EU-domstolen omprövar Intels bot på nio miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

... Vad som verkligen hände var detta
"After the partial switch by Dell to AMD, Intel and Dell agreed to a new discount schedule that had been proposed by Dell's CEO. The new system was designed to produce comparable discounts to the program it replaced. Intel’s agreement to an arrangement requested by Dell could not have been punitive."
Vilket då inte styrker den tes man initialt hade.

Jag håller med om att tesen inte styrktes.
Samtidigt är det ju inget som helst bevis för att tesen var fel, eftersom omvärldsläget var ganska annorlunda när kontraktet omförhandlades. Jag skulle bli mycket förvånad om Dell kommit lika lindrigt undan vid en omförhandling två år tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

jag dricker inte skit som max/zero/light lol. Jag dricker riktigt. Att du ens jämför med light skit, det spyr man ju av.

OnT: Jag ställde en fråga, sen la jag bara in min personliga uppfattning, men känner INGEN som gillar pepsi. Däremot är det mindre skillnad mellan exempelvis 7up/sprite, även om sprite är godare så är 7up ändå ok. Men pepsi är typ som ica pizza jämfört med en pizza från lokala pizzerian som är gudomlig.

Som jag skrev, det är din personliga åsikt. Pepsi Max är enligt mig MYCKET godare än vanlig Cola. Det handlar lite om att vänja av sig sitt sockerberoende också. Dricka med vanligt socker smakar supersliskigt när man vant sig vid lightvarianter. Så både godare och nyttigare! Winwin!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Så både godare och nyttigare! Winwin!

Socker är inte bra, visst. Men det som ersätter är ju fan giftigt lol.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Socker är inte bra, visst. Men det som ersätter är ju fan giftigt lol.

Haha fast det är ju inte det.
Hela det snacket kommer från en 15+ år gammal studie där dom pumpade råttungar fulla med aspartam, som sedan fick cancer. Med andra ord, helt frånkopplat från verkligheten. Men aftonblaskorna drev på om det som fan såklart, vilket är anledningen till att vissa fortfarande tror att det är sant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Haha fast det är ju inte det.
Hela det snacket kommer från en 15+ år gammal studie där dom pumpade råttungar fulla med aspartam, som sedan fick cancer. Med andra ord, helt frånkopplat från verkligheten. Men aftonblaskorna drev på om det som fan såklart, vilket är anledningen till att vissa fortfarande tror att det är sant.

Finns massor med studier om att skiten, men alla är väldigt osäkra, och man vet inte vad man ska tro på. Men cancer biten är ju även den osäker, jag har dock inte källa på att de "pumpade råtungar med aspartam". Men däremot verkar det ha ett tio-tjugotal andra negativa biverkningar på människan.

Själv har jag valt att helt avstå från aspartam tills mer studier kommer fram. Det känns inte helt legit och naturligt.

https://matfusket.se/2010/04/aspartam-e-951-ett-nervgift/ Värt att läsa.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Finns massor med studier om att skiten, men alla är väldigt osäkra, och man vet inte vad man ska tro på. Men cancer biten är ju även den osäker, jag har dock inte källa på att de "pumpade råtungar med aspartam". Men däremot verkar det ha ett tio-tjugotal andra negativa biverkningar på människan.

Själv har jag valt att helt avstå från aspartam tills mer studier kommer fram. Det känns inte helt legit och naturligt.

https://matfusket.se/2010/04/aspartam-e-951-ett-nervgift/ Värt att läsa.

Jo exakt, det finns massor av studier, men ingen som pekar på att det skulle vara farligt. Sedan går det alltid att hitta det man vill hitta på internet. Om jag vill hitta "fakta" om att jorden är platt så är det inga problem. Jag skulle inte säga att blogginlägget du länkade till kommer med något nytt. Det är en person som är negativ till sötningsmedel som hänvisar till källor som inte längre finns eller är från 90-talet. Socker finns det dock "ganska" många studier på som pekar på de negativa effekterna, allt från fetma till diabetes.

Om du vill veta något om just aspartam så finns information på livsmedelsverkets egna hemsida. Den kan vi nog se som ganska legit.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsa...

Menmen, strunt samma vi är ganska OT nu. Skål xcluzive, ha en fortsatt trevlig helg!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

(Hur off topic kan man gå...?)

Skrivet av Ness:

Jo exakt, det finns massor av studier, men ingen som pekar på att [artificiella sötningsmedel] skulle vara farligt. ...

Som vanligt kan de inte heller entydigt visa att det under alla förhållanden är garanterat ofarligt.
Ur ett evolutionärt perspektiv kan man bara konstatera att socker, mest i form av honung, har vi ätit längre än vi varit människor och kroppen är väl utvecklad att ta vara på det utan biverkningar. (Socker ger kroppen energi. Om du inte förbränner energin kommer den att lagras i form av fett tills den behövs vid ett senare tillfälle.)
Artificiella sötningsmedel (dit jag även räknar Stevia) har kroppen inte någon evolutionär anpassning för, och alltså kan de vara farliga.
När någonting inte är bevisat ofarligt ska försiktighetsprincipen gälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

(Hur off topic kan man gå...?)
Som vanligt kan de inte heller entydigt visa att det under alla förhållanden är garanterat ofarligt.
Ur ett evolutionärt perspektiv kan man bara konstatera att socker, mest i form av honung, har vi ätit längre än vi varit människor och kroppen är väl utvecklad att ta vara på det utan biverkningar. (Socker ger kroppen energi. Om du inte förbränner energin kommer den att lagras i form av fett tills den behövs vid ett senare tillfälle.)
Artificiella sötningsmedel (dit jag även räknar Stevia) har kroppen inte någon evolutionär anpassning för, och alltså kan de vara farliga.
När någonting inte är bevisat ofarligt ska försiktighetsprincipen gälla!

Nej jag har aldrig sagt att det är garanterat ofarligt. Men man har inte kunnat se (trots alla studier) att det ska vara farligt, vilket tyder på att det med största sannolikhet bör vara ofarligt. Socker ÄR farligt när man får i sig mycket, och i dagens samhälle är det oerhört svårt att få i sig en normal mängd socker. Därför är det bara onödigt och ohälsosamt för den absoluta majoriteten att dricka sockerdricka. Anledningen till att vi har problem med diabetes, karies, övervikt, beroende samt till viss del hjärt- och kärlsjukdomar är just för att kroppen inte är evolutionärt anpassad att överkonsumera socker. Oavsett i vilken form den intas.

Det är nästan omöjligt att 100% bevisa att något är ofarligt. Går man runt och är rädd för sötningsmedel så gör man sig själv och andra en gentjänst tycker jag. Sedan ska man såklart inte överkonsumera sötningsmedel, men den regeln bör man förhålla sig till oavsett vad det gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX