Hur farao koppla TV - hemmabio - dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perfetto:

"Har du TVn kopplad mot någon form av antenn/kabeltv uttag?
Någon stans så måste man ju kunna välja TV-kanaler som input."

- TV:n har antenn förstås, och därmed kanaler. Men jag kan inte välja TV från hemmabion.

"Har förresten Datorn hittat TVn?
Du har ingen annan skärm du kan koppla in så att inte HTPCn har fastnat att bara skicka bild via VGA eller något?
Alternativ skickar ut en ickekompatibel upplösning för TVn."

- TV:n visar datorbilden om jag väljer "Ext 5"-utgång som "source" i TV-menyn, men inte om jag har valt "Ext 6" som är hemmabions utgång.

"Är det möjligt att få hela modellnumret för TVn?"
- Jadå, men manualen är densamma för Sonys BDV-N790W.

Det känns som att du inte läser och provar tipsen som du får. Att du ser datorbilden när du byter till Ext 5 indikerar att du fortfarande har en sladd mellan datorn och TV'n. Ta bort den!

Vad har du för källa för TV'n? Har du en digitalbox till TV-kanalerna? I så fall kopplar du digitalboxen till hemmabion också. Och återigen ingen sladd mellan digitalbox och TV. Har du analoga TV-kanaler eller använder digitaltv-mottagare i TV'n så kan du ju bara få ljudet till hemmabion. Du får kolla om din TV har ARC. Det brukar vara en speciell HDMI-ingång man ska använda i så fall. Sedan kan du behöva aktivera ARC i TV och Hemmabio också.

Återigen. Förstår du inte tipsen du får så fråga specifikt om det. Men att bara strunta i tipsen gör inte att du kommer att få fler/bättre tips senare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Allra lättast för dig blir nog att koppla datorn till tvn, Hemmabion till TVn, Koppla sen en ljudkabel från TVn till hemmabion så du får ljudet där.

Navigera med tvkontrollen och använd hemmabiokontrollen för ljudet.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det känns som att du inte läser och provar tipsen som du får. Att du ser datorbilden när du byter till Ext 5 indikerar att du fortfarande har en sladd mellan datorn och TV'n. Ta bort den!

Vad har du för källa för TV'n? Har du en digitalbox till TV-kanalerna? I så fall kopplar du digitalboxen till hemmabion också. Och återigen ingen sladd mellan digitalbox och TV. Har du analoga TV-kanaler eller använder digitaltv-mottagare i TV'n så kan du ju bara få ljudet till hemmabion. Du får kolla om din TV har ARC. Det brukar vara en speciell HDMI-ingång man ska använda i så fall. Sedan kan du behöva aktivera ARC i TV och Hemmabio också.

Återigen. Förstår du inte tipsen du får så fråga specifikt om det. Men att bara strunta i tipsen gör inte att du kommer att få fler/bättre tips senare.

Kolla hårdvaran, så att modermodemet, själva hjärtat i hårddisken, fungerar.
Annars ta över någon som fattar hur in och ut fungerar med HDMI etc

tja
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Jag börjar med att tacka för alla välvilliga tips från expertisen.

Saken är den att jag inte alls struntar i att prova tipsen, men har haft fullt upp och inte riktigt hunnit med att verifiera dem.

Som det är nu, så är ju kablage draget till och från samtliga tre enheter. Hemmabion hittar inget på sina HDMI-anslutningar i menyn, men spelar likväl upp film från DVD på TV:n. Med ljud.

Datorn hittas inte heller i hemmabions meny och fungerar bara ihop med TV:n om jag väljer dess HDMI-utgång där (Ext 5) .

Min tanke var att hemmabion skulle fungera som en hub där jag väljer in TV eller dator via de HDMI-valen som finns i menyn där. Vad är de annars till för?

Så...om jag provar att koppla hemmabion till TV:n, och sedan datorn till hemmabion så finns det bara en "Ext"-utgång från TV:n till de andra enheterna. Frågan är då hur hemmabion hittar datorn, eftersom den inte gör det nu när de är sammankopplade?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

Jag börjar med att tacka för alla välvilliga tips från expertisen.

