller flytta till ett billigare land.

Tror ni att Sverige behöver högre skattesats eller att arbete och utbildning lönar sig till högre grad? Det är mycket vanligt att folk väljer mer semesterdagar istället för högre lön, eftersom att marginalskatten för många kan vara ~57%.

Permalänk
Medlem

Jag är bara glad för detta.

Nordea fortsätter sin verksamhet i sverige men eu står för fiolerna när de kraschar istället för från statsbudgeten.
Hur många gånger har staten räddat dem nu? PK Banken/Postbanken/Nordea?

Hur som helst en win-win för alla, nordea kan snika och sura i finland.

Permalänk
Medlem

Det går väl åt helvete här i Finland ändå så vad spelar det för roll att Finlands statsskuld ökar med några miljarder nästa gång det blir kris för Nordea?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det gör vi oavsätt. Speciellt när bankerna har rätt att använda pengarna på våra konton i fall de är nära kollaps.
https://www.etc.se/ekonomi/du-och-jag-ska-betala-nar-bankerna...

Helt otroligt, visst jag förstår att staten eller någon skall gå in för att rädda en bank vid en kris då man måste tänka på hela bilden men varför får dessa då inga konsekvenser utav det sen?

Dock måste tacka Island att de lät sina banker crasha och straffa personerna bakom.
https://www.worldfinance.com/infrastructure-investment/govern...

Din första länk glömde en liiiiiten detalj, statliga insättningsgarantin täcker upp till 900 000 SEK, men allt över det tar banken, det som är tanken med bail-in, så den stora majoriteten drabbas alltså inte, och har du mer än det så vet man nog hur man skyddar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det roliga är att alla gnäller på aktieägarna då dessa vill ha större vinst. Det är ni som är ägarna, en stor del av ägandet består är era pensionsfonder.

Sen om ni tycker de tar ut för stora vinster, köp aktier själva. En aktie i Nordea kostar ca 100:- samt 1 krona courtage hos avanza och nordnet. Fast då kanske det är för riskfyllt?

jag har redan aktier i nordea, alla banker har ju skitbra direktavkastning.. frågan är vad det gör för nordeaaktien på kort sikt, långsiktigt är det nog positivt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Sossarna är girig som vanligt och förstör därmed svenska företagsjättar. En efter en flyr de, kommunisterna kallar det rättvist och inser inte att snart har vi inga jobb kvar.

Du har nog inte läst din läxa. om inte staten gått in och hjälp banken så hade den inte funnits idag (konkurs med annat ord). Varför ska då inte banken betala tillbaka sin del som du och jag givit dom? Har du nordea som bank så bör du nog byta bank för Finnland kommer inte ha råd att rädda denna banken vid nästa lågkonjunktur (Nordeas lån är större än Sveries BNP. BNP=brutto national produkt=Sveies totala omsättning)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Vill nordea växa och ut på mer marknader än dom redan är så är det väl ett givet strategiskt beslut med EU's bankunion osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag älskar hur folk säger att "Nordea får pengar av staten" när de i själva verket betalar tillbaka det med ränta.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Pressrum/Nyheter-oc...

För övrigt så sade Magdad Bob att Nordea inte gav några större skatteintäkter samtidigt som de gjorde en vinst på 40 mdkr, är inte det 8,8 mdkr i bolagsskatt?
Sen tillkommer bankavgifter, sociala avgifter, skatt från höginkomsttagarna som arbetar på nordea etc. (så vitt jag vet så är bankväsendet dock momsbefriat?)

I övrigt så är Nordea rätt hatade av konsumenterna tror jag, men det är väl än sämre när oligopolet bland bankerna blir ännu sämre?

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boniz:

Jag älskar hur folk säger att "Nordea får pengar av staten" när de i själva verket betalar tillbaka det med ränta.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Pressrum/Nyheter-oc...

För övrigt så sade Magdad Bob att Nordea inte gav några större skatteintäkter samtidigt som de gjorde en vinst på 40 mdkr, är inte det 8,8 mdkr i bolagsskatt?
Sen tillkommer bankavgifter, sociala avgifter, skatt från höginkomsttagarna som arbetar på nordea etc. (så vitt jag vet så är bankväsendet dock momsbefriat?)

I övrigt så är Nordea rätt hatade av konsumenterna tror jag, men det är väl än sämre när oligopolet bland bankerna blir ännu sämre?

Du är alltså för att banker och storföretag inte ska betala skatter och avgifter, medans vanliga medborgare och småföretag ska göra det?

Så länge resten utav oss som bor i Sverige måste betala skatter och avgifter så ska fan i mig bankerna och storföretagen också se till att göra det.

Kom ni med er nollskatt ideologi när den appliceras på resten utav oss andra också och inte bara när det stödjer er oligark vision utav hur ett samhälle ska styras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Din första länk glömde en liiiiiten detalj, statliga insättningsgarantin täcker upp till 900 000 SEK, men allt över det tar banken, det som är tanken med bail-in, så den stora majoriteten drabbas alltså inte, och har du mer än det så vet man nog hur man skyddar sig

Dom globala bankerna har bail-in, räkna inte med insättningsgarantin http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/nytt-beslut-bankerna-fa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

Jag älskar hur folk säger att "Nordea får pengar av staten" när de i själva verket betalar tillbaka det med ränta.

https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/Pressrum/Nyheter-oc...

För övrigt så sade Magdad Bob att Nordea inte gav några större skatteintäkter samtidigt som de gjorde en vinst på 40 mdkr, är inte det 8,8 mdkr i bolagsskatt?
Sen tillkommer bankavgifter, sociala avgifter, skatt från höginkomsttagarna som arbetar på nordea etc. (så vitt jag vet så är bankväsendet dock momsbefriat?)

I övrigt så är Nordea rätt hatade av konsumenterna tror jag, men det är väl än sämre när oligopolet bland bankerna blir ännu sämre?

Det har hon inte sagt. Varför ljuger du?