Död pixel efter att ångerrätten gått ut, någon ide att försöka?

Permalänk
Medlem

Död pixel efter att ångerrätten gått ut, någon ide att försöka?

Hej!

Jag har en 1 månad gammal Acer Predator XB271HUA skärm som naturligtvis nu efter att ångerrätten gått ut fått en död pixel som lyser vitt på svart bakgrund. Acers pixelpolicy säger att man måste ha minst två ljusa pixlar för att pixelgarantin ska gälla. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är det bara att bita ihop eller tror ni man kan få den utbytt?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Har inget direkt svar på din fråga, men försöka borde du göra iaf

Jag tycker dock att det är skit att man inte har garanti på pixelfel, det är ju ganska självklar defekt? Såklart att det är dyrt för tillverkare att byta ut, men ändå?

Permalänk
Medlem

Prova med att reklamera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Oinsatt på området men tycker att det är sjukt orimligt med att man ska finna sig i att skärmen kan få döda pixlar efter 1 månad?

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Jag har en 1 månad gammal Acer Predator XB271HUA skärm som naturligtvis nu efter att ångerrätten gått ut fått en död pixel som lyser vitt på svart bakgrund. Acers pixelpolicy säger att man måste ha minst två ljusa pixlar för att pixelgarantin ska gälla. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är det bara att bita ihop eller tror ni man kan få den utbytt?

Mvh J

Håller med tidigare talare, prova reklamera går inte det så finns det nog inte så mycket att göra om inte en pixel till går hädan.

Skrivet av DozeN:

Har inget direkt svar på din fråga, men försöka borde du göra iaf

Jag tycker dock att det är skit att man inte har garanti på pixelfel, det är ju ganska självklar defekt? Såklart att det är dyrt för tillverkare att byta ut, men ändå?

De har ju garanti på pixelfel, de kräver bara att minst 2 pixlar ska vara dåliga för att den ska lösa ut.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Inaktiv

Prova massera området försiktigt med ett finger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Jag tycker dock att det är skit att man inte har garanti på pixelfel, det är ju ganska självklar defekt? Såklart att det är dyrt för tillverkare att byta ut, men ändå?

Det finns tillverkare som erbjuder det (bl.a. Eizo) men naturligtvis till ett högre pris. De flesta är inte beredda att betala för det och tyvärr är det dessutom ganska sällsynt på gamingskärmar. Jag tror inte att det kommer att bli verklighet heller med tanke på att spelmonitorer innehåller fler felkällor och redan ligger på en ganska hög prisnivå.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar, kontaktade Webhallen nu i första skedet. Så får vi se vad dom säger.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Tack, ska testa det.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det ser mörkt ut Gick inte att massera bort och Webhallen följer Acers linje vilket är minst 2 döda ljusa pixlar. Är bara så surt med lotteriet. Jag har betalat precis lika mycket för den här skärmen som alla andra men får en sämre skärm

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Det ser mörkt ut Gick inte att massera bort och Webhallen följer Acers linje vilket är minst 2 döda ljusa pixlar. Är bara så surt med lotteriet. Jag har betalat precis lika mycket för den här skärmen som alla andra men får en sämre skärm

Det va tråkigt, provat någon sådan här video och ha den på några timmar?

https://www.youtube.com/watch?v=-2eQhhMvi-U

finns lite olika man kan prova

Permalänk
Medlem

Det är ju inte till detta som ångerrätten finns till för..
Är varan defekt så skall den ju inte skickas tillbaka med ångerrätten för så att nästa stackare som får den levererad råkar ut för felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är ju inte till detta som ångerrätten finns till för..
Är varan defekt så skall den ju inte skickas tillbaka med ångerrätten för så att nästa stackare som får den levererad råkar ut för felet.

Va? Hade jag upptäckt det under ångerrätten hade jag ju givetvis berättat att det var pga att den har en död pixel så hade den hamnat under fyndvaror. Finns ingen av de stora seriösa återförsäljarna som medvetet säljer returvaror som nya.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Håller med tidigare talare, prova reklamera går inte det så finns det nog inte så mycket att göra om inte en pixel till går hädan.