Saken är den att jag inte alls struntar i att prova tipsen, men har haft fullt upp och inte riktigt hunnit med att verifiera dem.

Som det är nu, så är ju kablage draget till och från samtliga tre enheter. Hemmabion hittar inget på sina HDMI-anslutningar i menyn, men spelar likväl upp film från DVD på TV:n. Med ljud.

Datorn hittas inte heller i hemmabions meny och fungerar bara ihop med TV:n om jag väljer dess HDMI-utgång där (Ext 5) .

Min tanke var att hemmabion skulle fungera som en hub där jag väljer in TV eller dator via de HDMI-valen som finns i menyn där. Vad är de annars till för?

Så...om jag provar att koppla hemmabion till TV:n, och sedan datorn till hemmabion så finns det bara en "Ext"-utgång från TV:n till de andra enheterna. Frågan är då hur hemmabion hittar datorn, eftersom den inte gör det nu när de är sammankopplade?

Testa med att koppla ur datorn-hdmi ur tv'n och och koppla den till receivern (eftersom ext5 fungerar på tv så vet vi att hdmi-kabeln fungerar) istället för den kabel som sitter där nu.
Skulle också kunna testa att ha någon typ av TeamViewer på HTPC om den skulle behövas konfigureras remote när den är kopplad till receivern men inte får någon bild.

Eftersom du säger at blu-ray fungerar som det ska får vi anta att du kopplat korrekt från receiver till tv.
Kolla också om du har en HDMI port märkt ARC på tv'n, koppla i sådana fall receivern i den porten.

Edit:
Kopplingschema
Hdmi-dator -> receiver hdmi IN 1
Receiver HDMI out (ARC) -> TV HDMI IN (ARC).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Testa med att koppla ur datorn-hdmi ur tv'n och och koppla den till receivern (eftersom ext5 fungerar på tv så vet vi att hdmi-kabeln fungerar) istället för den kabel som sitter där nu.
Skulle också kunna testa att ha någon typ av TeamViewer på HTPC om den skulle behövas konfigureras remote när den är kopplad till receivern men inte får någon bild.

Eftersom du säger at blu-ray fungerar som det ska får vi anta att du kopplat korrekt från receiver till tv.
Kolla också om du har en HDMI port märkt ARC på tv'n, koppla i sådana fall receivern i den porten.

Edit:
Kopplingschema
Hdmi-dator -> receiver hdmi IN 1
Receiver HDMI out (ARC) -> TV HDMI IN (ARC).

Skickades från m.sweclockers.com

"Kolla också om du har en HDMI port märkt ARC på tv'n"
- Nej det finns inte, vilket innebär att jag får koppla en separat ljudkabel mellan enheterna.
(det visades på bild i ett tidigare inlägg i tråden av användaren "iller")

"Hdmi-dator -> receiver hdmi IN 1"
- Enligt medföljande installationsanvisning så ska TV:ns HDMI-kabel in i hemmabions/receiverns "HDMI Out".

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

"Kolla också om du har en HDMI port märkt ARC på tv'n"
- Nej det finns inte, vilket innebär att jag får koppla en separat ljudkabel mellan enheterna.
(det visades på bild i ett tidigare inlägg i tråden av användaren "iller")

"Hdmi-dator -> receiver hdmi IN 1"
- Enligt medföljande installationsanvisning så ska TV:ns HDMI-kabel in i hemmabions/receiverns "HDMI Out".

1: okej det fungerar bra det med, men inte lika smidigt som med ARC såklart.

2: ja precis, men datorn ska du koppla till hdmi in på receivern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

1: okej det fungerar bra det med, men inte lika smidigt som med ARC såklart.

2: ja precis, men datorn ska du koppla till hdmi in på receivern.

