Xbox One får stöd för mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Det här är lite som att börja tillåta aimbot på PC.
Du har en väldigt stor fördel om du spelar med mus och tangentbord mot någon som sitter med en handkontroll. Ser det som ett slag under bältet för oss konsolspelare, där en stor fördel online har varit att alla sitter med samma hårdvara och kontroll och resultaten har varit skill baserade. Vill du spela med mus och tangentbord spela på PC.

Fast läser du artikeln, som vi diskuterar nu, så ser du att Microsoft vill gör så att folk med tgb och mus bara kan möta andra med tgb och mus, och de med handkontroller bara kan möta de med handkontroller. Så, återigen, varför är det fel med valfrihet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: Det finns redan stöd för det i Playstation (ps3 o ps4 har det, kanske t.o.m psx o ps2 med).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Det här är lite som att börja tillåta aimbot på PC.
Du har en väldigt stor fördel om du spelar med mus och tangentbord mot någon som sitter med en handkontroll. Ser det som ett slag under bältet för oss konsolspelare, där en stor fördel online har varit att alla sitter med samma hårdvara och kontroll och resultaten har varit skill baserade. Vill du spela med mus och tangentbord spela på PC.

Nej, det här är lite som att börja tillåta spela FPS såsom FPS är menat att det ska spelas.

Vad du gnäller om är att du gillar att köra med handikapp i spel och sedan vill att alla andra också ska spela med handikapp, bra kör då i handkontroll only poolen tillsammans med 2 andra spelare medans resten kör vad de vill.

Sluta använda "oss konsolspelare" då jag är konsolspelare men håller absolut inte med dig när det kommer till FPS spel framförallt, det här är äntligen ett steg frammåt och jag har svårt att se att minoriteten som vill spela med kontroll skulle ha någonting att säga emot då det är marknaden som styr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BengaBang:

Jag menar att en kalas noob med enkelhet plockar en top tier konsolspelare, ungefär att jag som suger på CS ska få börja använda aimbot för att kunna hävda mig.

Va? Det är ju inte alls samma sak?
Det är väl bara kul att folk får bättre förutsättningar att spela med.
Det ingår ju redan aimbot i dom flesta av era spel, detta stängs troligen av för mus/tangentbord spelarna. Så ni har ju fortfarande ert "övertag" där.

Permalänk
Medlem

PS3 har också stöd för mus och tangentbord. Det kom ett spel som gick att spela med det (UT3).

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tvekar på att detta kommer slå särskilt hårt. Vad är poängen med att spela med mus o tangentbord på en konsoll? Först o främst är väl lite poängen att du (Visserligen inte nödvändigtvis) spelar på en tv, när du sitter i en soffa. Att spela med mus o tangentbord hade krävt att sätta upp en skrivbordsliknande lösning, och även då så spelar du med 30 fps i en uppdelad playerbase på den konsoll som har sålt minst?

Personligen finner jag 30 fps i FPS-spel väldigt lackluster om man kör KB + M, speciellt om inte monitorn är anpassad för games. 30 fps känns inte av alls lika mycket om du spelar typiska konsollspel på det typiska konsollsättet. Tvekar på att det kommer finnas många icke-fps-spel som faktiskt får stöd, än mindre som faktiskt kommer spelas hellre på det här sättet.

Har dock egentligen aldrig brytt mig mycket om xbox one så vad vet jag egentligen.
Suppose att bl.a. Halo är ett exklusivt fps till xbox one och således kanske kommer bli en bättre upplevelse av det här. Cod lär väl säkert bli ännu mer populärt för de kids som inte får en dator av sina päron.

Visa signatur

MainRig: RTX 3080 | Ryzen 7 7800x3d | 32GB DDR5 | Samsung 990 Pro | Fractal Design North
Konotorsskärmar: Acer predator XB271H + 2 nonames
TV (Och 4e pc-skärm): LG 77" Cs6 OLED
Ps5, Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Dom som sitter hemma med liten tv har även dom mindre chans mot någon med större tv, vad är din poäng?