De har ju garanti på pixelfel, de kräver bara att minst 2 pixlar ska vara dåliga för att den ska lösa ut.

Var hittar du informationen om att det räcker med två döda pixlar?
Jag sitter med samma skärm (snålade) och den har ett antal pixlar som har dött under de senaste 3 månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Va? Hade jag upptäckt det under ångerrätten hade jag ju givetvis berättat att det var pga att den har en död pixel så hade den hamnat under fyndvaror. Finns ingen av de stora seriösa återförsäljarna som medvetet säljer returvaror som nya.

Ehm.. Jo.. Speciellt webhallen..
Har köpt massa saker där jag fått lämna tillbaka / byta ut för att de varit återskickade.. Speciellt grafikkort..

Men de har alltid löst sig i slutet efter man stått och gnällt en stund.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är ju inte till detta som ångerrätten finns till för..
Är varan defekt så skall den ju inte skickas tillbaka med ångerrätten för så att nästa stackare som får den levererad råkar ut för felet.

I detta fall verkar det tekniskt sett inte vara fel på skärmen enligt tillverkaren, och då är det endast ångerrätten som kan utnyttjas.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Ehm.. Jo.. Speciellt webhallen..
Har köpt massa saker där jag fått lämna tillbaka / byta ut för att de varit återskickade.. Speciellt grafikkort..

Men de har alltid löst sig i slutet efter man stått och gnällt en stund.

Ok, har köpt mängder med saker på både Komplett, Inet, Webhallen och CDON och aldrig varit med om att något varit en retur. Har inte köpt så många grafikkort dock.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

Var hittar du informationen om att det räcker med två döda pixlar?
Jag sitter med samma skärm (snålade) och den har ett antal pixlar som har dött under de senaste 3 månaderna.

https://scandic.answers.acer.com/app/answers/detail/a_id/4678...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Ta o snacka med webbhallen eller Acer igen och säg att du vill ha prisavdrag iallafall.

Hänvisa till konsumentsköpslagen som säger detta.

"Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar. "

Enligt mitt tycke så är förutsättningen att skärmen ska vara hel baserat på åldern och de priset du gav för skärmen.

Och du kan även hänvisa till detta.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Ta o snacka med webbhallen eller Acer igen och säg att du vill ha prisavdrag iallafall.

Hänvisa till konsumentsköpslagen som säger detta.

"Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar. "

Enligt mitt tycke så är förutsättningen att skärmen ska vara hel baserat på åldern och de priset du gav för skärmen.

Och du kan även hänvisa till detta.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

Problemet för trådskaparen är ju att tillverkaren/butiken inte anser att det är fel på varan för det är bara en pixel som är trasig. Det krävs 2 pixlar för att det skall anses vara ett fel.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Problemet för trådskaparen är ju att tillverkaren/butiken inte anser att det är fel på varan för det är bara en pixel som är trasig. Det krävs 2 pixlar för att det skall anses vara ett fel.

Även om en pixel är död är det ett fel. 2 stycken kräver de för att garantierna ska ta de. Men eftersom komponenten fortfarande är under 6 månader gammal borde den inte ha några döda pixlar alls, Den upplever inte kraven som en ny vara. Så därav borde TS kunna reklamera den med konsumentköpslagens regler..

Det är ju inget vidare kul att lägga ut 5-7 tusen på en skärm med en död pixel efter en månad, De ska man inte behöva ta som konsument..

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Skrivet av Aiwzor:

Var hittar du informationen om att det räcker med två döda pixlar?
Jag sitter med samma skärm (snålade) och den har ett antal pixlar som har dött under de senaste 3 månaderna.

Det står i första inlägget, så det är där jag fått det ifrån.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av samma situation.