Skickades från m.sweclockers.com

- Datorn är inkopplad i "HDMI In" på receivern, ja. Det har den varit hela tiden, men likväl hittas den inte om jag tittar i hemmabio-menyn. Där står alltså två HDMI-anslutningar listade, men visar bara blå TV-skärm om jag väljer någon av dem.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Datorn är inkopplad i "HDMI In" på receivern, ja. Det har den varit hela tiden, men likväl hittas den inte om jag tittar i hemmabio-menyn. Där står alltså två HDMI-anslutningar listade, men visar bara blå TV-skärm om jag väljer någon av dem.

Jag vet inte hur jag ska hjälpa dig om du inte testar det som föreslås innan du ger respons.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag vet inte hur jag ska hjälpa dig om du inte testar det som föreslås innan du ger respons.

Skickades från m.sweclockers.com

- Jag har testat det som föreslås, dvs. att koppla datorn enbart till receivern och receivern till TV:n.
Eller vad är det jag inte testat, menar du?

Såhär ser det ut.
dator -> receiver
receiver -> TV

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Jag har testat det som föreslås, dvs. att koppla datorn enbart till receivern och receivern till TV:n.
Eller vad är det jag inte testat, menar du?

Såhär ser det ut.
dator -> receiver
receiver -> TV

Då ber jag om ursäkt för jag fick inte den uppfattningen.

Det finns en tydlig felsökningsdel i manualen till ditt system på sidan 54, har du testat gå igenom de steg som föreslås där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av perfetto:

- Jag har testat det som föreslås, dvs. att koppla datorn enbart till receivern och receivern till TV:n.
Eller vad är det jag inte testat, menar du?

Såhär ser det ut.
dator -> receiver
receiver -> TV

Du får ju bild ut från din bluray, testa att koppla in den sladden och ingången (på recievern) till datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Okey då var problemet äntligen löst. Tack o bock för alla tips. Nu har jag både bild och ljud från datorn i TV:n via receivern.

Lösningen var att gå in i Windows och aktivera en serveranslutning.

"Windows has an integrated DLNA server you can enable. To activate it, open the Control Panel and search for “media.” Click the “Media streaming options” link. Click the “Turn on media streaming” button to enable the media-streaming server."

Det var ju inte helt givet, och stod inte i manualen jag fick med mig heller.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

Okey då var problemet äntligen löst. Tack o bock för alla tips. Nu har jag både bild och ljud från datorn i TV:n via receivern.

Lösningen var att gå in i Windows och aktivera en serveranslutning.

"Windows has an integrated DLNA server you can enable. To activate it, open the Control Panel and search for “media.” Click the “Media streaming options” link. Click the “Turn on media streaming” button to enable the media-streaming server."

Det var ju inte helt givet, och stod inte i manualen jag fick med mig heller.

Nänä det där tror jag inte på, har inget med att koppla in dator etc via hembioförstärkare utr.

Det du pratar om är ju bara att ansluta till DLNA och liknande streamtjänster inte mellan dator/BR/PS/XBONE och TV förstärkare.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Nänä det där tror jag inte på, har inget med att koppla in dator etc via hembioförstärkare utr.

Det du pratar om är ju bara att ansluta till DLNA och liknande streamtjänster inte mellan dator/BR/PS/XBONE och TV förstärkare.

- När jag valde DLNA i Windows så hittas datorn som en HDMI-anslutning, och jag kan köra från den via biosystemet på TV:n.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att, när @perfetto aktiverade DLNA. Så sökte windows efter kompatibla enheter och därmed hittade tvn och valde kompatibla inställningar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Hjälpsam

Ibland verkar det nästan vara magi som krävs, bra att det löste sig till sist i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom alla inlägg så om mitt inlägg är irrelevant så ignorera det. Fungerar det inte att koppla allt med hdmi till tvn och från tvn med optical till förstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna DLNA-lösning avhjälpte dock inte att kunna växla till TV-läge direkt från hemmabion/receivern. Jag behöver fortfarande välja DTV-läge med TV-fjärrkontrollen för att växla till TV:n : (

Datorn och USB-anslutna enheter kan jag välja direkt i hemmabio-menyn, men TV:n hittas inte som en HDMI-enhet att välja.

Visa signatur

Laptop