Jamen du har helt rätt. Tänk på de med CTR TV så inte bara emot mus och tangentbord på konsol utan också högre upplösning än 480.

Skämtade ovanför. Att man inte ska kunna spela med annat än kontroll på PC är rent egoistisk tänkande från vår sida. Vi tycker ju det är skönt att spela med en kontroll men blir ju manglade om vi gör det på onlinespel på PC. Så rent egoistiskt tänker vi: - att nu tar Microsoft ifrån oss ett nöje. Personligen ser jag det som att jag då hellre väljer PC och kör endast kampanjerna. Finns inte längre en anledning att skaffa mig en konsol med lägre specifikationer.

PS - Vet inte hur många vi är, kanske bara 2-4 stycken eller miljoner? Borde nog skrivit jag istället för vi.

Tillägg

Läst runt lite snabbt och hittar ingen på engelskspråkiga forum som är negativ till detta. Det ser ut som om många är glada att få överge uppgraderings-racet på PC och i lugn och ro använda sin konsol som spelmaskin i många år utan extra avgifter. Och att konsolen kommer sätta standarden för spelutvecklingen dvs bli den hårdvara spelutvecklarna utgår ifrån. Inte massa extra lullul till PC-spelarna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RollarN:

Tvekar på att detta kommer slå särskilt hårt. Vad är poängen med att spela med mus o tangentbord på en konsoll? Först o främst är väl lite poängen att du (Visserligen inte nödvändigtvis) spelar på en tv, när du sitter i en soffa. Att spela med mus o tangentbord hade krävt att sätta upp en skrivbordsliknande lösning, och även då så spelar du med 30 fps i en uppdelad playerbase på den konsoll som har sålt minst?

Vad har faktumet att Xbox sålt minst med saken att göra? Ska de skippa att lägga till features bara för att de är minst?

Dessutom har Steam 67 miljoner användare, varav de flesta kanske är som jag, bara inloggad för att spela mitt single player-spel, medans Xbox Live har 55 miljoner användare, och då är de högt motiverade online-spelare med tanke på att det är en avgift för att spela online. Så jag undrar om du inte har en större chans att hitta en motspelare i CoD, Battlefront eller vad det nu är på Xbox snarare än på PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Typiskt att man inte visste detta innan man köpte CronusMax hehe. Aja någon användning har den väl ändå fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Typiskt att man inte visste detta innan man köpte CronusMax hehe. Aja någon användning har den väl ändå fortfarande

Behåll du den, bara för att MS släpper stöd för mus/tangbord i spel, betyder det inte att många spelutvecklare gör så att spelen kommer stödja det... kolla ps3, fanns ett spel(?) unreal tornument, till ps4 finns det väl inget..?

Permalänk
Medlem

Både ps3 och ps4 har åtminstone FFXIV. Och säkert några mer. Men det är väldigt få spel, och jag tror att det enda som kanske skulle ändra på det i framtiden är om Microsoft börjar med sina egna spel.

Handkontroll på PC är vanligare nu än förr och cross-platform spelande mellan pc och konsol är vanligare, så egentligen borde kanske uppdelningen av spelare ske bara baserat på kontroll-metod och inte vilken maskin man kör på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

För mig så väljer jag konsol för just att kunna ta det lugnt, halvligga i soffan och spela med en kontroll.
Att du kommer kunna använda tangentbord och mus på en Xbox ser jag inte som problem i multiplayer.
Eftersom jag tvivlar på att något större spelbolag skulle missa att ge användaren valet att spela med andra som har samma förutsättningar (kontroll vs tgb/mus eller alla).

Om det mot förmodan skulle bli så att något spelhus "glömmer eller struntar" i detta, så lovar jag att deras varumärke kommer ta stryk på nätet vilket kommer leda till en omedelbar patch.

Så gott folk, tat' lugnt!

Visa signatur

-