Köpte en koreaskärm på Ebay. En pixel dog ganska omgående och efter ett par mail, där jag hävdade min rätt, fick jag tillbaka ca 450kr. Dom erbjöd sig till och med att byta ut hela skärmen efteråt, men då tillkom frakt.
Det är självklart att man ska ha tillbaka pengar när en ny produkt går sönder efter minimal användning.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jag har erfarenhet av samma situation.

Köpte en koreaskärm på Ebay. En pixel dog ganska omgående och efter ett par mail, där jag hävdade min rätt, fick jag tillbaka ca 450kr. Dom erbjöd sig till och med att byta ut hela skärmen efteråt, men då tillkom frakt.
Det är självklart att man ska ha tillbaka pengar när en ny produkt går sönder efter minimal användning.

Ja men nu anser ju inte Acer att den är trasig för än det är minst två ljusa döda pixlar. Jag håller helt med. Tycker det är skit att jag ska behöva acceptera en sämre skärm för samma pris men det tycker Webhallen och Acer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ipzen:

Ta o snacka med webbhallen eller Acer igen och säg att du vill ha prisavdrag iallafall.

Hänvisa till konsumentsköpslagen som säger detta.

"Den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta utifrån varans pris, ålder och andra förutsättningar. "

Enligt mitt tycke så är förutsättningen att skärmen ska vara hel baserat på åldern och de priset du gav för skärmen.

Och du kan även hänvisa till detta.

"Sexmånadersregeln
Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när du köpte den eller när den levererades till dig. Ett fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits där från början om inte företaget kan bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel på varan."

Bra post. Var faktist på väg att skriva och undra vad i helskotta är det du skriver, men du har hundra % rätt i det du skriver.

http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lag...

Helt annorlunda där jag bor (norge) faktist. Där är det säljaren som skall bevisa att konsumenten har fel från början och upp till fem år.

Oavsett, denna sexmånadersregel innebär ju att om en död pixel dyker upp har du rätt att reklamera på skärmen. Notera att fabrikens garanti inte har med detta att göra alls. Du behöver bara säga att pixeln har dykt upp nu och då säger lagen att felet har varit där från början. Kan bli en intressant diskussion.

Detta kan du be om:

Kräva avhjälpande, det vill säga att få varan reparerad.
Kräva omleverans, det innebär att du får en annan, likvärdig vara.
Kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
Häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering. Acer har ingen 100% pixelgaranti på denna skärmen, alltså är det enligt dom inget fel på skärmen och dom byter därför inte ut den. Webhallen säger att dom kan tänka sig att kolla på den men att det mest troligt inte kommer vara någon ide. Skickar inte in skärmen och riskerar att den hanteras dåligt och kommer tillbaka i sämre skick när det inte verkar vara någon ide.

Det jag fortfarande stör mig på är hur det kan få vara såhär med skärmar.

Nisse köper skärm för 6000kr, får 1 död pixel men detta räknas som normalt.

Bosse köper samma skärm för 6000kr och får ingen död pixel.

Jag tycker det är sjukt att man kan lägga samma peng och behöva lita på turen. Jävla lotteri är vad det är.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

En liten uppdatering. Acer har ingen 100% pixelgaranti på denna skärmen, alltså är det enligt dom inget fel på skärmen och dom byter därför inte ut den. Webhallen säger att dom kan tänka sig att kolla på den men att det mest troligt inte kommer vara någon ide. Skickar inte in skärmen och riskerar att den hanteras dåligt och kommer tillbaka i sämre skick när det inte verkar vara någon ide.

Det jag fortfarande stör mig på är hur det kan få vara såhär med skärmar.

Nisse köper skärm för 6000kr, får 1 död pixel men detta räknas som normalt.

Bosse köper samma skärm för 6000kr och får ingen död pixel.

Jag tycker det är sjukt att man kan lägga samma peng och behöva lita på turen. Jävla lotteri är vad det är.

Som jag skrev tidigare, reklamera skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Precis som ovanstående säger, Du borde ha rätt att reklamera skärmen, Sen köper du bara en ny istället.

Ring konsumentombudsmannen och fråga om råd annars, de borde kunna svara på om du har rätt till reklamation eller inte.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC