Permalänk
Medlem

27", 4k, IPS. Vilken skärm?

Jag är på jakt efter en skärmuppgradering och är väldigt sugen på en 4k, 27", IPS. Storleken är lagom och jag vill ha väldigt skarp text. Spelande kommer lite i andra hand men vill såklart ha det bästa ändå. Det är inte ofta som jag uppgraderar det så vill ha det bra nu när man väl gör det.

För att sätta det i perspektiv så är min skärm nu en 12 år gammal U2405FPW. Den har ungefär 50ms inputlag och 16ms fördröjning och det är inte något jag stör mig på, så mina krav är egentligen inte så stora men jag vill gärna ha det bästa.

1080Ti är ju det snabbaste kortet nu vilket nästan behövs för 4k spelande. Men då blir det ju gsync som går att använda vilket begränsar antalet skärmar rätt mycket. Såvitt jag kan se så finns det 3 skärmar på Prisjakt som passar.

AOC AG271UG - Har inte fått så värst bra recensioner.
Acer Predator XB271HK - Ful. Ska man använda den länge vill jag inte ha en som jag stör mig på.
Asus ROG Swift PG27AQ - Verkar inte finnas i så många butiker. Är den utgående?

Finns det någon annan skärm som jag har missat? Eller bör jag strunta i gsync och satsa på en skärm i allmänhet bättre kvalitet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag är på jakt efter en skärmuppgradering och är väldigt sugen på en 4k, 27", IPS. Storleken är lagom och jag vill ha väldigt skarp text. Spelande kommer lite i andra hand men vill såklart ha det bästa ändå. Det är inte ofta som jag uppgraderar det så vill ha det bra nu när man väl gör det.

För att sätta det i perspektiv så är min skärm nu en 12 år gammal U2405FPW. Den har ungefär 50ms inputlag och 16ms fördröjning och det är inte något jag stör mig på, så mina krav är egentligen inte så stora men jag vill gärna ha det bästa.

1080Ti är ju det snabbaste kortet nu vilket nästan behövs för 4k spelande. Men då blir det ju gsync som går att använda vilket begränsar antalet skärmar rätt mycket. Såvitt jag kan se så finns det 3 skärmar på Prisjakt som passar.

AOC AG271UG - Har inte fått så värst bra recensioner.
Acer Predator XB271HK - Ful. Ska man använda den länge vill jag inte ha en som jag stör mig på.
Asus ROG Swift PG27AQ - Verkar inte finnas i så många butiker. Är den utgående?

Finns det någon annan skärm som jag har missat? Eller bör jag strunta i gsync och satsa på en skärm i allmänhet bättre kvalitet?

Vad har du för övrig hårdvara? Har du nytta av G-sync?

Permalänk
Medlem

Jag använder asus skärmen och kan rekommendera den

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Vad har du för övrig hårdvara? Har du nytta av G-sync?

Ursäkta. i7 2600k, 8GB minne. Kan återkomma med mer exakta specifikationer runt lunch, nu leker jag med dottern.

Om jag har förstått det rätt så drar man mest nytta av adaptiv sync runt 30-60 gps då vsync annars hade sänkt frekvensen väldigt mycket. Och i 4k kan det nog bli lurigt att ligga i 60+ hela tiden. Eller har jag missuppfattat det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Jag använder asus skärmen och kan rekommendera den

Men den finns knappt i några affärer längre. Det känns konstigt. Finns det någon ersättande modell eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Don_Tomaso:

Ursäkta. i7 2600k, 8GB minne. Kan återkomma med mer exakta specifikationer runt lunch, nu leker jag med dottern.

Om jag har förstått det rätt så drar man mest nytta av adaptiv sync runt 30-60 gps då vsync annars hade sänkt frekvensen väldigt mycket. Och i 4k kan det nog bli lurigt att ligga i 60+ hela tiden. Eller har jag missuppfattat det?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på dina spel. Jag har två 4k Freesync skärmar på 60hz, och ett 1080ti GPU. Lite mismatch där men när jag köpte skärmarna så brydde jag mig inte om G/Freesync alls. Men skitsamma; Dom flesta spel jag kör i 4k kommer lätt upp i 60fps med 1080ti.

Är G-sync viktigt för dig så ska du ju satsa på det, men annars så tror jag inte att du kommer lida av om det inte finns. Då kan du spara några kronor och kanske lägga på en annan skärm som ger något mer intressant än just synken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Acer Predator XB271HK - Ful. Ska man använda den länge vill jag inte ha en som jag stör mig på.

Skitful på bild. Dom röda tassarna har jag knappt tänk på öht under hela tiden jag haft skärmen, ca 1.5år. Resten syns inte.
Skitbra annars. Enda dåliga är att den har lite glow i hörnen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Beror på dina spel. Jag har två 4k Freesync skärmar på 60hz, och ett 1080ti GPU. Lite mismatch där men när jag köpte skärmarna så brydde jag mig inte om G/Freesync alls. Men skitsamma; Dom flesta spel jag kör i 4k kommer lätt upp i 60fps med 1080ti.

Är G-sync viktigt för dig så ska du ju satsa på det, men annars så tror jag inte att du kommer lida av om det inte finns. Då kan du spara några kronor och kanske lägga på en annan skärm som ger något mer intressant än just synken.

Låter vettigt. Jag spelar mestadels strategispel a la civ6.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Skitful på bild. Dom röda tassarna har jag knappt tänk på öht under hela tiden jag haft skärmen, ca 1.5år. Resten syns inte.
Skitbra annars. Enda dåliga är att den har lite glow i hörnen.

Jag tänkte mest på panelen. Foten kommer ryka hyfsat fort då jag tänkte montera den på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Men den finns knappt i några affärer längre. Det känns konstigt. Finns det någon ersättande modell eller?

Så vitt jag vet finns ingen ersättande modell än så länge, men jag skulle tippa på att Asus släpper en ny med HDR förr eller senare.

Annars är den klart bra, haft en sedan några månader efter den släpptes, men så var också G-sync ett baskrav för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tänkte mest på panelen. Foten kommer ryka hyfsat fort då jag tänkte montera den på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ful panel?
Jaha. Jag ser ingen större skillnad mot dom andra. Är det texten du tänker på då?
Då tycker jag AOC är värre med sin röda text som syns så tydligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ful panel?
Jaha. Jag ser ingen större skillnad mot dom andra. Är det texten du tänker på då?
Då tycker jag AOC är värre med sin röda text som syns så tydligt.

Är inte helt såld på att en kant (den undre) är annorlunda design och betydligt större än de andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och bollplank. Det blev en Dell U2718Q.